Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Viltspårhund/kortdrivare.

Featured Replies

Publicerat

Tacksam på förslag till viltspårhund och kortdrivare. Helst en och samma hund för bägge aktiviteterna.

Publicerat

Finns väl en eller två uppenbara, den första är wachtel och den andra är Tyskterrier..

Mvh!

Publicerat

jag har en golden som både stött fram rådjur, och spårat skadeskjutet vilt. är nöjd med den hunden. (fast nu ser jag att du vill ha en DRIVANDE, inte en stötande.) då vill jag påstå att taxen är bra, men den är ju inte en spårare, däremot.

bor du i viltrika områden?

för en golden kan nämligen va lite svår att få till att stöta djur, men jag har lyckats efter många timmar i skogen.

annars finns ju spaniel-hundarna. dom är bättre på att stöta och duger gott å väl till spårning.

Publicerat

tysk jaktterrier.

Publicerat
  • Författare
jag har en golden som både stött fram rådjur, och spårat skadeskjutet vilt. är nöjd med den hunden. (fast nu ser jag att du vill ha en DRIVANDE, inte en stötande.) då vill jag påstå att taxen är bra, men den är ju inte en spårare, däremot.

bor du i viltrika områden?

för en golden kan nämligen va lite svår att få till att stöta djur, men jag har lyckats efter många timmar i skogen.

annars finns ju spaniel-hundarna. dom är bättre på att stöta och duger gott å väl till spårning.

Jag har idag en tax som jag använder till både drevjakt och eftersök, men jag är så förbannat trött på att vänta tills taxen kommer tillbaka efter ett drev på ett par timmar. Jag är lite inne på en första korsning wachtel/gråhund där jag får en hund som är kortdrivare med skall samt att den korsningen skulle vara bra på eftersök. Vad tror ni? Jag jagar en hel del vildsvin.

Frågan om viltrika områden; Både ja och nej eftersom jag har många marker att jaga på.

• 2 months later...
Publicerat
Jag har idag en tax som jag använder till både drevjakt och eftersök, men jag är så förbannat trött på att vänta tills taxen kommer tillbaka efter ett drev på ett par timmar. Jag är lite inne på en första korsning wachtel/gråhund där jag får en hund som är kortdrivare med skall samt att den korsningen skulle vara bra på eftersök. Vad tror ni? Jag jagar en hel del vildsvin.

Frågan om viltrika områden; Både ja och nej eftersom jag har många marker att jaga på.

Wachtel och åter wachtel där har du hundrasen för dej spårar bra med lite träning o jagar oftast ricktigt bra. Nån tyskterrier skulle jag inte köpa för den rasen är totalt jävla kokt i huvet,har haft en o jag lovar att det ÁLDRIG kommer in en i mitt hus igen

Publicerat

Kolla hundar säljes här på forumet! Svartvit jakthund säljes :):D

Mvh!

Publicerat
Kolla hundar säljes här på forumet! Svartvit jakthund säljes :):D

Mvh!

ASG!! :D:P

Publicerat
Wachtel och åter wachtel där har du hundrasen för dej spårar bra med lite träning o jagar oftast ricktigt bra. Nån tyskterrier skulle jag inte köpa för den rasen är totalt jävla kokt i huvet,har haft en o jag lovar att det ÁLDRIG kommer in en i mitt hus igen

Tysk terrien är en jäkligt sosial hund som kräver dresyr och att dömma ut hela rasen är lika dumt som att kalla en engels springerspanniel för jaktspanniel

Publicerat
Tysk terrien är en jäkligt sosial hund som kräver dresyr och att dömma ut hela rasen är lika dumt som att kalla en engels springerspanniel för jaktspanniel

Jag har träffat så mycket olika tyskar o jag kan räkna dom som har varit vettiga i huvet på en halv hand. Ja dressyr behöver alla hundar annars så funkar inget men med en tysk så kommer det inte funka iallafal för där ar inte alla flingor i paketet. Jag hade en tyskhane som jag va ute o jaga hare med på fälten en höst på samma jakt hade jag med mej min wachteltik, hade släppt wachteln o gick med tyskfan i koppel tiken drev haren förfult o den buktade förbimej på 30 meter, kannon tänkte jag så jag släppte tysken så dom kunde jaga lite ihop i helvete heller tyckte tysken o gensköt tiken o råklippte henne rakt över halsen. Hemma slogs han med allt o alla spela ingen rol va man gorde för han gav sig aldrig gråhundstiken skulle han slås med trots att jag va i hallen sammtidigt, men där hade det lilla kräket inte mycket o säja till om 2 dar senare sköt jag aset

En gång tysk aldrig tysk igen

Publicerat

Min tysk tik är drygt tre år har då aldrig slagits med någon anan hund så alla är inte tokig

Håller med frst där sen finns det tokiga hundar i alla raser

Sen att hon är en jakt idiot men det är ju husse å :rolleyes:

• 3 months later...
Publicerat

Tyskens svaghet gällande spårning är väll att vissa individer (min, mfl.) kan ibland ha svårt att hålla käften i spåret och bli "lite väl" ivrig :D . Hade jag valt idag mellan tysk & wachtel hade jag gjort som jag gjorde för 2 år sedan, TJT.

Skallet är oftast inte i wachtelklass på tyskarna, å andra sidan fungerar inte wachteln nått vidare i gryt (möjliggen då björnide undantaget :o ).

Skräpan saknas hos endel wachtlar, oftast inte hos tyskarna, en sak till att tänka på om du släpper hunden på skammat djur.

Mina funderingar.

• 2 weeks later...
Publicerat

Hejsan!

Jag är ny här på jaktsnack, verkar vara ett mycket intressant o spännande forum.

Jag tänkte nämna min hundras, tollaren.

Tollare kan vara bra kortdrivare, Min hunds mor o syster driver rådjur alldeles utmärkt, med skall.

Tollare är lätta o smidiga jämfört med tyngre retrievers som kan vara väl tunga för drivande jakt. Min hund driver inte rådjur för jag vill inte ha han sån, har så mkt rådjur där vi bor o uppskattar att kunna ha honom lös utan att han sticker.

Viltspår är många av tollarna riktigt bra på.

Jag vet att en del här föraktar "pappershundar" men många tollare har mycket priser inom viltspår. Har startat på viltspårprov där domarn uttryckligen sagt att han tycker att tollare är bland de bättre hundarna på viltspår.

Har spårat lite med min och det går jäkligt bra tycker jag. Min hunds mamma är också en duktig eftersökshund o anlitas av jägare.

Tollarna kan man ju använda till fågeljakt också , varför inte prova tollingjakt som många tycker är himla roligt o spännande. Eller ha dem till "vanlig" apportering.

+ att tollarna är mycket lättlärda och passar till annat utanför det jaktliga, om det t ex finns familjemedlemmar som inte jagar men ändå vill träna och aktivera hund, t ex när det inte är jakttid!

Man ska dock kolla upp rasen när man köper hund, det finns en del stissiga tollare.

Min hund är mycket lugn trots att han bara är 2,5 år. Vilket är en ren lyckträff eftersom vi inte kollade så mkt innan.

Det är faktiskt en hel del jägare som köpt valpar efter honom nu, för både praktisk jakt och jaktprovsträning :) .

Publicerat

Välkommen Karin :)

Ta detta på rätt sätt nu, jag sågar INTE tollaren på något vis men vill gärna veta:

-Hur vanligt är det att tollarna skallar på löpa?

-Är de kapabla till att dra ner skammat vilt (rådjur/räv/hjortkalv)?

-Hur långa drevtider har tollaren?

De flesta av tollarna jag har träffat har varit trevliga hundar med undantag av en, den var lite halvt folkilsk och stirrigare än de flesta andra hundar jag träffat. Mycket FINA hundar för övrigt. Tollingjakten hade vart roligt att prova på ;) . NEJ, det har inte varit jakthundar, de har varit sällskapshundar jag träffat.

Mvh

Kristoffer

Publicerat
Välkommen Karin :)

Ta detta på rätt sätt nu, jag sågar INTE tollaren på något vis men vill gärna veta:

De flesta av tollarna jag har träffat har varit trevliga hundar med undantag av en, den var lite halvt folkilsk och stirrigare än de flesta andra hundar jag träffat. Mycket FINA hundar för övrigt. Tollingjakten hade vart roligt att prova på ;) . NEJ, det har inte varit jakthundar, de har varit sällskapshundar jag träffat.

Mvh

Kristoffer

Finns säkert en hel del duktiga tollare, men faktum är att det är inte deras huvudsyfte och inte någon man avlat på och haft som målsättning.

Då det gäller kortdrivare så finns det, enligt mig, två att välja på: Tysk Jaktterrier och Wachtel. Det är precis lika viktigt med båda raserna att man vet vad man köper och vad man vill ha. Lägg hellre ner något år eller två på att hitta rätt hund. TJT har fördelen/nackdelen av att man har haft en möjlighet att testa deras "viltskärpa", och haft ett kvitto på vilka hundar som funkar i gryt och som har lite mer dådkraft. En wachtel funkar dåligt i gryt, vilket även kan vara en fördel då man slipper har en hund som ger sig ner i gryt då man ska jaga annnat.

Kontentan blir: Välj mellan Wachtel och TJT. Det är två raser som avlas just för detta ändamål. Var noga med att välja valp! Läs och lär dig allt du kan, det ger du stora möjligheter att få den hund du vill ha.

Lycka till!

Publicerat

Det var just det jag ville visa, tollaren är för mig ingen kortdrivare, säkerliggen finns det dock individer som fungerar som det.

Lite som att köpa en borderterrier för att jaga rådjur (jaja, dåligt exempel) :wacko: .

Max- Jag håller med i ditt resonemang. Att tysken "går ner" under vanlig jakt verkade ovanligt när jag hörde mig för innan jag skaffade tysk. Då har jag nog haft otur, hon har varit nere 3 gånger hittills.

Publicerat
Välkommen Karin :D

De flesta av tollarna jag har träffat har varit trevliga hundar med undantag av en, den var lite halvt folkilsk och stirrigare än de flesta andra hundar jag träffat. Mycket FINA hundar för övrigt. Tollingjakten hade vart roligt att prova på :( . NEJ, det har inte varit jakthundar, de har varit sällskapshundar jag träffat.

Mvh

Kristoffer

Hej Kristoffer och Max!

Som ni båda två nämnt så är inte tollaren en drivande hund i grunden utan en apportör (med bredare register än bara apportering enligt min åsikt). Däremot vet jag ett antal individer som används till kortdrivare och där det funkar bra. Plus att viltspår funkar otroligt bra. Tollaren är också användbar som apportör om man vill ha mer av hunden- det har jag inte sett någon jaktterrier som är intresserad av :lol:

Är det kortdrivandet som är viktigast så är nog kanske wachteln ett säkrare alternativ. Mitt inlägg gäller kanske mest den som vill ha en mer allsidig hund än bara driva rådjur. Rätt hund till rätt syfte!

Jag vet att mor o syster till min tollare driver med skall. Men hur andra tollare är när de driver, det vet jag inte. Om man letar info på nätet så finns det dock fler exempel på tollare som driverrådjur med skall.

Dra ner skammad hjort o rådjur, gör TJT o wachtel det...? det tror jag inte du får en tollare till.

De tollare jag känner till driver kanske en 20-30 min, o vi snackade ju kortdrivare så det anser jag är fullt tillräckligt o lagom.

Wachtel tycker jag verkar va en enklare hund att ha att göra med än TJT, ska tilläggas att den enda individ av rasen jag träffat är mycket trevlig att ha att göra med o gör sitt jobb bra vad jag vet när det gäller att driva rå(en tik). Husse är nöjd!

TJT har ni nog mer erfarenhet av än jag.

Jag har fått ett sämre intryck av TJT. Har bl a träffat en TJT som inte var så rolig att ha att göra med, bet, skällde på allt och alla, bet t o m husse plus att den bet ihjäl harar, katter, vad den träffade på... . Ingen trevlig hund hemma hos familjen kan jag tycka. Husse kallade sin hund för "engångshunden" p g a att han själv tyckte att TJT (han hade haft ett par st) var alltför heta på t ex vildsvin etc. Och han gick knappt att få in i bilen efter jakten (hunden alltså, inte husse :huh: ) . Men det kan ju vara individen där som var extra stissig.

Angående att ha tollare till sällskap: dålig idé eftersom det är hundar som gillar att arbeta, med vad spelar mindre roll. En tollare som bara går hemma i huset som sällskap o aldrig får göra nåt kan nog bli rätt stissig. Men gillar man att jaga så kan en bra tollare vara med på både drivande jakt, fågeljakt o som eftersökshund - en allsidig, smidig jaktkompis.

hehe så fick jag avsluta med lite reklam i alla fall. B)

För en timme sen passerade ko, kalv o tjur på fältet bakom vårt hus, 50 meter från knuten. Om 2 v börjar älgjakten här, då lever de farligt - älgkött är GOTT. Men det är alltid roligt att se vilt. ^_^

Lycka till med jakt och hundköp!

Publicerat

Då är vi på samma linje, INDIVIDEN inte rasen som sådan.

Oj, det var inte illa med halvtimmesdrev :lol: , hur är drevtempot?

JA, är hundarna av det rätt virket så ska de dra ner skammat vilt.

Visst det "gamla ryktet" om ilskna/stissiga hundar stämmer in på VISSA HUNDAR, långt ifrån alla. Hunden blir som bekant vad man gör den till.

Angående apporterande tyskar så har jag sätt bilder här på forumet på tyskar som användes vid kråkjakt (jag TROR det var någon av de finska forumisterna). Min tysk har jag inte tränat apportering med, dock har hon "apporterat" en and i kålmörker ändå (med viss stenkastning så hon fattade att hon skulle bada B) ). Jag lovar att inte det är några jätteproblem att få tysken till att apportera hjälpligt, dock blir det nog ingen hund man kommer med på andjakterna hos godsen med :D . Det svåra är nog att få den att inte "ruska om" viltet och göra en snygg avlämning :P.

"Sällskapshundarna" som jag lite felaktigt benämde dem användes till agillity på lekmannanivå.

Publicerat

Eller vad sägs om en Griffon fauve de Bretange. Gå in på www.hovrikets.com

En lite större hund som kommer från Frankrike, där de som alla andra raser släpps i pack. Här i Sverige har de visat stor förmåga att valla rådjur, räv och gris.

Min lilla hund som ännu inte fyllt 7månader visar stort intresse för spår, hans föräldrar spårar väldigt bra enl utsago från uppfödarna.

Än så länge finns det bara 25st individer i Sverige.

//Erik

Publicerat
Tacksam på förslag till viltspårhund och kortdrivare. Helst en och samma hund för bägge aktiviteterna.

TJT är en rolig jakthud som, rätt fostrad och skolad är helt outstanding!

Om det är ett alternativ för dej, så tycker jag att du ska börja med att leta reda på några ägare av TJT i närheten av dej, häng med ut i skogen och se vad de presterar. Se hur de fungerar med andra hundar och i det sociala livet i största allmänhet.

Att tänka på om men skaffar en valp av rasen är att den ska fostras från dag 1. Så all den tid som man lägger på andra jakthundraser, får man ägna åt valpens/hundens första 6-7 månader i stället, men det är det värt

Bliv valet en annan ras, så tycker jag i alla fall att du ska åka till några olika som har hundar. Det brukar ge mer än att ringa till skrytiga uppfödare, eller rasklubb som ju klart försöker övertala dej om alla fördelar med rasen. Det finns för & nackdelar med alla raser samt avvikelser i olika blodslinjer och olika individer, även för jakthundar och även TJT.

Du kanske rent av redan har skaffat dej en hund?

Publicerat
Det var just det jag ville visa, tollaren är för mig ingen kortdrivare, säkerliggen finns det dock individer som fungerar som det.

Lite som att köpa en borderterrier för att jaga rådjur (jaja, dåligt exempel) :huh: .

Max- Jag håller med i ditt resonemang. Att tysken "går ner" under vanlig jakt verkade ovanligt när jag hörde mig för innan jag skaffade tysk. Då har jag nog haft otur, hon har varit nere 3 gånger hittills.

Har en bekant som tog bort sin just på grund av detta och hade otur att få en till som var precis likadan. Så risken finns och man bör ju vara medveten om att det kan hända, om man nu ämnar att även köra gryt.

Publicerat

Hej

Ett sätt kan ju vara att bjuda in någon med en ras som kan vara aktuell.

Ställer gärna upp med min Wachtel när han blir bättre i sitt ben.

Har fått för mig att jag bor relativt nära dig.

\mats

Publicerat
Bliv valet en annan ras, så tycker jag i alla fall att du ska åka till några olika som har hundar. Det brukar ge mer än att ringa till skrytiga uppfödare, eller rasklubb som ju klart försöker övertala dej om alla fördelar med rasen. Det finns för & nackdelar med alla raser samt avvikelser i olika blodslinjer och olika individer, även för jakthundar och även TJT.

Klokt sagt Gunilla! Bestäm vad man vill ha ut av sin hund, och kolla in de olika raserna - vuxna individer o deras meriter.

Jag tycker gott man kan kolla in "pappers"meriter på hundarna (har hört en del uttala sig föraktfullt om detta men jag håller inte med). Om man inte känner till individer inom rasen så är det ändå nån slags indikation på vad de är kapabla till. Sen finns det mycket bra hundar om man har möjlighet att kunna kolla föräldradjuren själv.

När vi skulle bestämma hund så vägrade jag att kolla på valpar utan åkte o kollade på vuxna individer.

Efter det tingade vi en valp när vi sett lite vad raserna gick för. Sen var det lite slumpen i alla fall eftersom de var första egna hunden men vi hade tur o fick en bra individ.

Publicerat
Klokt sagt Gunilla! Bestäm vad man vill ha ut av sin hund, och kolla in de olika raserna - vuxna individer o deras meriter.

Jag tycker gott man kan kolla in "pappers"meriter på hundarna (har hört en del uttala sig föraktfullt om detta men jag håller inte med). Om man inte känner till individer inom rasen så är det ändå nån slags indikation på vad de är kapabla till. Sen finns det mycket bra hundar om man har möjlighet att kunna kolla föräldradjuren själv.

När vi skulle bestämma hund så vägrade jag att kolla på valpar utan åkte o kollade på vuxna individer.

Efter det tingade vi en valp när vi sett lite vad raserna gick för. Sen var det lite slumpen i alla fall eftersom de var första egna hunden men vi hade tur o fick en bra individ.

Tja att provjaga med föräldrar djuren är väl det minsta man kan göra.. Det är också viktigt att kolla upp tidigare kullar, syskon etc så man får en liten bild av hur förädlrar djuren nedärver till sina valpar.

Publicerat
Tja att provjaga med föräldrar djuren är väl det minsta man kan göra.. Det är också viktigt att kolla upp tidigare kullar, syskon etc så man får en liten bild av hur förädlrar djuren nedärver till sina valpar.

Du verkar vara en seriös person Max som vet vad du söker och önskar av din hund.

Men det finns nog andra som inte kollar upp vad de köper. På vovve.net pågår just en livlig debatt om en tjej som köpt en jämte som hon inte ska jaga med. Och folk som ska ha tag i en jakthund köper en osedd valp på Blocket som de inte vet ett dyft om.

Jag skulle inte göra så men jag tror inte det är ovanligt tyvärr.