Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

TJT plockning/klippning?

Featured Replies

Publicerat

När du är färdig ska hela jycken vara "släthårig". Allt långt elände ska väck :P:)

Eller, ja en liten much brukar det ju finnas, men inte så mycket mer och eftersom hon ska strippas ner, så kommer det ju att vara ännu slätare på kroppen än efter en vanlig trimning. Målet är ju att se ut som denna hund LÄNK när hon är i korrekt päls :D

• Svar 60
  • Visningar 9,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
  • Författare

aha najs najs. då vet jag vad jag har att gå efter. Men för hennes stils skull så kommer jag nog att spara lite mustasch :) o en liten tofs uppe på skallen. ^^

Publicerat
  • Författare

Jämta: Är alla Tyskar strävhåriga?

dom kan ju se ut på två olika sätt. Men är dom inte ändå alla strävhåriga? För inte fasen är dom ju släthåriga? Vill ha fakta nu fort som faen! :P tack på förhand

mvh

Publicerat

De ska vara strävhåriga vad jag vet, men som inom alla strävhårsraser, så finns det säkert individer som har mjukare päls. Dessa ska man (om det går naturligtvis) plocka ofta för att kunna få till en hygglig päls på.

Men en korrekt plockad päls ska se slät ut, men håret ska som sagt mig veterligen vara strävt.

Har då under mina år inom yrket inte träffat på en osträv tysk än så länge.

Någon som är mer hemma på den biten får gärna rätta mig om jag har fel.

Publicerat
  • Författare

jag tror du har rätt. Exakt så menar jag också, men jag snackar lite med mitt ex på msn och vi krigar lite om det hela :P lovade att ta reda på saken! tacktack!

Publicerat

Tjt kan vara kort, slät eller strävhårig.

Min är släthårig.

Publicerat

Kikade i rasstandarden och där står:

Strävhårig päls som skall vara åtliggande, tätt och hård eller släthårig

päls som skall vara grov.

Så vad är då korthårig? Är det sådana med felpäls?

Annan fråga; Är släthåren lika vanligt förekommande som sträva? J

Publicerat
Så vad är då korthårig? Är det sådana med felpäls?

Annan fråga; Är släthåren lika vanligt förekommande som sträva? J

Tiken till min hund var "korthårig". Det kanske inte heter så i rasstandarden, men pälsen var precis som en korthårig JRT (om det nu finns sådana :P )

Espe, som tiken heter har förövrigt 1a pris med CK och CACIB, så felpäls tror jag inte.

Själv så tror jag att strävhåren är mer vanliga än andra varianter, dock så är släthåren betydligt lättare att sköta. Jag har inte ryckt ett strå från min snart 16 månaders TJT

Publicerat

heter det inte broken när dom är perfkta? alltså mittimellan stäv och korthårig=inget plockande,så äre för min terrier iaf.broken

Publicerat
  • Författare

vissa parson har ju något som kallas broken.

Fan nu har jag psyket slut. plockat hunden i 2 timmar... o huvudet o halsen o lite halvt klart på ovansida rygg.. fyfan va hår dom har!!

Publicerat
Fan nu har jag psyket slut. plockat hunden i 2 timmar... o huvudet o halsen o lite halvt klart på ovansida rygg.. fyfan va hår dom har!!

*ASG*

Var lite mer än du trodde eller? :D

Vet hur det var första gången jag plockade min dåvarande cairnterrier :P

Men jag kan trösta dig med att denna första gång, är också den värsta. När du är klar med denna strippning, så kommer det att ta ett bra tag innan du behöver plocka igen, men vänta inte så länge att hunden behöver strippas ner igen bara.

Underhållsplocka sedan 1 gång/månad, så har du en konstant fin hund med bra päls året om -_-

I morgon ska jag dra av min terrier, då han fått lurva till sig senaste månaderna. ska fota före och efterbild på spöket B)

Publicerat
  • Författare

ja hohhojajaja.. ujuj.. inte plockat nåmer men fan va lustig hon ser ut. skallepär med extrem svullokropp typ :D

Publicerat
ja hohhojajaja.. ujuj.. inte plockat nåmer men fan va lustig hon ser ut. skallepär med extrem svullokropp typ :)

:D :D :D

Fast du måste göra hunden klar inom kort, annars kommer håret att växa ojämnt och då blir det ett rent elände att trimma sedan :D

Har fått in sådana hundar, där ägaren påbörjat och sedan låtit det vara halvfärdigt ett tag innan de kommer in med hunden och det tar några gånger innan man får fason på sådant. Vissa rycker i allafall, men jag anser inte att man ska plåga hundarna i onödan, så det får hellre ta någon extra trimning för att få till så att pälsen växer i takt igen.

Publicerat
  • Författare

hon verkar inte ha någon smärtgräns :D

men jag ska nog göra det färdigt men som ovan måste jag låta det ta några dagar. Tog huvud o hals o lite mera rygg idag. Så det värsta borde vara över. Benen är förstås inget höjdarpyssel heller.. Håret verkar sitta fast mera där.. :/ nåja. får ta den tid det tar men jag ska ta mig någon timme per kväll nu så blir det nog färdigt :D

Publicerat

Taggen är väl slät? Ser så ut på bilderna i alla fall. Broken trimmas även den men vissa broken-pälsar är ytterst lättskötta. Vissa släthår har en enormt bra kvalité & kan se ut som broken, enda skillnaden är att de inte behöver trimmas. Så är det inom min ras i alla fall (JRT). Misstänker dock att pälskvalitén skiljer sig något mellan TJT & JRT.

MVH Anna

Publicerat
Taggen är väl slät? Ser så ut på bilderna i alla fall. Broken trimmas även den men vissa broken-pälsar är ytterst lättskötta. Vissa släthår har en enormt bra kvalité & kan se ut som broken, enda skillnaden är att de inte behöver trimmas. Så är det inom min ras i alla fall (JRT). Misstänker dock att pälskvalitén skiljer sig något mellan TJT & JRT.

MVH Anna

det står broken men jag skulle nog hålla med lite,men han har endast strävhår i nacken,tydligen rätt fint med mycket hår sägs det,visste bara att rycka inte var nått för mig :D rycker iofs lite i nacken för ta bort tuppkammen

men bara på med handskarna å tuta å köra

Publicerat
  • Författare

puhh. då var utsidan på bakbenen färdiga. hon blir så inihelvete arg när jag plockar henne längre än 2 minuter på benen. Så ni kan ju tänka er vilken "trevlig" timme jag hade igår per ben! ;)

Publicerat

Skulle plocka terriern igår, men gjorde det idag istället, så här kommer de utlovade bilderna:

Startade 11:35 med en golvmopp

gallery_1473_16_52722.jpg

Avslutade 12:05 med en hund som jag skulle kunna ställa i morgon dag om jag ville

gallery_1473_16_57360.jpg

Han har ju rullande päls i 3 lager, som om jag vill kan jag dra ner honom ännu kortare och ändå ha en bra sträv päls.

Fördel för mig är ju att han står still under trimningen och att han inte protesterar + att jag har ju hållit på några år nu ;)

X antal plockningar till, så får du och vovven in snitsen på det hela :(

Publicerat
  • Författare

snyyyggt!

;)

ja hoho.. Vad kostar det om man har någon att göra det åt en förresten?

Publicerat
snyyyggt!

:rolleyes:

ja hoho.. Vad kostar det om man har någon att göra det åt en förresten?

Är ju väldigt olika hur mycket en trimmare tar för ett jobb. Beror ju på hur mycket det är, hur pälsen är och hur hunden är. Jag tar 400-500 (beror på hur mycket igenväxt den är) för en aussie (som min ovan) som vardagsplockas, har normal päls och uppför sig normalt på bordet.

Publicerat
  • Författare

Så en lite halvt bångstyrig tjtvalp som är igenvuxen ligger runt sådär 2000kr i pris? :rolleyes:

Publicerat
Så en lite halvt bångstyrig tjtvalp som är igenvuxen ligger runt sådär 2000kr i pris? :lol:

:lol: Nej då, inte så farligt :lol:;)

Publicerat

Lägger in en bild på min släthåriga Tjt.

Alice heter hon :angry:

post-549-1209221972_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

hm. intressant.

Publicerat
  • Författare

finns det inga verktyg att plocka hundarna med? maskinryckare :angry: