Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rävjakten

Featured Replies

Publicerat

Hur går det för rävjägarna på forumet?

För mig har rävjakten gått åt h-v, dom har hållit sig undan de gånger jag passat från fågeltornet som ligger vid havsviken.

Annars är detta ett väldigt fint ställe att passa på. Vikens många Bisamråttstackar brukar locka ut rävarna på isen.

Nu väntar jag bara på något mera snö, så det går att lägga ut rävsnarorna.

De brukar vara väldigt effektivt, så jag räknar med att nollan ska spricka efter nästa snöfall ;)

Publicerat

Min rävjakt har också gått skit. Jag brukar jaga gryt men har inga egna hundar för ändamålet, de gånger jag blivit erbjuden att följa med har jag inte haft möjlighet :(

Publicerat

Vi har haft det hyffsat... 7 st i år, senast var förra lördagen då jag sköt en av dom vackraste hanar jag någonsin sett, helt svart buk, svarta tassar ända upp på bogarna och skinkorna, samt helt svarta öron med vit rand, det fanns även en svart linje under ögonen från nosen till öronen.

I övrigt rostbrun och grå

Nu sitter han på en tana i garaget, bilder kan komma om 3-4 veckor

Publicerat

Jag såg för några år sedan en helt svart räv. Jag fattade först inte vad det var men när jag kom närmare såg jag. Är det någon som vet varför rävarna blir helt svarta? I det här fallet tror jag att det var en hel kull med sådana, men jag har aldrig sett det förut!

Publicerat

Räknade ihop vårt Bodengängs rävar denna höst:

Jörgen K : 1 räv

Daniel J : 3 räv

Emil W : 3 räv

Johan S : 4 räv

Tomas H : 2 räv

Jag (L-O) : 4 räv

Totalt 17 st, och vi har just börjat.

De flesta är skjutna på vakjakt, men vi har tillgång till grythund, så snart blir det fler skjutna ur gryt.

Vi skjuter dessutom c:a 700-1000 mås/kråka/skata/trut varje år.

Publicerat
Jag såg för några år sedan en helt svart räv. Jag fattade först inte vad det var men när jag kom närmare såg jag. Är det någon som vet varför rävarna blir helt svarta? I det här fallet tror jag att det var en hel kull med sådana, men jag har aldrig sett det förut!

Det är nog en sån där "korsräv", dom har nog lite silver räv i sig och blir då svarta.....här är det en som har sett en oxå....det blir väl någon kull av dom då och då.

Publicerat

Jag har skjutit två stycken, en natten till idag och en för tre nätter sedan. Det är ganska mycket räv runt i byn och jag har just börjat vakjakten. Förhoppningsvis lyckas jag utrota hela beståndet innan vintern är slut.

Publicerat

Kan bli såna färger ibland, har anlag att göra........två vanligt färgade rävar kan bära på dom gener som behövs och då kan det visa sig hos en hel kull. Likadant hos mink, vit är vanligt hos farmade men ovanligt hos vilda. Kullen hos en brun och en vit blir brun om inte den bruna bär på nått av det vita eftersom det bruna är dominant.

Publicerat

Nu är vi uppe i 19. Emil o Jörgen har fått varsin till.

Publicerat

Kollade av marken igår.

Massor av spår......fast det var rådjur...och vår rådjurs jakt slutar sista dec här uppe....  :-

Publicerat
  • Författare

Äntligen hänger den första på väggen. ;D

Publicerat
Äntligen hänger den första på väggen. ;D

Grattis!

clap2.gif

Publicerat
  • Författare

Tack

Tror detta var den hittils störrsta.

Hanräv på 8,2 kg  :D

post-3-1105124171_thumb.jpg

Publicerat

Det blir många tubfugor av den svansen.. ;D

Publicerat

Jag varut ca. 3tim ikväll men ingen mickel, därimot såg jag en massa spår som var ganska nya. Jag tror att jag ska byta taktik och sätta mig på pass på nätterna istället. :-

Publicerat

Fick skjuta mig en fin rävhane på stövardrev i fredags (säsongens första). Kollade även några gryt men det blev inget.

post-10-1105956783_thumb.jpg

Publicerat

Grattis, det måste vara lätt att se om det räv i gryten när det är så mycket snö.  ;D

Publicerat

Ja verkligen jättelätt  ;D Skämt åsido så är det ett jävla otyg med snöfattiga vintrar. Det man får göra är att släppa ner foxterriern och se om den markerar. 

Publicerat
Ja verkligen jättelätt  ;D Skämt åsido så är det ett jävla otyg med snöfattiga vintrar. Det man får göra är att släppa ner foxterriern och se om den markerar. 

Å andra sidan blir det ju lätt och gräva om det inte är tjäle.  ;)

Publicerat

Också en fördel  ;D

Publicerat

Har blivit två rävar för mig hittills. Men nu går det ju mot fullmåne igen, då blir det att vaka.

Publicerat

Den första var rätt grann...

post-49-1106166109_thumb.jpg

Publicerat

Jag satt och vakade räv igår kväll, jag såg en på ca. 250meter men annars så var det tomt men mycket spår. Därimot såg jag ett rådjur ca. 110meter från vakplattsen, tittade i kikarsiktet och dreglade lite. Stor suck...  :P

Publicerat

Har bara blivit en den här vintern, på ståndskall för min laika och en karelare under en grisjakt. Och nu brinner väl årets klappjakter inne också på grund av alla vindfällen. >:(

Publicerat

Känner att jag måste ut snart.

Alldeles för lite jakt på sista tiden..

Kommer att skottställa bössan med blyspets så snart januari är över. (.243 win)

Till dess får man väl jaga med . 22 mag och hålspets.