Publicerat April 4, 200818 yr Thomas Ekberg debatterar mot varghatet! http://www.aftonbladet.se/debatt/article2183986.ab
Publicerat April 4, 200818 yr Det tycker jag att han gör rätt i. Han är en av de mest kända jägare vi har i landets jägarkrestar och han inlägg är bra och nyanserat. Jag hoppas att den "publika" delen av SGT mentaliteten försvinner och att debatten kan föras på en saklig nivå.
Publicerat April 4, 200818 yr Det tycker jag att han gör rätt i. Han är en av de mest kända jägare vi har i landets jägarkrestar och han inlägg är bra och nyanserat.Jag hoppas att den "publika" delen av SGT mentaliteten försvinner och att debatten kan föras på en saklig nivå. Japp, för om inte debatten är saklig, från bägge håll!, så läre vi aldrig få se en ordnad vargjakt i det här landet.
Publicerat April 4, 200818 yr En fråga, Hur skulle en eventuell jakt på varg bedrivas? Jag tror att vagjakt är näst inntill omöjlig om man inte får åteljaga. Den är nog svår änndå för att inte tala om hur svår den blir när några vargar är skjutna på åtel. Om man inte endast skjuter singel vargar så lär sej resterande vargar mycket fort att åtlar är livsfaliga. Och det lär inte alla följa så det blir en tids fråga innan det är otroligt svårt att jaga varg med resultat. Men då har vi en varg stam som är sygg och svår jagad och dumma individer som många gånger är dom som ställer till problem bilr skjutna rätt fort. Tjuvjakten blir ännu svårare och annledningen till tjuvjakt på varg blir mindre. Jag tror att då har vi kommit en bra bit på rätt väg med våra vargar, ingen ser dom bara spår efter dom. Sen kan man tycka olika om det är värt priset när ingen ser dom, dom bara finns.
Publicerat April 4, 200818 yr En fråga, Hur skulle en eventuell jakt på varg bedrivas? Jag tror att vagjakt är näst inntill omöjlig om man inte får åteljaga. Den är nog svår änndå för att inte tala om hur svår den blir när några vargar är skjutna på åtel. Om man inte endast skjuter singel vargar så lär sej resterande vargar mycket fort att åtlar är livsfaliga. Och det lär inte alla följa så det blir en tids fråga innan det är otroligt svårt att jaga varg med resultat. Men då har vi en varg stam som är sygg och svår jagad och dumma individer som många gånger är dom som ställer till problem bilr skjutna rätt fort. Tjuvjakten blir ännu svårare och annledningen till tjuvjakt på varg blir mindre. Jag tror att då har vi kommit en bra bit på rätt väg med våra vargar, ingen ser dom bara spår efter dom. Sen kan man tycka olika om det är värt priset när ingen ser dom, dom bara finns. Varför då? Det jagas varg i flera länder på norra halvklotet, så varför skulle det vara så omöjligt här? Vi kanske måste tänka i lite nya banor bara. Vi behöver inte uppfinna hjulet igen, det har andra redan gjort sen länge... Men än så länge känns vargjakt avlägset.
Publicerat April 4, 200818 yr Svar: Vargen är mycket svår jagad med lagliga medel. Hur skulle du bedriva vargjakt om du fick? Jag känner en som har varit i ryssland och följt med en anstäld av staten yrkes vargjägare. Där finns det mycket varg men trots bonusar per fäld varg så är det mycket svårt. Denne jägare har provat allt från snaror,saxar,fällor,gift, åtel, jag han har provat de mästa. Han påstår att åtel jakt är det efektivaste sättet om man endast skjuter singel varg på åteln.
Publicerat April 4, 200818 yr Jag sa aldrig att den skulle vara lättjagad, och jag sa inte heller att det inte skulle ske genom åteljakt.
Publicerat April 4, 200818 yr Hoppsan..råka trycka iväg det innan jag skrivit klart.. Om man ser till den vak och lockjakt som bedrivs på varg i andra länder, så skulle den nog funka här också, naturligtvis skulle den fortfarande vara svårjagad, det är en mycket intelligent predator, vargen. Har svårt att tro att det skulle bli allmän jakttid på varg, som det är på t ex räv, då tror jag förr att det blir upplagt som lodjursjakten, en viss avskjutning en viss tid. Låter lite märkligt att din bekant har den erfarenheten av vargjakt i Ryssland, jag har en bekant som har helt andra erfarenheter när det gäller jakt på varg där. I t ex Estland är det tillåtet att jaga varg året runt , där bedrivs den oftast i form av sk "lapp-tygsjakt", funkar tydligen mkt bra, denna jaktform användes även i Sverige förr tillbaka när vi hade vargjakt. Finns för övrigt ett litet intressant reppotage om det i Jaktjournalen nr 1-2 2008. Men jag tror nog att åteljakt skulle vara det mest effektiva, åtminstonde här på mina marker, och nog den som jag personligen skulle tycka vara mest intressant.
Publicerat April 4, 200818 yr En fråga, Hur skulle en eventuell jakt på varg bedrivas? Jag tror att vagjakt är näst inntill omöjlig om man inte får åteljaga. I kyrkan tror man, här vet vi I Finland skyddsjagas ett x-antal varg alla år.. Å inte är det omöjligt alls, tex med flaggliina så ringar man in vargarna, sedan trycker en eller flera gubbar igång vargarna.. Svårast är väl att råka ha vargen på rätt ställe så man får den inringad. Lite arbetsdrygt oxå att lägga ut flagglinan, men när den väl är ute och vargarna inne så brukar det gå sin väg.. Passare bara längs linan, vargarna brukar komma längs med linan och söka utvägar..
Publicerat April 4, 200818 yr Om man ser till den vak och lockjakt som bedrivs på varg i andra länder, så skulle den nog funka här också, naturligtvis skulle den fortfarande vara svårjagad, det är en mycket intelligent predator, vargen. Du skriver om lockjakt på varg. Det har jag aldrig hört talas om. Har du någon länk eller liknande om det. För det vore intressant att läsa om. För övrigt tror jag att lapptyg och folkdrev vore bäst på varg. Men mycket jobb för vargen går ju på väldigt stora områden så effektivast är nog åtel i alla fall.
Publicerat April 4, 200818 yr Får jag inte tro och ha funderingar kring jakt på detta ställe så slutar jag här och nu, det är väl vad du vill. Du som VET ALLT.
Publicerat April 4, 200818 yr Du skriver om lockjakt på varg. Det har jag aldrig hört talas om. Har du någon länk eller liknande om det.För det vore intressant att läsa om. För övrigt tror jag att lapptyg och folkdrev vore bäst på varg. Men mycket jobb för vargen går ju på väldigt stora områden så effektivast är nog åtel i alla fall. Ska snoka reda på länken igen, det var en länk via en länk via en länk.... ja du vet hur det kan vara, men jag ska göra mitt bästa. Lapptyg och folkdrev funkar ju bevisligen bra på andra ställen, men det är ju som sagt ganska arbetskrävande.
Publicerat April 4, 200818 yr Ser heller inga svårigheter... Är ju trots allt bara en karnivor/opportionist vi pratar om! Finhunter, kan du berätta lite om skyddjakten i finland, antal djur mm, er'u snäll, samt hur era vargforskare resonerar.. mvh
Publicerat April 4, 200818 yr Får jag inte tro och ha funderingar kring jakt på detta ställe så slutar jag här och nu, det är väl vad du vill. Du som VET ALLT. Lugn och fin nu! Klart att du får tro hur mycket du vill, det har vi alla rätt till, inget fel i det. Men som sagt, det finns flera jaktformer på varg som funkar, det är bevisat sen länge.
Publicerat April 4, 200818 yr Ska snoka reda på länken igen, det var en länk via en länk via en länk.... ja du vet hur det kan vara, men jag ska göra mitt bästa. Lapptyg och folkdrev funkar ju bevisligen bra på andra ställen, men det är ju som sagt ganska arbetskrävande. Det känner jag igen. Man har länkat vidar och vidar sen är man vilsen Det störst problemet vid en eventuel vargjakt tror jag är alla restrektioner som den kommer att medföra sig. För vargen är ju en helig ko redan. Så vi får räkna med att vi ska vara regestrerade och det skulle inte förvånande om man behöver gå någon kurs eller liknande. Sen tror jag det blir väldig kort tid att jag, för då kan förespråkarna altid säga "Se det finns ju för lite varg" För om man ska ha ett folkdrev över halva Värmland och hela Dalarna så går det åt mycket folk. Både drivare och skyttar. En restrektion där kan ju bli att man måste ha te.x en högvilts jakträtt på just den mark man ska jaga på. Då blir det svårt att fylla upp med folk.
Publicerat April 4, 200818 yr jag har pratat rätt mycket med några grabbar från finland som jagar varg med hundar, till min stora förvåning ser det onekeligen ut att vara effektivt. dom körde åkså med lapptyg fast över väldigt stora områden, först hadde dom försökt att folkdriva dem fram till skyttarna, utan större framgångar så nu bandar dom upp dem och släpper på några stövare vilket tydligen gett resultat. en hund har gåt åt hitils och 5 vargar, troligtvis gick hunden åt för att dom lät den gåfram själv på slagen som jag fattade det. har fler bilder men jag är lite lat av mej.
Publicerat April 4, 200818 yr Läste artikeln i Pravda på ett flygplan, porträttet av en halvidiot med en studsare som duperats att säga saker han egentligen inte menar gjorde ju verkligen inte diskussionen en tjänst Vargen har ju redan martyrstatus i städerna, ingen normal människa ställer ju på ett dylikt porträtt. Tror ni han fick korrektur läsa texten innan tryck? Tvivlar på att han kan läsa öht med tanke på vad han har ställt till med. Aftonbladets journalistik mot ständigt nya lågvattenmärken dessutom, rent tragiskt. Om Ekbergs inlägg gör nån skillnad vet jag ej men han reagerade ju ialla fall. Beträffande vargjakt trorjag inte att vakjakt skulle vara något problem. Det handlar ju inte om att skjuta några stora volymer på varje åtel per år. Säg att vi har 200-250 individer inför nästa jaktår och 10-20% skall skjutas bort. Dvs kanske 1 varg per förmodat 100 åtlar i aktuellt område per år. Vargen är nog ett läraktigt djur men så jäkla smart är den nog inte så den helt byter beteende mönster pga en isolerad händelse under fjolåret. Huvudelen av de som i så fall går åt torde vara årsvalpar ialla fall.
Publicerat April 4, 200818 yr Varför skulle vi få jaga varg på åtel men inte björn? Nej det tror jag inte vi får. Men/för det kanske vore effektivt
Publicerat April 4, 200818 yr äsch nog går väl dom jaga som allt annat.åtel jakt är säkert bra om det inte kommer komma krav på vilken varg med fräna namn som ska skjutas och inte, lapptyg sägs juh bara få ungvargar och inte dom äldre,
Publicerat April 4, 200818 yr jag tyckte det var bra skrivet av thomas det där. Bra och bra! Vad f#n skulle han säga. Han har såpas mycket i huvudet så han vet vad han ska säga. Det spelar ingen roll vad han tycker, han som Sveriges kändaste jägare(efter Jan G) VET vad han ska säga för att inte dra oss andra i skiten.
Publicerat April 5, 200818 yr Författare http://jinge.se/index.php/natur/en-nyanser...#comment-145368
Publicerat April 5, 200818 yr Ingen idée att skriva på den länken,, har försökt och kommit med konkret fakta vilket resulterat i att jag tydligen inte kan kommentatorsreglerna Edit, min kusin i sthlm hade varit på premiären av Varg, helt ok, belyser problemet på landsbygden... någon mer som sett den? vh