Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Camo kläder

Featured Replies

Publicerat

Hej.

Eftersom jag ska börja med lockjakt på räv så verkar det som

min klädgarderob behöver utökas.

Jacka, byxor, ansiktsmask, keps i camo.

Var får jag tag på bra grejer till shysst pris?

Vad ska man tänka på??

(trodde aldrig jag skulle köpa camokläder :):P )

Publicerat

Min rekomendation är att du satsar på 3D cammo, meningarna går isär om det behövs eller inte, men jag har lockat och smygjagat i många år nu, och nog har jag märkt att ett 3D cammo ger betydligt bättre resultat.

Kom bara ihåg att försöka , så långt det nu går, att hitta ett cammo som liknar den terräng du ska jaga i.

Några länkar:

http://www.engelsons.se/jakt-fritid-klader...9&parent03=

http://www.skanejakt.se/2a35be2a-7b79-4fab...0cd5be6-29.html

http://www.racerback.se/kammoflage-c-1.htm...824f65e79426d3b

http://www.vildsvin.se/

http://butik.nordicsportsman.se/ ( detta lövcammo-stället har jag själv, supernöjd!! Det är flera som köpt det här, och det verkar som alla är nöjda så här långt)

Finns många flera som säljer också, och vet att fler aktörer kommer att komma upp med amerikanska cammon, inom en snar framtid.

Mvh

Publicerat

Jag kör med Swedteams lövcmmo.

Jag tycker det fungerar klockrent. Tvätta det med sköljmedel och det blir knäpptyst.

I mitt ställ finns två fickor i jackan. Vet inte om det finns i nya jackorna.

Även långa dragkedjor i sidan på byxorna så man lätt kan komma åt fickorna i byxorna under.

Går att klä på sig utanpå kläder och kängor mm. (Skönt att klä sig i de vanliga jaktkäderna hemma och att sedan när man närmar sig gömslet dra på sig cammot över. Slipper gå runt som en lövhög mitt i stan. :) )

DSC04435.jpg

Publicerat

Stämmer det, Ijahman. :)

Bäst är att ta på sej cammot när man är på plats, eller strax före. ser ingen mening med att ta på det hemma.

En bra regel när man använder cammo är: uppträd som om att du inte har något cammo på dej, när du har cammot på dej!

M a o, det bästa cammot i världen kan inte ersätta ett dåligt jägarmässigt uppträdande i terrängen.

Publicerat

Varför är det så "skämsigt" för en del svenska jägare att ta på sig camo? Att ha grönkläder är ju bara ett arv från den tyska jaktkulturen och den borde väl vi ha passerat för länge sedan. Jaktcamo-kläder är överlägset i alla jaktformer och börjar även bli accepterat i Storbritanien som normalt är mycket konservativa. PH's i Skottland använder allt mer camo på kronhjortsjakterna-varför? Jo därför att det är mer effektivt. Enfärgade kläder ger alltid en störande siluett vilket camo inte gör oavsett färg. Camo-mönstret behöver inte exakt stämma in med omgivningen utan det är mer 3D-effekten som räknas (så liten siluett som möjligt). 3D/lövcamo är optimalt speciellt när man vaktjagar, skall man smygjaga i terräng som är buskig eller tät skog så finns det andra kläder som är mer lämpade tex. fleece-kläder i camo.

Publicerat

inget slår ett par väl sittande tweed pirat brallor med ett par värmande lyle & scott tubsockar när man ute och går på pass, kavajen ska lös sittande så inte kompisarna skrattar att den är för kort,baskern får ej glömmas och slipsnål och vilträknaren..! camoflage huvva hur ska skåningarna jaga dårå???ska dom ta på sig vita kläder så dom liknar ensilage bollar våra runda vänner :D

seriöst har jag verkligen vadmal å slå ett slag för,camo kläder med bra tyg är bra.

Publicerat
Stämmer det, Ijahman. :huh:

Bäst är att ta på sej cammot när man är på plats, eller strax före. ser ingen mening med att ta på det hemma.

En bra regel när man använder cammo är: uppträd som om att du inte har något cammo på dej, när du har cammot på dej!

M a o, det bästa cammot i världen kan inte ersätta ett dåligt jägarmässigt uppträdande i terrängen.

Hänger inte riktigt med på vad kråkskräcken menar - kan du utveckla?

Publicerat
Hänger inte riktigt med på vad kråkskräcken menar - kan du utveckla?

Är ganska övertygad om att han menar - Bara för att du har kamouflage behöver du inte lockas av frestelsen att göra/skjuta sånt som du normalt hade avstått pga risken att nån ser dig göra det. <_<

Janne! Rätta mig om jag har fel.

Mvh. Robban

Publicerat

He he.. ;)

Det jag menade var att cammot ska vara pricken över i:et

Alltså, som ex, om du i dina vanliga gröna jaktkläder smyger fram på ett djur så är ju risken att djuret upptäcker dina rörelser ganska stor, du har ju inte konturförändrat dig, utan du är som en stor mörk fläck som rör sig, jag tänker på klövvilt nu, som ser världen i gråskalor.

Du har ju naturligtvis redan tänkt på det där med vindriktning och att inte frambringa några ljud när du rör dig framåt, men du har fortfarande ganska skarpa konturer och är fortfarande en mörk massa.

Ett bra 3D-cammo däremot bryter upp dina konturer, och ljuset bryts mot alla veck och vinklar i cammot, så att du blir inte längre en mörk massa, utan du kommer mer att se ut som skugg och ljuspartier, ungefär som solljus som silar ner igenom tät lövskog, om ni förstår hur jag menar... :D

MEN..om du pga detta får för dig att du kan forcera ansmygningen för att du syns mindre, har du gjort bort dej.

Därför ska du bete dej som om att du fortfarande hade dina vanliga gröna kläder på dej, när du har cammot på dej, detta gör att du kan komma viltet närmare, och ha större chans till att lägga ner ditt byte, eller ta det där perfekta fotot eller vad nu syftet var.

All fågel och predatorer ser ju, som jag förstått det, omvärlden i färg som vi gör, och då får man ju snäppa upp sin vaksamhet på hur man rör sig ännu mer.

Nån som förstod..? <_<:)

Publicerat

Mycket väl förklarat. Tror du har helt rätt där, camo ersätter inte ett bra sätt i skogen, utan ökar bara förutsättningarna för att lyckas. Men utan det första hjälper inte det andra!!. :rolleyes:

Mvh David

Publicerat

Precis! :rolleyes:

Publicerat

Klart som korvspad! Kör själv camo när det egentligen inte behövs, t.ex. vid bäverjakt. Det är så trevligt att sitta 15 meter från en spelande kniphanne. Förhöjer upplevelsen! Kanske kan bävrarna vara mindre vaksamma när änderna inte är så nervösa?

Publicerat
Klart som korvspad! Kör själv camo när det egentligen inte behövs, t.ex. vid bäverjakt. Det är så trevligt att sitta 15 meter från en spelande kniphanne. Förhöjer upplevelsen! Kanske kan bävrarna vara mindre vaksamma när änderna inte är så nervösa?

Håller med till 100%. Kan få många intressanta saker precis framför ögonen ibland..

Mvh David.

Publicerat

Håller helt med!

Fåglarna (fågelsången) är det bästa med bäverjakten.

Satt igår o lyssnade i två timmar :wacko:

Publicerat
He he.. :D

Det jag menade var att cammot ska vara pricken över i:et

Alltså, som ex, om du i dina vanliga gröna jaktkläder smyger fram på ett djur så är ju risken att djuret upptäcker dina rörelser ganska stor, du har ju inte konturförändrat dig, utan du är som en stor mörk fläck som rör sig, jag tänker på klövvilt nu, som ser världen i gråskalor.

Du har ju naturligtvis redan tänkt på det där med vindriktning och att inte frambringa några ljud när du rör dig framåt, men du har fortfarande ganska skarpa konturer och är fortfarande en mörk massa.

Ett bra 3D-cammo däremot bryter upp dina konturer, och ljuset bryts mot alla veck och vinklar i cammot, så att du blir inte längre en mörk massa, utan du kommer mer att se ut som skugg och ljuspartier, ungefär som solljus som silar ner igenom tät lövskog, om ni förstår hur jag menar... :)

MEN..om du pga detta får för dig att du kan forcera ansmygningen för att du syns mindre, har du gjort bort dej.

Därför ska du bete dej som om att du fortfarande hade dina vanliga gröna kläder på dej, när du har cammot på dej, detta gör att du kan komma viltet närmare, och ha större chans till att lägga ner ditt byte, eller ta det där perfekta fotot eller vad nu syftet var.

All fågel och predatorer ser ju, som jag förstått det, omvärlden i färg som vi gör, och då får man ju snäppa upp sin vaksamhet på hur man rör sig ännu mer.

Nån som förstod..? :blink:;)

Som JAG har förstått det så ser inte predatorer (i alla fall hunddjur) alla färger. Här finns det en liten artikel om detta:

http://www.predatormastersforums.com/k9colorvision.shtml.

Nu har jag i alla fall fått hem mitt lövcammo från Bass Pro Shops, det blev totalt 426 svenska riksdaler inkl frakt :-))) (jämfört med upp emot 1400-1500:- i sverige...)

/Fredrik

P.S

Tur att man kan hävda skyddsjakt här uppe efter den 15/4 när man ska ut och prova stället...

Publicerat

Några tankar till om kammo...

Har du tid på dig och har möjlighet att sätta/ställa dig i skydd av skuggor och växter så behövs egentligen inte ngn kammodräkt. Kamouflage är meningen att det ska fungera när du befinner dig där det inte riktigt var meningen att du skulle vara vid det tillfället...

en enkel test av kamo som jag hittat på nätet: http://www.whitetail.com/camo1.html

Publicerat
Som JAG har förstått det så ser inte predatorer (i alla fall hunddjur) alla färger. Här finns det en liten artikel om detta:

Nu har jag i alla fall fått hem mitt lövcammo från Bass Pro Shops, det blev totalt 426 svenska riksdaler inkl frakt :-))) (jämfört med upp emot 1400-1500:- i sverige...)

/Fredrik

P.S

Tur att man kan hävda skyddsjakt här uppe efter den 15/4 när man ska ut och prova stället...

Nä, därom tvista de lärde, och fan vet om det någonsin blir riktigt klarlagt.

Men jag kör som att dom ser lika bra i färg som jag gör, det gör mig extra vaksam.

Har du tid på dig och har möjlighet att sätta/ställa dig i skydd av skuggor och växter så behövs egentligen inte ngn kammodräkt. Kamouflage är meningen att det ska fungera när du befinner dig där det inte riktigt var meningen att du skulle vara vid det tillfället...

Förstår vad du menar, men håller inte riktigt med dig där.

Men strunt samma var det, man gör ju som man själv tycker funkar bäst, med eller utan cammo. :blink:

Mvh

• 3 months later...
Publicerat

/Fredrik

Vilket ställ köpte du? Såg att frakten låg på ca 45% <_< av summan, kan det stämma?

Publicerat

Kolla in på tråden om 3D camo och länken i slutet till en sida om ASAT - All Season All Terrain!

Eller, du kan ju få den här me: http://www.jomic.net/asat <_<

Publicerat
Vilket ställ köpte du? Såg att frakten låg på ca 45% <_< av summan, kan det stämma?

Tullen har ju sina bestämmelser, tyvärr!

Först lägger de på 25% moms, sedan 12% bara för att det är kläder..

Sedan tillkommer ju frakten..

Publicerat

Pratar inte om tullen, det var Basspro som sa så här: Please add 45% of your merchandise total (except oversize products as indicated in the catalog or internet site) for shipping and handling charges or a minimum of $40.00 USD. Tyckte det verkade svettigt.

Publicerat
Pratar inte om tullen, det var Basspro som sa så här: Please add 45% of your merchandise total (except oversize products as indicated in the catalog or internet site) for shipping and handling charges or a minimum of $40.00 USD. Tyckte det verkade svettigt.

Jo, det är bara för att de kör typ flygfrakt, UPS, på allt de skickar!

Leverans på 7-10 dar efter man gjort beställningen..

Cabelas gör samma (45% eller minst $40), om man inte vill ha ytpost (25% eller minst $20).

Men då tar det nästan 4 månader innan det kommer.

Sen får man lägga på tullavgift + moms! :)

Publicerat

Kom just på att kusinen har sin fru hemma i staterna på besök, slipper nog moms trots allt :)

Publicerat

Här är en uträkningstabell från Tullen på vad en vara kostar att ta hem från exempelvis USA:

http://www.tullverket.se/sokordao/tjanster...2800010387.html

Välj vilken typ av vara och vilket land den ska tas ifrån.

Skriv in vad varan kostar + frakt (frakten skrivs i Sve kronor).

Kolla dollarn vad den egentligen ligger på, tullen är ju inte direkt uppdaterad..

Sätt 0 (noll) på Försäkring, Speditionsavgift och Postförskottsavgift.

Så får ni på ett ungefär vad varan kostar (med frakt + moms + tullavgift) då den ligger hemma på köksbordet!

Publicerat

ASAT pro är du någon återförsäljare av ASATs kläder?