Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ingen som har en ritning till duv snurra???

Featured Replies

Publicerat

skulle behöva en ritning till en fågel snurra :lol:

Publicerat

Har ingen ritning men tog en massa bilder på den bästa snurra jag använt hittintills.. Skulle det underlätta?

Mvh!

Publicerat

Jag är också intresserad av en sån, släng in fotona Hippen. :lol:

Publicerat

Har en "riktig snurra" som jag kan slänga in lite bilder på. Blir lite senare isåfall.

Publicerat

Vi byggde ju faktiskt en för ett par dagar sedan, ska se om jag inte kan riva isär den lite och ta några bilder. Lägger upp det när jag har lite mer tid.

Mvh David.

Publicerat

Ligger uppe lite bilder under "projekt."

Mvh David

Publicerat

Försökte tanka upp mina bilder där nu men det sket sig <_<

Mvh!

Publicerat
Försökte tanka upp mina bilder där nu men det sket sig :angry:

Mvh!

Försök gärna igen om du skulle få lite tid över. Mer bilder=fler dumma ideér :lol: .

(dumma ideer=dumma projekt, dumma projekt=överlycklig Trana).

MVH David!

Publicerat

Jodå ska försöka igen när lilla P här sover middag.. måste ned och slå på min stationära burk.

Själva motorn osv tror jag man kan bygga lite hur som helst men armarna är knepigare och framför allt, fästet för fåglarna ÄR skitviktigt att det blir bra! Köpesnurrorna suger där tycker jag.. Den snurran jag lånat och kört med vevade runt trut på ett klockrent sätt bara man var omsorgsfull då man monterade dem. Just bilderna på fågelfästet är nog viktigast att lura in här. Nu gick det inte igår, finns ffa ngn bugg tidvis i det här nya forumet tydligen.

Ska på´t igen iaf!

Men för att beskriva själva armen så börjar den med ett fyrkantigt ämne.. vet inte vad det heter men en fyrkantig ihålig pryl som man trär på själva armfästet. Typ ett fyrkantigt rör (haka nu inte upp er på detaljer utan försök förstå vad jag menar :lol: ) I denna moj så har man svetsat i en arm som är ca 130 cm lång. Där fågeln ska fästas så är det en vinkel bockad. Sjävla vinkeln där man trär på fågeln är säg 25 cm lång ca samt spetsad. Hela armen består av något järn, en kompis beskrev det som "blötjärn" vad det nu innebär. Det är fjädrande men dessvärre även böjbart så snurrar man en trut med armen en morgon så har armen därefter böjt sig en del då man plockar ned snurran. Det är obra.. Dessutom så går skiten av tillslut när man återställt den några gånger. Alltså måste det till något annat material i själva armen. Tjockleken på armen är ca 5-6 mm kanske, möjligen något grövre.

Det intressanta är dock hur man får fast fågeln samt fixerar vingarna!

Det är en ca 4-5 cm lång solid järnbit, fyrkantig ca 10-12 mm grov. I centrum har man borrat ett hål som är lika grovt som materialet i armen. Därefter har man gängat i en vingmutter över centrumhålet som låser mot armen. I kanterna på metallbiten så har man skruvat fast något som ser ut att vara såna här kontakter som man använder när man drar fast jordkablar på batterier... Den runda ändan drar man fast med vingmutter i metallbiten och i andra ändan av kontakten löder/svetsar man fast ett metallstag ca 30 cm långt. Längst ut på detta stag svetsar/löder man fast en krokodilklämma av bättre fabrikat då den utsätts för rätt mycket påfrestningar.

När fågeln ska riggas så trär man på metallbiten med armarna på snurrans arm. Man hänger därefter på en trut genom att trycka armens vinkel igenom truten framifrån i det här hålet under halsen. Därefter drar man fast fästanordningen med vingmuttern nedan armens vinkel och lägger trutens huvud mellan vingmuttrarna som fixerar vingarna. Brukar dra fast näbben där med ett plaststrips eller najtråd för att säkerställa att truten sitter kvar samt har en bra vinkel på hals o huvud. Därefter nyper man fast vingarna i de två krokodilklämmorna och ser till att de är lite lagom utvecklade, vingarna ska vara lite kupade så att det ser ut som en trut på väg att landa. När man har rätt vingel på vingarna drar man fast vingarnas fästen med vingmuttrarna.

Viktigt att få fågeln att flyga lite inåt eller vad jag ska säga, fågeln kan inte flyga med vingarna vågräta utan den måste ha den vinge som är inåt motorn något lägre än den som är utåt.

Därefter är det bara att slå på ström och kolla att de ser bra ut! Vinden kan strula till det ibland, att köra snurra i frisk vind funkar oftast inte då fåglarnas vingar tar väldigt mycket vind. De kast som blir stup i ett kan förstöra snurran faktiskt..

Ok detta är tokrörigt men får jag bara in bilderna så hoppas jag det klarnar!

Mvh!

Publicerat

Sorry!

Går inte att ladda upp bilderna, fattar inte varför.. klickar på upload och så står skiten och snurrar men inget händer.

Lägger ned skiten tills Matte eller någon kollat vad felet är :rolleyes:

Mvh!

Publicerat

Surt det kan vara med datorer, ibland. Vi har lurat mycket på det där med fästanordningen, tror nästan jag förstår hur du menar men det ska bli mycket intressant att se bilderna när/om det löser sig.

Som vetgirig tok får man tacka för försöket.

MVH David!

Publicerat

Testar nu igen men det står bara uploading file.. och så snurrar det på men inte f-n laddas det upp ngn fil ;)

Kan testa och maila en bild till dej..

Mvh!

Publicerat

Pma din mailadress! Gick inte att bifoga via forumets mailfunktion.

Mvh!

Publicerat
Testar nu igen men det står bara uploading file.. och så snurrar det på men inte f-n laddas det upp ngn fil ;)

Kan testa och maila en bild till dej..

Mvh!

PM skickat.

Vore tacksam om du ville prova att göra det.

Mvh David.

Publicerat

Fixat!

Kan inte du testa om du kan peta ut bilderna här? Kan ju vara mina inställningar som suger på något sätt..

Mvh!

Publicerat

Här kommer hipshots bilder.

post-2074-1206714631_thumb.jpg

post-2074-1206714642_thumb.jpg

post-2074-1206714647_thumb.jpg

post-2074-1206714656_thumb.jpg

Mvh David.

Publicerat

Fler Hipshot bilder, nu motor och armfäste.

post-2074-1206721110_thumb.jpg

post-2074-1206721157_thumb.jpg

post-2074-1206721128_thumb.jpg

post-2074-1206721173_thumb.jpg

Mvh David.

Publicerat

Den som hänsynslöst missbrukar min copywright på dessa bilder och bygger en snurra till sig själv är blir därmed per automatik skyldig mej ett exemplar även!

:(

Mvh!

Publicerat
Den som hänsynslöst missbrukar min copywright på dessa bilder och bygger en snurra till sig själv är blir därmed per automatik skyldig mej ett exemplar även!

:P

Mvh!

:(;) Kan bli många snurror till hipshot.

Publicerat

Inga problem, använder den bästa själv, har en i reserv samt säljer resten för 1500 pix styck. Marknadsföringen är klockren, Sveriges bästa snurra! Den är, i all sin enkelhet, avgjort bättre än allt annat jag sett hittintills..

Mvh!

Publicerat

Snyggt, vart köpte du den? Armarna separat?

Själva snurran skiljer sig inte särskilt mycket från min, inte heller fästet vid marken, däremot är det armarna som inte är lika. Har modifierat armarna på min snurra nu och jag är säker att jag kan rigga trut i den när det väl är dags.

Publicerat

Inte min, en kompis köpte den på en mässa i england.. Vet att det finns ngt forum i england för duvjägare, ska försöka trassla mej in där och försöka få hjälp av dem att identifiera den här snurran..

Mvh!

Publicerat

Någon som har en användarid på Ebay? Har fått tips om en person som troligen sålt den snurran jag är ute efter.. kan fan inte hitta hans mail någonstans utan att ha reggat och det orkar jag inte..

Någon?

andymoss911 är sannolikt tillverkarens användarid..

Mvh!

Publicerat

Håller på med ett trutsnurreprojekt sedan i höstas (småbarn tar tid!) ;) men nu verkar det närma sig att det ska gå att testa den.

Inom ett par veckor är den nog klar att släpa till tippen.

Vi verkar ha haft samma motoridé, själv utgår jag från en vindrutetorkarmotor från en Volvo 244 -89. Den hade ett rätt bra fäste på axeln, utan splines som en del andra.

Men hur gör du med hastigheten? Går det bra att köra på den befintliga låg eller högfarten (intervall verkar vara överkurs) eller har du satt motstånd för att reglera voltantalet och hastigheten?

Hur länge kör du på ett fulladdad bilbatteri och vad är det för amperetimmar på det?

Har du haft problem med lagringen i växelhuset då brytningen blir precis i infästningen? Om din modell håller bra så har nog jag skapat en för albatrosser eller strutsar. Vi får se om man orkar ta med den till passet...

Publicerat

Jag har tillv en där jag använder mig av volvo 240 torkarmotor undrar oxå över varven,min går på 30varv/min på låg och 60 på hög blir lite helikopter över det hela då.Vad är ung varv för att det ska funka bäst?Har testat med 6v batt blev 17Varv/min då.Min blev väldans lik den på bilderna skiljer lite på infästningen av torkarmotorn.

Mvh P