Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Thomas Ekberg emot varghatet!

Featured Replies

Publicerat
Ingen idée att skriva på den länken,, har försökt och kommit med konkret fakta vilket resulterat i att jag tydligen inte kan kommentatorsreglerna :(

Jag har varit inne på denna Jinges sida förut, det verkar vara en knepig figur :D

Men jag letade rätt på kommentatorsreglerna.

§ Din kommentar måste följa netiketten.

§ Du får inte skriva så andra kan uppleva det som kränkande.

§ Länka till egen hemsida i rutan för URL, ingen annanstans.

§ Du måste fylla i en fungerande mailadress.

§ Provocerande kommentarer raderas direkt.

Du bröt nog mot §2 där. För du hade kanske en annan åsikt än han och då var det kanske kränkande.

För det var ju några som inte hörde "hemma" där stod det ju.

Men men det är hans blogg och inget annat vettigt :D

Publicerat

Ja se där, Tok-torska absolut på 2:an :(

vh

Publicerat

Går det överhuvudtaget att vaka varg?

Publicerat

Antagligen vid en vargriven älg, fjällko, får eller liknade bytesdjur torde det funka men troligtvist kommer det inta vara aktuellt/lagligt att göra detta.

Publicerat

Såg på Enemy at the gates i lördags.

Där jagade de varg (ryss) med hjälp av en häst som de bundit vid en stolpe i skogen, sen låg de och vakade.

Jag vet att det är en spelfilm, men jag tror att det ligger en uns sanning i detta

Publicerat
Såg på Enemy at the gates i lördags.

Där jagade de varg (ryss) med hjälp av en häst som de bundit vid en stolpe i skogen, sen låg de och vakade.

Jag vet att det är en spelfilm, men jag tror att det ligger en uns sanning i detta

På jakt och fiske museet i Elverum har dom i en "monter" en högt uppsatt trä platå med ett fast bunden lamm på.

Det var väll för att när locka till sig vargen när lammet bräkte och ville ner, då satt det väll en skytt på lur.

Hur man skulle göra idag det vette f#n.

Publicerat

Betänk att på den tiden när man kunde jaga varg med får o gris o häst typ bundna i skogen så fanns gott om varg och därmed även dåligt med bytesdjur i skogen. Vargarna tvingades därför ge sig på tamboskap i högre utsträcking och givet detta så kanske det fungerade med denna typ av "åtel".

Läst mycket Widding.. Han beskrev, utifrån dagböcker, hur man packade ngr grisar i en släde på vintern sen gav men sig ut på sjöisarna med hästen o släden. Titt som tätt stack man grisen i rumpan med ngt vasst varpå den tjöt..som grisar tjuter typ. Detta lockade in varg som man sedan sköt från släden.

De måste ha varit förbannat hungriga om detta ska funka, det ger en hint om hur det har sett ut i vårt land för länge sen..

Mvh!