Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skrämmande om jägarexamenskurs

Featured Replies

Publicerat

En kompis som nyligen tagit jägarexamen berättade att inför teoriprovet fick de öva på ett "gammalt" prov. Och när de sen fick det riktiga så var det samma prov!

Det räckte alltså att memorera 1-B, 2-A, etc för att klara det.

Vem vill jaga med en sån?

Tycker det är riktigt uselt av kursledaren.

Publicerat

En del gör vad som helst för att få bra statistik på sina kurser :D

Publicerat

Visst är det kanske dåligt men såhär fungerar det, du kommer aldrig bli fullärd och du kommer aldrig ha möjlighet att kunna repetera allting. Det som är viktigt är att du lär dig genom praktik också, det fungerar inte så att du kan allt bara genom böcker. Så innan du ska prova på en ny jakt kan det vara bra kanske att läsa upp lite om viltet osv. Tänk dig det här, alla fjäderdräkter på fåglar kommer knappast vara användbart för alla och så fort du kanske har lärt dig det så kommer det försvinna om du inte fortsätter med att läsa om dem eller utför jakt på viltet.

Jag tror det finns värre exempel på det där ska jag säga.

Publicerat
En kompis som nyligen tagit jägarexamen berättade att inför teoriprovet fick de öva på ett "gammalt" prov. Och när de sen fick det riktiga så var det samma prov!

Det räckte alltså att memorera 1-B, 2-A, etc för att klara det.

Vem vill jaga med en sån?

Tycker det är riktigt uselt av kursledaren.

Det var något helt nytt för mig att dom gör på detta sätt. Riktigt dåligt av provledaren bara för att förbättra statistken. :D

Han borde ju anmälas för så får det ju banne mig inte gå till till ansvarig. :D

Publicerat
Det var något helt nytt för mig att dom gör på detta sätt. Riktigt dåligt av provledaren bara för att förbättra statistken. :D

Han borde ju anmälas för så får det ju banne mig inte gå till till ansvarig. :D

Jag tror det här existerar på väldigt många jaktkurser. Jag tror det istället är något som Jägarförbundet måste ta upp för att förbättra rutinerna åt studiefrämjanden.

Publicerat
Jag tror det här existerar på väldigt många jaktkurser. Jag tror det istället är något som Jägarförbundet måste ta upp för att förbättra rutinerna åt studiefrämjanden.

Ja, det kan det säkert göra, men det gjorde det inte på min tid när jag tog jägarexamen. En f. d. major till examinator i Jönköping och skjutledare var han också. Vilken stämma! B)

Han son åkte dit för tjuvjakt under kursens gång fick Vi reda på också. B)B):o

Skjutit rådjur med 22:a ifrån bil i huvudet. :D:D:D

Det fick Vi reda på från annat håll. :o

Publicerat

Men bara för att teoriprovet inte fullföljs korrekt behöver det inte leda till att de blir dåliga jägare.

Publicerat
Men bara för att teoriprovet inte fullföljs korrekt behöver det inte leda till att de blir dåliga jägare.

Nej, men man blir ju bara lite förba**ad när man hör att det pågår sådant här fusk på sina håll. :D

Publicerat
En del gör vad som helst för att få bra statistik på sina kurser :)

Men får de kickback på det eller va?

Publicerat
En del gör vad som helst för att få bra statistik på sina kurser :)

Hur vet vi att de gör det för den orsaken?

Det är inget som säger det egentligen, kan det inte vara så att kursledarna har samma synpunkter som mig?

Vi måste se från olika vinklar, kanske teoriprovet måste göras om?

Publicerat

Jag är nog benägen att hålla med Erikqt här. Jag tror också att det mer är ett slags "statement" om att teoriproven bör göras om eller att de tycker att det är vapenhantering och säkerhet som är viktigast. Som sagt, teorin ger i sig inte särskillt mycket, det är när man får praktisera med de som kan man lär sig mest. Jag hade t.ex. sett en hel del snuskblaskor innan jag hade sex första gången, hade jag koll för det? Njae skulle jag nog säga...

Publicerat

Tror nog det är ganska vanligt detta, vet en kompis till mig fick oxå "Öva" på gamla prov innan det blev uppskrivning.

En annan bekant fick chansen att skriva om proven samma kväll tills dom klarade sig :)

Ibland undrar man ju?

Sedan sitter ju inte allt iaf!

Publicerat

men va f-n!

min sambo håller på att ta jägarexamen just nu, hon skrev provet för nån vecka sen och klarade det med 5-6 fel, och hon har aldrig jagat (bara 2gånger med mig på toppjakten)

men hon har suttit och ÖVAT för att klara det, det var inget snack om att som jag ser det, FUSKA!

här verkar det skilja sig mellan olika examinatorer.

i hennes klass klarade 50% första provet och resten efter andra omprovet.

ett prov är ett prov, det finns av en anledning, och den är inte att man ska "öva" på samma prov som man får sen, det är inte bara oetiskt utan rent skrämmande.

och att göra om provet, VARFÖR? är det för svårt? nä, om man läser på så klarar man det!

då kan man lika gärna ta bort skyttet på löpande mål, jag skjuter inte på en frisk älg som kommer i den farten, varför ska man lära sig det? man kan ju lika gärna titta på när läraren skjuter, det är lika givande som att "öva" på samma prov.

Publicerat
då kan man lika gärna ta bort skyttet på löpande mål, jag skjuter inte på en frisk älg som kommer i den farten, varför ska man lära sig det? man kan ju lika gärna titta på när läraren skjuter, det är lika givande som att "öva" på samma prov.

Det här har ingenting med skyttet att göra, och dina exempel är överdrivna försök vara lite mer realistisk.

Nu ska jag gå lite offtopic här men du säger det är dåligt av folk om man inte klarar provet första gången, så du har aldrig kuggat ett prov eller tenta i hela ditt liv?

Fundera över dina argument innan, tack.

Publicerat
Nu ska jag gå lite offtopic här men du säger det är dåligt av folk om man inte klarar provet första gången, så du har aldrig kuggat ett prov eller tenta i hela ditt liv?

Har aldrig sagt att det är dåligt att man inte klarar provet första gången, läs igen vad jag skriver!

det var du som skrev.

kanske teoriprovet måste göras om? [/qoute]

varför ska man göra om ett prov för att folk kuggar? menar du att man ska göra det lättare?

Det jag reagerar på är FUSKET som tydligen förekommer hon vissa examinerare

varför ska man "träna" på samma prov som man får vid examineringen?

Publicerat
Har aldrig sagt att det är dåligt att man inte klarar provet första gången, läs igen vad jag skriver!
...och att göra om provet, VARFÖR?...

Om jag förstår ditt val av ord här låter det som att du tycker omprov är fel. Men hursomhelst jag ber om ursäkt, jag missförstod dig.

det var du som skrev.
kanske teoriprovet måste göras om?

varför ska man göra om ett prov för att folk kuggar? menar du att man ska göra det lättare?

Jag tror att valet av frågor ska tänkas om lite när det gäller teorin. Ett exempel är fjäderdräkterna.

Läs mitt första inlägg i tråden.

Det jag reagerar på är FUSKET som tydligen förekommer hon vissa examinerare

varför ska man "träna" på samma prov som man får vid examineringen?

Ja, visst är det dåligt men varför det sker har vissa orsaker tror jag.

Känner en kille som precis tagit examen och även deras grupp fick t o m det lättare än det Xaphod beskriver.

När han berättade det ledde det till en diskussion mellan oss och en till jägare och våran slutsats är att provet

bör modifieras.

Observera att jag inte säger att vi ska ha olika prov för olika jägare.

Publicerat

Jag ser det lite som körkortsprovet.

även om jag kör i norrlands innland med 3 vägskyltar 50/70/90 så ska man ändå kunna köra i en cirkulationsplats. :rolleyes:

Publicerat

Låter skrämmande om man får öva på det prov som man sedan skriver vid provskrivningen ! Verkligen oseriöst ! Vore intressant att veta lite mer om vilka kursarrangörer och eventuella provledare som tillåter detta !!??

Kan inte xaphod och sickboy75 ta reda på lite mer ?

Publicerat
Låter skrämmande om man får öva på det prov som man sedan skriver vid provskrivningen ! Verkligen oseriöst ! Vore intressant att veta lite mer om vilka kursarrangörer och eventuella provledare som tillåter detta !!??

Kan inte xaphod och sickboy75 ta reda på lite mer ?

Vill du garanterat klara provet? :D

Skämt åsido; Det var inom ramen för ett stort studieförbund. Visst går det ju hänga ut namn osv men det slår ju båda vägarna.

Är väl mer en signal till Jägareförbundet att tag tag i och kontrollera eller diskutera.

Samma kursledare skötte även om att dela ut medlemsanmälningar till Svenska Jägareförbundet som han sen plockade in och skrevs sitt namn på som "rekryterare" och får därigenom diverse produkter som rekryteringsbelöning. I kursledarens egenintresse ligger då naturligtvis att få så många godkända på provet som möjligt.

Meningen med teoriprovet är väl ändå att vara normgivande ram för alla jägare i Sverige och en grund för fortsatt säker och laglig praktisk jakt. Och vissa "inläsningsfakta" bör ju sitta innan man är ute i jaktmarken som tex skjutvinklar och kulans prestanda och träffområden och grundläggande jaktlagstiftning, etc.

Typ körkortet.

När man har en bra teoretisk grund att stå på så blir det också enklare att ta till sig det praktiska och man slipper även göra så många praktiska fel för att lära sig.

Tänk bara vilket liv det skulle bli om en nybakad jägare gör nåt väldigt dumt/farligt/olagligt och det sen kommer fram att han bara fyllde i provet via 1-B, 2-A - metoden. Då skulle det slå mot alla andra jägare också, då även deras kompetens skulle ifrågasättas.

Publicerat

Jag känner till en som fick sin jägarexamen i handen utan att göra någonting alls!!

Han fick en lapp att han klarat teori samt hagel och kul-provet. Det enda som återstod var älgbanan för klass 1.

Han har inte ens öppnat boken.................... :D

Publicerat
Jag känner till en som fick sin jägarexamen i handen utan att göra någonting alls!!

Han fick en lapp att han klarat teori samt hagel och kul-provet. Det enda som återstod var älgbanan för klass 1.

Han har inte ens öppnat boken.................... :(

Ska man skratta eller gråta? :D:(

Publicerat

Vet inte. Vad jag däremot vet är att jag blir förbannad!

Det är ret respektlöst att skicka ut sådana människor bland andra jägare.

Och för att inte snacka om djur och natur!! :D

Publicerat

Skrämande att läsa sånt här. Själv så kämpade man med teorin för att klara det hela. Man pluggade o läste.

Publicerat

Samma här.

Jag och brorsan gick en kurs genom studiefrämjandet.

Det var riktigt kul!

Gick alla lektioner även fast jag skrev upp efter andra. (Hade ju som sagt hållt på med jakt så gott som hela livet redan)

Det var riktigt kul och lärorikt att träffa en massa andra med samma intresse.

All kunskap som finns inom det här och alla intressanta saker går man miste om om man inte läser på.

Mvh Ijahman som älskar att KUNNA!

Publicerat

Även jag har tragglat igenom det gamla kursmaterialet och det var ju intressant och lärorikt. Läraren fixade jösse åt oss under helgen som Vi fick flåträna på. Kul! :D