Publicerat Maj 22, 200818 yr Tänkte testa mig på att jaga duva med duvbulvaner. Nån som har tipps på BRA o BILLIGA sådan o vart ska man köpa? Andra "bra att veta" tipps som har med duvjakt mottages också tacksamt!! // Jimmy
Publicerat Maj 22, 200818 yr ja jag tycker mina 4€s helkroppar är billiga o bra.. o dom borde finnas överallt? tips.. göm dig väl o placera bulvanerna på ställen där duvorna sitter naturligt. Ärtland is the shit om du har såna på markerna..
Publicerat Maj 22, 200818 yr Författare Kompisens X ska så ärter o där tänkte vi skyddsjaga! Hur många bulvaner bör man ha? Vart finns dina bulvaner att köpa? Vilken mängdrabbat får man som jaktsnacksmedlem? Är inte skal enklare att ha o göra med? Ska man inte ha lite olika typ: en utsikt, nån på pinne me utbredda vingar ngr ätande odyl?
Publicerat Maj 22, 200818 yr Samtliga av mina bulvaner kommer ifrån jakt.se Finns billiga skal och även helkroppsbulvaner som går att få tag i för rätt billiga pengar. Tipps då? Tja, vet att du jagar mycket kråka och trut, och där är det som du vet skitviktigt med bra skydd både runt sig samt över sig. Då jag jagar duva så funkar det mer än utmärkt att bara hänga upp 2 nät så du är skyddad ifrån det håll du tror att duvorna kommer ifrån. Duvorna brukar flyga hyfsat lågt och då ser dom inte särskilt mycket över näten så då räcker det om du är bra kammoflerad och avaktar rätt läge. Placering av bulvanerna sen då. Jag brukar köra med hästskoformation, som funkar bra. Placera duvorna i en form av en hästsko, någon meter mellan duvorna, inte helt spikrakt utan det ska se lite naturligt slarvigt ut eller hur man ska säga. Hästskons öppning ska peka med vinden, då slår duvorna hellre. Sen använder jag mig även utav en duvsnurra, kostar en hel del pengar men enligt mig så är det defenitivt värt det. Den fungerar även senare att använda på trut och kråka, så användningsområdet är stort.
Publicerat Maj 22, 200818 yr Författare Tagit bort inläggen walle! Är det inte viktigt med ngn typ vaktande fågel med huvudet på span i formationen, då de gäller duvor? Ska man sätta ut lite kråkor i utkanterna? Duvsnurran blir de då ja skjutit ihop pengar till en. Har jag iof redan gjort men de gick åt till annat Bara att börja om. Var köper man såna härnia spett, i Sverige, att fästa fågel på så de ser ut som inflygande/landande? Lite billigare variant tills man har en snurra! Även materialanvisning för hemmabygge går bra!
Publicerat Maj 22, 200818 yr Kan tänka mig att det ganska lätt går att fixa ihop ett par sådana med tex toppen av ett metspö eller haspelspö. Eller något i liknande material. Björkslanor som man bygger en ståltrådstomme på borde också fungera.
Publicerat Maj 22, 200818 yr Författare Kan jag också "TÄNKA" mig. Har försökt med dylik tingest till trut men den ville bara kantra. Hur löser man de? Rund stång vill snurra o följa tyngdlagen!!!
Publicerat Maj 23, 200818 yr Kan jag också "TÄNKA" mig.Har försökt med dylik tingest till trut men den ville bara kantra. Hur löser man de? Rund stång vill snurra o följa tyngdlagen!!! Tja. Varför inte låta naturen ha sin gång och fästa fågeln UNDER pinnen i sin ställning.
Publicerat Maj 23, 200818 yr Författare hmmm. Där slog du huvve på spiken! Ibland e saker för enkla för en smart kille att komma på Tur at de finns dumbommar Har läst att man använder sig av V-formade klykor för att fästa duvor på karuseller men aldrig sett nån bild. Nån av er snurrägare som har en bild på fästanordning? Ingen som vet hur man ska blanda olika typer av bulvaner? Ätande uppräta mfl OCH deras position i formationen?
Publicerat Maj 23, 200818 yr Vi blandar både hel kropp och skal Har funkat kannon sen sätter jag ut skjutna duvor eftersom Någon enstaka av dom skjutna duvorna lägger jag ut vingarna på så det ser som dom ska landa Har köpt den där svopern på delsbo vapen svajar fint i vinden har även använt den till trut jakt sätter i en skjuten trut då
Publicerat Maj 23, 200818 yr Författare Har köpt den där svopern på delsbo vapen........ heter den så? Hittar inge dylikt på deras hemsida! Va gick den lös på?
Publicerat Maj 23, 200818 yr Tror att det här med antalet bulvaner beror väldigt mycket på hur stora flockar duvorna är på som du ska ta ner. Här hos mig så flyger det inga mängder och dom som kommer kommer ofta i grupper om 2-3 stycken typ. Om du kör med 20 bulvaner så blir det bra med ca 5 vakande duvor och 15 ätande.
Publicerat Maj 23, 200818 yr Hur menar du med att du ska skjuta ihop pengar till en snurra???? Jag kanske är ute i fel väder men när jag skjuter brukar det mässt kosta pengar.. jG har inte kört med bullvaner utan bara gömsle brevid en mogen ärtåker,,, Blir det många ggr bättre med bullvaner??
Publicerat Maj 23, 200818 yr Nja, många ggr bättre blir det inte, däremot kan du ju dra duvorna dit du vill med hjälp av bulvanerna. Men har du en ärtåker som drar bra och som duvorna använder regelbundet så är det perfekt att sätta up bulvaner och snurra för att vägleda vart dom ska landa. Sen om det flyger förbi nån duva som hade siktet inställt på något annat så kan bulvanerna nog få den duvan att landa av nyfikenhet.
Publicerat Maj 24, 200818 yr Tror inte du behöver bry dig extremt mycket om vakande duvor, inte heller kamonät. Har du lövhögskamo eller annat bra (läs ljust) kamo så är det bara att backa in i en buske eller krypa ner i ett dike eller motsv. och minimera rörelserna, men vill du gömma massa prylar så är såklart ett nät praktiskt. Fördelen med duvor kontra gäss är att de inte är rädda för buskage och träd. Det enda som är svårt med duvjakten är att placera sig rätt, dvs där duvorna vill slå naturligt. Bulvanerna är mest där för att skapa trygghet. Mönstret på bulvanbilden anser jag är viktigare än vilken ställning duvorna har(se länkar). Se bara till att de flesta äter "mot vinden", många upprätta fåglar tyder på flyktbeteende. Byt ut plastduvor mot riktiga när och om du kan. En riktig duva som bara ligger är bättre än en plastduva i naturlig ställning, enligt tips från duvlegenden Archie Coats. Denne man livnärde sig på duvjakt. Läsvärt: http://forums.pigeonwatch.co.uk/forums/index.php http://www.pigeonwatch.co.uk/tips.htm http://homepage.eircom.net/~jamesanthonyry...%20Patterns.htm http://www.pigeon-decoying.co.uk/contact.php http://www.skovduer.webbyen.dk/vishjemmesi...webside=2792641 Sedan brukar jag ha med kråkbulvaner (inte i samma bulvanbild, men i närheten inom skotthåll), dessa lugnar duvorna och lockar in någon bonuskråka ibland.
Publicerat Maj 26, 200818 yr Kommer ej i håg priset på dom men jäg känner Tomas på delsbo vapen så priset kan jag ta reda på om du vill ? Och om han har någon hemma
Publicerat Maj 27, 200818 yr Var hem till Tomas i kväll han hade inte priset i huvet men dom hade såna hemma sa han så du kan ju ringa och kolla priset med han
Publicerat Maj 27, 200818 yr Författare Var hem till Tomas i kväll han hade inte priset i huvet men dom hade såna hemma sa han så du kan ju ringa och kolla priset med han Får göra de om ja bara kommer ihåg de. Mkt annat just nu som sätter komihåget i spinn
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Lyfter en gammal tråd här som det vsr en massa bra tips i Hur många bulvaner bör man minst ha i sin hästsko?
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Jag har inte märkt nån skillnad på 10 eller 20 st. Kör i dag med 12st +de fåglar som går ner får agera bulvaner även de.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Jag har inte märkt nån skillnad på 10 eller 20 st. Kör i dag med 12st +de fåglar som går ner får agera bulvaner även de. OK, men minst 10 st är att rekommendera? Hur stor bör hästskon vara..? Och jag antar att man sitter inom hagelhåll för hästskon? Är SÅ sugen att prova denna jaktform, så jag behöver alla era tips och knep nu
Publicerat Augusti 17, 201016 yr OK, men minst 10 st är att rekommendera? Hur stor bör hästskon vara..? Och jag antar att man sitter inom hagelhåll för hästskon?Är SÅ sugen att prova denna jaktform, så jag behöver alla era tips och knep nu Har kört med 10 med gott resultat. Gör en rejäl sko/V (jag kör V), duvorna ska/vill slå i mitten av bakkanten på formationen. Kanske 2m mellan bulvanerna om du kör 10. Placera formationen med spetsen upp mot vind och se till att få lagom skjuthåll till "landningszonen". Jag har suttit så att duvorna landar mot mig, det ger väldigt enkla skott, en nackdel är förstås att man sätter en del hagel i bröstet på duvan på det sättet. Jag har utökat min arsenal till 20 bulvaner i år, får se om det gör någon skillnad. Annars bättrar man snabbt på sin formation med skjutna duvor.
Publicerat Augusti 17, 201016 yr Har kört med 10 med gott resultat. Gör en rejäl sko/V (jag kör V), duvorna ska/vill slå i mitten av bakkanten på formationen. Kanske 2m mellan bulvanerna om du kör 10.Placera formationen med spetsen upp mot vind och se till att få lagom skjuthåll till "landningszonen". Jag har suttit så att duvorna landar mot mig, det ger väldigt enkla skott, en nackdel är förstås att man sätter en del hagel i bröstet på duvan på det sättet. Jag har utökat min arsenal till 20 bulvaner i år, får se om det gör någon skillnad. Annars bättrar man snabbt på sin formation med skjutna duvor. Kul, tack för tipsen! har ett fält nu med bovete på där bönderna skriker efter duvorna
Publicerat Augusti 18, 201016 yr Kul, tack för tipsen!har ett fält nu med bovete på där bönderna skriker efter duvorna Du får återkomma med rapport, har också ett vetefält som jag inte hunnit besöka ännu. Dessutom är min apportör på pensionat och vilar upp sig inför säsongen eller ngt.