Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Första kulorna färdiga

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
Instruktioner för hur du ställer in expandern med utstötarnål:

"Hela "paketet" med ståg, kula och stift justeras in på följande sätt: Gänga in stången i verktyget nedifrån, så långt att bara ett par mm av stiftet syns, om vi tittar från sidan av verktyget. Fetta in en skjuten hylsa och pressa upp den i verktyget. Tändhatten skall i detta moment "ploppa" ur hylsan. Gör den inte det, så för ur hylsan ur verktyget igen och skruva ned stången några varv."

JAAAA!!!! Där satt den. Det var verktyget som inte var ordentligt inställt. Fan det e bökigt såhär i början :D , men det blir ju så himmla mycket lättare när man har hjälpa av grabbar som er som kan detta. Tack så mycket för all hjälp. Speciellt du sajmon :D;)

Då e det bara att ta sig till skjutbanan och kolla om detta säger pang också :huh:

Publicerat

Härligt!

Ut och panga nu! :huh:

Publicerat

Hej Namkong,

jag vet att jag kommer in i detta ämne väldigt sent men det finns ett par saker jag ändå vill passa på att tipsa om.

För det första så handlar det om kalibreringen, det är viktigt både för livslängden på hylsorna och för funktionen att man kalibrerar hylsorna "lagom". Glöm alla generella regler om att skruva upp verktyget 1 varv, eller 2 varv eller något annat. Det är regler som någon hittat på för att det råkar passa i dennes vapen, med just hans patronläge men det är ingen generell regel.

Att göra som Sajmon säger d v s att skruva ned verktyget i botten fungerar i och för sig alltid (om alla tillverkare hållt sig inom de godkända toleranserna) alltså är det en bra utgångspunkt.

Nackdelen är så klart att man dels förkortar hylsans livslängd eftersom man arbetar materialet rätt mycket varje gång men också att det kan finnas precisions vinster att göra på att del- eller halskalibrera. När du nu börjar få kläm på handladdningen och ser att det funkar bra rekommenderar jag dig att gå över till att istället kalibrerar hylsorna lagom :)

Vad innebär då det? Det innebär att du genom någon form av mätning kommer fram till hur mycket du skall kalibrera hylsorna för att passa i ditt vapen. Det finns flera olika metoder som funkar mer eller mindre bra för detta ändamål.

Det enklaste sättet är att helt enkelt gå på känslan, du börjar med att skruva upp verktyget en 3-4 varv och kalibrerar 3 hylsor med denna inställning. Sedan provar du att kamra dessa hylsor försiktigt i din bössa. Om du då känner något motstånd så skruvar du ned verktyget ett halvt varv och kalibrerar om alla tre hylsorna. På detta sätt fortsätter du tills hittar det läge på ditt verktyg där hylsorna kalibreras så mycket att du kan kamra dem utan motstånd men inte mer.

Metod två går ut på samma sak men där ersätter du din egen känsla med märkfärg eller sot :) Det vill säga att när du har kalibrerat hylorna så märker du dem med antingen märkfärg (tuschpenna brukar funka) eller också sotar du dem i lågan på ett stearinljus innan du kamrar dem. På det sättet kan du tydligt se när de inte längre "bottnar i patronläget" eftersom en märkfärgen eller sotet då kommer att finnas kvar på hylsan.

Den tredje metoden handlar om att mäta i ordets rätta bemärkelse och då finns det såklart en del verktyg som funkar bra. Tanken är att man mäter upp redan skjutna patroner för att se hur mycket de expanderat i ditt vapen. det måttet som då är intressant är avståndet mellan hylsbotten och hylsbröstet mitt. För att få till bra mått så kan man antingen använda specialverktyg som RCBS Precision Mic som är kaliberspecifik men som funkar både för att mäta hur mycket man skall kalibrera och som dessutom kan användas för att mäta friflykter. Alternativt så kan man använda bussningar som passar till den valda patronens hylsbröst. När du då har kommit fram till hur mycket den skjutna hylsan expanderat är det bara att kalibrera så att dina färdiga hylsor är 0.05mm kortare. Då kommer de att fungera klockrent utan att materialet överarbetas i onödan.

Vänligen,

Henrik

Publicerat

Om du får olika resultat med samma material - verktyg, inställningar, tillverkare av hylsor, kulor och tändhattar - så måste du ta och kolla dina egna rutiner väldigt väl. Det är mer än troligt att "felet" sitter bakom verktygen. -Inte för att vara elak nu på något sätt! En dålig die är en dålig die. Så fungerar metall. Skulle det vara fel på pressen, typ glapp, så hade du märkt det med olika patronlängder som följd.

Ta kontakt med en kille som laddat några tusen plugg och kan komma hem till dig och hjälpa dig igång.

  • 4 years later...
Publicerat

Tycker denna är tydlig:

:)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

Användare som läser detta 0

  • Inga registrerade användare tittar på detta sida.

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.