Publicerat Maj 19, 200818 yr Här är en bild på björnen innan jag sköt den.Han var som sagt i utkanten av hästhagen där gräset var grönt och frodigt. Trots att Kanadensarna och Amerikanarna hellre vill ha en cinnamon dvs brunfärgad svartbjörn så tycker jag att de är finare när de är blank-svarta. Jag såg några bruna också men då känns det inte som en svartbjörn längre... En stilig nalle! Sköt Du den stående el. hade den ställt sig på alla fyra innan Du sköt den? Om Du sköt den när den stod på bakbenen var sköt Du den då isf? Själv tycker jag också att svart är snyggast!
Publicerat Maj 19, 200818 yr Författare Det var syrran som tog det där fotot, jag hade smygit runt och hade en annan vinkel. Björnen hade förflyttat sig 50-60 meter längre ned innan jag hade kommit i bra läge. Han stog då på alla fyra, jag hade hittat bra stöd då jag satt ned och tog jägarmässigt stöd mot en stolpe. Var lite orolig då jag absolut ville ha honom kvar på plats och inte springa 50-100 meter in och skogen där vi var tvungen att leta. Skottplaceringen var kanske lite okonventionell, jag sköt honom i halsen... Knall-fall effekt!
Publicerat Maj 19, 200818 yr Det var syrran som tog det där fotot, jag hade smygit runt och hade en annan vinkel.Björnen hade förflyttat sig 50-60 meter längre ned innan jag hade kommit i bra läge. Han stog då på alla fyra, jag hade hittat bra stöd då jag satt ned och tog jägarmässigt stöd mot en stolpe. Var lite orolig då jag absolut ville ha honom kvar på plats och inte springa 50-100 meter in och skogen där vi var tvungen att leta. Skottplaceringen var kanske lite okonventionell, jag sköt honom i halsen... Knall-fall effekt! Ok! Tur at det gick bra iaf! Något eftersök vill man ju inte göra på nallen precis iine i snårskogen. Otrevligt!
Publicerat Maj 19, 200818 yr Nu tog Du i underkant Erkon! Lite avis??? Det är nog snarare mycket avis, tycker jag! Okej då! Men jag kan ju inte avslöja att det är en av mina drömresor som Dorro varit på....
Publicerat Maj 19, 200818 yr Okej då! Men jag kan ju inte avslöja att det är en av mina drömresor som Dorro varit på.... Nej, men det lät så i texten! Jag misstänkte det när jag läste det!
Publicerat Maj 23, 200818 yr Jaha, så var man tillbaka i moderlandet igen efter 3 veckor i BC, Kanada.Jag har min syster med sin familj boendes där så jag, sambon och våra 2 barn åkte över för lite semester. Lite jakt hann vi ju med också men tyvärr så var våren minst 3 veckor senare än normalt så det låg rätt mycket snö kvar på sina ställen och gräset hade inte hunnit växa upp tillräckligt för att det skulle vara perfekt för björn. Vi jagade längs Frasier river mot Rocky Mountains, helt enkelt en underbar plats att bara vistas i men har man bössa i näven så känns allt mycket mer spännande också. Jag har fått se otroligt mycket hjort, whitetail och muledeer fanns i överflöd och elk såg jag ett tiotal av. Ett par vargar och coytes passerade också förbi. Drygt tio älgar, dock inga monstertjurar. Runt 35 svartbjörnar, de flesta längs stora vägen men några i skogen och längs mindre skogsbilvägar. Den mesta jakten var så kallad roadhunting som verkar populärt på ”andra sidan”. ´Man kör på skogsbilvägar och försöker upptäcka något från bilen, sedan är det upp till sin egen etik och moral hur långt man vill smyga från bilen innan man skjuter. Ingen jaktform som jag utövar hemmavid och inget som direkt lockar mig heller men man får ju ta seden dit man kommer… Som sagt så såg jag skapligt med björn men antingen så var de för små för att jag skulle vilja skjuta eller så fick vi inget bra läge alternativ råkade stöta björnen vid ansmygningen. En svarbjörn blev det ändå till sist till svågerns stora glädje. Endast 2 timmar innan planet hemåt skulle gå så fick min dotter se en svartbjörn i utkanten av hästhagen nedanför huset! Jag höll på att sätta frukosten i halsen... Snacka om kalabalik mitt i frukost och packning men jag beslutade mig ändå för att göra ett sista tappert försök och började smyga i kläderna som jag skulle åka hem i. Den var inget monster men faktiskt en av de största som jag såg under mina veckor där. Den är dock väldigt medioker i jämförelse med min systers som vägde strax över 250 kg vilket får anses som väldigt stort för en svartbjörn. /Dorro I vilket diskrikt jagade Du? http://www.env.gov.bc.ca/fw/wildlife/hunti...Regulations.pdf
Publicerat Maj 26, 200818 yr Författare I vilket diskrikt jagade Du? Sorry, hade totalt missat att du ställde en fråga. Syrran m familj bor i Prince George och vi jagade mellan PG och McBride som ligger drygt 20 mil österut. På områdeskartan heter det tydligen Omineca men det namnet har jag aldrig hört förut. 7A Omineca
Publicerat Maj 26, 200818 yr Författare Förra gången vi var där, det var hösten 2005, så körde vi drygt 350 mil på tre veckor så jag har sett en hel del av BC. Har besökt/passerat område 3, 4, 5, 6, 7A och 8 på kartan ovan. Smithers är det nordligaste och närmast kusten jag har varit. Vancouver har jag bara sett från ovan och på flygplatsen men Calgary har jag åkt bil till och från. Otrolig skillnad i terräng när man lämnar BC och Rocky Mountains för att åka in i Alberta och Calgary. Från otroliga bergsmassiv till platt som en pannkaka...
Publicerat Maj 26, 200818 yr Författare Trevligt Dorro, stort grattis!I höst tar vi varsin svensk nalle MVH Har redan spanat ut honom, såg en stor hane i förra veckan när vi var ute och kollade efter hare. Otroligt vad björn det har blivit, man hör dagligen folk som sett björn här i området. Hur är björntillgången uppe i Sorsele för jag antar att det är där du ämnar göra ditt försök?
Publicerat Maj 26, 200818 yr Grattis till nallen och vilka underbara bilder önskar man hade en släkting där själv
Publicerat Maj 26, 200818 yr Författare Jag lyckades hitta en bättre bild på "järpen" som vi såg. Om man bortser från den röd-vita ballongen på halsen så tycker jag att den är otroligt lik en miniatyr orr-tjäder. Tydligen så blir den inte större än strax över kilot (1,3). Synd bara att den inte toppar, det hade varit ett bra träningsobjekt för svågern innan han ska hit för att jaga toppfågel.
Publicerat Maj 26, 200818 yr Sorry, hade totalt missat att du ställde en fråga.Syrran m familj bor i Prince George och vi jagade mellan PG och McBride som ligger drygt 20 mil österut. På områdeskartan heter det tydligen Omineca men det namnet har jag aldrig hört förut. 7A Omineca Ok! Det är ingen fara! Hur var tillgången med vilt annars i det distriktet? Älg, elk, björnar m. m.! Snygg fågel! Lite uppblåst bara!
Publicerat Maj 27, 200818 yr Har redan spanat ut honom, såg en stor hane i förra veckan när vi var ute och kollade efter hare.Otroligt vad björn det har blivit, man hör dagligen folk som sett björn här i området. Hur är björntillgången uppe i Sorsele för jag antar att det är där du ämnar göra ditt försök? Har lite svårt att ha en uppfattning egentligen, men flera passare såg björn i fjol och renägarna gnäller. Tjuren jag sköt hade räntan nergräven redan dagen efter, ångrar mig att jag inte utnyttjade den lagliga åteln då. Känner på mig att hösten blir het
Publicerat Maj 27, 200818 yr Har lite svårt att ha en uppfattning egentligen, men flera passare såg björn i fjol och renägarna gnäller. Tjuren jag sköt hade räntan nergräven redan dagen efter, ångrar mig att jag inte utnyttjade den lagliga åteln då. Känner på mig att hösten blir het Ja Du MKJ, där skulle Du har suttit i en veckas tid dag som natt så hade Du kanske fått nallen i knäet.