Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6,5 Projekt

Featured Replies

Publicerat

Mr Mauser/Håkan - Rune gick med sin .280 AI med helt öppet och utdraget slutstycket utan patron i loppet på väg ut till pass... DET bör man inte göra utan ha slutstycket i fickan. Har du stängt slutstycke och säkrat vapen så låser säkringen slutstycket så då kan det INTE ramla ut (om nu inte säkringen råkar gå upp men det skall till en väldig otur/klantighet för det). Inga problem alltså som Mr Mauser beskriver det.

Publicerat

Med avseende på säker vapenhantering samt för att minska risken för att tappa slutstycket begagnar jag mig av en kombination av 2 förfaringssätt:

1. Slutstyckshölster, i vilket slutstycket säkert förvaras vid längre transporter eller under pauser i jakten.

2. "Bonnasäkring", dvs slutstycket stängt men utan patron kamrad. Detta ffa vid kortare förflyttningar i exempelvis besvärlig terräng. När jag så möter ngn i skogen öppnar jag och drar bak slutstycket så att de vet att jag inte har patron kamrad. Det är absolut säkert och det går utmärkt att snabbt och/eller tyst kamra en patron vid behov. Det gäller bara att komma ihåg att man måste kamra en patron när läget blir skarpt ;)

Publicerat

Eller så har man som jag, pipan neråt...

Publicerat

ett optik tips: om du vill ha en billig kikare med hög förstoring...köp då en Weaver V24 6-24x42

kanke inte det absolut bästa... men den är billigt och har hyffsad optik...jag köpte ett sånt för två år sen och har det nu på min tikka 308:a och använder den till all jakt... är helnöjd..