Publicerat April 22, 200817 yr Har en tjttik som är ganska lurvig. hon är inte fullvuxen ännu och bilden är tagen för ett par tre veckor sen tror jag. så hon är ännulurvigare nu Men till saken, ska man eller kan man plocka en tjt som ser ut såhär? För som det ser ut nu så har hon ingen underpäls vilket betyder att om hon plockas så blir hon en nakenterrier istället för en tysk.. ^^ Inte för att det stör mig att hon är lurvig men hur ligger det till med denna ras riktigt? Kommer det annan päls i en viss ålder osv som innebär att man kan plocka dom när dom är i en viss ålder, eller förblir hon såhär?
Publicerat April 22, 200817 yr Man ska trimma bort valpfjunen vid ca 4 månaders ålder och därefter plocka hunden regelbundet. Klipper man en strävhårspäls tappar den sina smuts/vind/vattenavvisande egenskaper och blir mjuk, rasotypisk och en smutsmagnet. Som hon är nu, så behöver hon strippas ner helt, så att den nya pälsen får komma fram. <<--- Diplomaterad hundtrimmare med 12 års yrkeserfarenhet
Publicerat April 22, 200817 yr Man ska trimma bort valpfjunen vid ca 4 månaders ålder och därefter plocka hunden regelbundet. Klipper man en strävhårspäls tappar den sina smuts/vind/vattenavvisande egenskaper och blir mjuk, rasotypisk och en smutsmagnet.Som hon är nu, så behöver hon strippas ner helt, så att den nya pälsen får komma fram. <<--- Diplomaterad hundtrimmare med 12 års yrkeserfarenhet Ja, de blev inte någo att tillägga
Publicerat April 22, 200817 yr Författare men trimma= raka? .. hon har ju inget annat hår än det där lurviga. som på en tax t.ex så har man ju en "liggande" päls och sen också ett ytskikt med längre päls. Fan hon är ju snart ett halvår :S Måste ju ta tag i detta redan ikväll då bara jag får veta lite mer ingående av dig hur man gör?? Skippa facktermerna också Strippas? plockas helt o hållet? Har testat rycka lite. Även bestämt,,, men helvite vad det sitter hårt.. att plocka en 3dagars guding är fan lättare
Publicerat April 22, 200817 yr men trimma= raka? .. hon har ju inget annat hår än det där lurviga. som på en tax t.ex så har man ju en "liggande" päls och sen också ett ytskikt med längre päls. Fan hon är ju snart ett halvår :S Måste ju ta tag i detta redan ikväll då bara jag får veta lite mer ingående av dig hur man gör?? Skippa facktermerna också Strippas? plockas helt o hållet? Har testat rycka lite. Även bestämt,,, men helvite vad det sitter hårt.. att plocka en 3dagars guding är fan lättare Trimma/Strippa = PLOCKA. Aldrig någonsin klippa en strävhårspäls!! Om du bott på rimligt avstånd, så hade jag kunnat jag hjälpa dig Ta några få strån i tagen och ryck loss medhårs tills hunden är i bara underullen.
Publicerat April 22, 200817 yr Författare men det är ju underull hon inte har snälla Jämta. och tyvärr bor jag på Åland. och du, i Jämtland? okej okej. Aldrig klippa raka pälsen. ok då vet jag det, brabra. Men faen.. hon har ju som sagt ingen "underpäls".. ska jag göra det ändå tycker du?
Publicerat April 22, 200817 yr Knycken på ryckningen kommer så småningom, men räkna med att få ont i fingrar och handled innan du fått in rätt teknik Äh, bor bara i västernorrland ju Du får väl komma upp och jaga bäver med maken, så kan jag fixa hårbollen åt dig Underull bör hon ha, men det kan ju inte hjälpas om hon är utan/har väldigt lite. Den gamla "döda" pälsen måste väck om det ska komma ut en bra ny päls.
Publicerat April 22, 200817 yr Författare haha jafasen man får tacka för erbjudandet. Kanske nästa år då? Ska till Norrland på semester i år faktiskt. Men att hon inte har underull enligt mig = att jag har fel och ska rycka henne naken trots detta? Arbetare som man är så lär man inte få ont pga att man knycker pälsen,, utan snarare av domdär tänderna runt handlederna ^^ mvh
Publicerat April 22, 200817 yr Ja, har hon ingen underull, så är det något knepigt, men då får hon helt enkelt vara naken tills strävhåret växer ut igen Tysk nakenterrier När du plockat några timmar, så får du gärna tala om hur fingrarna mår Ett tipr: Kamma pälsen mothårs, så att den står rätt upp = enklare att greppa tag i några strån och rycka. Ta nyptaget relativt långt ut på stråna och duscha/bada henne inte på ca 1 vecka efter ryckningen.
Publicerat April 22, 200817 yr Författare aa nu ska här bli nakenterrier! Tackar för tipsen. Nu åker gummihandskarna på så jag får bra grepp o sen ryckas! Hör av mig med bild sen! mvh C-A
Publicerat April 22, 200817 yr Schaman mailade just över en bild på slutresultatet. Ja, det kanske så en tysk nakenterrier ser ut
Publicerat April 22, 200817 yr Författare blev inte riktigt sådär. tog bort det värsta åtminstone. Blev inte nån större skillnad men nu vet jag vad underullen är på en tjt.. Den är typ ihopblandad med det sträva. alltså lika lång som det sträva men mycket mjukare och sitter fast hårdare enligt min uppfattning. Tror jag gjorde rätt iallafall. Van att plocka fågel är man ju så det gick ganska snabbt att få en märkbart mjukare hund. Trots detta lika lurvig, bara tunnare i pälsen osv osv. Ser ut som en pudel. tysk jaktpudel. Onödigt att ta bild på det hela tror jag, då jag bara har en mobilkamera och det skulle inte synas nån skillnad. Lite mindre blev hon. Ska ta det där finplocket imorrn om jag orkar! Tack jämta för tipsen och hur jag skulle gå tillväga
Publicerat April 22, 200817 yr Författare jo nu när du sa dedär så kollade jag med ficklampa i pälsen på henne. Då ser man att det är mycket pyssel kvar. Det kanske är det som tar tid?
Publicerat April 22, 200817 yr jo nu när du sa dedär så kollade jag med ficklampa i pälsen på henne. Då ser man att det är mycket pyssel kvar. Det kanske är det som tar tid? Precis
Publicerat April 22, 200817 yr Författare skojigt skojigt! trevligt att just du svarade ikväll faktiskt du som kan då Trots att mycket arbete kvarstår så är hon så förbannat mjuk o len nu mysigt mysigt. nu sauna! tack för ikväll jämta! mvh C-A
Publicerat April 22, 200817 yr Om du passerar min ödeskog i sommar på din semester, så kan du väl komma förbi Är nyfiken på att se det lilla hårtrollet
Publicerat April 22, 200817 yr Tack jämta för tipset om plockning, jag har alltid tagit rakblads kniven som man gjorde med taxen, men jag ska rycka Jas inför utställningen nu 4-5 maj. Har alltid tagit ner håret runt svansroten med filersaxen men det får jag nog sluta med.. Tackar igen..
Publicerat April 23, 200817 yr Författare om jag tar med hunden för det första så kan jag lätt höra av mig före vi sticker iväg! Inte för att jag vet om hårtrollet är så mycket att titta på Men ändå. Förresten. Den 27 fyller hon ett halvår. och idag såg jag att tissorna börjat växa och att hon fan ser röd ut i musen. Alltså löptid??? Minns inte med någon annan av våra hundar att dom började så tidigt? Nåja. Bara bra att hon växer
Publicerat April 23, 200817 yr Tack jämta för tipset om plockning, jag har alltid tagit rakblads kniven som man gjorde med taxen, men jag ska rycka Jas inför utställningen nu 4-5 maj. Har alltid tagit ner håret runt svansroten med filersaxen men det får jag nog sluta med.. Tackar igen.. Tänka på att inte ta ner pälsen för hårt bara, iom att det är så nära utställningen. Bästa för strävhårspöälsar är ju att hållas rullande. Dvs att man plockar tätt, men inte så mycket åt gången. Då har hunden alltid en bra päls och fin päls på G. Min terrierhane hålls rullande och utöver de långa strävhåren, så har han ett mellanlager och ett kort lager på utväxt = Nu ska ju aussierna ha längre päls än en tjt, så det kanske inte är så praktiskt med 3 lager, men iaf 2 lager är bra att ha.
Publicerat April 23, 200817 yr Har en JRT hane som har väldigt dålig strävpäls. Första gångerna jag trimmade ner honom helt såg han ut som en liten rosa gris ungefär. Men ju fler gånger jag har strippat ner honom helt så har pälsen blivit bättre och bättre. Underullen blir tätare och den sträva pälsen har blivit lite hårdare och inte fullt så ullig och lockig. Sen som Jämta skrev ska man ju inte klippa en strävhårig hund men jag använder i alla fall saxen till en del finlir som till tassarna och och att snygga till svansen. Lycka till med trimmandet. Har två sträva Jrt sen innan och skaffade nu en slät tysk. Förstår inte varför jag inte har gjort det tidigare för.
Publicerat April 23, 200817 yr Författare Tycker det var lätt att plocka henne jag. Snabbt och rappt bara så gick det skitbra! och fan för första gången så stod hunden stilla frivilligt i en timme .. Fast som sagt det där finliret lär ju vara lite jobbigare. jobbiga delar är fan benen och ansikte. Tror dock jag skiter i ansiktet då det är snyggt som det är Skägg!