Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu verkar det vara en lösning på gång i eftersöksfrågan

Featured Replies

Publicerat

Eftersöksjägare kan få upp till åtta miljoner kronor

Av Mikael Moilanen 2008-04-11

Bild: Hans Andersson

I dag kostar eftersöksuppdragen mindre än en miljon kronor årligen för samhället. Det nya förslaget innebär att det kostar mellan sex och åtta miljoner kronor när jägare ges ersättning för eftersök på trafikskadat vilt.

Nu kan det vara på gång med ersättning till alla Sveriges eftersöksjägare. Inom ett par veckor kommer jordbruksdepartementet med ett förslag som ska ut på remiss. Upp till åtta miljoner kronor kan betalas ut till landets eftersöksjägare.

– Mycket bra om det blir så. Eftersök sker ofta mitt i nätterna, säger Björn Fredriksson, samordnare för eftersök i Grycksbo i Dalarna.

I dag ges ingen ersättning till eftersöksjägare som ställer upp och spårar rådjur, vildsvin samt dov- och kronhjort. Istället sker ett gigantiskt arbete helt ideellt bland landets jägare. De kliver ofta upp mitt i nätterna och förkortar lidandet för exempelvis trafikskadat vilt. Det har funnits en växande opinion mot den här ordningen.

Men nu kan alltså en ändring vara på gång – om politikerna sväljer förslaget. Inom ett par veckor kommer jordbruksdepartementet med ett förslag, en så kallad departementspromemoria, som går ut på att alla eftersöksjägare av klövvilt ska få ersättning.

Upp till åtta miljoner kronor

– I dag kostar eftersöksuppdragen mindre än en miljon kronor årligen för samhället. Det här förslaget kommer att kosta mellan sex och åtta miljoner kronor. Vi skickar ut förslaget på remiss inom ett par veckor, säger Bjarne Örnstedt på jordbruksdepartementet.

Förslaget bygger till stor del på ett förslag från Viltolycksrådet. Där återfinns bland andra Arne Karlsson, riksviltvårdskonsulent inom Jägarnas Riksförbund.

– Vårt förslag går ut på att den så kallade Kalmarmodellen införs i hela landet. Det bygger på att de olika orternas samordnare av eftersök får en organisation med jägare som ställer upp. I dag har det i många fall blivit samordnarna som får rycka ut själva på allting. Det fungerar inte, att en människa ska sköta alla eftersök i ett område, säger Arne Karlsson.

Får skriva på kontrakt

Kalmarmodellen innebär också att jakträttsinnehavare kontaktas och får skriva på kontrakt om hur de vill ha det med eftersöken.

– Då vet samordnaren om ”Persson i kurvan” vill sköta eftersöken på sin mark själv, eller om det ska skickas en utomstående eftersöksjägare. Vill Persson sköta eftersöket själv, så blir han uppringd av samordnaren och så får han gå ut, förklarar Arne Karlsson.

Förslaget innebär att även vildsvin, rådjur samt kron- och dovhjort omfattas av rätten till ersättning.

I Grycksbo har samordnare Björn Fredriksson skött en del eftersök själv, men han har också haft andra jägare till hjälp.

Välkommen ersättning

– Jag har flera som jag ringer till om det blir ett rådjur påkört – det har inte varit några problem. Men visst är det välkommet med ersättning. Många gånger kommer larmen mitt i natten. Folk får kliva upp och gå ut i flera timmar – och sedan ska de kanske jobba dagen därpå.

– I uppdraget ingår till exempel också att resterna av sönderkörda rådjur dumpas på någon rävåtel långt bort. Det förkortar många djurs lidande, men jobbet har skett helt gratis, säger Björn Fredriksson.

http://www.jaktojagare.se/

:P;):lol:

Publicerat

Verkligen på tiden!

Jag menar ersättningen behöver inte vara stor bara symbolisk.

Människorna som gör eftersök gör de ju för att hjälpa.

Jag tror varenda skattebetalare tycker de pengarna är väl avsatta.

Egentligen skulle jägarkåren vägrat eftersök på trafikskadat vilt som det varigt nu!

Men det är ju svårt eftersom djuren får lida mer än politikerna.

Positiv nyhet :P

Publicerat
  • Författare
Verkligen på tiden!

Jag menar ersättningen behöver inte vara stor bara symbolisk.

Människorna som gör eftersök gör de ju för att hjälpa.

Jag tror varenda skattebetalare tycker de pengarna är väl avsatta.

Egentligen skulle jägarkåren vägrat eftersök på trafikskadat vilt som det varit nu!

Men det är ju svårt eftersom djuren får lida mer än politikerna.

Positiv nyhet :angry:

Det ska ju vara för förlorad arbetsinkomst, milersättning t & r, m. m. Det är ju inte gratis att hålla en hund heller och träna den och på på tävlingar m. m. för att bli gk eftersökshund.

Publicerat

Ser bra ut.

Tycker detta är ett gott exempel på att någon har lyssnat. En del av kommande valfläsk säkerligen men skit samma motiv så länge det leder till förbättring.

Kalmar modellen, vad skiljer den mot hur det jobbas här och på de flesta andra ställen som jag känner till? Eftersökskontrakt är väl inget särledes nytt?

Publicerat

visst är det bra att eftersöksjägare(som mig själv) får ersättning men i slutändan blir det säkert vi jägare som får betala själva i form av jaktkort/andra avgifter...

Nej, jag tycker att alla som står som bilägare i landet ska få ett påslag på 20:- på bilskatten (det e ju jävligt enkelt när det gäller den globala miljöfrågan att slå på skatter etc.) har man bil, har man väll ett ansvar för att e.sök ska ske vid eventuella olyckor, idag tas det förgivet att jägarna ska göra det, visst mot en liten ersättning(som vi betalar själva genom jaktkort) för statens vilt, men tvivlar på att eftersöks jägarna tar ut dessa ynka kronor.

20 kr/påställd bil, det blir en rejäl slant..

Med detta menar jag inte att e-söks jägare ska tjäna massor av pengar på e-sök, men då kan pengarna tex hamna i en fond varpå hundar som skadas i samband med e-sök blir ekonomiskt ersatta genom fonden(idag om man står utan föräkring o gör ett idiellt e-sök har jag för mig att man inte får enn spänn om det händer nått, "du har ju ställt upp friviligt")

Och även att det köps in matrial såsom piplampor/pannlampor o annan utrustning som kan behövas, ersättningen behöver inte innebära pengar utan matrial etc.

Inte vet jag, detta e skrivet rakt av utan eftertanke, så här känner jag för stunden...

mvh

Publicerat
Ser bra ut.

Tycker detta är ett gott exempel på att någon har lyssnat. En del av kommande valfläsk säkerligen men skit samma motiv så länge det leder till förbättring.

Kalmar modellen, vad skiljer den mot hur det jobbas här och på de flesta andra ställen som jag känner till? Eftersökskontrakt är väl inget särledes nytt?

Det är ju just Kalmarmodellen vi kör i Uppland, ni lär väl ha samma i Gimo väl?

Fungerar riktigt bra anser jag

Publicerat
Det är ju just Kalmarmodellen vi kör i Uppland, ni lär väl ha samma i Gimo väl?

Fungerar riktigt bra anser jag

Inte underligt att det lät bekant då Kaaalmar modellen...se där ja :D

• 1 month later...
Publicerat

Ska vi nu även kunna få betalt så vore väl ën mer aktiv och aktuell form av kvalificering av ekipagen än viktigare än någonsin!

Publicerat
Ska vi nu även kunna få betalt så vore väl ën mer aktiv och aktuell form av kvalificering av ekipagen än viktigare än någonsin!

Kanske det. Men vad och hur?

Publicerat
Kanske det. Men vad och hur?

Tja den frågan ligger ju dels på oss jägare men till största del på våra rasklubbar och specialklubbar inom SKK. Det är ju bara frågan om att komma med något mer konkret och realistiskt än viltspårproven. Men tyvärr verkar det finnas ett större intresse för att få gå eftersök och få betalt än att säkerställa att det faktiskt är bra hundar och förare som tar på sig detta ansvar. Känns lite som man börjar i fel ände..

Publicerat
Tja den frågan ligger ju dels på oss jägare men till största del på våra rasklubbar och specialklubbar inom SKK. Det är ju bara frågan om att komma med något mer konkret och realistiskt än viltspårproven. Men tyvärr verkar det finnas ett större intresse för att få gå eftersök och få betalt än att säkerställa att det faktiskt är bra hundar och förare som tar på sig detta ansvar. Känns lite som man börjar i fel ände..

Kan ju bara snacka om hur det är i vår krets.

Tror vi har bara 3-4 hundar i eftersöksgruppen som går på gris. Och av de är det nog bara en som gått några spårprov. Men vad skulle de annars använda?

Själv har jag en helt omeriterad hund. Och enda orsaken till att jag gick med i gruppen var för att jag blev tillfrågad pga att de inte hade några hundar som gick på gris. Men börjar man i det läget ställa krav på hundar och förare så kan man ju stå helt utan.

Publicerat
Kan ju bara snacka om hur det är i vår krets.

Tror vi har bara 3-4 hundar i eftersöksgruppen som går på gris. Och av de är det nog bara en som gått några spårprov. Men vad skulle de annars använda?

Själv har jag en helt omeriterad hund. Och enda orsaken till att jag gick med i gruppen var för att jag blev tillfrågad pga att de inte hade några hundar som gick på gris. Men börjar man i det läget ställa krav på hundar och förare så kan man ju stå helt utan.

Jag tror att ävenom både du och jag begriper och förstår att en hund kan vara kanonduktig även utan prov, så finns det en risk, en ganska överhängade risk, att den som ska betala ut dessa pengar helt enkelt kommer kräva någon form av officiell meritering. Om inte annat för att slippa undan att betala.. :/

Publicerat

Stämmer rätt väl detta, hört att det ska krävas en del av ekipagen som får ersättning.. Men det är väl bara bra tycker jag, känner mej rätt säker på att fler värdelösa ekipage ryker än välfungerande. Och ryker ett välfungerade så varför ska detta välfungerande inte kunna fixa de meriter som krävs????

Nu var det i ärlighetens namn ett tag sen jag var inblandad i den där diskussionen så jag minns inte något förutom att det kommer att ställas krav på de som utför eftersöken.

Mvh!

Publicerat
Stämmer rätt väl detta, hört att det ska krävas en del av ekipagen som får ersättning.. Men det är väl bara bra tycker jag, känner mej rätt säker på att fler värdelösa ekipage ryker än välfungerande. Och ryker ett välfungerade så varför ska detta välfungerande inte kunna fixa de meriter som krävs????

Nu var det i ärlighetens namn ett tag sen jag var inblandad i den där diskussionen så jag minns inte något förutom att det kommer att ställas krav på de som utför eftersöken.

Mvh!

Och vi jägare har ju tyvärr många gånger, en tradition att vakna sent.. :)

Publicerat

§7 om oacceptabelt beteende kan sätta käppar i hjulet för en i övrigt utmärkt spårhund, men som sagt, det blir nog inte så många som drabbas av detta. Det minsta man kan begära är nog godkänt anlagsklassprov. Klarar en hund inte detta så är den troligen inte så lämplig att använda till eftersök heller.

Publicerat
§7 om oacceptabelt beteende kan sätta käppar i hjulet för en i övrigt utmärkt spårhund, men som sagt, det blir nog inte så många som drabbas av detta. Det minsta man kan begära är nog godkänt anlagsklassprov. Klarar en hund inte detta så är den troligen inte så lämplig att använda till eftersök heller.

Man kan ju vända på det hela: Är ett godkänt viltspårprov tillräckligt för att vara en bra eftersökshund?

Publicerat
Man kan ju vända på det hela: Är ett godkänt viltspårprov tillräckligt för att vara en bra eftersökshund?

Bra och bra, men en godkänd hund iallafall, den klarar dokumenterat att följa spår med och utan blod.

Jägarexamen gör ingen automatiskt till bra jägare heller, men en godkänd.

Har de godkänt anlagsprov kan man iallafall slippa den situation som är relativt vanlig att jaktlaget försökt spåra med tre-fyra värdelösa hundar innan de kallar in ett riktigt ekipage.

Eftersom du ifrågasätter dagens prov, så har du stött på många hundar med godkänt som inte fungerat på skarpt eftersök?

Publicerat

Var väl lite det här jag var inne på tidigare.

Åtminstone till gris så anser jag att det behövs en hund som även kan jobba lös. Och vad ska vi ställa för krav då?

Publicerat

Tycker ni har rätt båda två i-frågan..

Provet i sig är kanske inte den bästa värdemätaren ang vilken kvalitet hunden har vid just eftersöks tjänst, men den har bevisligen klart detta provet och med det så är den absolut bättre än de som är utan merit.

Om vi enbart ska gå på meriter dvs....

Tror inte man ska stirra sig helt blind på prover, tester av olika slag för hunden. Men att dessa går att använda som gallrings metod bland ekipagen är uppenbart ett bra sätt, är man tillräckligt intresserad av just denna kategorin av hundarbete så meriterar man oftast sin hund.

Har genom åren sett alla kategorier av hundar och förare där tyvärr hunden i övervägande fall oftast är bättre tränad än husse i just spår iaf! Hade föraren bara kunnat läsa sin hund så hade hela ekipaget varit riktigt bra.

Björnhunden

Publicerat
Var väl lite det här jag var inne på tidigare.

Åtminstone till gris så anser jag att det behövs en hund som även kan jobba lös. Och vad ska vi ställa för krav då?

Här kan din hundansvarig i kretsen fråga om referenser från jakt eller andra eftersök som hunden genomfört om han vill dvs.

För egen del så kommer vi att förlägga ett gemensamt besök vi ett hägn med de hundar som anmäler intresse för just eftersök vildsvin.

Björnhunden

Publicerat
Här kan din hundansvarig i kretsen fråga om referenser från jakt eller andra eftersök som hunden genomfört om han vill dvs.

För egen del så kommer vi att förlägga ett gemensamt besök vi ett hägn med de hundar som anmäler intresse för just eftersök vildsvin.

Björnhunden

Ja det är ju just det jag menar. Är ju inte lätt att ställa några officiella krav som gäller över hela landet. Utan det får ju isåfall bli kretsarna själva som ställer krav.

Publicerat
Ja det är ju just det jag menar. Är ju inte lätt att ställa några officiella krav som gäller över hela landet. Utan det får ju isåfall bli kretsarna själva som ställer krav.

Nej på de ställande hundarna är det lite bekymmer faktiskt, visst man skulle kunna gå på de olika jaktprov som finns.

Men då tappar man ev flera dugliga hundar av korsnings karaktär och det vill iaf inte jag göra, dessa behövs lika väl som renrasiga i detta fallt.

Däremot så är det relativt enkelt att ställa krav på förarens kunskaper både vad gäller teoretiska så som praktiska, och dessa kan man ställa från centralt håll om du frågar mig.

Sen ska vi inte glömma bort att några krav kommer säkert att ställas från RPS hur dessa ser ut vet jag i stort men detta kan jag inte i-nuläget förmedla tyvärr.

Björnhunden

Publicerat
Nej på de ställande hundarna är det lite bekymmer faktiskt, visst man skulle kunna gå på de olika jaktprov som finns.

Men då tappar man ev flera dugliga hundar av korsnings karaktär och det vill iaf inte jag göra, dessa behövs lika väl som renrasiga i detta fallt.

Däremot så är det relativt enkelt att ställa krav på förarens kunskaper både vad gäller teoretiska så som praktiska, och dessa kan man ställa från centralt håll om du frågar mig.

Sen ska vi inte glömma bort att några krav kommer säkert att ställas från RPS hur dessa ser ut vet jag i stort men detta kan jag inte i-nuläget förmedla tyvärr.

Björnhunden

Jo men på just gris så finns det ju så få meriterade hundar ännu, så där kan de ju ändå inte gå på jaktprovs resultat.

Visst kan man ställa krav på föraren och ska väl så göra också, men det viktigaste är ju ändå att han har en duglig hund.

Publicerat
Jo men på just gris så finns det ju så få meriterade hundar ännu, så där kan de ju ändå inte gå på jaktprovs resultat.

Visst kan man ställa krav på föraren och ska väl så göra också, men det viktigaste är ju ändå att han har en duglig hund.

Visst är det så att jaktproven är få men det finns och kommer med stor säkerhet att bli fler efterhand som tiden går och fler prov genomförs.

Att ha en såkallad duglig hund till vildsvin är kanske ingen större bedrift i sig, men att ha en hund som orkar och vill ta itu med ett skadat vildsvin under åtskilliga timmar är något helt annat.

En förutsättning som jag tycker många förbiser är förföljandet som på uppskattningsvis den övervägande delen av de hundar som anses vara såk "dugliga" så är detta på tok för dåligt trots blodspår och läckande gris,,, om vi nu ska ta just denna viltart som exempel.

Att hålla samma vilt trots störning är även detta en egenskap som bör prövas på något sätt, viltspår/blodspår är då ett bra sätt för att se om hunden har tendenser till att växla vilt under vägen.

Om man ska dra några paralleler med vildsvin & björneftersök som exempel, så lyckades landets absolut bästa hundar bara hålla björnspåret i 3 x älgbanans avstånd. Bara två lyckades hålla spåret under en längre tid.

Detta tycker jag säger lite om växlingsviljan till annat vilt hos flertalet hundar.

Och jag är benägen att tro att samma gäller för vildsvin, därför tycker jag att just spårproven i sig är bra som inträdesbiljett i organisationen, för är man aldrig så osäker på hunden ang att den växlar vilt så kan man iaf spår så långt det nu är möjligt.

Björnhunden