Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5 Projekt

Featured Replies

Publicerat

Hejsan nu har jag ett tokigt men ack så roligt projekt.

i och med att jag har en 8x57js innan vilken inte är någon höjdare för längre avstånnd så tänkte jag ta en gammal 6,5:a och bygga om. sätta på en laminat varminter stock och ett benstöd...

Men det som jag är lite konfunderad över är vad för kikarsikte som är bäst att välja...säg nu inte ziess 6-24 lr nått sånnt för 25'000 utan nått mer rimligt...

någon som har ett bra förslag?

MVH/Jocke

Publicerat
I och med att jag har en 8x57js innan vilken inte är någon höjdare för längre avstånnd

Skulle du kuna förklara hur du menar ?

Mvh Anders

Publicerat

hur jag menar det jag menar med att den inte är så kysande är att den har inte lika flack bana som en 6,5:a vilket märks om du ska precitions skjuta...

hade tänkt ha den till skade djurs skytte typ räv grävling kråka och så vidare på längre avstånd vilket det blir frågan om över fälten här...

Hänger du med prep?

och vilket sikte hade ni valt till detta då?

förstoing och märke?

MVH/Jocke

Publicerat

Bushnell Elite 4200 2,5-10X50 belyst eller varför inte köpa mitt sprillans nya Shirstone Gold 3-10X44 med belyst tysk fyra (4500 kr inklusive 1 tums original Leupold Quick Release ringar). Jag har fått erbjudande om att köpa en Leupold VX-III 3-10X50 belyst för hyfsad kurs och eftersom jag skall ha siktet på en enpetare i 338 Win. Mag. så är det extra ögonavståndet som Leupolden erbjuder välkommet. Utifall du är intresserad är det bara att höra sig av...;-)

Publicerat

Hälst inte belyst...

tycker inte det gör sig ett dugg lämligt om jag inte tänkt andvända det i skymmning och det hade jag inte tänkt...

men tack ändå...

fler tips?

MVH/Jocke

Publicerat
hur jag menar det jag menar med att den inte är så kysande är att den har inte lika flack bana som en 6,5:a vilket märks om du ska precitions skjuta...

hade tänkt ha den till skade djurs skytte typ räv grävling kråka och så vidare på längre avstånd vilket det blir frågan om över fälten här...

Hänger du med prep?

och vilket sikte hade ni valt till detta då?

förstoing och märke?

MVH/Jocke

Varför 6,5x55 till detta ändamål...

Om du vill komma billigt undan köper du en sako vixen, hunter eller likande. Vad det gäller optiken kan jag bara säga att om du inte har pengarna spara ihop dem för fin optik är tyvärr dyr. Att använda sämre än den bästa optiken vid långhållskytte är att bita sig i tummen, då om någonsin är det viktigt med schysst utrustning...

Har du turen att snubbla över någon begagnad kikare med hög förstoring kan du nog klämma in den i en tajtare budget.

Köp ingen skit, det slutar alltid med att man ångrar sig och köper det man ville ha från början vilket i sig blir mycket kostsamt.

Publicerat

Kindbo: tackar... jo andledningen till 6,5x55 är att man kan få dessa systemen för en billig peng och att det är gohälligt med en klass etta när man åker utomlands och ska jaga på längre håll...

Över till optiken igen...

jo men är inte Bushnell 6-20x45 eller vad den heter nått att ha?

4500 kroner det är ju rätt rimligt och det låter inte som om det är det billigaste...

vad säger du?

MVH/Jocke

Publicerat

Ett annat tips om det gäller begagnat är att testskjuta vilket kan vara värt ansträngningen då det är långt ifrån alla vapen som klarar kraven för långhållsskytte, det gäller iofs nya vapen med för den delen...

Ett långhållspaket bestående av det mest nödvändiga; vapen, fästen och optik och avståndsmätare lär inte bli någon billig historia direkt...

Publicerat
Kindbo: tackar... jo andledningen till 6,5x55 är att man kan få dessa systemen för en billig peng och att det är gohälligt med en klass etta när man åker utomlands och ska jaga på längre håll...

Över till optiken igen...

jo men är inte Bushnell 6-20x45 eller vad den heter nått att ha?

4500 kroner det är ju rätt rimligt och det låter inte som om det är det billigaste...

vad säger du?

MVH/Jocke

Vad är det du skall jaga på långa håll utomlands?

F.ö tycker jag att om man skall slänga ut pengar på att åka utomlands och jaga bör man vara förberedd med mycket träning och rätt utrustning. Att snåla på utrusningen och sedan slänga ut 30-35 000:- på själva jakten rimmar dåligt...

Publicerat

jo visst rimmar det dåligt det med resan det ända jag ville ha sagt med det var att jag går ju fasiken inte och köper en vixen i kaliber 222rem och sedan när jag väl bestämmer mig för att åka utomlands gå och köpa nytt vapen igen  >:(

nä då lägger man ju häldre dom pengarna på att uppgradera med nytt sikte eller nått sånnt innan man åker  :)

Går det att köpa en gammal 1900 eller något i klass med det och få till en precitions bössa på den tro?

vet du nått om bushnellet annars då?

MVH/Jocke

Publicerat

Några frågor inan jag kan ge dig några förslag

1: Vad får bösan kosta ?

2: Vad får kikaren och fästen kosta ?

3: Ladar du själv ?

Utifrån doma pungterna ska vi og kuna koma med bra förslag  ;) ;D

Publicerat

Precis, som prep skriver är det nog lättare att hjälpa dig om du specifierar lite angånde budget m.m.! ;)

Publicerat

bössa inklusive allt som allt får kosta max 16'000 är snål jag vet men budgeten är snäv  :-

ja jag ska aldelles snart börja ladda själv det är därför jag valt 6,5 för då finns det dom flesta kulor och så...eller?

MVH/Jocke

Publicerat

Rifle

Är det inte roligare och vettigare att satsa på begagnad kvalitet än nytt ........

En Zeiss 8x56 kan man få för 3-4 tusen och jag har sett 3-12X56 or för runt femtusen.

Det är dessutom en investering eftersom du har tillbaka pengarna när du säljer dem, det har du inte med japangrunkorna.

MVH Håkan

Publicerat

Tänkvärt där håkan....men förstoringen då? är inte 3-12 lite vid skytte på små mål på längre avstånnd? som en räv på 170meter så blir den liten även om man har på 12:ans förstoing väll?

MVH/Jocke

Publicerat

Jag har även sett en och annan S&B 4-16 för runt 8-9000:-. Vill du bära tungt finns det en hel del Nightforce till billiga pengar begagnade...

Som sagt pengarna är välinvesterade om du satsar på ny eller begagnad kvalité, köper du nytt billigt får du kasta det efter folk och de vill knappt betala för det ändå...

Publicerat

Satsa på kvalité som dom flesta säger, man hittar många kvalitetskikare för runt 5000:-, tittade nyligen på en 3-12x56 S&B beggad för 5000:- i butik, benstöd 1800:- montage 1500:- så har du 8000:- kvar till pangen...

Publicerat
Tänkvärt där håkan....men förstoringen då? är inte 3-12 lite vid skytte på små mål på längre avstånnd? som en räv på 170meter så blir den liten även om man har på 12:ans förstoing väll?

MVH/Jocke

170m kan väl knappast räknas som ett långt håll ? jag skjuter in samtliga mina vapen att slå mitt i på 160-170m.

Publicerat

Jag använder själv Zeiss ZF6-24X72 för att jag gillar förstoring.

Men hade alternativet varit att skruva på min gamla 3-12X56 eller min gamla Leupold 6,5-20 så hade jag direkt valt 3-12:an.

Jag hade hellre valt en gammal 4-10x45 Pecar än nån ny tveksam historia, för så viktig är inte förstoringen.

MVH Håkan

Publicerat

Jaha då börjar vi med bösan

Där skulle jag välaja sako eller reminton 700 kort låda

Och angående patron skulle jag välaja 308w framför 6.5x55

Varför jag väljer 308w

1: 6.5x55 har onödigt stor hylsa till dom lätare kulorna

2: lätare att liga inom klas 1 med 308w uttan att behöva lada max om det blir blyförbud

3: Fins mer kulor att välja på i ,308

4: En rem 700:a får man för ca 3000-5000kr

Mvh Anders Hj

Publicerat
Några frågor inan jag kan ge dig några förslag

1: Vad får bösan kosta ?

2: Vad får kikaren och fästen kosta ?

3: Ladar du själv ?

Utifrån doma pungterna ska vi og kuna koma med bra förslag  ;) ;D

4: Vad får bössan väga ?

Publicerat

För 16 000 får man ett superpaket! En äldre Sako Hunter eller Tikka som skjuter supertätt från fabrik får man för 4-6 000. Ett originalfäste kan man hitta beggat för 500 kr och en bäddning av bössan (för garanterad precision) också ca 500kr. Då har du minst 9000 kr kvar till ett sikte, rem, benstöd mm. För 9000 får du i princip ett nytt Zeiss av bästa kvalite. För riktigt långhållsskytte skulle jag rekommendera 5-15x42 (kan köpas beggat för ca 6-7000kr) eller ett nytt Conquest 6,5-20x50! Kalibern är oviktig när du handladdar - kulor är inget problem, men vill du ha en klass 1 så välj inte 6,5x55! Köp istället en .270W, 308, 7mm08, 7x64, 7mmRM eller .30-06 tex.

Publicerat

Mr Fiberclass.

OT,men ändå.

Har som du vet precis köpt en sako .223 och måste fråga dig om du har tappat något slutstycke någon gång?

Om man bär vapnet i rem med slutstycket utdraget så är det väldigt lätt att slutstycksspärren blir intryckt och ajöss med det.

Bär du bössan med stängt slutstycke,hölster eller överreagerar jag?

/Micke

Publicerat

MR Mauser

Rune här på forumet tappade sitt slutstycke när vi var hos Mr Fiberclass och Mats och jagade.

Det var till en .308 sako..................

SJälv tappade jag mitt .358 NM slutstycke för en massa år sedan och sedan dess bär jag ALDRIG öppen bössa med slutstycket nedåt.

MVH Håkan

Publicerat

Kunde tänka mig det då spärren är VÄLDIGT lätt att trycka in,å andra sidan så jagar jag nästan alltid ensam så jag behöver inte gå omkring med öppet slutstycke.

/Micke