Publicerat Maj 18, 200817 yr Jaha, så var man tillbaka i moderlandet igen efter 3 veckor i BC, Kanada. Jag har min syster med sin familj boendes där så jag, sambon och våra 2 barn åkte över för lite semester. Lite jakt hann vi ju med också men tyvärr så var våren minst 3 veckor senare än normalt så det låg rätt mycket snö kvar på sina ställen och gräset hade inte hunnit växa upp tillräckligt för att det skulle vara perfekt för björn. Vi jagade längs Frasier river mot Rocky Mountains, helt enkelt en underbar plats att bara vistas i men har man bössa i näven så känns allt mycket mer spännande också. Jag har fått se otroligt mycket hjort, whitetail och muledeer fanns i överflöd och elk såg jag ett tiotal av. Ett par vargar och coytes passerade också förbi. Drygt tio älgar, dock inga monstertjurar. Runt 35 svartbjörnar, de flesta längs stora vägen men några i skogen och längs mindre skogsbilvägar. Den mesta jakten var så kallad roadhunting som verkar populärt på ”andra sidan”. ´Man kör på skogsbilvägar och försöker upptäcka något från bilen, sedan är det upp till sin egen etik och moral hur långt man vill smyga från bilen innan man skjuter. Ingen jaktform som jag utövar hemmavid och inget som direkt lockar mig heller men man får ju ta seden dit man kommer… Som sagt så såg jag skapligt med björn men antingen så var de för små för att jag skulle vilja skjuta eller så fick vi inget bra läge alternativ råkade stöta björnen vid ansmygningen. En svarbjörn blev det ändå till sist till svågerns stora glädje. Endast 2 timmar innan planet hemåt skulle gå så fick min dotter se en svartbjörn i utkanten av hästhagen nedanför huset! Jag höll på att sätta frukosten i halsen... Snacka om kalabalik mitt i frukost och packning men jag beslutade mig ändå för att göra ett sista tappert försök och började smyga i kläderna som jag skulle åka hem i. Den var inget monster men faktiskt en av de största som jag såg under mina veckor där. Den är dock väldigt medioker i jämförelse med min systers som vägde strax över 250 kg vilket får anses som väldigt stort för en svartbjörn. /Dorro
Publicerat Maj 18, 200817 yr Jaha, så var man tillbaka i moderlandet igen efter 3 veckor i BC, Kanada.Jag har min syster med sin familj boendes där så jag, sambon och våra 2 barn åkte över för lite semester. Lite jakt hann vi ju med också men tyvärr så var våren minst 3 veckor senare än normalt så det låg rätt mycket snö kvar på sina ställen och gräset hade inte hunnit växa upp tillräckligt för att det skulle vara perfekt för björn. Vi jagade längs Frasier river mot Rocky Mountains, helt enkelt en underbar plats att bara vistas i men har man bössa i näven så känns allt mycket mer spännande också. Jag har fått se otroligt mycket hjort, whitetail och muledeer fanns i överflöd och elk såg jag ett tiotal av. Ett par vargar och coytes passerade också förbi. Drygt tio älgar, dock inga monstertjurar. Runt 35 svartbjörnar, de flesta längs stora vägen men några i skogen och längs mindre skogsbilvägar. Den mesta jakten var så kallad roadhunting som verkar populärt på ”andra sidan”. ´Man kör på skogsbilvägar och försöker upptäcka något från bilen, sedan är det upp till sin egen etik och moral hur långt man vill smyga från bilen innan man skjuter. Ingen jaktform som jag utövar hemmavid och inget som direkt lockar mig heller men man får ju ta seden dit man kommer… Som sagt så såg jag skapligt med björn men antingen så var de för små för att jag skulle vilja skjuta eller så fick vi inget bra läge alternativ råkade stöta björnen vid ansmygningen. En svarbjörn blev det ändå till sist till svågerns stora glädje. Endast 2 timmar innan planet hemåt skulle gå så fick min dotter se en svartbjörn i utkanten av hästhagen nedanför huset! Jag höll på att sätta frukosten i halsen... Snacka om kalabalik mitt i frukost och packning men jag beslutade mig ändå för att göra ett sista tappert försök och började smyga i kläderna som jag skulle åka hem i. Den var inget monster men faktiskt en av de största som jag såg under mina veckor där. Den är dock väldigt medioker i jämförelse med min systers som vägde strax över 250 kg vilket får anses som väldigt stort för en svartbjörn. /Dorro Grattis till Svartbjörnen! Den ser ju fin ut och Du ser ju glad ut! Kul att Du har fått se många olika djurarter också. Man sitter ju här och blir sotis på Dig nu. Sedan några månader tillbaka så har jag också fått släkt därborta i B. C. på flera olika platser så det har varit en ivrig mailkommunicering här denna tid. Det finns även jägare i släkten som tur är och det är väl kanske meningen att Vi ska försöka ta oss över någon gång och hälsa på dom. Var det dyrt att förlja med släkting ut och jaga. Visst klararade Du Dig utan guide av någon form? Jag ser fram emot mer foton från trippen!
Publicerat Maj 18, 200817 yr Grattis till Svartbjörnen. Trevliga bilder. Ser gärna fler bilder från din resa.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Tack, tack! Jo, det är med ett leende på läpparna som man tänker på svartbjörnen. Nu ser jag fram emot hösten då jag ska göra ett allvarligt försök med en svensk nalle också. Vi har så grymt mycket björn i skogarna nu så chansen är rätt så stor att lyckas. Bara man hinner göra ett par försök innan kvoten är fylld. Var det dyrt att förlja med släkting ut och jaga. Visst klararade Du Dig utan guide av någon form? Det är min syster som har skött allt det administrativa så därför så kan jag inte lova att det ligger till såhär men det är i alla fall vad jag tror. Förutsatt att din släkting i Kanada har jaktlicens så finns möjligheten att senast 1 månad innan jaktens början ansöka om ” Permit to accompany” dvs. jaga under uppsyn. Det gäller dock endast om er relation innefattas av följande: ” if accompanied by a father, brother, son, uncle, nephew, grandson, grandfather, mother, sister, daughter, aunt, niece, granddaughter, grandmother, spouse, father-in-law, mother-in-law, son-in-law, daughter-in-law, brother-in-law, or sister-in-law, but excludes cousins” Personen som gör ansökan måste vara Kanadensisk medborgare och ha haft en jaktlicens i BC och en Big Game licens i 3 av de senaste 5 åren. Kanada har lärt sig att ta betalt av utlänningar, något som jag anser att vi i Sverige bör bli bättre på. Det samma gällde laxfisket som vi provade på förra gången vi reste över. Jag ser inget konstigt i att jag får betala mer än de som lever där. För mig som är utlänning så gäller följande: Hunting License Fee $180 ($32 för boende i BC) Black Bear license $180 ($20 för boende i BC) Totalt landade det alltså på $360 Du hittar all information kring jakten i BC här Jag skall se vad jag kan göra vad gäller fler bilder, det var en familjesemester så övervägande del av bilderna jag tog är på familj och annan underhållning men några fler jakt och vybilder ska jag nog kunna skaka fram.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Tack, tack!Jo, det är med ett leende på läpparna som man tänker på svartbjörnen. Nu ser jag fram emot hösten då jag ska göra ett allvarligt försök med en svensk nalle också. Vi har så grymt mycket björn i skogarna nu så chansen är rätt så stor att lyckas. Bara man hinner göra ett par försök innan kvoten är fylld. Det är min syster som har skött allt det administrativa så därför så kan jag inte lova att det ligger till såhär men det är i alla fall vad jag tror. Förutsatt att din släkting i Kanada har jaktlicens så finns möjligheten att senast 1 månad innan jaktens början ansöka om ” Permit to accompany” dvs. jaga under uppsyn. Det gäller dock endast om er relation innefattas av följande: ” if accompanied by a father, brother, son, uncle, nephew, grandson, grandfather, mother, sister, daughter, aunt, niece, granddaughter, grandmother, spouse, father-in-law, mother-in-law, son-in-law, daughter-in-law, brother-in-law, or sister-in-law, but excludes cousins” Personen som gör ansökan måste vara Kanadensisk medborgare och ha haft en jaktlicens i BC och en Big Game licens i 3 av de senaste 5 åren. Kanada har lärt sig att ta betalt av utlänningar, något som jag anser att vi i Sverige bör bli bättre på. Det samma gällde laxfisket som vi provade på förra gången vi reste över. Jag ser inget konstigt i att jag får betala mer än de som lever där. För mig som är utlänning så gäller följande: Hunting License Fee $180 ($32 för boende i BC) Black Bear license $180 ($20 för boende i BC) Totalt landade det alltså på $360 Du hittar all information kring jakten i BC här Jag skall se vad jag kan göra vad gäller fler bilder, det var en familjesemester så övervägande del av bilderna jag tog är på familj och annan underhållning men några fler jakt och vybilder ska jag nog kunna skaka fram. Hej! Tack för svaret och länken! Han som jagar och jag är min tremänning! Dom är flera som jagar iofs. Hans far och min far är småkusiner.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Den här resan åkte vi inte runt så mycket i BC utan var mest kring Prince George där syrran med familj bor och i McBride där de har stugan. Eftersom BC är så stort så är det stor skillnad mellan de olika delarna. Nästan öken i söder kring vindistriktet Okanagan och regnskogsliknande skogar och berg i norr. Bild 1: Utsikt över Rocky mountains från ett utomhus-bubbelbad. Vi såg flera Whitetail-hjortar därifrån när vi bubblade på kvällarna men tyvärr ingen svartbjörn vilket förvånade oss något. Bild 2: Nästan varenda vattendrag som löper ut i Frasier hyser lax och mindre öring. För tidigt för fiske än dock.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Bild 3: Utflykt med familjen. Bössan är alltid med. Här är det sambon som håller i en Ruger halvautomat i 44 Magnum... Bild 4: Vy över Frasier med Rocky mountains i bakgrunden. Vi jagade mycket längs floden och järnvägen i hopp om att få se någon björn. Skogen är så tät och tjock att det nästintill är omöjligt att få syn på något där.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Bild 5: Svågern med skallen av en 6-taggars Whitetail som vi hittade längs floden. Förmodligen var det vargen som hade tagit den. Vi såg otroligt mycket spår längs flodbanken. Bild 6: Dålig bild tagen tidigt på morgonen från bilen. En flock med Elk (Wapiti) som var ute och betade. Vi såg några Elk när vi var ute och smög också men då hade jag inte kameran med mig.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Bild 7: Snöklädda toppar där snön ligger minst 10 månader av året. Otroligt vackra vyer att jaga i. Bild 8: Många delar känns väldigt lika Sverige. Åkte säkert 50-60 mil på olika skogsbilvägar. En dag åkte vi 35 mil för att försöka hitta en lämplig björn.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Bild 7:Snöklädda toppar där snön ligger minst 10 månader av året. Otroligt vackra vyer att jaga i. Bild 8: Många delar känns väldigt lika Sverige. Åkte säkert 50-60 mil på olika skogsbilvägar. En dag åkte vi 35 mil för att försöka hitta en lämplig björn. Otroligt fina bilder Dorro! Då vet man vad man har att vänta sig om man kommer iväg över pölen och till västra Kanada. Vad var bränslepriset där borta?
Publicerat Maj 19, 200817 yr Stort grattis till björnen Dorro. Skall faktiskt åka till i stort sett samma stäle som du varit den 28maj. Vi skall campa vid fraiser river tror det va 5mil utanför Prince George. Mvh Kolja
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Bild 9: Det var på sådana här platser vi letade efter björnarna. Långt nere i dalgångarna där det gröna gräset börjat komma upp. Bild 10: I några torrare delar var det rätt så bra sikt men i övrigt såg man inte längre än max 10 meter i skogen.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Bild 11: Ännu en mindre biflod till Frasier. Håller rätt mycket vandringslax i augusti som bland annat björnarna äter av. Hittade en död älg som förmodligen drunknat under vintern. Den låg helt orörd i ett par dagar men när vi kom dit nästa gång så var det förmodligen en grizzly som hade dragit upp den från floden och upp i ett risigt parti vid sidan av. Svågern ville inte att vi skulle gå dit och kolla... Bild 12: Vi blev väldigt förvånade när vi fick se en fågel som liknade en kombination av orre och tjäder. Svågern gissade på en blue-grouse som tydligen finns högt uppe i bergen och som man inte ser så mycket av.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Bild 13: Mindre utflyktsmål med familjen, ett litet vattenfall.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Bild 14: Mycket tät skog, på bilden är det cederträd som det finns gott om. En del träd är rent overkligt stora.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Vad var bränslepriset där borta? De gnällde och klagade över bränslepriset som stigit därborta men det låg fortfarande kring 6-7 kronor tror jag. Nu kör det ju med jättemonster till bilar också som drar rätt så rejält. Syrran och hennes man kör med en V6:a och en V8:a.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Stort grattis till björnen Dorro.Skall faktiskt åka till i stort sett samma stäle som du varit den 28maj. Vi skall campa vid fraiser river tror det va 5mil utanför Prince George. Mvh Kolja Vet du åt vilket håll ni ska åka? Det finns ju i och för sig rätt så många olika outfitters (guider) i området men vi åkte faktiskt förbi ett litet tältläger längs Frasier inte alls långt från PG. Ni har tur som åker så pass sent för våren är minst 3 veckor senare än normalt och det var först sista veckan som värmen och därmed gräset kom på allvar. Lycka till!
Publicerat Maj 19, 200817 yr Vet du åt vilket håll ni ska åka?Det finns ju i och för sig rätt så många olika outfitters (guider) i området men vi åkte faktiskt förbi ett litet tältläger längs Frasier inte alls långt från PG. Ni har tur som åker så pass sent för våren är minst 3 veckor senare än normalt och det var först sista veckan som värmen och därmed gräset kom på allvar. Lycka till! Tror det var söder ut vi skulle. Pratade med han jag skall till under helgen och dom skulle upp i bergen men hade fått vända då det låg nästan 1m snö kvar på sina ställen. Men dom var övertygade snön skulle vara borta tills vi kom. Tackar. Mvh
Publicerat Maj 19, 200817 yr Först och främst, grattis till Björnen!! Sen är det otroligt vackra vyer du bjuder på - kan tänka mig att det var en fröjd att jaga där, bara själva vandringen lär ha haft sin charm. Fick du hem skinnet?
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Först och främst, grattis till Björnen!!Sen är det otroligt vackra vyer du bjuder på - kan tänka mig att det var en fröjd att jaga där, bara själva vandringen lär ha haft sin charm. Fick du hem skinnet? Skinnet är skickat till en konservator, jag beställde skinnmontage med huvud. Syrran gjorde det på sin monsterbjörn, det hänger hemma hos våra föräldrar och pryder definitivt väggen. Jag vet inte hur många veckor han behöver men som det ser ut nu så ska syrran och lillgrabben hem i augusti så förmodligen så får jag hem det då.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Skinnet är skickat till en konservator, jag beställde skinnmontage med huvud. Syrran gjorde det på sin monsterbjörn, det hänger hemma hos våra föräldrar och pryder definitivt väggen.Jag vet inte hur många veckor han behöver men som det ser ut nu så ska syrran och lillgrabben hem i augusti så förmodligen så får jag hem det då. Läckert! Nu blir man lite avis...
Publicerat Maj 19, 200817 yr Läckert! Nu blir man lite avis... Nu tog Du i underkant Erkon! Lite avis??? Det är nog snarare mycket avis, tycker jag! Dorro Posted Today, 13:39 QUOTE (lsjonsson @ May 19 2008, 11:57 ) Vad var bränslepriset där borta? De gnällde och klagade över bränslepriset som stigit därborta men det låg fortfarande kring 6-7 kronor tror jag. Nu kör det ju med jättemonster till bilar också som drar rätt så rejält. Syrran och hennes man kör med en V6:a och en V8:a. Haha! Jäkla gnällspikar säg.
Publicerat Maj 19, 200817 yr Författare Här är en bild på björnen innan jag sköt den. Syrran fyllde 30 och fick en kamera med rejäl zoom som vi använde flitigt. Björnen var som sagt i utkanten av hästhagen där gräset var grönt och frodigt. Trots att Kanadensarna och Amerikanarna hellre vill ha en cinnamon dvs brunfärgad svartbjörn så tycker jag att de är finare när de är blank-svarta. Jag såg några bruna också men då känns det inte som en svartbjörn längre...