Publicerat Maj 8, 200817 yr i Jaktjournalen "Hårkorset" så var rubriken Ja till Speljakt. Jag är tveksam till detta även att jag längtar efter att få jaga Tjäder. Vad tycker ni övriga om detta? http://www.jaktjournalen.se/index.php?avd1=3
Publicerat Maj 8, 200817 yr Jag är definitivt POSSITIV till SPELJAKT (om man annvänder tiden för inspektera sina tjäder-bestånd, och jaga med kamera istället för bössa, för det är en upplevelse för livet)
Publicerat Maj 9, 200817 yr Har ingen åsikt i frågan då jakten inte intresserar mig, men undrar varför det är tveklöst nej från er.?
Publicerat Maj 9, 200817 yr ...har inte skogsfågeln fått stryk nog..? Ni som har dem på era marker, får gärna dela med er av överskottet till oss lite sydligare boende. Precis som ni så snällt gör med vargen...
Publicerat Maj 9, 200817 yr jag förstår inte riktigt skillnaden med att jaga råbock på våren, skjuta sträckande morkullehannar vid midsommar (som dom flesta verka vilja) eller att skjuta en tjädertupp eller två på spel. Det är nog som det mesta annat, "kan inte jag, så ska baske mig inte någon annan heller..."
Publicerat Maj 9, 200817 yr Jag blir bekymmrad när jag läser reportens artikel, ord som citat Jag har inte varit på tjäderspel sedan de vårarna då vi fångade. Att ta sig ut på tjäderspel bara för att titta känns lite för tamt. Ungefär som att dricka alkoholfri öl eller äta vegetariskt Eller Citat Vi behöver heller inte skjuta älg i september, oktober eller rådjur i november. För många hade det varit billigare att köpa nötkött från Brasilien. Undrar varför karl ihuvudtaget jagar, som jag kan utläsa av hans rader är det för att fylla frysboxen Kan man verkligen inte låta djuren vara ifred under vår och sommar, sedan om någon tjäder faller offer för rovfågel eller räv är väl helt naturligt. Räven och andra rovdjur kan vi jägare försöka minska under tillåten jakttid på dessa och det kallas viltvård, ingen viltvård = mer räv och mindre tjäder... enkelt. Jag besöker gärna ett tjäderspel med kameran och det ger mig en ännu svårare jakt och utmaning än med en bössa. Även om Dagh Bakka tycker så här citat. Den som säger att han har lika stort utbyte av att skjuta tjädern med kameran som med ett vapen har tappat något på vägen Undrar bara vadå förutom köttet ? Så NEJ NEJ åter NEJ till speljakt på våren.
Publicerat Maj 9, 200817 yr Vet inte om jag egentligen ska lägga mig i detta . Skåning som jag är. Har aldrig jagat tjäder men läst en hel del och jobbat ihop med några norrlänningar. Vad jag kan förstå skulle det vara en bagatell att skjuta sönder tjäderstammen fullständigt med jakt under speltiden.
Publicerat Maj 9, 200817 yr jag förstår inte riktigt skillnaden med att jaga råbock på våren, skjuta sträckande morkullehannar vid midsommar (som dom flesta verka vilja) eller att skjuta en tjädertupp eller två på spel. Det är nog som det mesta annat, "kan inte jag, så ska baske mig inte någon annan heller..." Tycker din jämförelse haltar lite, en råbock i Maj är är inte förblindad av brunst utan är lika varsk som i Oktober. Kanske exponerar dom sig lite mer dagtid varför det kan vara lättare att skjuta säkrare skott. Egentligen är det sämre att skjuta dom i brunsten i Augusti ur det avseendet. En spelande tupp är ju tillfälligt sinnesförvirrad och saknar sitt naturliga flyktbeteende. En morkulla flyger på samma höjd och på samma sträck i Maj som i September, skilnaden är att då är dom flesta redan på väg ner till Spanien och frankrike där dom skjuts i stället. MVH
Publicerat Maj 9, 200817 yr Tycker din jämförelse haltar lite, en råbock i Maj är är inte förblindad av brunst utan är lika varsk som i Oktober. Kanske exponerar dom sig lite mer dagtid varför det kan vara lättare att skjuta säkrare skott. Egentligen är det sämre att skjuta dom i brunsten i Augusti ur det avseendet.En spelande tupp är ju tillfälligt sinnesförvirrad och saknar sitt naturliga flyktbeteende. ...Det märks att du aldrig har försökt smyga på en spelande tjädertupp... En morkulla flyger på samma höjd och på samma sträck i Maj som i September, skilnaden är att då är dom flesta redan på väg ner till Spanien och frankrike där dom skjuts i stället. MVH
Publicerat Maj 9, 200817 yr Jag är lite kluven i frågan Visst är det en lockande tanke att jaga speltjäder och dem är inte helt lätta att komma åt jag vill nog påstå att det är betydligt enklare att skjuta mycket tjäder på toppjakten. Jag är väl medveten att jakten har liten påverkan på stammen men tycker ändå personligen att den långa jakttid vi nu har räcker och inte skall utökas. Sedan att argumentera om att man skulle kunna tjäna pengar på jaktformen är väl magstarkt för mig. Jag skulle kunna tänka mig att man tillät några dagar speljakt på våren och gärna en bag limit på 1 tupp. Fast då var det problemet med massa regler som det inte finns någon möjlighet att kontrolera, så efter lite fundering så röstar jag nog nej.
Publicerat Maj 9, 200817 yr Hmm, är det inte så att vi jagar råbock på våren av en mycket speciell anledning, för att få ett mindre cesiummarinerat kött efter Tjernobylregnen i östra norrland? Med resonemanget att det inte behöver vara fredat i naturen på våren så borde väl ändå resonemanget fortsätta med att det alltid borde vara lovligt att skjuta allt som inte är fridlyst? Är det ändå inte lite speciellt att gå och vänta på premiärdagen för olika viltarter, lite som små julaftnar?
Publicerat Maj 9, 200817 yr Positiv till vårjakt, men bara på vilt som flyttar samt företrädelsevis hanar(eller som av annan anledning lämpar sig bättre på våren än hösten, t.ex. tjernobylbockar och bäverpälsar). Skarvskyddsjakten är ju tillåten nu på våren för oss i gävleborg, nu är jag inte ut på slutet pga att jag tycker det stör häckningen för andra fåglar på de skär jag jagar (men ser ingen anledning att korta ner tiden, jägare måste visa att vi kan ta ansvar och anpassa oss efter rådande förhållanden) Hur som helst ser man nu massor av hanfågel av tex gräsand och ejder m.fl., när höstjakten kommer igång så har dessa flyttat och jakten inriktar sig på honor och ungar, inte undra på att det är sådant överskott på hanfågel under våren. Morkullejakten kunde gott få utövas under våren, jag har själv skjutit en enda morkulla sedan sommarjaktsförbudet. Nuvarande regler innebär bara att norra sverige agerar uppfödare till sörlänningar och sydeuropeer. Spelande orrar går att skjuta på hösten, så där ser jag inget argument för vårjakt. Tjädern är en svårare nöt att knäcka, jag finner inga personliga argument varken för eller mot, så jag säger nej pga jag tycker jakttiden räcker för att fälla de tuppar man kan. Att det ska vara lugnt i naturens barnkammare är bara kunskapslöst Disneytjafs. När är det frid och lugn i naturen? Ingen tror väl att räven och duvhöken tar ledigt bara för att de själva har ungar. Där slår iallafall Dagh huvudet på spiken, det är väl snarare tvärtom, under häckning jobbar predatorerna på högvarv. Se bara på korpen som häckar före alla andra bara för att kunna röva ägg och ungar. Men vi kan visa hänsyn iallafall, frivilligt.
Publicerat Maj 12, 200817 yr >fredrikl Dom speltjädrar jag sett har ansmygning varit överkurs om man säger så... Jaktformen är stor i ryssland bl.a. jaktarrangörerna utlovar 3-4 skottlägen på tuppar på en långweekend. med tanke på att klienteriet i huvudsak utgörs av penningstinna och inte helt sällan okunniga jägare tror jag inte det kan vara så svårt att komma i läge. Har aldrig sett en sådan garanti utfäst på trädskällarjakt eller vid toppjakt. MVH
Publicerat Maj 12, 200817 yr JA utan tvekan, jakt som inte påverkar beståndet ska självklart finnas. Bara för att man själv inte skulle jaga under våren så finns det ju andra som mer än gärna skulle vilja. Och självklart ska vi jobba för mer jakt och längre jakttider. ( JA till korpjakt ,JA till morkulle jakt under sommarhalvåret, JA till enkelbeckasin jakt, JA till rävjakt uner juli månad och till vår jakt på speltuppar!!!!!! Själv skulle jag bara utnyttja ett altenativ men som sagt det finns mer jägare än jag som har förlorat kära jakter.
Publicerat Maj 12, 200817 yr Läste rävjakt i JUNI men det står ju juli, men jag tycker det är lika dummt
Publicerat Maj 12, 200817 yr den rävjakt som kan vara försvarbar i juli är ju iofs redan tillåten, dvs jakt på årsunge
Publicerat Maj 12, 200817 yr den rävjakt som kan vara försvarbar i juli är ju iofs redan tillåten, dvs jakt på årsunge Rödräven är lovlig från och med 1 augusti i alla län. och alla årsungar klarar sig själva redan i juni, så jakt i juli borde vara självklart!
Publicerat Juni 4, 200817 yr Wäppling: Nu får du förklara dig. I en annan tråd hävdar du att det är ett fåtal rävkullar som föds såpass tidigt att det infaller inom jakttidens ramar....och att de då förmodligen skulle möta en svältdöd. Här hävdar du att alla rävungar klarar sig själv i juni.Föds de efter 15 april så är de då ca 6 veckor 1:a juni...