Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgbanan............

Featured Replies

Publicerat

Var o sköt pappälgfan i går, tycker det är urtråkigt. Själva skyttet är väl kul men att sitta närmare 2 timmar å vänta innan man får skjuta är bara slöseri med tid o pissetråkigt, finns ju bara en massa dryga, gammla gubbar där att snacka med. Klarar man då inte godkänt så är det bara att ställa sig i kön igen. Å då ska man ta i beräkning att i år var jag tidigt ute med korta köer så godkänt klarades av på bara 3 timmar allt som allt. Andra år har köerna varit så långa att man bara kunnat skjuta en runda per dag så då har totaltiden varit upp mot 6-7 timmar, stön! :P

Publicerat

Jaktlaget "hyr" en älgbana 2 ggr varje år. Lugnt och trevligt. Kan skjuta tills man känner sig färdig. Alla i jaktlaget kan skjuta in sina bössor i lugn och ro. Dessutom har vi krav på att alla ska vara godkända varje år för att få jaga med kula. Kostar en slant men det är det värt!

Publicerat
Jaktlaget "hyr" en älgbana 2 ggr varje år. Lugnt och trevligt. Kan skjuta tills man känner sig färdig. Alla i jaktlaget kan skjuta in sina bössor i lugn och ro. Dessutom har vi krav på att alla ska vara godkända varje år för att få jaga med kula. Kostar en slant men det är det värt!

Vi kör samma stuk,känns rätt skönt att endast jaktlaget är på banan !! Många blir kanske lite nerviga annars..Vi har några bra kulskyttar i vårt lag,för dom som inte är bra på kula,läs Telgetok + några till så kan man i trivsamma och lugna stunder se till att alla blir godkända.

Egentligen hatar jag den där pappälgen,har helt enkelt skitsvårt att "åka" med figuren där borta på 80 meter!! Det sågar och hoppar, går för fort eller för sakta !! Slutar alltid med dåliga skott tycker jag.

Betydligt lättare tycker jag att det är att bara lyfta upp studsaren när älgfan visar sej och klämma till den direkt !! Brukar bli bättre resultat då ;D Är väl hagelskytte skadad antar jag 8)

Har faktist lättare att klämma på 2 skott på älgen vid ett svep så än att åka med den för att endast skjuta ett !!!

Har lärt mej acceptera detta,att jag är en sopig kulskytt och resonerar som så att stöd alltid bör finnas samt att skott mot vilt som springer som älgen gör på banan klarar sej mot eldgivning,i alla fall från mej 8)

Dock har flera älgar jag skjutit gått på tricket "busvissling"  eller nåt annat oljud från mej ;D ;D

Publicerat

Kanske en dum fråga, men "here goes"!  ;D

Jag klarade ju uppskjutningen för bara några månader sen! Men efter att jag klarade älgbanan vid uppskjutningen så sa dom att jag var klar för älgjakten i år, men jag fick ju inget märke eller nått...

Hur är det? Måste jag skjuta igen? Tror jag endast fick brons eller kanske silver, kommer inte ihåg. Men som sagt jag fick ju inget märke, det enda jag vet är att jag fick godkänt på provet...   ???

Publicerat

När jag var o sköt för några veckor sedan så gick det så där. Men i början av aug så öppnar dom älgbanan igen med både björn o älg, så innan dess måste jag ha skjutit in bössan, vill ju inte stå där och bössan inte är klar.

Ni som varit med ett tag vad krävs för att få brons?

Publicerat

Foffe 4skott inom träffområdet.

Herendil: du är klar fick du inget kort som det står vad du skjutit för valör? själva märket får man be om att få köpa inget som man frågar om automatiskt och knappast om det inte är guld.

Publicerat
Kanske en dum fråga, men "here goes"!  ;D

Jag klarade ju uppskjutningen för bara några månader sen! Men efter att jag klarade älgbanan vid uppskjutningen så sa dom att jag var klar för älgjakten i år, men jag fick ju inget märke eller nått...

Hur är det? Måste jag skjuta igen? Tror jag endast fick brons eller kanske silver, kommer inte ihåg. Men som sagt jag fick ju inget märke, det enda jag vet är att jag fick godkänt på provet...   ???

Fick du inte nåt papper?? Vi brukar få ett "kvitto" där namnet på skytten, resultatet från skjutningen (godkända serier) och en sign från skjutledaren samt en utskrift från själva "älgen".
Publicerat
Foffe 4skott inom träffområdet.

Oki då har man det ju redan när man sköt upp för jägarexamen, då får man satsa på en högre valör då.

Publicerat

Vid uppskjutningen fick jag bara jägarexamensintyget, och där står det bara om det var en godkänd serie eller inte...

När jag var och provsköt lite innan och en gång efter så fick jag en lapp där det stod hur många guld och silver serier jag skjöt...

Men om jag vill skjuta upp för guld, vad är det då som gäller? Hur många serier har jag på mig? Måste jag skjuta 4 guld i rad eller kan man missa nån emellan?

Publicerat

Varför jag undrar är att jag läst att vissa jaktlag kräver minst Brons för att få vara med.Jag har som sagt klarat älgen vid uppskjutningen men fick bara intyget på att jag klarat det.

Så det blir att testa att få det på papper. Sen kan det ju vara trevligt att ha skjutit minst brons med sitt egna vapen.

Publicerat

För att skjuta guld så ska du skjuta 4 serier med minst 17 poäng i varje men dom behöver inte vara i följd.

Publicerat

För dom som inte gillar att köa hela dagarna för att hinna skjuta på älgen får jag väl passa på att rekomendera våran bana här i kopparberg !  Billigt är det också för den delen  :)

Publicerat
För dom som inte gillar att köa hela dagarna för att hinna skjuta på älgen får jag väl passa på att rekomendera våran bana här i kopparberg !   Billigt är det också för den delen  :)
Blir lite långt att köra från Österlen.....  ;)
Publicerat

Jo det blir det. Men för dom som inte bor allt för långt bort så finns ju möjligheten !

Publicerat
Blir lite långt att köra från Österlen.....   ;)
Skjut tidigt på året. På Sövdeborg brukar det inte vara så mkt köer då.
Publicerat
Skjut tidigt på året. På Sövdeborg brukar det inte vara så mkt köer då.
Juli är tidigt för mig, brukar komma på det i augusti.... ::)

Förövrigt är Sövdeborg trevligare än Gyllebo, när är det öppet på Sövdeborg?

Publicerat

Ja är man så sen så får man också stå där i kön med alla andra som inte kan planera  ;D ;) :-*

Publicerat

Jag skjuter alltid i Trelleborg. Mycket nöjd!

Publicerat
Ja är man så sen så får man också stå där i kön med alla andra som inte kan planera  ;D ;) :-*
alldeles riktigt.. :D
Publicerat

Förövrigt är Sövdeborg trevligare än Gyllebo, när är det öppet på Sövdeborg?

Dom har skjutdagar tisd o torsd samt lörd. Om älgbanan är öppen varje gång vet jag inte
Publicerat
Dom har skjutdagar tisd o torsd samt lörd. Om älgbanan är öppen varje gång vet jag inte
Vet du nån som vet?
Publicerat
Vet du nån som vet?
Kjells vapen. Tel 0416-100 96
Publicerat

Sövdeborg har öppet första och sista söndagen i varje månad också har jag för mig och tisdagar har jag för mig att älgbanan har öppet bara om man har bokat

Publicerat

För er i Stockholmsområdet så finns ju HJK (Haninge jaktskytteklubb) och hjvf (Huddinge jaktvårdsförening).

Haninge öppnar för allmänheten igen den 8/8. Nu är den bara öppen för medlemmar.

Huddinge ska vara öppen året om och har älgbanan öppen för alla tisdagar och torsdagar.

Tisdagar brukar dock vara jägarexamensdag och således ganska trång.

Nu ska banan tydligen omstruktureras och kanske inte har öppet som vanligt. Vet inte då jag inte varit där på ett tag.

Publicerat
Kjells vapen. Tel 0416-100 96
De har väl öppet 10-13 på lördagar? Vi ju helst inte ringa dit, han vill ju säker kränga nåt till mig då och jag har svårt att stå emot... ;)