Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

kråkjaktsmotivering?

Featured Replies

Publicerat

Nu när jag har fått upp ögonen för kråkjakt osv så har jag ju börjat prata om det med alla jag känner typ. Jag har ju inte jagat nån kråka ännu men det ska ju bli av nån gång..

Det alla undrar är "varför jagar du kråka?" "glädjemördare" osv osv osv.. Lite samma sak med räv o andra lite större rovdjur men dom hävdar jag bestämt att äter upp alla rådjur o harar om man inte skjuter dom.

Kråkjakten har jag svårare för att försvara av någon anledning.. Även fast jag säger att dom rövar slätt i alla fågelbon så nöjer sig inte "vanligt folk" med den beskrivningen. Bara när man nämner skärgårdskråkorna som länsar alla sjöfågelbon. Då kan man få skjuta nån enstaka tycker dom. Men om skogskråkorna här hemma länsar ett par trastbon i deras ögon så vafan gör det... Ni som jagar mycket kråka måste ju ha fått fundersamma frågor också någon gång? dom flesta i min närhet tycker iallafall att det är väldigt onödigt..

Publicerat
Nu när jag har fått upp ögonen för kråkjakt osv så har jag ju börjat prata om det med alla jag känner typ. Jag har ju inte jagat nån kråka ännu men det ska ju bli av nån gång..

Det alla undrar är "varför jagar du kråka?" "glädjemördare" osv osv osv.. Lite samma sak med räv o andra lite större rovdjur men dom hävdar jag bestämt att äter upp alla rådjur o harar om man inte skjuter dom.

Kråkjakten har jag svårare för att försvara av någon anledning.. Även fast jag säger att dom rövar slätt i alla fågelbon så nöjer sig inte "vanligt folk" med den beskrivningen. Bara när man nämner skärgårdskråkorna som länsar alla sjöfågelbon. Då kan man få skjuta nån enstaka tycker dom. Men om skogskråkorna här hemma länsar ett par trastbon i deras ögon så vafan gör det... Ni som jagar mycket kråka måste ju ha fått fundersamma frågor också någon gång? dom flesta i min närhet tycker iallafall att det är väldigt onödigt..

Skaffa en bild av en harunge med utpickade ögon, så håller dom nog käften sen..

Publicerat
  • Författare

Bra idé! Jag började fundera lite på olika motiveringar när jag läste länken du skrev för nån timme sen och där i den texten finns ju lite att hämta!

helst ska harungen leva ännu o se allmänt plågad ut på bilden också. så om nån har en sån bild så skicka gärna!

Publicerat

I mitt jobb som viltvårdare så har jag vid flera till fällen använt mig av kråkor för att lokalisera föräldralösa rådjurskid.

Går till så här, när jag blir utkallad till en viltolycka och konstaterar att det är en get med mjölk i juvret så kan man med säkerhet veta att kidden finns inom en radie av 200m, då geten inte går längre bort under deras första levnadsveckor.

Sätter mig då på en strategisk plats och bara väntar,förr eller senare så blir kidden oroliga och reser sig upp och piper efter mamma.

Efter ett tag hör man skränande kråka/or i skyn och då är det bara att gå mot ljudet så hittar man kidden,om kråkorna fick skräna ihop sig ett tag så är kidden chanslösa.

Som crowfear skriver så hackar dom ut ögonen först.

Varje år så får jag åka och hämta döda kid som kråkor har upptäckt fast dom inte är föräldralösa,en anledning så bra som någon att jaga dom!

/Micke

Publicerat
  • Författare

har kråkorna någon motivering att alltid hacka ut ögonen först på sina bytesdjur? Svårare för dom att undkomma då eller vad? H-e jag blir arg nu jag.

Men återigen bra motivering där. och intressant det du skrev om lokaliseringen! Kan man ha nytta av någon gång! hur länge brukar det TYP ta innan dom börjar locka på geten?

Publicerat
har kråkorna någon motivering att alltid hacka ut ögonen först på sina bytesdjur? Svårare för dom att undkomma då eller vad? H-e jag blir arg nu jag.

Men återigen bra motivering där. och intressant det du skrev om lokaliseringen! Kan man ha nytta av någon gång! hur länge brukar det TYP ta innan dom börjar locka på geten?

Precis hackar man ut ögonen så står bytet stilla.

Hur lång tid det tar innan kidden börjar pipa beror på när geten gav dom di senast.

Som mest har jag väntat 1,5 timme.

/Micke

Publicerat

Hmm, intressant motivering. Nu är det ju så att naturen är grym och bytesdjur "avfångas" inte alltid på ett jägarmässigt sätt av predatorer i naturen. Jägare pratar ofta om hur synd det är om djuren i skogen, bl.a. de stackars lodjuren som äter upp all mat (rådjuren) och sedan svälter - därför måste fler katter skjutas. Naturmupparna å andra sidan rycker på axlarna åt svältande lodjur och kråkfåglarnas rövande i naturen är naturlig - bara de inte rövar den sydliga kärrsnäppans bon för då kan t.o.m. ornitologerna tänka sig jakt på kråka under häckningstid...

Eftersom jag själv är en jagande naturmupp och sugen på kråkjakt i vår (köpte två fina bulvaner idag...) kommer jag nog inte att motivera min kråkjakt med några sådana "Arne Weisse-förmänskligande och spektakulära bilder. Nej, jag kanske kör med nåt mer allmänt som "lokalt rikare fågel- och småviltstammar". Här gäller det dock att vara ödmjuk inför vad man kan påverka med hagelbocken. Hur många kråkor måste sätta livet till för att detta ska märkas i markerna utan grundliga inventeringar av faunan?

Sedan har vi ju frågan om varför vi vill ha rikare fågel- och småviltstammar. Livskvalité? Fler skottillfällen? Gynna ovanliga arter? Biologisk mångfald? Synd att det så många gånger är så farligt att säja att det är så j-vla kul o jaga...

Publicerat
  • Författare

du har väldigt mycket sanna ord i det du säger wildeH.

Publicerat
Synd att det så många gånger är så farligt att säja att det är så j-vla kul o jaga...

I dessa upplysta tider så är det för oinitierade lika med självmord att påstå att det bara är därför man jagar.

Men det behöver inte vara svårare än att man benar upp vad som är kul, och presenterar det som en genomarbetad handlingsplan.

Alla tjänar vi på att få större acceptans för jakt i samhället.

/Micke

Publicerat
I dessa upplysta tider så är det för oinitierade lika med självmord att påstå att det bara är därför man jagar.

Men det behöver inte vara svårare än att man benar upp vad som är kul, och presenterar det som en genomarbetad handlingsplan.

Alla tjänar vi på att få större acceptans för jakt i samhället.

/Micke

..oooohh yes!!

Publicerat

Bara an gång har jag tvingats försvara kråkjakten men då var det en imponerande sinnessvag älgjägare som inte kunde begripa hur man kunde lägga tid på att skjuta något som man inte skulle äta? Drog alla argument men insåg snabbt att idioten inte var intresserad av att ändra åsikt. Han stod där och hävdade på fullaste allvar att det var dåligt med kråkor, "man såg ser dem aldrig".. detta sagt från en man som bodde under ett av de bättre sträcklockalerna i Roslagen och bara under en enda dag i oktober kunde ha säg 6-8.000 kråkor som passerade över huset.

Insåg iaf att det var lönlöst att prata med honom, minns att när vi stod och käbblade där så kom en kappa och då idioten var just idiot så sköt jag kråkan trots att han stod där.

Måste vara någon nationell skillnad för här är det aldrig ngr problem med att motivera just den typen av jakt.

Mvh!

Publicerat
Bara an gång har jag tvingats försvara kråkjakten men då var det en imponerande sinnessvag älgjägare som inte kunde begripa hur man kunde lägga tid på att skjuta något som man inte skulle äta? Drog alla argument men insåg snabbt att idioten inte var intresserad av att ändra åsikt. Han stod där och hävdade på fullaste allvar att det var dåligt med kråkor, "man såg ser dem aldrig".. detta sagt från en man som bodde under ett av de bättre sträcklockalerna i Roslagen och bara under en enda dag i oktober kunde ha säg 6-8.000 kråkor som passerade över huset.

Insåg iaf att det var lönlöst att prata med honom, minns att när vi stod och käbblade där så kom en kappa och då idioten var just idiot så sköt jag kråkan trots att han stod där.

Måste vara någon nationell skillnad för här är det aldrig ngr problem med att motivera just den typen av jakt.

Mvh!

He he he...10 poäng för den mulade kråkan!! :lol:

Publicerat
  • Författare

det var ganska modigt gjort.. :lol:

fan pallar inte ens skjuta på rådjur som kommer på drev jag om hundföraren står och pratar med mig samtidigt om världsliga ting.. Nu kanske, men det hände för ett par-tre år sen att jag fick ett generalpass då det kom en knäpp hundförare och började prata om ditt o datt o kom rådjur ur alla buskar.. pallade inte skjuta ifall jag sku bomma eller att han skulle ta illa upp :lol:

Publicerat

Japp var dessutom ett snyggt skott, paket på styvt håll i motljus som genererarade bra med fjäder vid träffen :lol:

Mvh!

Publicerat
  • Författare

tog diskussionen slut sen? :lol:

Publicerat

Nej han stod kvar och gafflade.."hur kan det vara så kul?" var frågan som kom då kråkan damp..

Vissa spelar bridge, andra samlar frimärken, jag begriper inget av det men låter dem pyssla med sitt för det.

Sen drog jag på en rätt läcker kommentar som en sjuksköterska på psyket klippte till en patient med som uttalade sig negativt om hennes utseende.. lite smått modifierad då givetvis..

"Jag har jakträtt här och det ankommer inte på dej att öht ha en åsikt om hur jag förvaltar denna jakträtt"

Han skakade på huvudet och gick.. grejen är att jag i det längsta försökte vara trevlig mot idioten, tycker jag var rätt duktig, då jag visste att han var idiot redan då han kom och började tjafsa. Han gick och ställde sig helt öppet invid uvträdet väl medveten om att kråkorna sannolikt skulle se honom..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

ja huj huj. ja stod du o jagade kråka när han kom o börja bjäbba så då skulle man nog dragit iväg en salva på första bästa som kom. :lol: tänkte ifall ni träffades under nån gruppjakt o började kriga om saken där . :lol:

Publicerat
ja huj huj. ja stod du o jagade kråka när han kom o börja bjäbba så då skulle man nog dragit iväg en salva på första bästa som kom. :) tänkte ifall ni träffades under nån gruppjakt o började kriga om saken där . ;)

Nja.. han jagade på "fiendeland" så man behövde inte riskera att springa på honom. Stannade till några gånger och sa hej åt grannlaget där och fick vid varje enskilt tillfälle en ny utskällning för olika saker :D

Sköt bland annat en rätt snygg trippel på killingar och fick skäll för det, en av killingarna på typ 10-12 kg var minsann en get B)

Grejen var att vi hade områdets finaste marker utan tvekan med blandade biotoper samt ett aktivt jordbruk med en hel del vall, spannmål samt zalix, de hade i stort sett uteslutande storskog. Vi jagade med kortdrivare och de jagade med tax. Vi sköt alltså typ 3-4 gånger så mycket rådjur per säsong som dem och si så fick man inte göra :D

Synd att markägaren som vi jagade hos blev för gammal och sålde..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

ja det lät som trevliga marker. Ville inte nya markägarn dela ut till jakt åt er då? tråkigt när mark försvinner..

Publicerat

Nej nya ägarens filosofi var att släppa småmarker till omgivande lag för att på så sätt få ihop en större arreal. Förstår resonemanget men då kändes det surt. Brukar ge gubben som beslutade detta onda ögat ibland, träffar honom lite nu och då. Det var Harg som köpte in marken och skogschefen där brukar vara med på jakterna ibland.

Mvh!

Publicerat
  • Författare

jafyfasen.. onda ögat är det minsta du ska göra :(

Publicerat

Är det bara jag som jagar enbart för nöjes skull?

Jag ägnar vansinnigt mkt tid åt mina hundar får att få dem duktiga på att jaga räv...och jag skjuter räv...för nöjes skull...enbart för nöjes skulle..och inte för att jag tänker på den övriga småviltstammen.Faktum är att jag gärna skulle ha mer räv...för att ha lite mer att jaga...men den ekvationen kanske inte riktigt går ihop.

Jag tror väldigt få "vanliga" småviltjägare som egentligen inte uppskattar rävarna på samma sätt som jag egentligen skulle jaga räv om de inte tyckte att det på nåt sätt var skoj.Ingen jäkel sätter sig i en vakkoja och tycker att det är urbota trist..bara för att om möjligt skjuta en räv och rädda några harar.Nåt slags nöje finns där ändå.

Likadant med kråkjakten(gissar jag)...ingen jäkel stiger upp före fan själv för att klättra upp i ett träd och sätta fast en uvbulvan som man ägnat många timmar åt att få så naturtrogen som möjligt...bara för att rädda några harungar.

Visst kanske det tar emot att argumentera med sanningen för endel...men jag tror nog att det håller i det långa loppet.

Jag tycker själv att rådjursjakt utan hund är måttligt spännande...men jag ägnar ändå några timmar/höst åt denna jaktform...dels för att det trots allt de där sista minutrarna innan skottillfället är lite spännande...och dels för att jag tycker att köttet är gott.Skulle jag tycka att det var väldigt roligt och spännande att passa rådjur...ja då skulle jag ägna mig åt det betydligt mer.

Publicerat
  • Författare

ja nog jagar jag enbart för nöjes skull också. Roligt att man blir bättre på o spåra och tränar att skjuta så att man blir bättre. Mer erfaren osv osv. skitkul är det. Men att förklara att jag jagar för nöjes skull åt en person som inte ens tolererar att man skjuter några kråkor blir ganska svårt. Men absolut du har rätt, man jagar ju knappast för att det är tråkigt eller för att rädda lite rådjur o hare.. Det är ju spänningen med om man lyckas laga gömslet bra, sitter uven rätt, kommer jag att träffa? Efter träffen känns det kul osv osv.

Enda jakten jag tycker kan vara jävligt tråkig ibland är rådjursjakt med tax... går 2 km/h och ett entonigt "bjäbb---bjäbb---bjäbb-osv - osv" i flera timmar. sen med lite tur så får man skjuta en mjölkstinn get.. :D Vakjakten är däremot skoj. Speciellt i augusti på bockjakten.. hujj när fläskbocken traskar ut... snacka adrenalin.

Sen är jag på något sjukt vis väldigt fascinerad av hur olika kulor verkar i en djurkropp. Har testat en del olika och tar bilder osv osv. Alla verkar inte överens med mig om att sånt är intressant men jag gillar verkligen att se såna fakta. !

huj blev helt off topic detta men det bjuder jag på ;)

mvh carlos

Publicerat
Är det bara jag som jagar enbart för nöjes skull?

Det finns många anledningar till varför jag jagar,inte enbart för att det är roligt.

Imorgon eller på måndag ska jag jaga kråka....och det är inte för nöjes skull.

/Micke

Publicerat
Sen är jag på något sjukt vis väldigt fascinerad av hur olika kulor verkar i en djurkropp. Har testat en del olika och tar bilder osv osv. Alla verkar inte överens med mig om att sånt är intressant men jag gillar verkligen att se såna fakta. !

mvh carlos

Då är vi två och jag ser inget sjukt i det,snarare ett intresse i att hitta den ultimata verkan för just den kalibern mot det villebrådet.

mvh hathcock :D