Publicerat Augusti 18, 201016 yr Du får återkomma med rapport, har också ett vetefält som jag inte hunnit besöka ännu. Dessutom är min apportör på pensionat och vilar upp sig inför säsongen eller ngt. Abolut det kommer i min jaktdagbok En sak till, när man har ett fält med uppvuxen gröda, som bovetefältet här, sätter man bulvanerna på pinne då, eller får man lov att leta upp en fläck som är bar eller vänta tills de skördat?
Publicerat Augusti 19, 201016 yr Abolut det kommer i min jaktdagbok En sak till, när man har ett fält med uppvuxen gröda, som bovetefältet här, sätter man bulvanerna på pinne då, eller får man lov att leta upp en fläck som är bar eller vänta tills de skördat? Det har alltid varit skördat när jag varit ut, men jag har sett duvona slå innan det skördat så det funkar nog ändå. Jag skulle ta en yta där det lagt sig lite och sätta bulvanerna på marken
Publicerat Augusti 25, 201015 yr Ja jag har samma här i år, mkt duvor men inget skördat. med sensommarens regn så borde det finnas liggsäd någonstans och då kan man ju peta ut någon bulvan där. När det gäller antalet så skulle jag säga att 10-12 räcker med ju fler desto bättre. Vi har skjutit en del bara genom att sitta i åkerkanten efter lite koll på var de flyger och det funkar skitbra. Nackdelen med oskördat gör att det blir lite jobbigare för apportören. Lycka till !