Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Visst 17 ska mordutredning gå före tjuvjakt på gråben

Featured Replies

Publicerat

Debatt:

Döda vargar viktigare än mordutredningar

2008-04-18

Det som hände Engla är en ofattbar tragedi och jag vill uttrycka mitt djupaste deltagande till hennes familj och andra närstående.

För ett och ett halvt år sedan fick polisen tips av en vän om att Anders Eklund var Pernilla Hellgrens mördare. Och i november 2007 fick man genom TV-programmet Efterlyst ytterligare ett tips om vem mördaren var, men tyvärr ingen reaktion. Man påstår från polisledningen att det saknas resurser. Däremot har det funnits resurser för att bevaka rävåtlar (Äppelbo) vilket kostade mer än att ha en polisstation öppen ett helt år och lägga ner arbete på upphittade rävsvansar och köttbitar.

För att inte tala om den polisinsats med flera polispatruller och helikopter som gjordes i trakterna runt Furudal nu i vinter, där man visserligen kunde sätta dit en bilist som hade en trasig baklykta. Då saknades inga resurser.

Om vi hade haft en polisledning som satsat på att reda ut mord i stället för att vara ute och jäklas med hederliga glesbygdsmänniskor hade förmodligen Engla varit i livet idag. Det är tragiskt att döda vargar och hjärnspöken prioriteras framför människan.

Malte Sandström, ordförande för Jägarnas Riksförbund i Dalarna.

http://www.jaktojagare.se/

:D;):D

Publicerat

Tja. Nog kan man hålla med om det resonemanget alltid.

Publicerat

Den frågan borde faktiskt polisen själva svara på och förklara hur de har prioriterat sina resurser och ärenden, har de gjort fel så ska personen avskiljas från sin tjänst, skulle vara något för JO att tittta på.

Publicerat

Tycker det är outsägligt osmakligt att försöka plocka poäng på detta! Den där mannen landade just i topp på min shitlist utan tvekan...

Det pågår en internutredning om polisens hantering av det här tipset såvitt jag vet.

Mvh!

Publicerat

By the way, det är väl våra folkvalda politiker som i hög grad styr vilka områden som ska prioriters...

Mvh!

Publicerat

precis, att få några "gratis" poäng iom detta ha f** det värsta jag hört.

rent osmakligt att framföra det på detta sätt

Publicerat
  • Författare
Tycker det är outsägligt osmakligt att försöka plocka poäng på detta! Den där mannen landade just i topp på min shitlist utan tvekan...

Det pågår en internutredning om polisens hantering av det här tipset såvitt jag vet.

Mvh!

Jag har hört det också om internutredning, och jag tycker att det vore konstigt om inte något el. några huvuden rullar när detta är färdigt.

Publicerat

Spelar väl egentligen ingen större roll hur många huvuden som rullar tycker jag, vad kan vara värre än att inse att man av någon anledning missat en grej som sedan får dessa konsekvenser? I det sammanhanget så känns rullade huvuden lite löjligt. Pressansvarige för Dalapolisen stod ju i tv och grät näst intill och då är han inte ens nästan ansvarig...

Mvh!

Publicerat

Mvh!

Samtidigt så får man ju förstå, att folk ställer sig frågan.

Publicerat
By the way, det är väl våra folkvalda politiker som i hög grad styr vilka områden som ska prioriters...

Mvh!

Det är väl ett tvättsäkert ekorre hjul så ingen är ansvarig när det kommer till kritan, gävleborgspolisen är inte den mest aktiva i landet, när det verkligen gäller, försökte få hjälp med en klockren rattfylla för ett tag sen, ringde strax ovanför Tierp och i söderhamn så hade ingen gjort sig någon ansträngning.

Vet inte om det är osmakligt direkt, det beror nog på tolkningen och skribenten, gör nog inget att upplysa om polisens prioriteringar och nu hade faktiskt ett människoliv kunna räddats undan en dåres framfart.

Publicerat
Spelar väl egentligen ingen större roll hur många huvuden som rullar tycker jag, vad kan vara värre än att inse att man av någon anledning missat en grej som sedan får dessa konsekvenser? I det sammanhanget så känns rullade huvuden lite löjligt. Pressansvarige för Dalapolisen stod ju i tv och grät näst intill och då är han inte ens nästan ansvarig...

Mvh!

Att gråta offentligt som "makthavare" är nog ingen godtagbar ursäkt i det här fallet. Jag som enskild medborgare kan inte gråta mig ur en allvarlig situation. Jag får ta konsekvenserna. Några huvud måste nog rulla och det ganska snabbt , tyvärr.
Publicerat

Enligt foliehatten så har man alltså valt, aktivt, att skita i en mordutredning för att i stället jaga ut länskrim i busken och betitta rävåtel? Är det någon som över huvudtaget tror på detta???

Tror du det Crowfear?

Visst kan man ha åsikter om prioriteringar och det med all rätt säkert men politikerna styr väl en hel del via polisnämnden?

Mvh!

Publicerat
Enligt foliehatten så har man alltså valt, aktivt, att skita i en mordutredning för att i stället jaga ut länskrim i busken och betitta rävåtel? Är det någon som över huvudtaget tror på detta???

Tror du det Crowfear?

Visst kan man ha åsikter om prioriteringar och det med all rätt säkert men politikerna styr väl en hel del via polisnämnden?

Mvh!

Lugn nu Hippen, jag menade inte att du har fel, utan bara att man får ha förståelse för att allmänheten kanske blir förbannade på, hur polisens resurser fördelas, efter det som hänt.

Jag vet också vem det är som styr polisens arbete, jag har arbetat där själv, men Svensson tänker inte så när det blir så här, utan det blir personalen som utför politikerbesluten som får bära hundhuvudet tyvärr..

Mvh :rolleyes:

Publicerat
Det är väl ett tvättsäkert ekorre hjul så ingen är ansvarig när det kommer till kritan, gävleborgspolisen är inte den mest aktiva i landet, när det verkligen gäller, försökte få hjälp med en klockren rattfylla för ett tag sen, ringde strax ovanför Tierp och i söderhamn så hade ingen gjort sig någon ansträngning.

Vet inte om det är osmakligt direkt, det beror nog på tolkningen och skribenten, gör nog inget att upplysa om polisens prioriteringar och nu hade faktiskt ett människoliv kunna räddats undan en dåres framfart.

Såsom myndigheten är uppbyggd så finns alltid en ansvarig, det är inte riksdagen vi talar om. PU kommer med all säkerhet att finna den eller de som felat. Personligen tror jag redan att de mår pest ärligt talat...

Rattfyllonra är högprioriterade och något som LKC verkligen skickar folk på givet att de finns tillgängliga. Ibland tar det tid, jag sitter så till inom polisen att jag märker det, och det beror inte på att man sitter och fikar direkt utan då är patrullerna upptagna med annat som har en högre prioritet.

Att gråta offentligt som "makthavare" är nog ingen godtagbar ursäkt i det här fallet. Jag som enskild medborgare kan inte gråta mig ur en allvarlig situation. Jag får ta konsekvenserna. Några huvud måste nog rulla och det ganska snabbt , tyvärr.

Och vem har sagt att det skulle vara en godtagbar ursäkt? Vad jag sa var att ärendet berört myndigheten så in i helvete och de verkar helt på det klara med att de bär ansvaret i huset. Smaka på den insikten, jag själv skulle nog överväga att ta livet av mej några gånger...

Helt uppenbart så tänker jag jävligt skumt för många invändningar här ovan gjorde mej rent besviken faktiskt utan att jag riktigt begriper varför. Rovdjursdebatten är viktig men inte fan mår den på något sätt bättre av den där typen av retorik.

Mvh!

Publicerat

Tror du det Crowfear?

Mvh!

Här låg krutröken tät!

De e väl klart de e så!!! Kan de va på nå annat sätt :rolleyes::D

Som Crowfear skriver så e de nog mer tycke än kunnskap som dyvlas.

Men som "Svensson" börjar man ju fundera "MED ALL RÄTT".

Helt uppenbart så tänker jag jävligt skumt för många invändningar här ovan gjorde mej rent besviken faktiskt utan att jag riktigt begriper varför. Rovdjursdebatten är viktig men inte fan mår den på något sätt bättre av den där typen av retorik.

Mvh!

INSTÄMMER!!!

Publicerat

Och vem har sagt att det skulle vara en godtagbar ursäkt? Vad jag sa var att ärendet berört myndigheten så in i helvete och de verkar helt på det klara med att de bär ansvaret i huset. Smaka på den insikten, jag själv skulle nog överväga att ta livet av mej några gånger...

Mvh!

Ingen sa det Hipshot. Svensk polis har dock en förmåga att framstå som imbecilla fån i många läge. Listan kan göras lång mkt lång. Att sila mygg och svälja kameler syns för mig ngt polisen gör dagligen. I torsdags fanns det ca 35-40 polider på Österlen. Vad dom gjorde där???????? Jagade hårt arbetande som ev. körde lite för fort eller inte hade bältet på. Jämför med senaste veckans händelse eller med Rödeby eller med ................. Som sagt listan kan bli hur lång som helst. Förtroendet för den myndigheten är noll. Vid närmare eftertanke är den på minus. Närmar sig absoluta nollpunkten som är -273 grader eller ngt :rolleyes:

Publicerat

Ok Pertan är sur för att polisen inte kom då han ringde in en rattfylla och Amakulu är sur för att polisen jagar just rattfyllor..

Inte speciellt konstigt att många är sura på polisen..

Sista storkontrollen jag läste om genererade vid ett och samma tillfälle..

- 22 rattfyllor

- 31 rapporterades för olovlig eller grov olovlig körning (kör utan körkort)

- 44 rapporterades för div andra brott tex narkotika.

- 2 biltjuvar togs samt 3 efterlysta togs.

Den kontrollen var i Stockholm iofs i Skåne är alla förare nyktra och städade.

Mvh!

Publicerat
Ok Pertan är sur för att polisen inte kom då han ringde in en rattfylla och Amakulu är sur för att polisen jagar just rattfyllor..

- 22 rattfyllor

- 2 biltjuvar togs samt 3 efterlysta togs.

Mvh!

I Ystads hamn hade ett vaktbolag anlitats för att kontrollera nykterheten hos anländande lastbils förare . Nykterheten hos dessa i de flasta fall utländska förare var många gånger obefinlig. Aja baja sa polisen , får man inte ha ett vaktbolag till. Det är VÅRT bord men vi har inte tid till SÅ många kontroller. !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Snacka inte skit nu Hipshot. Polisen gör inte sitt förbannade jobb.

Publicerat

[b]- 22 rattfyllor

- 2 biltjuvar togs samt 3 efterlysta togs.[/b]

Mvh!

Bra jobbat, säger jag om det!

Dessa individer har inget bakom ratten att göra.

Jag går in på Hipshots linje här, då min uppfattning om vad han försöker säga är, att polisen gör bara vad dom blir tillsagda att göra, dvs prioriteringarna kommer från högre ort, där det inte sitter människor med polisutbildning.

M a o, skäll inte på polisen,speciellt inte den enskilde konstapeln, utan skäll på politikerna som styr polisen, dvs ledningen.

Sen sker det misstag inom polisen också, naturligtvis, men med den mängd tips som kan komma in, så kan det vara väldigt svårt att sålla i vad som är viktigt och inte, det ringer en hel del konstiga människor som av någon anledning verkar gå i gång på att lämna falska tips i heta fall, och det finns inte, och kommer nog aldrig att finnas, resurser till att följa upp alla tips som kan strömma in.

Rätta mig om jag har fattat dej fel, Hipshot.

Mvh

Publicerat

Ok men se då till att politikerna ändrar de lagar som styr detta så ska givetvis vaktbolagen få blåsa lastbilsförare hur mycket de vill. Då jag jobbade i hamn, heltid i 4 år ca, så tog vi kanske någon lastbilschafför i månaden så jag vet inte hur motiverat det är att ha folk till just det hela dagarna. Vakterna får inte kräva av en chafför att blåsa för det har politikerna beslutat genom lagastiftning. Polisen jobbar händelsestyrt och om de anser att de gör mer nytta på andra håll än i Ystads hamn litar iaf jag på det. Har du koll på hur många rattfyllon de tar på de platser som de väljer att ställa sig?

Jag skiter i detta nu, ger en rätt dålig eftesmak.

Publicerat

Crow.. alla tips gällande mord och andra grövre brott följs upp..förutsatt att det inte finns någon rävåtel att titta på :D

Mvh!

Publicerat
Crow.. alla tips gällande mord och andra grövre brott följs upp..förutsatt att det inte finns någon rävåtel att titta på :D

Mvh!

Helt rätt Hippen, jag menade naturligtvis allmänt.

Är lite trött nu i huvudet, efter en dags bågskjutande med Mamre och grabbarna, så tankeverksamheten är inte på topp direkt...nu heller.. :D

Mvh

Publicerat
Ok men se då till att politikerna ändrar de lagar som styr detta så ska givetvis vaktbolagen få blåsa lastbilsförare hur mycket de vill. Då jag jobbade i hamn, heltid i 4 år ca, så tog vi kanske någon lastbilschafför i månaden så jag vet inte hur motiverat det är att ha folk till just det hela dagarna. Vakterna får inte kräva av en chafför att blåsa för det har politikerna beslutat genom lagastiftning. Polisen jobbar händelsestyrt och om de anser att de gör mer nytta på andra håll än i Ystads hamn litar iaf jag på det. Har du koll på hur många rattfyllon de tar på de platser som de väljer att ställa sig?

Jag skiter i detta nu, ger en rätt dålig eftesmak.

Säkerställd staistik har jag inte Hipshot men varje gång det skrivs om det i lokalblaskan så är det minst 2 förare / färja som torskar på rattfylla. Kommer väl ca 6 färjor/ dygn till Ystad. Vi är ganska sura härnere att inte vaktbolaget som INTE belastar det allmänna utan bekostas av hamnen , inte får fortsätta sina kontroller. Speciellt sedan den ungerske chauffören som körde ihjäl 5 st varav 3 barn härom året när han försökte vända på en motortrafikled.. Att bolaget inte kan tvinga ngn att blåsa saknar relevans i sammanhanget. Om ngn vägrar kan man ju försöka få farbror blå att slänga kaffekoppen och åka ner till hamnen. Ja , jag är skitsur på svensk polis
Publicerat

Hippen jag är inte sur på polisen, men om man får något tips om en rattfylla så brukar det vara väldigt bra uppslutning och ta det inte personligt då det är valda prioriteringar vi pratar om och styrningen om vart man lagt krut på för uppgifter.

Ingen polis på fältet som gör dessa prioriteringar och absolut inget de ska behöva lida för heller.

Publicerat

Hövva..

Amakulu.. jag säger då detta av erfarenhet från landets 21 myndigheter. Skåne är utan en tiondels tvekan en av de absolut bästa myndigheterna i landet! Då kan du grubbla lite hur det är ställt med resten av myndigheten..

Ang er hamnproblematik så har jag ärligt talat ingen aning.

Mvh!