Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu verkar det vara en lösning på gång i eftersöksfrågan

Featured Replies

Publicerat

Teoriprov inget bekymmer att genomföra.

Spårprov funkar de oxå men skulle i nuläget här i byn sparka samtliga hundar utom 2.

Älghundar o älgprov har vi ju så sett.

Grisprov blir det ju oxå men inte speciellt många provade än.

Frågan är om det skulle kunna täcka behovet av grishundar.

Test i hägn kan vara en lösning.

En sak vi inte får glömma, bara för att man har en ställande så betyder det inte att man ska slippa spårbiten!

Annars är ju alternativet dubbelekipage.

Men hur det än blir så har fortfarande jakträttsinnehavaren rätt att avstå från eftersökshjälp och själv göra jobbet med vad för hundmaterial han nu vill ta till.

O när det handlar om de jaktlig orsakade eftersök så har vi ännu inget förslag på hur det ska bli bättre.

Fortfarande gäller "särskilt tränad hund" som egentligen inte säger ett skit!

Ska bli intressant o se var vi hamnar och hur det sen blir i verkligheten.

Än är ju inget genomfört.

VI får hoppas att det blir klart innan vi behöver rullator :unsure:

Publicerat
Bra och bra, men en godkänd hund iallafall, den klarar dokumenterat att följa spår med och utan blod.

Jägarexamen gör ingen automatiskt till bra jägare heller, men en godkänd.

Har de godkänt anlagsprov kan man iallafall slippa den situation som är relativt vanlig att jaktlaget försökt spåra med tre-fyra värdelösa hundar innan de kallar in ett riktigt ekipage.

Eftersom du ifrågasätter dagens prov, så har du stött på många hundar med godkänt som inte fungerat på skarpt eftersök?

Det har hänt ett antal gånge runder åren. I de flesta fall är det frågan om hundar som i många fall har flera 1or på prov, men ingen praktisk erfarenhet. Senast var det en icke-jagande dam med en golden som förklarade att djuret inte var skadat efter som hennes hund inte tog spåret. Det var ett smaldjur som vi hittade efter en kortare spårnin som var invärtes skador.

Ett annat tillfälle var vid jakt iofs, men där jaktledaren hade en dotter med en dvärghund av ngt slag som var VCH som orkade spåra 200m innan den gav upp.

Tragiskt men sant..

Publicerat

Håller med dig om detta Björnhunden.

Visst är det så att envisheten och förmågan att under längre tid kunna jobba ensam är bland de viktigaste egenskaperna när det gäller eftersök på gris. Och dessa egenskaperna tror jag tyvär inte vi hittar varken med hjälp av jaktprov på gris eller hägntest. Men visst, det är ju bättre med de testerna än helt oprövade hundar.

Publicerat
Håller med dig om detta Björnhunden.

Visst är det så att envisheten och förmågan att under längre tid kunna jobba ensam är bland de viktigaste egenskaperna när det gäller eftersök på gris. Och dessa egenskaperna tror jag tyvär inte vi hittar varken med hjälp av jaktprov på gris eller hägntest. Men visst, det är ju bättre med de testerna än helt oprövade hundar.

Som jag skrev tidigare så kan man genom kontakter söka info/referenser om de hundar och förare som visat intresse för just eftersöks tjänst inom resp krets eller annat..

Säger väl kanske inte allt om ekipaget men många bäckar små som det heter.

Björnhunden

Publicerat
Som jag skrev tidigare så kan man genom kontakter söka info/referenser om de hundar och förare som visat intresse för just eftersöks tjänst inom resp krets eller annat..

Säger väl kanske inte allt om ekipaget men många bäckar små som det heter.

Björnhunden

Jo men som sagt tidigare, så är det inte lätt att komma med några officiella krav på vilka hundar som ska användas. Utan det blir som nu, sunt förnuft och att försöka hitta så bra hundar och förare som möjligt.

Publicerat
Jo men som sagt tidigare, så är det inte lätt att komma med några officiella krav på vilka hundar som ska användas. Utan det blir som nu, sunt förnuft och att försöka hitta så bra hundar och förare som möjligt.

Vilket då för oss tillbaka till där vi började... :P

Det finns ju faktiskt ett vildsvinseftersöksprov som faktiskt är lite mer eftersöks inriktat än viltspårproven. Dessa är, om jag inte minns fel, än så länge informella. Men tanken är god då det just gäller vildsvin.

http://www.jagareforbundet.se/news/forskning_for_battre.asp

Detta kan ju vara en hint om att faktiskt det sättet vi tränar, med utgångspuntk från vitlspråproven kanske inte är det bästa utifrån vårt syfte med träningen?

Publicerat
Det finns ju faktiskt ett vildsvinseftersöksprov som faktiskt är lite mer eftersöks inriktat än viltspårproven. Dessa är, om jag inte minns fel, än så länge informella. Men tanken är god då det just gäller vildsvin.

När du nämner det så minns jag att jag sett något om detta någonstans men var?

Har du koll på hur de går till?

Publicerat
När du nämner det så minns jag att jag sett något om detta någonstans men var?

Har du koll på hur de går till?

Finns regler på Wachtelklubbens webbsida.

Direkt länk till PDF fil

http://www.skk.se/pdf/regler/vildsvinsprov.pdf

Har en polare som tränar för att gå ett sånt, då spårdelen.

Tyvärr verkar inte intresset för provet vara värst stor.

Kontakt men ett par dommare i Sweisshundsklubben gav vid handen att det inte är så värst många dommare som dömmer detta.

Lät nästan som om det skulle rinna ut i sanden.

Publicerat
Finns regler på Wachtelklubbens webbsida.

Direkt länk till PDF fil

http://www.skk.se/pdf/regler/vildsvinsprov.pdf

Har en polare som tränar för att gå ett sånt, då spårdelen.

Tyvärr verkar inte intresset för provet vara värst stor.

Kontakt men ett par dommare i Sweisshundsklubben gav vid handen att det inte är så värst många dommare som dömmer detta.

Lät nästan som om det skulle rinna ut i sanden.

Finns ju en företecknign över domare på wachtelhundklubbens hemsida. Musköt, du har ju Hågeryd som tydligen dömer sådana prov.

Publicerat
Finns ju en företecknign över domare på wachtelhundklubbens hemsida. Musköt, du har ju Hågeryd som tydligen dömer sådana prov.

Jag vill inte gå några prov, är bara nyfiken. :P

Jag väntar ju på att det ska bli krav så jag kan backa ur istället. :D

Publicerat

JO om jag förstått rätt så är det de dommarna som finns totalt.

Va via annan dommare i sweiishundsklubben i kontakt med Sven-olof Rang och intresset hos hundförare för de proven var snudd på noll.

Ska ta o höra med någon av de andra dommararna hur intresset ligger på provformen.

De dömmer självklart om man vill gå ett prov men det är nog inte många per år som går dyligt.

Tänkt lite..

Om man fixar en teoriprovdel och skjutprov samt tex godkänt anlag viltspår så slipper vi nog ev bekymmer med tant vera o hennes pekines som är viltspårschampinon.

Skjutprov och teoridelen sållar bort dem antar jag.

En intressant sak som BJörnhunden tog upp ang testet med björnspårare och att det bara var 2 hundar som inte bytte spår.

Av dessa 2 som klarade det så var det ingen spets eller om man säger utpräglad Älg/björnhund.

Har för mig det var en Labbe o en rodesian rigdback, (stavar ju som vanligt dålig o de vet i faen hur den hundrasen stavas)

Va ska man dra för slutsatser av det?

Jag skulle tolka det som att hundar vi jagar med är och förblir sämre på att hålla sig till ett o samma spår.

Kombinationen bra spårare och avslutningshund i samma jycke är det få som lyckas med så enkelt är det nog.

Publicerat
JO om jag förstått rätt så är det de dommarna som finns totalt.

Va via annan dommare i sweiishundsklubben i kontakt med Sven-olof Rang och intresset hos hundförare för de proven var snudd på noll.

Ska ta o höra med någon av de andra dommararna hur intresset ligger på provformen.

De dömmer självklart om man vill gå ett prov men det är nog inte många per år som går dyligt.

Tänkt lite..

Om man fixar en teoriprovdel och skjutprov samt tex godkänt anlag viltspår så slipper vi nog ev bekymmer med tant vera o hennes pekines som är viltspårschampinon.

Skjutprov och teoridelen sållar bort dem antar jag.

En intressant sak som BJörnhunden tog upp ang testet med björnspårare och att det bara var 2 hundar som inte bytte spår.

Av dessa 2 som klarade det så var det ingen spets eller om man säger utpräglad Älg/björnhund.

Har för mig det var en Labbe o en rodesian rigdback, (stavar ju som vanligt dålig o de vet i faen hur den hundrasen stavas)

Va ska man dra för slutsatser av det?

Jag skulle tolka det som att hundar vi jagar med är och förblir sämre på att hålla sig till ett o samma spår.

Kombinationen bra spårare och avslutningshund i samma jycke är det få som lyckas med så enkelt är det nog.

Ang svårigheter att hålla spåret håller jag med dig fullt ut. Ett dubbel ekipage är nog i många fall det bästa. Då med en spårhund som endast används för att spåra med.

Publicerat
Ang svårigheter att hålla spåret håller jag med dig fullt ut. Ett dubbel ekipage är nog i många fall det bästa. Då med en spårhund som endast används för att spåra med.

Visst är det bättre om man kan ha en ren spårhund med.

Men blir ju också lite mer problem att ha 2 hundar och troligen 2 hundförare tillgängliga istället för ett ekipage.

Publicerat

Vari ligger problemet där, med två hundförare? Man måste ju vara två iaf, hundförare och skytt. Så länge hundarna inte markerar något så vandrar ju skytten med bara i stort sett eller?

Mvh!

Publicerat
Vari ligger problemet där, med två hundförare? Man måste ju vara två iaf, hundförare och skytt. Så länge hundarna inte markerar något så vandrar ju skytten med bara i stort sett eller?

Mvh!

Vet inte om jag uttryckte mig oklart. Vad jag menade var att det blir 2 hundar och oftast 2 hundförare som måste finnas tillgängliga för att kunna komma igång med eftersöket. Och det vet vi ju alla att det kan vara svårt nog ändå att hitta folk till ett eftersök en fredags kväll. :D

Publicerat

Visst fan, det var trafik eftersök och inte jakt.. Du har helt rätt, jag tänkte jakt och inte trafik..

Mvh!

Publicerat
Vet inte om jag uttryckte mig oklart. Vad jag menade var att det blir 2 hundar och oftast 2 hundförare som måste finnas tillgängliga för att kunna komma igång med eftersöket. Och det vet vi ju alla att det kan vara svårt nog ändå att hitta folk till ett eftersök en fredags kväll. :D

Man får ju helt enkelt se till att man har fler utbildade dubbelekipage samt fungerande jourlistor, och kanske samverka över större områden under vissa perioder. Men tanken med dubbal ekipage är inte fel alls. Att t ex ge sig på ett rådjurseftesök med en misstäkt benskada/innre skador med enbart en spårhund är enligt min mening en chansning med risk för att djuret får plågas mer än nödvändigt. Samma sak med att ge sig på ett älgeftersök med enbart en spårande alternativt enbart en ställande hund.

Publicerat
Man får ju helt enkelt se till att man har fler utbildade dubbelekipage samt fungerande jourlistor, och kanske samverka över större områden under vissa perioder.

Jo visst är det en bra lösning det säger jag inte emot.

Men åtminstone i vår krets så är det väl inte direkt kö för att få ingå i eftersöksgruppen. Så det här med att utbilda fler ekipage kan nog bli svårt.

Publicerat
Jo visst är det en bra lösning det säger jag inte emot.

Men åtminstone i vår krets så är det väl inte direkt kö för att få ingå i eftersöksgruppen. Så det här med att utbilda fler ekipage kan nog bli svårt.

Tja dyker ju alltid upp nya förmågor, flyttar in och nya hundar som kommer. Musköt, du får ett PM, har ju ett par namn jag vet har bra hundar.

NS

Vet även en duktig förare lite hundar som flyttar till dina hemtrakter inom det närmaste som kanske kan vara bra att känna till? K9? :D

Publicerat
Tja dyker ju alltid upp nya förmågor, flyttar in och nya hundar som kommer. Musköt, du får ett PM, har ju ett par namn jag vet har bra hundar.

NS

Vet även en duktig förare lite hundar som flyttar till dina hemtrakter inom det närmaste som kanske kan vara bra att känna till? K9? :D

Jovisst, det behövs är det månde du själv?

PM nummer vet ja!

Jag har nog fått det men, tja en gång till skadar ju alldrig :P

Publicerat
Man får ju helt enkelt se till att man har fler utbildade dubbelekipage samt fungerande jourlistor, och kanske samverka över större områden under vissa perioder. Men tanken med dubbal ekipage är inte fel alls. Att t ex ge sig på ett rådjurseftesök med en misstäkt benskada/innre skador med enbart en spårhund är enligt min mening en chansning med risk för att djuret får plågas mer än nödvändigt. Samma sak med att ge sig på ett älgeftersök med enbart en spårande alternativt enbart en ställande hund.[/quote

Edit//

Det gäller då att hitta tillräckligt många bara.

Björnhunden

Publicerat
[

Det gäller då att hitta tillräckligt många bara.

Björnhunden

Det är ju en ganska slug slutsats. Men faktum är, SKA man ha många ekipage eller ett fåtal riktigt duktiga? Jag tror att man i många fall misslyckas att fiska upp potentiellt dukitga hundar och förare.