Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första kulorna färdiga

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag laddat mina första 5 kulor och ska testskjuta dom i morron, men jag har en fråga bara? När jag skulle prova hur patronerna gick när jag repeterade, med tanke på att dom fabriksladdade patronerna går hur lätt som helst, så fann jag att dom går lite trögare när jag stänger slutstycket. Hylsorna e helkalibrerade med verktyget nedskruvat till hylshållaren, så jag tycker att dom ska gå lika lätt som dom fabriksladdade. Hylsorna e skjutna ur min bössa, Tikka M658 6,5*55.

Jag prövade också med en av testpatronerna jag haft till att sätta djupet för kulan och den gick hur lätt som helst precis som en fabriksladdad. (den har inget krut eller tändhatt i sig)

Hylsa: Norma 6,5*55, skjuten ur egen bössa

Krut: VihtaVuori N150

Tändhatt: remington 9 1/2 Large

Kula: Sellier & Bellot FMJ 9,1g/140grs

Har ni något svar på varför mina handladdade patroner går lite trögare än dom fabriksladdade och vad kan hända om man skjuter en patron som det går väldigt trögt att ladda i bössan?Namkong

Personligt meddelande

Publicerat
vad kan hända om man skjuter en patron som det går väldigt trögt att ladda i bössan?Namkong

Personligt meddelande

Ingenting kan hända. Har du smort ordentligt? Vad har du för press/verktyg? Har råkat ut för det själv med samma kaliber. Men då var det med hylsor som jag plockat på skjutbanan+att jag hade en vek press+att verktyget kan va för långt. Förmodligen är mitt verktyg för långt(rcbs) så jag skulle behöva svarva av det lite. Typ ett par hundringar eller nåt sånt.

Hylsor som är engångsskjutna ska inte vara nåt bekymmer att kamra. Har skjutit mina 22 ppc hylsor 3 ggr och fortfarande bara halskalibrerat dom.

Publicerat
  • Författare
Ingenting kan hända. Har du smort ordentligt? Vad har du för press/verktyg? Har råkat ut för det själv med samma kaliber. Men då var det med hylsor som jag plockat på skjutbanan+att jag hade en vek press+att verktyget kan va för långt. Förmodligen är mitt verktyg för långt(rcbs) så jag skulle behöva svarva av det lite. Typ ett par hundringar eller nåt sånt.

Hylsor som är engångsskjutna ska inte vara nåt bekymmer att kamra. Har skjutit mina 22 ppc hylsor 3 ggr och fortfarande bara halskalibrerat dom.

Pressen är den pressen från Lee 50 th anavercery, dom bytte till en kralligare press i detta kitt. verktyget e RCBS. Och när det gäller smörjningen så smörjer jag så att hylserna inte ska fastna, vågar inte ta på mer med risk för bubblor.

Menar du att om jag smörjer för lite så kalibrerar inte verktyget tillräckligt trots att jag standardkalibrerar?

Har du några tips på det här med smörjningen, vad som e för mycket och för lite?

Mina första 5 patroner som jag testade gick det knappt att stänga slutstycket om 3 st av dom och då hade jag vridigt upp verktyget 2 varv, men nu e det i bottenläge och patronerna har bara lite motstånd.

Jag testade att kammra hylsorna innan laddning (med verktyg i bottenläge) och då funkade dom finfint.

Kan jag provskjuta patronerna tror du utan att riskera att få händerna bortblåsta? Har minimi laddning 36,3 grs i patronen. Tänkte börja där bara för att kolla om jag gjort rätt.

Det här med att svarva av verktyget, menar du att slipa botten då? Kan man inte göra så att när man ska ställa in verktyget och man för pistongen i toppläga för att skruva ned verktyget mot hylshållaren, så för man inte pistongen ända upp utan stanar strax under toppläge och på det viset så får man ned verktyget lite till.

Det va många frågor på en gång va? :blink:

Publicerat
Ingenting kan hända.

Vill inte vara otrevlig nu.

Men jag tycker man ska tänka efter ordentligt innan man ger någon nybörjare tips inom handladdning.

Speciellt i detta fall, när detta skulle kunna vara att kulan sitter för hårt i bommarna eller att hylsan är för lång.

Att skjuta patroner som har dessa "fel" ger ett ökat tryck som kan skada både vapen och skytt.

Publicerat
Pressen är den pressen från Lee 50 th anavercery, dom bytte till en kralligare press i detta kitt. verktyget e RCBS. Och när det gäller smörjningen så smörjer jag så att hylserna inte ska fastna, vågar inte ta på mer med risk för bubblor.

Menar du att om jag smörjer för lite så kalibrerar inte verktyget tillräckligt trots att jag standardkalibrerar?

Har du några tips på det här med smörjningen, vad som e för mycket och för lite?

Mina första 5 patroner som jag testade gick det knappt att stänga slutstycket om 3 st av dom och då hade jag vridigt upp verktyget 2 varv, men nu e det i bottenläge och patronerna har bara lite motstånd.

Jag testade att kammra hylsorna innan laddning (med verktyg i bottenläge) och då funkade dom finfint.

Kan jag provskjuta patronerna tror du utan att riskera att få händerna bortblåsta? Har minimi laddning 36,3 grs i patronen. Tänkte börja där bara för att kolla om jag gjort rätt.

Det här med att svarva av verktyget, menar du att slipa botten då? Kan man inte göra så att när man ska ställa in verktyget och man för pistongen i toppläga för att skruva ned verktyget mot hylshållaren, så för man inte pistongen ända upp utan stanar strax under toppläge och på det viset så får man ned verktyget lite till.

Det va många frågor på en gång va? <_<

Stopp och belägg!!..

Ta och skriv upp en lista på hur just DU går tillväga när du handladdar. Detta för att allt skall göras i rätt ordning varje gång tills du fått in rutinen. ;)

1. Hylsor - Skjutna ur egen bössa skall ej helkalibrering behövas.... - Skjutna ur annans bössa.... Helkalibrera och justera verktyget tills belåtenhet uppnås.

2. Kulan - Kolla isättningsdjupet "OAL" och gämför det med laddata! Tänk på att alla bössor har olika mått så om det går trögt att stänga slutstycket så kan en av anledningarna vara för litet headspace. Detta är kanke inte den troligaste anledningen men ändå.

Vart bort du? Det kanske finns ngn i närheten som kan hjälpa dig.

Skjut INTE ett enda skott som du har tvivel inför och som INTE kan laddas i ditt gevär.

Mvh. Robban

Publicerat
2. Kulan - Kolla isättningsdjupet "OAL" och gämför det med laddata! Tänk på att alla bössor har olika mått så om det går trögt att stänga slutstycket så kan en av anledningarna vara för litet headspace. Detta är kanke inte den troligaste anledningen men ändå.

Hur menar du med att isättningdjupet och headspace har ett sammanband?

Eller har jag missförstått ditt inlägg? <_<

Publicerat

Om dom inte är för långa och att det är pga det som det går trögt att repetera i dom så kan nog inget hända pga det.

Desto bättre precision får du och mindre tryck om dom är tröga att ladda i.

Har samma sak jag när jag laddar i mina piggar. No problemos och inget att oroa sig för. Det enda som händer är som sagt mindre tryck.-->> vilket förstås är en fördel i dom flesta lägen!

Publicerat
Om dom inte är för långa och att det är pga det som det går trögt att repetera i dom så kan nog inget hända pga det.

Desto bättre precision får du och mindre tryck om dom är tröga att ladda i.

Har samma sak jag när jag laddar i mina piggar. No problemos och inget att oroa sig för. Det enda som händer är som sagt mindre tryck.-->> vilket förstås är en fördel i dom flesta lägen!

Ja alltså jag ville uppmärksamma ett för kort headspace..... MAO att kulan var för dåligt nedtryckt i hylsan vilket i värsta fall resulterar i att kulan tar i bommarna och då får han ju för högt tryck.

Tar patronen i för att kulan inte är korrekt isatt är det av högsta vikt noga att göra om laddningen. Det finns ju trots allt inget annat än bommarna som kan ställa till det pga att patronen är för lång förutom magasinet då men det är ju i kammaren som problemet uppstår för tillfället.

Sajmon! Jag menar att olika tillverkare kan ha olika längder på headspace. Säg för skojs skull att min AZ1900 tillåter ett mått på 88mm (kaliber 9,3x62) med kula: lapua mega 286 grains och att Sako 75 tillåter 86mm med samma kaliber & kula så kan ju det resultera i problem om jag använder en patron med OAL=86mm (2mm i friflykt på min bössa) eller hur?

Mvh. Robban

Publicerat
Ja alltså jag ville uppmärksamma ett för kort headspace..... MAO att kulan var för dåligt nedtryckt i hylsan vilket i värsta fall resulterar i att kulan tar i bommarna och då får han ju för högt tryck.

Tar patronen i för att kulan inte är korrekt isatt är det av högsta vikt noga att göra om laddningen. Det finns ju trots allt inget annat än bommarna som kan ställa till det pga att patronen är för lång förutom magasinet då men det är ju i kammaren som problemet uppstår för tillfället.

Sajmon! Jag menar att olika tillverkare kan ha olika längder på headspace. Säg för skojs skull att min AZ1900 tillåter ett mått på 88mm (kaliber 9,3x62) med kula: lapua mega 286 grains och att Sako 75 tillåter 86mm med samma kaliber & kula så kan ju det resultera i problem om jag använder en patron med OAL=86mm (2mm i friflykt på min bössa) eller hur?

Mvh. Robban

ursäkta men headspace har väl inte något med kuldjup att göra.

Publicerat

Ursäkta mig så hemskt mycket!!.. <_< rörde ihop begreppen lite.

Givetvis är jag ute och cyklar..... Vad jag ville sagt är att friflykten kan variera från tillverkare till tillverkare.

mvh. Robban

Publicerat
Ursäkta mig så hemskt mycket!!.. <_< rörde ihop begreppen lite.

Givetvis är jag ute och cyklar..... Vad jag ville sagt är att friflykten kan variera från tillverkare till tillverkare.

mvh. Robban

ja jag visste nästan vad du menade jag ville inte besservissa dig.

jag har ett svin bra tips om col till namkong, kör rek col och sök ocw laddningar i första hand sen använder du ff för att kräma ur det sista. (varning du kan fastna rejält i handladdandet ju mer du lär dig) ;)

Publicerat

Njaä!!.. Det var helt riktigt att ifrågasätta mig. Även Sajmon gjorde detta men av nån anledning reflekterade jag inte över detta..... Jag borde ha skrivigt rätt. Tänk om det hade varit ngt som kunde ställa till oreda!!.. hemska tanke.....

Hatar när det händer.... Man har en sak i tanken, läser om nått samtidigt som man svarar på en fråga....... lite som att dricka terpentin och pissa på brasan.

Skit samma - läxa lärd.

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

jag har ett svin bra tips om col till namkong, kör rek col och sök ocw laddningar i första hand sen använder du ff för att kräma ur det sista. (varning du kan fastna rejält i handladdandet ju mer du lär dig) :angry:

Hallå, alla förkortningar här va :D tänk på att jag e nybörjare. :angry: COL och FF vet jag vad det e men OCW vad e det?

Den rekomenderade col för denna kula är 79 mm. Jag fick tipset av en gammal tävlingskytt att inte göra det så svårt för mej, och bara gå efter längden på de köpta patronerna. Jag kopierade bara längden från Normas Jaktmarsch som e 71,86 och körde med det. jag fick rådet också att det kunde vara tändhatten som inte var ordentligt isatt. Jag testade imorse en kalibrerad hylsa som gick bra i patronläget och satte i tändhatt ( tog i för kung och fosterland) ordentligt, testade den i patronläget och den gick bra, satte sen i kula (inget krut) och testade igen. Nu gick den bra i patronläget, så det kan vara tändhatten. Ska testa och ladda med alla komponenter sen.

Tack så mycket för alla tips, e det något jag kan hjälpa er med i typ matväg(jobbar som kock) så e det bara att skirka till. B)

Publicerat

Om det är tändhatten som spökar så lär du se detta med blotta ögat. Att den sticker ut en bit från hylsans bakplan alltså, vilket den INTE ska göra. Förutom detta problem så kan det strula sig med antändningen.

Vanligaste orsakerna till att det är trögt att stänga är helt klart att hylsan inte är tillräckligt kalibrerad i någon ledd. Ofta får jag detta fenomen när jag bara halskalibrerar hylsor som tidigare är skjutna i mitt vapen. Då vet jag att det lilla motståndet i slutet av slutstyckshandtagets rörelse är ofarlig.

Jag brukar rygga tillbaka när jag läser om såna här grejer, och ffa när det gäller nybörjare. Mardrömmen för min del skulle nämligen vara om det rör sig om en hylsa som överskrider maxlängd och där motståndet man känner är hylsmunnen som pressas in i övergångskonan (eller vad det heter) i pipan. Föreställer mig nämligen att det kan vara ganska otrevligt att skjuta en patron när man i princip tryckt fast den i ett krimpverktyg...

Publicerat
  • Författare

Nä nu j**lar!!!! <_<:unsure::D

Nu trodde jag att jag överkommigt detta hinder, men ikke. Skulle göra en patron med krut för att testa om det gick bra att stänga slutstycket. Att skjuta igen slutstycket går som vanligt, lungt och fint, men det är när jag fäller ned knoppen, det är då det går lite trögare och det är det jag hakar upp mej på att det gör. Jag har väll en 30 st hylsor som jag har helkalibrerat för att träna på så jag tog fram 5 st och testade hylsorna hur gången var på dessa och fann att 3 st av dom gick sådär lite trögt att fälla ned knoppen med och 2 st gick fin fint, så jag tog en av hylsorna som gick bra och gjorde en parton av den med krut och allt och den gick sådär härligt i slutstycket som den ska göra. MEN då e min stora fråga. Hur kan bara vissa hylsor gå bra medans andra inte gör det trots att dom e helkalibrerade på samma sätt och hur kommer det sig att när jag testar 10 st okalibrerade hylsor så har dom väldigt bra gång?

Jag kan ju inte sitta med bössan och testa varenda hylsorna jag kalibrerat, det funkar ju inte när jag ska börja ladda större kvantiteter.

Publicerat

Har du mätt de patroner som går lätt att stänga slutstycket med kontra den som går tyngre?

Ställer samma fråga igen, jag tror inte att jag fick något svar av dig tidigare i tråden.

Har du kollat så att hylsorna (inte hela patronen med kula) har rätt längd?

Publicerat
  • Författare

post-2195-1208104000_thumb.jpgJapp det har jag.

Hylsorna som går bra har måttet 54,80 mm plus, minus 1-2 mm

Hylsorna som går dårligt har måtten (detta e bara 5 av hylsorna) 54,72, 54,84, 54,81, 54,83, 54,81

Jag trimmar hylsorna med den här som på bilden.

Publicerat

okej, då verkar det inte vara hylslängden som är felet.

Kollat om tändhattarna sitter djupare på de patroner som går lättare?

Publicerat
  • Författare
okej, då verkar det inte vara hylslängden som är felet.

Kollat om tändhattarna sitter djupare på de patroner som går lättare?

Nej det gör den inte.

vad anser ni vara trög slutstycksgång?? Ska slutstycket gå igen utan något motstånd alls eller axepteras det lite tröghet?

Kanske det e jag som är för petig när det gäller detta. iom att jag e nybörjare så har jag inga riktmärken att gå efter. Bara hur dom fabriksladdade patronerna går i bössan, och det är utan något som helst tröghet.

Publicerat

Vissa accepterar en viss "sugpassning". Speciellt efter en halskalibrering.

Eftersom du har helkalibrerat dina hylsor så borde du gå till botten varför vissa kammrar lättare än andra.

I min värld så finns det nu inte mycket annat som kan vara orsaken till detta.

Det kan vara ett felaktigt inställt verktyg eller att du har slarvat och haft bråttom vid kalibreringen.

När du drar ned spaken i botten, lägg press på spaken och låt hylsan vara fullt upptryckt i verktyget nån sekund för att metallen ska få tid att "flyta ut".

Hur har du gått till väga när du ställde in kalibreringsverktyget?

Publicerat
  • Författare
Vissa accepterar en viss "sugpassning". Speciellt efter en halskalibrering.

Eftersom du har helkalibrerat dina hylsor så borde du gå till botten varför vissa kammrar lättare än andra.

I min värld så finns det nu inte mycket annat som kan vara orsaken till detta.

Det kan vara ett felaktigt inställt verktyg eller att du har slarvat och haft bråttom vid kalibreringen.

När du drar ned spaken i botten, lägg press på spaken och låt hylsan vara fullt upptryckt i verktyget nån sekund för att metallen ska få tid att "flyta ut".

Hur har du gått till väga när du ställde in kalibreringsverktyget?

OK, jag går nämligen ned och upp med på en gång med handtaget ska testa MKT bra tips.

När jag ställer in verktyget, jag för ned hantaget i botten så pistongen går i topp, skruvar ned verktuget så att det nuddar hylshållaren på pistongen, sen skruvar jag upp 1 varv och låser den med låsmuttern.

Publicerat
  • Författare

Har testat med att vänta nån sekund med press men det e konstigt att 2 st okalibrerade hylsor som båda går bra i bössan och efter kalibrering kan ena gå jättebra och andra gå lite trögare när jag ska fälla ned knoppen. :angry:

Publicerat
När jag ställer in verktyget, jag för ned hantaget i botten så pistongen går i topp, skruvar ned verktuget så att det nuddar hylshållaren på pistongen, sen skruvar jag upp 1 varv och låser den med låsmuttern.

Det du gör är ingen riktig helkalibrering, utan snarare delkalibrering.

För ned handtaget i botten.

Skruva ned verktyget mot hylshållaren.

Släpp upp handtaget.

Skruva ned verktyget 1/4 varv.

Lås fast.

Här har du en kort demovideo hur man ställer in verktyget.

http://www.leeprecision.com/html/HelpVideo...20install-1.wmv

Publicerat
  • Författare
Det du gör är ingen riktig helkalibrering, utan snarare delkalibrering.

För ned handtaget i botten.

Skruva ned verktyget mot hylshållaren.

Släpp upp handtaget.

Skruva ned verktyget 1/4 varv.

Lås fast.

Här har du en kort demovideo hur man ställer in verktyget.

http://www.leeprecision.com/html/HelpVideo...20install-1.wmv

AHH!! jag har läst övarallt att jag ska gära så som jag beskrev. Min kollega kom också med förslaget att det kunde vara kalibreringskulan som inte gick så långt ned som den skulle. Både han och jag har läst att man ska skruva upp utstötarsstången en bit och sedan kalibrera en hylsa, om inte tändhatten stöts ur så skruvar man ned en bit och testar tigen, håller på så tills att tändhatten åker ur och där ska man stanna. iom att kalibreringskulan sitter på utstötarstången så kan det ju vara den som inte skjuts ned tillräkligt. jag ska kolla det och ditt tipps när jag kommer hem.

Publicerat

Instruktioner för hur du ställer in expandern med utstötarnål:

"Hela "paketet" med ståg, kula och stift justeras in på följande sätt: Gänga in stången i verktyget nedifrån, så långt att bara ett par mm av stiftet syns, om vi tittar från sidan av verktyget. Fetta in en skjuten hylsa och pressa upp den i verktyget. Tändhatten skall i detta moment "ploppa" ur hylsan. Gör den inte det, så för ur hylsan ur verktyget igen och skruva ned stången några varv."