Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

PSG bygge 260 Rem

Featured Replies

Publicerat

Tänkte dela med mig av mitt nya bygge som byggs på en Remington 700, ADL från början. Tyvärr kom nya kameran först igår så jag har inte tagit bilder från början av jobbet då jag riktat lådan och klackarna men ska försöka förklara så gott jag kan. Har gjort lite iscensatta bilder för det.

Om jag lyckats få in bilden så visar den komponenterna jag kommer använda. Låda, stock och pipa. Lådan vet ni ju och stocken har en del sett, det är en HS från en Remington 5R. Tror det är samma som på 700 Police, får se när jag får min. Pipan var ett ämne från Sako som jag profilerat så nu är den lite tunnare, bara 25 mm i mynningen. Längden kommer nog bli 24-25 tum + broms.

Jaja, provar lägga in får vi se.

post-137-1212007476_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Ja det gick ju fint så vi kör en till :P

Det här är jiggen som jag spännt upp lådan i för att rikta sätena och framkant. Visar också axel + bussningar. Ska man rikta gängan så gör man det i samma veva när man har den uppspänd för att få så många skär som möjligt i samma uppspänning. Antingen med en tapp som styrs av dubbdockan eller som dom "riktiga" Smederna gör med single point bit. Har inte kommit dit än :rolleyes:

post-137-1212008404_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Här ser ni hur det ser ut med lådan i jiggen. Jiggen indikerar man åxå i fyrbackschucken.

Sen indikerar man på två punkter på axeln, så långt in som möjligt och så långt ut som möjligt. Gäller att komma så nära 0 som möjligt, men får man 5-6 tusendelar så är i alla fall jag nöjd :rolleyes: Sen är det bara att börja köra framkant och sätena, fick väl ta av ett par hundringar på respektive för att på det helt rent.

Glömde att säga att jag har bussningar i mässing för att skydda lådan mot skav, som ni ser på bilden.

Glömde också att säga att bussningarna på axeln är koniska och låser axeln i samma läge som slutstycket går i, det är det man riktar lådan efter.

post-137-1212008806_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Då var det dags för slutstycket! Var hos kompisen och lånade fräsen av han och tillverkade en jigg för det med.

Fräste ett V-spår som slutstycket ligger i under operationen.

post-137-1212009425_thumb.jpg

Publicerat

Spännande, rätt impad av er som pular helt själva. Sitter du på all nödvändig utrustning själv?

Första ABC frågan måste väl bli, varför just .260? Hur gick resonemanget, har du tidiagre erfarenheter?

MVH

EDIT: såg nu att du har fräsägande polare :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Här syns det hur den sitter fast. Det ska vara 2 järn som håller den.

Sen spänner man upp den med i fyrbackaren och indikerar in den. Jag gjorde indikeringen efter slagstifthålet då kroppen på slutstycket är allt annat än rund. I det här fallet var hålet hyfsat centrerat men inte helt lyckat blev det men det får duga. Klackarna hade skurit en del så jag fick ta av en hel del för att få dom jämn, kommer inte ihåg hur mycket men uppemot en tiondel for nog. Sen snyggade jag till utsidan på klackarna då jag ändå höll på. Jämnade till framsidan av klackarna och längst fram "boltnose" för att få jämna ytor då man ska mäta gänglängd och counterbore.

post-137-1212009674_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Har bara svarv själv än så länge men fräs kommer så småningom.

Här syns stötbotten som man jämnar av samtidigt fast med ett annat skär i samma uppspänning.

Lite dålig fokus på bilden men ni förstår säkert i alla fall vad som är gjort.

post-137-1212010332_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Ajdå glömde varför 260! Tja jag läste en del gott om den och det är en enkel kaliber att ladda. Poppis långhållskaliber på taktiska byggen. Sen bygger ju alla andra 6,5x47:er så då måste man ju vara lite annorlunda :rolleyes:

En bild på slutstycke i lådan, likadan skitbild men ni greppar vad det är i alla fall.

Lappade in klackarna lite med lite slippasta då jag inte vart helt nöjd med första resultatet. Nu är det mellan 90-95% bärighet. Ska göra en ny jigg för slutstycket till nästa projekt, misstänker det är den som skämtar aprillo med mig.

post-137-1212010598_thumb.jpg

Publicerat
  • Författare

Ett taktiskt bygge måste ju ha en dito slutstycksknopp :rolleyes: Gjorde knoppen och gängade slutstycket i samma jigg som jag har till slutstycket fast jag vred fästjärnet och dubbade orginalknoppen i svarven, gick skitfint.

post-137-1212011128_thumb.jpg

Publicerat

Najs! :rolleyes:

Kul att du gör detta själv. 260 Rem verkar dessutom vara en vettig långhållskaliber. Har du nån koll på stigningen på pipan?

Publicerat
  • Författare

1-9" ska det vara. Kanske skulle ha kollat det innan man profilerade pipan :unsure: Nåja, annars får det bli en rävpipa för lätta kulor. Men eftersom det är en sako så ska det vara 1-9.

Publicerat
1-9" ska det vara. Kanske skulle ha kollat det innan man profilerade pipan :P Nåja, annars får det bli en rävpipa för lätta kulor. Men eftersom det är en sako så ska det vara 1-9.

Jag har ju samma stigning på min 6,5x47 så du kommer kunna stabilisera 123:or, och möjligen även 139:or (men Kari som har 6,5x47 och 1:9" kan inte stabilisera 139:or).

Publicerat
  • Författare

Min 6,5-06 har 1-9 och jag kör 140 gr SMK med den utan problem, men min tanke var att skjuta antingen Lapua 123:or eller kanske jag provar Normas 130 grainare. Norma kulan var det rätt pris på men jag vet inte hur den skjuter. Fast den borde ju kunna ha potential :P

Publicerat

Ahh den som hade en svarv & en fräs......

Trevligt bygge. Skall du bygga kolven själv också?

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

Nix, blir en HS kolv från en Remington 5R.

Hur går det för dig då med bygget?

Publicerat

Jo tack... Pipa och låda anlände samtidigt som Exabit's, kolven som jag tillverkat själv är snart klar men jag har inte haft varken ork, tid eller lust att uppdatera min projekt-tråd på robsoft pga allt arbete på jobbet samt hemmavid.

Kikarsikte återstår att införskaffas men garaget kräver en hel del stålars så det får vänta så länge.

Mvh. Robban

Publicerat
  • Författare

Vad var det för kaliber du skulle ha?

Publicerat

Det blev 308Win dels för enkelhetens skull dels för billig handladdning samt, troligtvis, brist på fantasi. :)

Fördel var också att jag slapp ansöka om en ny licens för pipan eftersom bössan var 308:a orginal.

Mvh. Robban

Publicerat
Det blev 308Win dels för enkelhetens skull dels för billig handladdning samt, troligtvis, brist på fantasi. :)

Med tanke på att det är en legendarisk tätskjutarpatron så tycker jag att valet var mycket gott! :D

Publicerat
  • Författare
Det blev 308Win dels för enkelhetens skull dels för billig handladdning samt, troligtvis, brist på fantasi. :angry:

Mvh. Robban

Går ju alltid att byta sen när fantasin kommit igång :huh:

Själv har jag nog hittat en rivare som ska passa mitt bygge, en 260 No-turn neck utan throat. Helt perfa får jag riva throaten som jag själv vill ha den och efter den kula jag ska skjuta.

Bara jag fick tag i snubben som har den <_<

Publicerat
Med tanke på att det är en legendarisk tätskjutarpatron så tycker jag att valet var mycket gott! :(

Jo visst, det finns väl inget att klaga på hos 308:an men det finns trots allt fler "roliga" patroner.

Publicerat
Går ju alltid att byta sen när fantasin kommit igång :D

Själv har jag nog hittat en rivare som ska passa mitt bygge, en 260 No-turn neck utan throat. Helt perfa får jag riva throaten som jag själv vill ha den och efter den kula jag ska skjuta.

Bara jag fick tag i snubben som har den :(

Ehh, brotcha du så ska jag hjälpa dig att fixa throaten med min roterande rasp. :o

Skämt åsido... Vilka kulor har du funderat över att använda?

Mvh. Robban

P.S. Tryckte precis ner systemet i min kolv. Skall matta ut färgen lite samt kapa ur kolvkammen för att göra den höj och sänkbar sen återstår bara montering utav bakkappa. D.S.

Publicerat
  • Författare

Lugnt, har en dremel själv :( Tänkte antingen prova Lapua eller Sierra 123 gr, eller så kanske Norma´s 130 grainare.

Publicerat

Fan va jobbiga ni är!!! Jag skulle tagit med stocken och dremel till hotellet... :o:D:(

Publicerat
  • Författare

Ja här bygger vi bösser för fulla skaft :rolleyes: Jobbar du i Norge, såg du var där?.