Publicerat Oktober 3, 200817 yr Du verkar vara en seriös person Max som vet vad du söker och önskar av din hund. Men det finns nog andra som inte kollar upp vad de köper. På vovve.net pågår just en livlig debatt om en tjej som köpt en jämte som hon inte ska jaga med. Och folk som ska ha tag i en jakthund köper en osedd valp på Blocket som de inte vet ett dyft om. Jag skulle inte göra så men jag tror inte det är ovanligt tyvärr. Nar vi för två år sedan köpte våran Flatt tik så var vi runt o kikade på utställningar och liknande, pappsade även på att besöka bruks för att se flera av dom prata med ägare och så vidare. När vi sedan kom upp till uppfödaren så körde hon ett tränings pass, mycket lätt iofs med mamman, och med ett par andra hundar för att vi bättre skulle se vad det var för typ av hundar. Tror det är mycket viktigt att man hamnar hos en seriös uppfödare från början, hon har gett mig mycket stöd och bra tips o ideér.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Du verkar vara en seriös person Max som vet vad du söker och önskar av din hund. Men det finns nog andra som inte kollar upp vad de köper. På vovve.net pågår just en livlig debatt om en tjej som köpt en jämte som hon inte ska jaga med. Och folk som ska ha tag i en jakthund köper en osedd valp på Blocket som de inte vet ett dyft om. Jag skulle inte göra så men jag tror inte det är ovanligt tyvärr. Ju mer man håller på med jakthundar och hundar i övrigt, ju mer inser man hur lite man begriper. Att ha en hygglig koll på en hundras kräver ju en hel del tid och energi. För egen del som har hållt på med wachtlar i 15 år, så vet jag med mig hur mycket tid man får lägga ner för att öht ha lite koll på linjer etc. Och jag anser mig ändå inte kunnig, men i alla fall har en viss kunskap. Då det gäller wachtlar i Sverige så vet jag två personer som jag har stort förtroende för deras kunnande om rasen och som jag personligen skulle lita på om jag letar valp. Vi har ungefär samma syn på hur hunden ska anänvads och vad man kräver av hunden. Kontentan är väl att hur mycket man än tror man kan om en ras, linjer etc, så finns det alltid någon som vet mer. Lyssna, lär och skapa en egen bild, är mitt tips.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Hejsan! Jag är ny här på jaktsnack, verkar vara ett mycket intressant o spännande forum. Jag tänkte nämna min hundras, tollaren. Tollare kan vara bra kortdrivare, Min hunds mor o syster driver rådjur alldeles utmärkt, med skall. Tollare är lätta o smidiga jämfört med tyngre retrievers som kan vara väl tunga för drivande jakt. Min hund driver inte rådjur för jag vill inte ha han sån, har så mkt rådjur där vi bor o uppskattar att kunna ha honom lös utan att han sticker. Viltspår är många av tollarna riktigt bra på. Jag vet att en del här föraktar "pappershundar" men många tollare har mycket priser inom viltspår. Har startat på viltspårprov där domarn uttryckligen sagt att han tycker att tollare är bland de bättre hundarna på viltspår. Har spårat lite med min och det går jäkligt bra tycker jag. Min hunds mamma är också en duktig eftersökshund o anlitas av jägare. Tollarna kan man ju använda till fågeljakt också , varför inte prova tollingjakt som många tycker är himla roligt o spännande. Eller ha dem till "vanlig" apportering. + att tollarna är mycket lättlärda och passar till annat utanför det jaktliga, om det t ex finns familjemedlemmar som inte jagar men ändå vill träna och aktivera hund, t ex när det inte är jakttid! Man ska dock kolla upp rasen när man köper hund, det finns en del stissiga tollare. Min hund är mycket lugn trots att han bara är 2,5 år. Vilket är en ren lyckträff eftersom vi inte kollade så mkt innan. Det är faktiskt en hel del jägare som köpt valpar efter honom nu, för både praktisk jakt och jaktprovsträning . Hej, Mig veterligen är jag den enda som har haft tollare här på forumet, tyvärr skiljdes våra vägar i en skillsmässa för ett antal år sedan. Vidhåller att det är den klokaste hund jag nånsin kommer att äga. Jag jobbade mest med spår och apport men är övetygad att den hade haft potential till stötjakt, men då vi hade Wachtel också så ville vi inte diversifiera henne mer. Idag har jag också Wachtel, många kloka ord har redan skrivits och jag tror inte att jag kan tillföra mer faktiskt. Kanske den mångsidigaste hunden på marknaden, speciellt om du värde sätter en familje relation med hunden vilket för mig är a och o med små barn. Men Wachtlarna har varit/är lite sönderavlade. God research är värd varje timme. Sedan är det ju ingen garant för en bra hund men man minimerar i alla fall risken.
Publicerat Oktober 3, 200817 yr Tacksam på förslag till viltspårhund och kortdrivare. Helst en och samma hund för bägge aktiviteterna. Det var ju ett tag sedan detta skrevs hunden är kanske köpt, men om inte. Är mitt förslag en wachtel. Generellt sett mer lätt jobbad och socialt trevligare mot folk och andra hundar. Nog så viktig faktor om man ska åka runt och jaga på flera olika marker med nya hundar och människor. Men återigen hundarna blir som man fostrar dom
Publicerat Januari 14, 201115 yr Jak skulle välja en jaktlabbe väldigt bra eftersökshund och kan också stöta vilt!. Har en god vän som har en och den skäller på gris och älg. Annars skulle jag välja en wachtel bra kortdrivare oftast driver med skall:)
Publicerat Mars 20, 201115 yr Oki, tråden är gammal men jag måste göra ett inlägg i debatten,.. När det gäller kortdrivande håller jag med det som redan sagts. Wachtel och TJT är de enda riktigt bra valen. När det gäller retriever oavsett ras så är det genast mer lotteri när det handlar om de jaktliga egenskaperna. Vad gäller TJT och deras "oförmåga att fungera bland andra hundar och människor",..(??) så finns det riktigt trista exemplar av det även inom Wachtlarna. Jag har träffat ett par skithundar jaktligt sett och de var även riktigt trista socialt/mentalt. En wachtel flög på min tik efter en jaktdag utan några byten i närheten och utan att hon gjort annat än bara luktade honom lite på låret. Det bara small kort sagt. Det är fler dåliga/otrevliga wachtlar jag träffat än dåliga/otrevliga TJTs, men betyder det att det är en dålig ras för det där alla är otrevliga? Nej, självklart inte. När man köper jakthund oavsett ras (men kanske framförallt dessa?) så ska man... 1) välja hundar av bra linjer som bevisligen fungerar bra jaktligt (gäller framförallt Wachtel) och 2) man ska vara en hyfsad hundförare. Alla klarar inte av hundar av lite mer "krävande typ" (gäller framförallt TJT) Vill man absolut inte ha en hund som går i gryt så är det säkrare med Wachtel. Men jagar man bara ovan jord och planerar släppen lite så behöver man aldrig få några problem med en TJT och gryt heller.
Publicerat Juni 14, 201114 yr Oki, tråden är gammal men jag måste göra ett inlägg i debatten,.. När det gäller kortdrivande håller jag med det som redan sagts. Wachtel och TJT är de enda riktigt bra valen. När det gäller retriever oavsett ras så är det genast mer lotteri när det handlar om de jaktliga egenskaperna. Vad gäller TJT och deras "oförmåga att fungera bland andra hundar och människor",..(??) så finns det riktigt trista exemplar av det även inom Wachtlarna. Jag har träffat ett par skithundar jaktligt sett och de var även riktigt trista socialt/mentalt. En wachtel flög på min tik efter en jaktdag utan några byten i närheten och utan att hon gjort annat än bara luktade honom lite på låret. Det bara small kort sagt. Det är fler dåliga/otrevliga wachtlar jag träffat än dåliga/otrevliga TJTs, men betyder det att det är en dålig ras för det där alla är otrevliga? Nej, självklart inte. När man köper jakthund oavsett ras (men kanske framförallt dessa?) så ska man... 1) välja hundar av bra linjer som bevisligen fungerar bra jaktligt (gäller framförallt Wachtel) och 2) man ska vara en hyfsad hundförare. Alla klarar inte av hundar av lite mer "krävande typ" (gäller framförallt TJT) Vill man absolut inte ha en hund som går i gryt så är det säkrare med Wachtel. Men jagar man bara ovan jord och planerar släppen lite så behöver man aldrig få några problem med en TJT och gryt heller. Är lite frågande till att alla lyfter såväl TJT och wachtel så mycket, det är ju trots allt vanligt att dom driver såväl framåt som bakåt, dom sämsta även i sidled.... Det finns fördelar och naktdelar med dom flesta raser men man kan ju åtminstånde även lyfta Münster som ett alternativ till dessa två raser. Visst ofta lite kortare drevtider (inte alltid) men upplever dom som mycket ärligare som kortdrivare samt bättre viltfinnare.
Publicerat Juni 19, 201114 yr Är lite frågande till att alla lyfter såväl TJT och wachtel så mycket, det är ju trots allt vanligt att dom driver såväl framåt som bakåt, dom sämsta även i sidled.... Det finns fördelar och naktdelar med dom flesta raser men man kan ju åtminstånde även lyfta Münster som ett alternativ till dessa två raser. Visst ofta lite kortare drevtider (inte alltid) men upplever dom som mycket ärligare som kortdrivare samt bättre viltfinnare. Det finns en trevlig ras som heter Alpländare.Både kortdrivare och spårhund med bra skärpa.
Publicerat Oktober 5, 201114 yr Tacksam på förslag till viltspårhund och kortdrivare. Helst en och samma hund för bägge aktiviteterna. Borderterrier el tyskterrier. Har själv Borderterrier som jag använder till eftersök. Har en 3 åring som i år även ställt 2 olika älgar som varit skadade. Det tog mig bara 10 min att avliva efter att jag påbörjade. Ett minus är dåligt sök,men det kan ju ändras beroende hur mycket han får hålla på .!