Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ingen som har en ritning till duv snurra???

Featured Replies

Publicerat

Man skulle ha hittat en vridpotensiometer för 12V likt en gammal styrning för Märklintåg (jag vet inte vad dom hade för volttal).

Annars så kan man ju räkna sig fram till ett vettigt fast motstånd att sätta i serie med strömkretsen.

Men då vill man ju gärna först veta vad som vore idealisk hastighet.

Publicerat

Finns styrning i elfa katalogen kostar ca 1500kr. märklinstyrningen bränner man nog fort när torkarmotorn vill ha några ampere till.

Mvh P

Publicerat

Volt, ampere osv.. utrikiska för mej, visst vet jag vad det är osv men vilken kraft det är i den snurra jag använt vet jag inte. Inte heller hur den är byggd. Det jag dock vet är att tar man ett vanligt bilbatteri så håller det länge.

Mvh!

Publicerat
:):P:D
Publicerat

Vad kan ett optimalt varvtal vara?

Publicerat

Det bör ju vara beroende på hur långa armar man har.

Med tiometersarmar verkar en omloppstid på sisådär en sekund som lite i överkant. :)

Ska man lägga någonting åtelliknande under de roterande pippifåglarna, någonting som kan verka intressant för inflygande artfränder att kolla in.

En minkkappa eller nåt annan lurvigt?

Publicerat
Man skulle ha hittat en vridpotensiometer för 12V likt en gammal styrning för Märklintåg (jag vet inte vad dom hade för volttal).

Annars så kan man ju räkna sig fram till ett vettigt fast motstånd att sätta i serie med strömkretsen.

måste det vara för 12 volt.

Publicerat

Den snurran jag använde har två hastigheter, den högre ser direkt onaturlig ut men var samtidigt den som lockade bäst. Hur många varv per minut har jag dock ingen susning om.. Armarna är väl uppskattningsvis 140 cm långa men riktade snett uppåt. Därefter plockade G-kraften ned dem något så diametern ökade på varven. Skulle tro att man kommer rätt långt med en vindrutetorkarmotor där man lyckas återställa den ursprungliga elektroniken med lite högre hastighet samt den slöare varianten.

Mvh!

Publicerat

12V är praktiskt då det finns gott om batterier som håller en längre tid.

220V närström vore naturligtvis också OK men det skulle tarva lite väl långa skarvsladdar.

Hipshot, kan du inte ta och räkna hur många varv den gör på en minut?

Det kan kanske finnas någon liten paus i ditt skytte så att du hinner räkna?

Publicerat

Vi tog våran från en skruvdragare som vi brännt växellådan på.

Publicerat
Hipshot, kan du inte ta och räkna hur många varv den gör på en minut?

Det kan kanske finnas någon liten paus i ditt skytte så att du hinner räkna?

Snurran var lånad och jag har den inte hemma så det blir svårt. Däremot så lurade jag på om det gick att kolla på någon filmsnutt där snurran syns, räkna varv på ngn sekund eller något och sen mulitplicera..

Ska försöka fixa det vid tillfälle, rätt mycket nu! Fan va jobbigt det är att hålla igång senare på dagen efter jakt.. nu blir det ju ruggigt tidiga mornar dessutom. Har fan en timmes resa knappt till stället där jag ska jaga i morgon och väl på plats så är det nog en halvtimme minst promenad samt tid för att rigga stället...

Mvh!

Publicerat
Snurran var lånad och jag har den inte hemma så det blir svårt. Däremot så lurade jag på om det gick att kolla på någon filmsnutt där snurran syns, räkna varv på ngn sekund eller något och sen mulitplicera..

Ska försöka fixa det vid tillfälle, rätt mycket nu! Fan va jobbigt det är att hålla igång senare på dagen efter jakt.. nu blir det ju ruggigt tidiga mornar dessutom. Har fan en timmes resa knappt till stället där jag ska jaga i morgon och väl på plats så är det nog en halvtimme minst promenad samt tid för att rigga stället...

Mvh!

Det är lungt, vi orkar vänta! Slit inte ut dif för vår skull.

Publicerat

Köpte en snurra på ebay england häromdagen som komplement till hemma bygget, 900:- fick jag den för.. Super, borde bli ca 1300:- hemma, haha tji fick jag!! 85 pund ville den stackarn ha för frakten till sverige( :D:) )... Hahaha på honom lillebror bor där just nu, så han får ta med den hem.

Ville mest bara säga att man ska titta ordentligt först annars kan det bli dyrt..

Mvh David.

• 1 month later...
Publicerat

Jag och Maddog testade Ante Jontas snurra i dag och

det blev trots ganska klent med fågel på plats 30 st.

Maddog lyckades med bedriften att knäppa två

Trut med ett skott,därav den glada minen :D

Snurran verkar fungera fint,blev ännu bättre när

vi började rigga upp skjutna trutar runt snurran.

Nytt race i morrn.

/M.

post-939-1209808810_thumb.jpg

post-939-1209808824_thumb.jpg

post-939-1209808834_thumb.jpg

Publicerat

ja det hade blivit bättre resultat om vi hade riggat tidigare men det är långt kvar till den riktiga säsongen.

Publicerat

GÖTT, tövabo o maddog!

Hos oss har de aldrig varit så sterilt på fågel som idag.

Nån kråka, 7st, 5st kaja o 2 trut va allt PÅ 2 MAN :D:D

Aldrig varit med om dess like o då satt ja från 04-12

Prova att vifta trut på pinne o nog funka de.

Men de ville inte ner idag bara.

Så enkelt var de!

En snurra tror jag skulle gjort en del förändring men de va liiiite fågel in ändå!

Skumt dedär hur olika de kan vara.

Men de går fler tåg!

Publicerat

Kanske fel tråd att skriva i men det får duga.

Nytt race idag med 31 fällda fågel.

Blåste rätt friskt så skyttet blev knepigt så jycken

fick kämpa med några skammade trutar.

post-939-1209888899_thumb.jpg

post-939-1209888917_thumb.jpg

Publicerat

Wow! En hel del havstrut, det är extrapoäng viltvårdsmässigt!! Lätt att missbedöma storleken på dem då de är så j-la stora...

Hivar du in en bild på en trut apterad i snurran? Tyckte det såg ut som du kan få till det bättre på första bilden där.. Har jag rätt därvidlag så kommer du att få en bättre effekt av den.

Mvh!

Publicerat

oangelägen fråga, men man får altså jaga mås/trut nu? trodde de var i augusti och framåt...

Publicerat

Hade bara den där kassa bilden och

montaget hade en del att önska då vi

missbedömt avståndet mellan fästpunkterna för vingarna. <_<

Såg bättre ut i dag då jag sparade ett par mindre trutar från igår

Men kom gärna med tips hur det kan bli bättre.

Ang jakttider så jagar jag på en tipp så det är ok.

/M.

• 2 weeks later...
Publicerat

Ser faktiskt en fördel som den där mojen fixar!

Man får, tack vare att ankorna hänger i snöre, automatiskt rätt vinkel på fåglarna! Ofta så riggar man fågel som flyger med kroppen i horisontell ställning men rörelsen blir i snäva cirklar vilket åtminstonde jag tycker ser skumt ut. Fördelen med snurran jag använt är att man kan vinkla fåglarna så de flyger innåt i cirkeln och inte horisontellt. Detta fixar snörena i kombination med centrifugalkraften och det tror är bra. Plastankorna med snurrande vingar ser knepiga ut, tycker de valt en pissig film för att marknadsföra snurran då de ankor som kommer in med säkerhet hade flugit in där ändå.

Vänta bara till Matte Holst får se detta.. hövva...

Mvh!

Publicerat
Vänta bara till Matte Holst får se detta.. hövva...

Mvh!

Hooooo, Helt klart häftig. Men skulle jag beställa den så skulle J smiska upp mig i brygga...!!!! :D

Nä, de får räcka med de 3 jag har, dock när jag får tid så ska jag mecka armar med dem.

Är äckligt sugen på Tippen nu, men har fan ingen tid, första minipullorna kom idag.

• 4 months later...
Publicerat

Tror denna skulle fungera ypperligt att reglera hastigheten med. Gäller bara att ha en motor som inte drar mer än 7.5A men det torde inte vara några problem.

http://www.kjell.com/content/templates/sho...87550&path=

/Martin