Publicerat Juni 4, 200817 yr Wäppling: Nu får du förklara dig. I en annan tråd hävdar du att det är ett fåtal rävkullar som föds såpass tidigt att det infaller inom jakttidens ramar....och att de då förmodligen skulle möta en svältdöd. Här hävdar du att alla rävungar klarar sig själv i juni.Föds de efter 15 april så är de då ca 6 veckor 1:a juni... det gör jag gärna menar att rävkullarna som föds väldigt tidigt, slutet på mars eller i början av april. kommer till jorden när tiken har betydligt större problem att fånga mat åt dom små, med undantag för alla feta åtlar som finns det jag menar är att det finns omdåden med över en meter snö då, och om ingen åtel står för födan så hur eller skulle någon valp klara sig? sen så vet jag av egen erfarenhet att en räv valp vid 6 månaders ålder klarar sig bra själv. alla skulle bli förvånade vad en rävvalp klarar av när dom lämnat för första gången. man kan säga att dom föds till jägare. Sen kan jag erkänna att jag tog i lite när jag sa att det borde vara självklart med jakt i juni ville bara se om någan gick till angrepp men juli jakt som det var tänkt att det skulle stå, är helt obegripligt att den inte finns kvar. och har vi en gång tappat ett jaktbart vilt eller kortat ner en jakttid, så blir det näst intill omöjligt att få tillbaks, även om förhållandena skulle ändras.
Publicerat Juni 5, 200817 yr Klart att jag går till angrepp... Vet inte om du skrev fel nu då du pratar om att en 6 månaders rävvalp klarar sig....det tror iofs jag oxå...men det var 6 veckor som jag pratade om. Visst finns det områden med alltför mkt snö...men det finns oxå områden där snön är borta i april...även här i Västerbotten.Självklart varierar det oxå från år till år. Däremot köper jag inte ditt argument om att det skulle vara försvarbart att skjuta en rävtik som har valpar bara för att valparna ändå förmodligen skulle svälta ihjäl...ett sånt argument skulle bara slå fel.Jag förstår din tanke..men håller inte med...som vanligt. Tror vi kommit ganska långt från ämnet Speljakt.....
Publicerat Juni 5, 200817 yr menade 6 veckor. och det viktiga i det här är att vi ska var rädda om det vi har, fick själv va med på 4 rävar sista lovliga veckan för min stövare. och det är det jag har i baktakarna när jag tänker på kommande vinter. sista månaden är bästa tiden för lock ,rävarna går gärna på åtel efter parningen, och stövar jakten är bra mycket bättre än 1 aug - 1dec pg av dom allt mer snöfattiga vintrarna.
Publicerat Juni 5, 200817 yr menade 6 veckor. och det viktiga i det här är att vi ska var rädda om det vi har, fick själv va med på 4 rävar sista lovliga veckan för min stövare. och det är det jag har i baktakarna när jag tänker på kommande vinter. sista månaden är bästa tiden för lock ,rävarna går gärna på åtel efter parningen, och stövar jakten är bra mycket bättre än 1 aug - 1dec pg av dom allt mer snöfattiga vintrarna. Jag förstår hur du tänker...men...nja...Jag har en bekant som inte alls håller sig till jakttiderna..han hävdar att maj månad ger de bästa rävdreven, dessutom kan man vara ute i t-shirt samtidigt som man slipper myggen.Så..ja... Min tanke var ju att man här i norr kortar ner jakttiden 1 månad..till 15 mars och då får du likafullt inte släppa stövarna...och du går då inte heller om de underbara rävdreven.Men visst..du förlorar möjligheten att locka räv och vakjakten.För mig personligen är det ingen förlust...men som jag sa tidigare så är jag ju insnöad på stövarjakt och grytjakt. Och vara rädda om det vi har...visst...men när allmänheten inser att det inte är ovanligt att tikarna har valpar..då kanske vi har förbrukat förtroendet oxå...och då förlorar vi ändå det vi har..och kanske mer. Vi har samma tanke men tror på olika lösningar för att behålla det vi har..i stort sett. Sen så tycker jag faktiskt att om man har en duktig rävhund så funkar det minst lika bra på barmark..men det kräver lite mer av hunden. Jag har under flera år jagat med min stövare som gått minst lika bra på barmark som på snö så jag vet vad jag ställer för krav på en riktigt duktig rävhund.
Publicerat Juni 5, 200817 yr två rävar som var påskjutna apå åtel och två som hade skabb, då måste man få släppa? och visst kan man jaga räv på barmark men hur roligt är det mot att ha snötäckt landskap??? hunden måste ha bättre tränad näsa för jakt på barmark men men jag är inte ute efter en hund med dom egenskaperna dom hämmar bara beteendet som jag vill att han ska ha på vintern. men stövaren får självklart driva på barmark nån gång i veckan ändå, när någon svans visar sig. annars är det grävling och björn under förhösten som gäller.
Publicerat Juni 5, 200817 yr Tycker din jämförelse haltar lite, en råbock i Maj är är inte förblindad av brunst utan är lika varsk som i Oktober. Kanske exponerar dom sig lite mer dagtid varför det kan vara lättare att skjuta säkrare skott. Egentligen är det sämre att skjuta dom i brunsten i Augusti ur det avseendet.En spelande tupp är ju tillfälligt sinnesförvirrad och saknar sitt naturliga flyktbeteende. En morkulla flyger på samma höjd och på samma sträck i Maj som i September, skilnaden är att då är dom flesta redan på väg ner till Spanien och frankrike där dom skjuts i stället. MVH Har du varit på ett tjäderspel? Blanda inte ihop tjäderspel och speltokig tjäder.
Publicerat Juni 15, 200817 yr Har du varit på ett tjäderspel? Blanda inte ihop tjäderspel och speltokig tjäder. Kan du svara på min fråga MKJ?
Publicerat Juni 15, 200817 yr Kan du svara på min fråga MKJ? Den hade jag bommat men javisst, inte varje år men redan som liten gosse faktiskt. Det finns rätt skaplig stam med tjäder i Uppland. Varför undrar du, misstänker att du kommer att säga - hur lätt var det då? Då kan jag förekomma dig med att säga det har skiljt sig från gång till gång.
Publicerat Juni 15, 200817 yr Tycker din jämförelse haltar lite, en råbock i Maj är är inte förblindad av brunst utan är lika varsk som i Oktober. Kanske exponerar dom sig lite mer dagtid varför det kan vara lättare att skjuta säkrare skott. Egentligen är det sämre att skjuta dom i brunsten i Augusti ur det avseendet.En spelande tupp är ju tillfälligt sinnesförvirrad och saknar sitt naturliga flyktbeteende. En morkulla flyger på samma höjd och på samma sträck i Maj som i September, skilnaden är att då är dom flesta redan på väg ner till Spanien och frankrike där dom skjuts i stället. MVH En frisk tjädertupp som spelar saknar inte flyktbetende och skulle dom vara sinnesförvirad så fort dom spelar så skulle det vara lätt och knapast låvligt att skjuta tuppar på hösten, för dom spelar inte bara på våren. Jag är ute 15-25 nätter varje vår på spel och träffat på 3st speltokiga tuppar på 20år, så det är inte så vanligt. Orrtuppar kan också bli speltokiga.
Publicerat Juni 25, 200817 yr hej tänkte bara säga att jag har haft nöjet att smyga på speltjäder i september....en grann tupp spelade för full hals i en torrfura...det var 2:a gången jag hört tjäderspel under hösten..dock var jag ung hur ung tänker jag inte berätta...men jag bommade ,sköt under fågeln på 80 m ...med en hagelpatron som då var ny och lovlig som hette (over the best) eller något sånt som det sas att man kunde skjuta upp till 80 m med,,och det gick det oxå men jag glömde bara att jag var tvungen att sikta högt=) men det var bland det mest spännande ansmygningar jag gjort ,,,men jakt på speltjäder under våren? nej tack =)