Publicerat April 30, 200818 yr Ja, precis som rubriken säger. Ny bössa förväntas inhandlas till hösten och jag är osäker på vad jag ska ta. Hört en del att 85:an sparkar ordentligt jämfört med T3. Jag har inte test skjutit någon av de än, men ska försöka få chansen i sommar. Rabla upp era erfarenheter, jag är idel öra efter allas tycken! Tack på förhand
Publicerat April 30, 200818 yr Du får gärna nämna vilken T3-modell du menar, samt kaliber. Att den ena skulle sparka mer än den andra har jag svårt att tro. Skulle möjligen vara om du skaffar en T3 Lite i 9,3x62 eller grövre, men bara om du är sadomasochistiskt lagd Det är en rätt saftig prisskillnad bössorna emellan också vilket borde vara en faktor?
Publicerat April 30, 200818 yr Författare Jag är ute efter en 30.06, tänkt att ha för älgjakten. Ens farsa jag känner som har en Sako 85, han hade stora problem med rekylen på den. Fast de är ju danskar så de är lite veka.
Publicerat April 30, 200818 yr Jag är ute efter en 30.06, tänkt att ha för älgjakten.Ens farsa jag känner som har en Sako 85, han hade stora problem med rekylen på den. Fast de är ju danskar så de är lite veka. Provade en Tikka T3 30-06 i light utförande för ett par veckor sedan, och det var absolut inge problem med rekylen. Men som sagt det där med rekyl upplevs ju olika från person till person. Har en Tikka T3 supervarmint 308 Win. Efter lite inskjutning så skjuter den väldigt bra med fabriks ammo Tror nog inte heller det är någon större skillnad rekylmässigt mellan sako o Tikka. MVH//Kent
Publicerat April 30, 200818 yr Jag gjorde exakt samma val för ett par månader sedan. Det slutade med att jag istället köpte en Sako 75:a... Tikka T3 valdes bort pga jag inte tycker att den berömda "känslan" infann sig. Står bl.a. inte ut med plastmagasin. Sako 85 valdes bort pga att jag tycker den är för lätt och kostar en hel del. Rekylen dock inget problem enligt mig. Sako 75 blev valet då den har lite tyngd och priset är lite lägre än 85:an. Jag tycker du skall gå och klämma, känna och provskjuta dem om möjligt. Hoppas du hittar något bra!
Publicerat April 30, 200818 yr Jag gjorde exakt samma val för ett par månader sedan. Det slutade med att jag istället köpte en Sako 75:a...Tikka T3 valdes bort pga jag inte tycker att den berömda "känslan" infann sig. Står bl.a. inte ut med plastmagasin. Sako 85 valdes bort pga att jag tycker den är för lätt och kostar en hel del. Rekylen dock inget problem enligt mig. Sako 75 blev valet då den har lite tyngd och priset är lite lägre än 85:an. Jag tycker du skall gå och klämma, känna och provskjuta dem om möjligt. Hoppas du hittar något bra! Kan bara hålla med, känn o kläm så mycket som möjligt, provskjut om du har möjlighet. Ta dig sedan en funderare på vilken bössa som känns bäst för dig. Lycka till
Publicerat April 30, 200818 yr Tror det var VT som ställde den frågeställningen precis för ett par nummer sedan, visst finns affektionsvärden med Sakon men frågan om det matchar mellanskillnaden var deras kommentar. Tikka T3 ger mest precision för pengarna på marknaden även om jag upplever den som lite budget beträffande vissa lösningar, vilket blir naturligt med den prislappen. MVH
Publicerat April 30, 200818 yr Tror det var VT som ställde den frågeställningen precis för ett par nummer sedan, visst finns affektionsvärden med Sakon men frågan om det matchar mellanskillnaden var deras kommentar. Tikka T3 ger mest precision för pengarna på marknaden även om jag upplever den som lite budget beträffande vissa lösningar, vilket blir naturligt med den prislappen.MVH Samma slutsats i Allt om Jakt i nåt nummer i höstas/vintras... Några "nice-to-have" finesser hos Sakon och bättre kolvträ jmf. med Tikkan. Polarns T3:a skjuter jä-lit bra, nästan lika bra som min LTR..... /Må
Publicerat April 30, 200818 yr Författare Tack så mycket för all respons, jag ska se om jag kan få tag någon som har och testa dem!
Publicerat Maj 2, 200818 yr Tror det var VT som ställde den frågeställningen precis för ett par nummer sedan, visst finns affektionsvärden med Sakon men frågan om det matchar mellanskillnaden var deras kommentar. Tikka T3 ger mest precision för pengarna på marknaden även om jag upplever den som lite budget beträffande vissa lösningar, vilket blir naturligt med den prislappen.MVH Jo, dom där genvägarna, plastmag, lite tråkigare valnöt och varbygel av plast, är ju lite irriterande, men fråga är om dom är värda 8-10.000? Jag tyckte inte det. Har en T3 Hunter i 30.06 och är sjukt nöjd. Den skjuter väldigt tätt och sparkar inte så där jättemycket, tycker jag. (Möjligtvis om man spenderar mycket tid i bänk, så kanske det vore bra med en mjukare bakkappa, men jag jagar aldrig i bänk så det är inte aktuellt för mig) Det betyder dock inte att jag kommer att behålla bössan för resten av livet, men om jag ska lägga mer pengar på en bössa så blir det något dyrare/annat än Sakon. Dom är ju trots allt så lika att jag skulle känna mig...lurad.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Hej. Jag går också i köpetankar och valet ligger mellan Tikka T3 Hunter och Sako 85 Hunter. Har hört att Sakon har den egenheten att den kastar upp tomhylsorna rakt upp under och på kikaren med den risk att hylsan kan falla tillbaka och blockera laddmekanismen. Är det någon som sitter på nån matnyttig info gällande det påståendet? Har ingen lust att lägga ut typ 17000:- på en strulbössa. Har förnärvarande en rostfri Remington 700 .308W med plaststock. Anledningen till bytet är den att jag inte gillar plasten, därför är jag lite fundersam hur plastig varbygeln är på Tikkan? Har ingen handlare direkt nära men jag får väll ta en tur så jag får klämma lite på dom. Vad skulle ni kunna tänka er betala för en Remington som min med ett Zeiss Conquest sikte 3-9x50? Bössan är 2,5 år och siktet är 1 år. Mvh//Matte.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Jag har en Sako 85 Hunter och jag har aldrig haft problem med att en hylsa har studsat på kikarsiktet och fallit tillbaka och stört matningen av nästa kula. Alla åker prydligt iväg åt höger och jag har inga märken på tuben heller.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Jag har en Sako 85 Hunter och jag har aldrig haft problem med att en hylsa har studsat på kikarsiktet och fallit tillbaka och stört matningen av nästa kula. Alla åker prydligt iväg åt höger och jag har inga märken på tuben heller. Jo men å andra sidan har du ett vettigt sikte på din Sako, häng på en av mina tuber med stora justerrattar i ett lågt montage och se vad som sker. Det är ett problem om man skapar det, annars inte. /CHristian
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Jo men å andra sidan har du ett vettigt sikte på din Sako, häng på en av mina tuber med stora justerrattar i ett lågt montage och se vad som sker. Det är ett problem om man skapar det, annars inte. /CHristian Hej. Vad är ett vettigt sikte? Bara ett normalt med normalstora rattar typ de Zeiss Conquest jag har?
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Ja en conquest är vettig/rimlig, de tuber jag brukar dänga runt på, typ en sådan eller en sådan, Den skarpögde noterar att det är lite klumpigare än normal optik. /Christian
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Ja det där var lite mustigare grejor. Vad är det för bössa? Fällbar kolv tycker jag mig se, har jag aldrig stött på men sen så är väll det där inte en jaktbössa eller? Ser också ett rengöringskit på bilden. Har du nått bra tips (eller finns det någon tråd här kanske) på rengöring av linser? Mvh//Matte.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Jo men å andra sidan har du ett vettigt sikte på din Sako, häng på en av mina tuber med stora justerrattar i ett lågt montage och se vad som sker. Det är ett problem om man skapar det, annars inte. /CHristian Fast det siktet med det montaget stör utkastningen på alla bössor och inte Sako 85 specifikt så det är en annan femma
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Hej. Jag går också i köpetankar och valet ligger mellan Tikka T3 Hunter och Sako 85 Hunter. Har hört att Sakon har den egenheten att den kastar upp tomhylsorna rakt upp under och på kikaren med den risk att hylsan kan falla tillbaka och blockera laddmekanismen. Är det någon som sitter på nån matnyttig info gällande det påståendet? Har ingen lust att lägga ut typ 17000:- på en strulbössa. Har förnärvarande en rostfri Remington 700 .308W med plaststock. Anledningen till bytet är den att jag inte gillar plasten, därför är jag lite fundersam hur plastig varbygeln är på Tikkan? Har ingen handlare direkt nära men jag får väll ta en tur så jag får klämma lite på dom. Vad skulle ni kunna tänka er betala för en Remington som min med ett Zeiss Conquest sikte 3-9x50? Bössan är 2,5 år och siktet är 1 år. Mvh//Matte. Vad gäller varbygeln och underbeslaget på T3:an kan jag säga att det stör mig inte alls. Det känns inte speciellt plastigt, tycker jag, och då är jag en sån där som tänker på hur känslan i reglagen och blinkersspaken är på bilar när jag sätter mig i en ny bil. Och magasinen verkar fungera utomordentligt bra när man läser om det, väldigt få har problem, trots att de är av plast. Stocken på Lite-modellen dock, är väl inte sådär jättekul. Mkt prisvärd bössa, enligt mig, T3. Att köpa en Sako 85, det kan man göra om man tycker det är värt sex tusen att ha en lite snyggare bössa, men det är enbart estetiska skäl som spelar in i så fall + magasinslösningen som är lite bättre på Sako. Därmed inte sagt att jag aldrig kommer köpa en Sako, tvärtom snarare.
Publicerat Augusti 26, 201114 yr Tackar för svaret. Känns skönt att höra. Polar'n driver med min bössa bara för att jag sa när jag skulle köpa min första bössa var att: " Jag aaaldrig skulle köpa en plastbössa och att blanka pipor är så otroligt fula". Vad står man man nu då? Jo precis en sådan. Det finns säljare med smort munläder. Men nu vill jag ha en trästockad och sen är det ju kul att testa lite nytt också.
Publicerat Augusti 27, 201114 yr Men nu vill jag ha en trästockad och sen är det ju kul att testa lite nytt också. Jag har full förståelse för det resonemanget. Jag har själv en T3 med syntetstock, ståldämpare och ett NXS med samma typ av targetrattar som Christian = bössan väger bly. Dessutom är det syntet i hagelpangen, och laminerat på 22:an, så jag har också fått smak på att utöka garderoben med ett "vackert" vapen (med det menar jag en träkolv med schysst ådring) med lägre vikt. Men det är en rätt kul process, att kolla runt och fundera fram och tillbaka... Man ska dock vara försiktigt hur mycket man läser på forat, i synnerhet vad gäller kaliberval, det kan lätt öka förvirringen
Publicerat Augusti 27, 201114 yr Fast det siktet med det montaget stör utkastningen på alla bössor och inte Sako 85 specifikt så det är en annan femma Nej det är faktiskt inte sant, min pierce låda/rem 700:or, T3:or är alla skapta med en låg utkastar vinkel, en Sako 85:a kastar högt, min gamla 591 Sako har inte heller den några bekymmer med utkastningen av hylsor, men Sako 75/85 har den designen o vinkeln på utkastet. Det är faktiskt bara att acceptera. Om man inte "tror" mig så är det ju bara att fråga runt, jag har aldrig haft en FTE på någon av mina riggar oaktat tubstorlek, men jag vet dem med moderna sakos som har. /Christian
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Har haft min tikka t3 battue nu i 3 år och är grymt nöjd med den! skulle köpa en t3 före sako 85..
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Hej. Någon som vet hur många skott i .308W ett orginalmag till Tikkan resp. Sakon tar? Vh//Matte.
Publicerat Augusti 28, 201114 yr Hej. Någon som vet hur många skott i .308W ett orginalmag till Tikkan resp. Sakon tar? Vh//Matte. 5 i Sako 85 och Tikka T3 beror på modell http://www.sako.fi/pdf/datatables/SakoRiflesDatatable.pdf http://www.tikka.fi/pdf/datatable.pdf