Publicerat April 27, 200818 yr Jag har under några år haft en känsla av att jakttiden på räv är lite för lång och nu har jag fått det bekräftat. Exempel 1 är en bekant som fått en rävtik i rävfällan...och under denna korta tid hon satt i fällan så fick hon en valp. Ex. 2 är en grytjägare som med sin foxterrier sprängde en rävtik 11 april...och denna rävtik hade då en rävunge i munnen när hon försökte fly fältet. Jag känner även av ännu ett fall där man för några år sedan tog en hel rävkull under en lada..och det redan i början av mars. Jag tycker att det känns helt fel att vi ska jaga tikar som är dräktiga..alternativt redan har valpat. Det lär väl ta ett tag att kunna påverka jakttiden...men det kan vara bra som upplysning åt er som brukar ägna er åt att jaga räv säsongen ut. Jag kommer iaf att motionera om förkortad jakttid på räv här i norr...och jag tror nog att det kan vara klokt att se över den i de södra delarna av landet också.
Publicerat April 27, 200818 yr Jag har under några år haft en känsla av att jakttiden på räv är lite för lång och nu har jag fått det bekräftat. Exempel 1 är en bekant som fått en rävtik i rävfällan...och under denna korta tid hon satt i fällan så fick hon en valp. Ex. 2 är en grytjägare som med sin foxterrier sprängde en rävtik 11 april...och denna rävtik hade då en rävunge i munnen när hon försökte fly fältet. Jag känner även av ännu ett fall där man för några år sedan tog en hel rävkull under en lada..och det redan i början av mars. Jag tycker att det känns helt fel att vi ska jaga tikar som är dräktiga..alternativt redan har valpat.Det lär väl ta ett tag att kunna påverka jakttiden...men det kan vara bra som upplysning åt er som brukar ägna er åt att jaga räv säsongen ut. Jag kommer iaf att motionera om förkortad jakttid på räv här i norr...och jag tror nog att det kan vara klokt att se över den i de södra delarna av landet också. Som du skriver så är det rätt vanligt att rävar har ungar redan i början på april...särskillt gammla honor.Jag har skjutit rävtikar i början av februari som varit parade eller som varit så svälld att dom skulle paras när som hellst och dom skulle med säkerhet ha valpat i början på april...kanske även i slutet på mars redan !!! Så visst är det motiverat det du skriver .
Publicerat April 27, 200818 yr Helt klart så är rävjakten för lång, även om det är en predator så borde ju även rävarna vara fredade en bit innan dom får kullarna. Varför inte ha som harjakten, jag menar varför är det viktigare att hararna får vara i fred när dom ska få smått. Bra att du tog upp detta Kettukiller.
Publicerat April 27, 200817 yr Min far har skjutit en tik med fullt utvecklade valpar i sig redan i början av januari så vi får nog avsluta rävjakten i november om man ska vara på den säkra sidan Visst kan jag hålla med er till en viss mån men att sluta jaga direkt dom är dräktiga ställer ju allt på kant. Det innebär ju bara jakt på älgtjur efter brunsten vilket innebär att ni i söder får bara skjuta tjurar, och bara bockjakt ingen get får fällas i sverige eftersom den jakten börjar efter brunsten, ingen björnjakt, vårjakt på bäver förbjuden, några exempel på vad följderna kan bli. Så tänk efter en gång till innan det börjas med några motioner. Känns det fel så är det väl bara att låta bli. Mvh Fredrik
Publicerat April 27, 200817 yr Min far har skjutit en tik med fullt utvecklade valpar i sig redan i början av januari så vi får nog avsluta rävjakten i november om man ska vara på den säkra sidan Visst kan jag hålla med er till en viss mån men att sluta jaga direkt dom är dräktiga ställer ju allt på kant. Det innebär ju bara jakt på älgtjur efter brunsten vilket innebär att ni i söder får bara skjuta tjurar, och bara bockjakt ingen get får fällas i sverige eftersom den jakten börjar efter brunsten, ingen björnjakt, vårjakt på bäver förbjuden, några exempel på vad följderna kan bli. Så tänk efter en gång till innan det börjas med några motioner. Känns det fel så är det väl bara att låta bli. Mvh Fredrik Visst det går ju alltid att dra saker till sin spets, men nu är det ju så att vi jagar ju inte älg och rådjur mfl viltarter under tiden dom ska kalva. Och det är väl därför man slutar jaga hare den 28 feb, för att haren ska få para sig ifred och sedan föda sin kull med harpaltar utan att behöva ha en stövare i röven . Så varför ska det inte vara lika för räven. Och visst det finns alltid undantag, som i räven som din far sköt. Men det är ju inte så vanligt att en räv föder valpar i januari eller? Mvh Fredde
Publicerat April 27, 200817 yr bra att det tas upp egentligen. Men samtidigt så är det att ta första spadtaget för att jaktmotarbetare börjar säga att all jakt är oetisk. Man ska vara försiktig med att starta något sånt. Jag står på bådas sidor i denna diskussion känns det som. Men mja. Svårt att ta ställning men jag kände ändå att jag måste delta i diskussionen på något vis. Skulle det inte vara så att den absolut roligaste jakten är i mars-april skulle det inte vara några problem att bli av med dom månaderna. ;(
Publicerat April 27, 200817 yr Visst det går ju alltid att dra saker till sin spets, men nu är det ju så att vi jagar ju inte älg och rådjur mfl viltarter under tiden dom ska kalva. Och det är väl därför man slutar jaga hare den 28 feb, för att haren ska få para sig ifred och sedan föda sin kull med harpaltar utan att behöva ha en stövare i röven . Så varför ska det inte vara lika för räven. Och visst det finns alltid undantag, som i räven som din far sköt. Men det är ju inte så vanligt att en räv föder valpar i januari eller?Mvh Fredde Nej det lär ju knappast vara vanligt ( du såg smileyn va) Det jag vill ha sagt egentligen är att börja med motioner och ha argumentet att djuren är dräktiga kanske inte är det bästa sättet att lösa problemet på utan det kan kanske få oönskade konsekvenser även om risken är liten så finns den där. Du har rätt i att dom inte jagas när dom ska kalva men dom är dräktiga, och det var ju det som skrevs, att det var fel att jaga dom när dom var dräktiga och det argumentet kan ju tolkas lite olika, det var det jag ville visa därav anledningen till att jag drog det till sin spets för börjas det nystas i såna här saker av beslutsfattare som kanske inte har så stor koll på det här och dessutom ge jaktmotståndarna vatten på kvarnen så tror jag inte alls det är omöjligt att det kan få någon form av oönskad konsekvens, inte så extremt som jag skrev men bäverjakten ligger nog lite risigt till då också. För dom som är emot jakten drar det garanterat till sin spets och det finns såna också bland beslutsfattarna. Mvh Fredrik
Publicerat April 27, 200817 yr Nej det lär ju knappast vara vanligt ( du såg smileyn va)Det jag vill ha sagt egentligen är att börja med motioner och ha argumentet att djuren är dräktiga kanske inte är det bästa sättet att lösa problemet på utan det kan kanske få oönskade konsekvenser även om risken är liten så finns den där. Du har rätt i att dom inte jagas när dom ska kalva men dom är dräktiga, och det var ju det som skrevs, att det var fel att jaga dom när dom var dräktiga och det argumentet kan ju tolkas lite olika, det var det jag ville visa därav anledningen till att jag drog det till sin spets för börjas det nystas i såna här saker av beslutsfattare som kanske inte har så stor koll på det här och dessutom ge jaktmotståndarna vatten på kvarnen så tror jag inte alls det är omöjligt att det kan få någon form av oönskad konsekvens, inte så extremt som jag skrev men bäverjakten ligger nog lite risigt till då också. För dom som är emot jakten drar det garanterat till sin spets och det finns såna också bland beslutsfattarna. Mvh Fredrik Ja det har du rätt i! Finns många sidor i en sån här sak, och helt rätt av dig när du säger att man kanske måste vara lite försiktig i sådana här frågor. Det var allt från mig i detta. Mvh Fredde
Publicerat April 28, 200817 yr Just i sådant fall då det handlar om att skjuta hona som har små valpar, så tycker jag att det bara gagnar oss jägare att "föregå med gott exempel" !!!
Publicerat April 28, 200817 yr Författare bra att det tas upp egentligen. Men samtidigt så är det att ta första spadtaget för att jaktmotarbetare börjar säga att all jakt är oetisk. Man ska vara försiktig med att starta något sånt. Jag står på bådas sidor i denna diskussion känns det som. Men mja. Svårt att ta ställning men jag kände ändå att jag måste delta i diskussionen på något vis. Skulle det inte vara så att den absolut roligaste jakten är i mars-april skulle det inte vara några problem att bli av med dom månaderna. ;( Första spadtaget...tja, det beror på hur man ser det hela.Vad är mer oetiskt....att vi jägare kör med strutsprincipen och blundar för saker och ting som är direkt olämpligt...eller att vi förgår med gott exempel och visar att vi har den kunskapen och viljan att sköta jakten så snyggt som möjligt? Tänk dig den dag då Aftonbladet/Expressen har ett stort reportage med rubriken: Rävmamma sköts av jägare-ungarna lämnades att dö Visst stämmer det oxå att andra djur ibland är dräktiga under jakten...tex rådjur och älg men det är en väldigt stor skillnad i hur lång dräktighetstiden är mellan tex räv och älg och för mig spelar det ganska så stor roll....och jag tror även det är så för många andra. Men okej, låt oss säga att vi tycker att det är okej att skjuta djur långt gångna i dräktigheten..men hur är det med de som redan ungat/kalvat/valpat?Är det skillnad om det är rådjur eller räv? Vi skjuter inte en get tidigt på säsongen....och det är knappast för din eller getens skull.Vi skjuter inte heller älgkon före kalven. Har man jakttid på räv till den 15/4 så kan man ge sig tusan på att det då och då skjuts en rävhona som redan har ungat...och jag tycker inte att det alls kan vara helt fel att minska den risken så gott det går genom att korta ner jakttiden 1 månad på våren. Jag skjuter själv inte räv sent på säsongen just för att jag har den här vetskapen om att de ofta har ungar relativt tidigt...men många känner inte till detta...och nu när lockjakten blivit så populär så tror jag att jakttrycket på vårkanten kommer att öka rätt så mkt.
Publicerat April 28, 200817 yr I Norge kan reven jaktes frem til 15 april , med hund frem til 1 april. Jeg har ikke vært med på å skyte rev i mars som har / eller skal valpe innom kort tid , men skjøt en gang en tik rett før fredningen i april med ganske utviklede foster. Nå bor jo jeg i NordNorge og jeg tror det er ganske stor forskjell på NordNorge og SørNorge på dette punktet. Et viltslag som har det verre enn reven i så måte er minken som hos oss er jaktbar hele året. Selv om jeg lovlig kan jakte mink hele året så jakter ikke jeg mink i yngletiden fordi jeg synes ikke det er etisk riktig. I enkelte tilfeller så jakter jeg minken også i yngletiden , men det er i eggvær hvor minken gjør virkelig stor skade på fuglene. Så har vi jo kråker som hos oss også er jaktbar hele året........osv. Mitt poeng er at det ikke bare gjelder rev dette.
Publicerat April 28, 200817 yr Precis Foxhound det är inte bara räv det gäller i sådana fall....vet inte om det är ovanligt tidiga i år om det har att göra med tillgången på råttor som kan styra....det gör visst det med Ugglor....kanske det har viss inverkan, enligt en ugglekännare jag pratat med. Ja som jag redan pratat med Kettu så kan jag ibland med vårt stora snödjup få en andra säsong med skare som bär och den är man lite rädd om, men skit är det om man skulle skjuta en diad tik.
Publicerat April 29, 200817 yr Jag har under några år haft en känsla av att jakttiden på räv är lite för lång och nu har jag fått det bekräftat. Exempel 1 är en bekant som fått en rävtik i rävfällan...och under denna korta tid hon satt i fällan så fick hon en valp. Ex. 2 är en grytjägare som med sin foxterrier sprängde en rävtik 11 april...och denna rävtik hade då en rävunge i munnen när hon försökte fly fältet. Jag känner även av ännu ett fall där man för några år sedan tog en hel rävkull under en lada..och det redan i början av mars. Jag tycker att det känns helt fel att vi ska jaga tikar som är dräktiga..alternativt redan har valpat.Det lär väl ta ett tag att kunna påverka jakttiden...men det kan vara bra som upplysning åt er som brukar ägna er åt att jaga räv säsongen ut. Jag kommer iaf att motionera om förkortad jakttid på räv här i norr...och jag tror nog att det kan vara klokt att se över den i de södra delarna av landet också. Inte kanske det bästa du gjort Visst kan djur föda tidigt men avkomman klarar sig sällan vid så tidiga födslar. Sen är det så här att vi skulle kunna jaga året runt om man är bra jägare och etisk. du behöver ju inte skjuta tikarna. Men att jobba för en kortare jakttid är det dummaste vi kan göra, det är andra som gör det allt för bra åt oss. Du kan säkert hitta ett kråkpar som lägger ägg i april i norr, men ska vi korta jakttiden med en månad då????? Var hamnar vi då om några år????? så behåll vissa upptäckter för dig själv
Publicerat April 29, 200817 yr Inte kanske det bästa du gjort Visst kan djur föda tidigt men avkomman klarar sig sällan vid så tidiga födslar. Sen är det så här att vi skulle kunna jaga året runt om man är bra jägare och etisk. du behöver ju inte skjuta tikarna. Men att jobba för en kortare jakttid är det dummaste vi kan göra, det är andra som gör det allt för bra åt oss. Du kan säkert hitta ett kråkpar som lägger ägg i april i norr, men ska vi korta jakttiden med en månad då????? Var hamnar vi då om några år????? så behåll vissa upptäckter för dig själv Detta var det mest dumma inlägg jag läst på länge! Vi jägare måste eftersträva en hållbar jakt istället för att roffa åt oss allt vi kan för egen vinning.
Publicerat April 29, 200817 yr Kunde ju va ett steg att ha jakt till 15 mars i hela landet. För jag har då aldrig hört talas om att det skjutits några högdräktiga rävar i mina trakter. Sen hoppas jag att ni som förespråkar kortare jakttid föregår med gott exempel och slutar er jakt tidigare, även utan några jakttidsändringar.
Publicerat April 29, 200817 yr Författare Bra, diskussionen tog fart...vilket jag önskade. Det är inte en helt enkel fråga det här...och det är defenitivt inte enbart räv det gäller. Wäppling,visst kan man säkert jaga året runt och sköta det snyggt och etiskt...men..hur många såna jägare känner du till som har den kunskapen?Det är få här i Sverige som jagar såpass mkt som du gör... Partys...den ev. förlängda stövarjakten som du kan få på skare påverkas inte alls med en månad kortare jakttid...du får fortfarande bara ha lös stövaren till den 15 mars. Däremot förlorar du en månads grytjakt med dina terrier. Musköt...jag tror bara att du pratat med fel folk, jag är tämligen övertygad om att rävarna valpar ännu tidigare nere hos dig. Jag diskuterade detta nyss med en bekant som bor i Småland och vi var helt överens om att den sista tiden så sker parningen(och därmed oxå valpning) tidigare hos räven. Man kanske kan vara lite rädd för att det kan påverka oss negativt när det gäller övrig jakttid..men den risken tror jag är liten och jag tror faktiskt att det i många fall är bättre att förekomma än att förekommas...men..jag kan ha fel. Ska vi jägare kunna säga att vi sköter jakten snyggt och etiskt så är det väl ändå ett steg i rätt riktning att i möjligaste mån undvika att jaga tex räv som har ungar.
Publicerat April 29, 200817 yr Första spadtaget...tja, det beror på hur man ser det hela.Vad är mer oetiskt....att vi jägare kör med strutsprincipen och blundar för saker och ting som är direkt olämpligt...eller att vi förgår med gott exempel och visar att vi har den kunskapen och viljan att sköta jakten så snyggt som möjligt?Tänk dig den dag då Aftonbladet/Expressen har ett stort reportage med rubriken: Rävmamma sköts av jägare-ungarna lämnades att dö Visst stämmer det oxå att andra djur ibland är dräktiga under jakten...tex rådjur och älg men det är en väldigt stor skillnad i hur lång dräktighetstiden är mellan tex räv och älg och för mig spelar det ganska så stor roll....och jag tror även det är så för många andra. Men okej, låt oss säga att vi tycker att det är okej att skjuta djur långt gångna i dräktigheten..men hur är det med de som redan ungat/kalvat/valpat?Är det skillnad om det är rådjur eller räv? Vi skjuter inte en get tidigt på säsongen....och det är knappast för din eller getens skull.Vi skjuter inte heller älgkon före kalven. Har man jakttid på räv till den 15/4 så kan man ge sig tusan på att det då och då skjuts en rävhona som redan har ungat...och jag tycker inte att det alls kan vara helt fel att minska den risken så gott det går genom att korta ner jakttiden 1 månad på våren. Jag skjuter själv inte räv sent på säsongen just för att jag har den här vetskapen om att de ofta har ungar relativt tidigt...men många känner inte till detta...och nu när lockjakten blivit så populär så tror jag att jakttrycket på vårkanten kommer att öka rätt så mkt. Väldigt bra skrivet där. Håller med dig till punkt och pricka! Det är just det där jag funderar lite på med mårdhundsjakten här också som vi har året runt.. Det är ju djur det också som har ungarna kvar i hålorna medans dom avlivas för fulla muggar i fällorna runtom på ön.. Själv jagar jag ungefär mårdhundarna samma tid som räven. Sen får dom vara. Jag tycker inte om mårdhundarna, men man kan ju inte vara hur omänsklig som helst. Så länge dom är dräktiga så är det ok att skjuta dom tycker jag, känns väl tokigt kanske om dräktigheten har gått långt iofs. Men har dom redan levande ungar i lyan och man skulle få veta det i efterhand skulle nog Ågren komma på besök ganska starkt. Åtminstone hos mig. Skulle jag skjuta ett djur som var långt in i dräktigheten skulle jag nog ge en salva genom magen också ganska omgående tror jag. Vet inte hur det funkar osv men ungarna dör knappast i exakt samma sekund som modern. Vet inte heller hur mycket dom fostren lider av att modern blir skjuten men för säkerhets skull så skulle iallafall jag ta det säkra före det osäkra och ge en skjuts vidare åt dom också. Mvh C-A
Publicerat April 29, 200817 yr Författare Väldigt bra skrivet där. Håller med dig till punkt och pricka!Det är just det där jag funderar lite på med mårdhundsjakten här också som vi har året runt.. Det är ju djur det också som har ungarna kvar i hålorna medans dom avlivas för fulla muggar i fällorna runtom på ön.. Själv jagar jag ungefär mårdhundarna samma tid som räven. Sen får dom vara. Jag tycker inte om mårdhundarna, men man kan ju inte vara hur omänsklig som helst. Så länge dom är dräktiga så är det ok att skjuta dom tycker jag, känns väl tokigt kanske om dräktigheten har gått långt iofs. Men har dom redan levande ungar i lyan och man skulle få veta det i efterhand skulle nog Ågren komma på besök ganska starkt. Åtminstone hos mig. Skulle jag skjuta ett djur som var långt in i dräktigheten skulle jag nog ge en salva genom magen också ganska omgående tror jag. Vet inte hur det funkar osv men ungarna dör knappast i exakt samma sekund som modern. Vet inte heller hur mycket dom fostren lider av att modern blir skjuten men för säkerhets skull så skulle iallafall jag ta det säkra före det osäkra och ge en skjuts vidare åt dom också. Mvh C-A Ungarna i magen dör nog relativt snabbt om modern dör. Så fungerar det iaf på kor och då har man väldigt kort tid på sig att rädda ev. kalv. Tror väl iofs att det är en tämligen smärtfri död för ungarna så det kanske må va hänt...men kan man undvika detta så är det ju bra.
Publicerat April 29, 200817 yr sitter och funderar lite, jakten är juh alltid väldigt svår att kunna verkligen försvara,vi jagar för nöjes skull och det är stans kul med hundar. går inte hymla med vi jagar för "viltvården" då det är ett jävla hets om vi som skjuter mest räv medans man så snyggt lägger ut en saltsten så man ska hålla älgarna inom marken,kanske spara in några kronor på slatkar vad vet jag(viltvård är väl inte att hålla borta andra djur),men vem vårdar rävarna utom affe? men tror iaf att en månad är ok för dom flest,dock lär många högafflar höjas och när karl-petter som gillar minkar säger vi ska ha förbud under yngel tiden och jan-åke säger varför äre ingen som tycker mårdhunden har samma värde i sitt liv, nja vet ej om det är å bita sig själv i svansen men men ide`n är god eftersom jag inte är specielt svår på låta bli studsaren. ps affe du har juh stavat fel i din únder text,VÄLKOMMEN TILL KLUBBEN ÄNTLIGEN
Publicerat April 29, 200817 yr Författare sitter och funderar lite, jakten är juh alltid väldigt svår att kunna verkligen försvara,vi jagar för nöjes skull och det är stans kul med hundar. går inte hymla med vi jagar för "viltvården" då det är ett jävla hets om vi som skjuter mest räv medans man så snyggt lägger ut en saltsten så man ska hålla älgarna inom marken,kanske spara in några kronor på slatkar vad vet jag(viltvård är väl inte att hålla borta andra djur),men vem vårdar rävarna utom affe? men tror iaf att en månad är ok för dom flest,dock lär många högafflar höjas och när karl-petter som gillar minkar säger vi ska ha förbud under yngel tiden och jan-åke säger varför äre ingen som tycker mårdhunden har samma värde i sitt liv, nja vet ej om det är å bita sig själv i svansen men men ide`n är god eftersom jag inte är specielt svår på låta bli studsaren.ps affe du har juh stavat fel i din únder text,VÄLKOMMEN TILL KLUBBEN ÄNTLIGEN Visst F_C..jag har stavat fel...dock är det medvetet...så vi är ännu inte i samma klubb...även om du gärna skulle önska det Kanske har jag konstig humor...men jag tycker det är lite småskojigt...
Publicerat April 29, 200817 yr JAJA glömde nog bort ersmark skämtens kvalitet dock är du välkommen i dyselexi klubben när du känner du växt dig i rollen som andligledare! (för så lång du är så måste du dagligen slå huvudet samman med nån där uppe HÖHÖ)
Publicerat Maj 1, 200817 yr Inte kanske det bästa du gjort Visst kan djur föda tidigt men avkomman klarar sig sällan vid så tidiga födslar. Sen är det så här att vi skulle kunna jaga året runt om man är bra jägare och etisk. du behöver ju inte skjuta tikarna. Men att jobba för en kortare jakttid är det dummaste vi kan göra, det är andra som gör det allt för bra åt oss. Du kan säkert hitta ett kråkpar som lägger ägg i april i norr, men ska vi korta jakttiden med en månad då????? Var hamnar vi då om några år????? så behåll vissa upptäckter för dig själv Jag måste hålla samma åsikt som mr. wäppling.. Tycker KK skall få ha sin åsikt, och göra personliga val ifall han har ångest gällandes rävjakten, men att jobba emota andra jägare tycker jag är lite dumt. Nu vet jag ju inte hur situationen är Sverige, och borde därför kanske inte alls blanda mig i, men knappast har ni problem med denna sak i nån större utsträckning .. ? Vet att i Finland är mången sak annorlunda, vi har i överlag längre jakttider på småpredatorer(?), men lite kortare stövarjakt dock. Å sen heter det att x-hona (x=alla småpredatorer) som förföljs av årsunge är fridlysta under tiden 1.5-31.7.. Denna regel ger upphov till ett grått område som vissa få nog rör sig på. Förr var sakerna mera klara, predatorer å skadefåglar jagades för viltvårdens skull.. Nu tycks det finnas ett intresse av jaga djur med vassatänderåklor för att det är kul, att tex lyfta på hatten passar dock inte mig alls vad gäller denna jakt. Det är min bestämda syn på saken..
Publicerat Maj 1, 200817 yr Författare Jobba emot andra jägare?För att jag förespråkar icke jakttid när djuren har ungar? Okej, vi vänder på steken...jag jobbar för utökad jaktid på vissa vilt.Låter kanske bättre!?! På vissa håll i landet-även i norr har vi vårjakt på bock...skulle det oxå vara okej att jaga getter under denna period?Under maj månads första del så har de knappast fött några kid, iaf inte här i Västerbotten.
Publicerat Maj 1, 200817 yr Jobba emot andra jägare?För att jag förespråkar icke jakttid när djuren har ungar?Okej, vi vänder på steken...jag jobbar för utökad jaktid på vissa vilt.Låter kanske bättre!?! På vissa håll i landet-även i norr har vi vårjakt på bock...skulle det oxå vara okej att jaga getter under denna period?Under maj månads första del så har de knappast fött några kid, iaf inte här i Västerbotten. vårbocken och andra djur som lider av höga cesiumhalter avlivas och jakten på rådjur är juh lagd då dom är ute hela tiden..älgar,fiskar renar äre samma sak med, men älgarna tror jag inte skjuts utan mäts bara i områden efter den skjutits. varför man inte skjuter getter vet jag ej,men tanken är väl säkert god räven kommer aldrig få det värdet jag iaf tycker den borde få,så stångas i detta ämne gör man sig nog mer ovän än att komma fram till vettiga saker,vi fiskar juh gädda under och efter leken?är den oxå fel? du vet man kan göra detta meter snöre till 23meter om vi kommer till själva punkten att försvara varför vi jagar. sen ställer man frågan vem,varför och var på din fråga affe vill jaga sina rävar med hund i en by vars folk snarar,fällfångar,skjuter från åtel rävar så kommer man fram att du vill ha dina rävar för dig själv precis som alla andra,och kommer troligt vis bli tvungen att stå ut med det sitter en janne och envisas med att spela flöjt i skogen och skjuter injagnings rävar och tikar efter den 15mars.. sen kan man juh istället tänka på att söder ut är det väldigt vanligt med så kallad "vårstädning" och sånt tycker jag verkligen borde göras till en skamfläck..
Publicerat Maj 2, 200817 yr Jag menar verkligen inte att räven är mindre värd än andra djur, och eftersom jag själv jagar räv 90 procent av tiden under en jaktsösong så sätter jag själv räven väldigt högt upp på listan. Men vad jag menar är att rätten att få jaga ska man vara väldigt rädd om, det finns många som helt vill förbjuda jakt i sverige. Sen är frågan vad som är värre för valpar i en väldig tidigt född rävkull, att födas tidigt i norra norrland när det fortfarande ligger 50 cm hård packad snö, som gör det omöjligt för tiken att föda alla ungar och svält blir då utgången. Än att tiken skjuts i slutet av mars eller början av april med ungar i magen, som dör inom kort i magen utan plågeri? Menar inte att det alltid är så här det är, Men det kommer alltid att vara några extremt tidiga födslar hos alla våra djur. Frågan är hur många av dom som kommer att slippa svältdöden?? det är ändå svält som drabbar dom flesta djur förr eller senare och en yidig födsel ökar ju inte oddsen.