Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny Grytpejl???

Featured Replies

Publicerat

Finns det någon på detta forum som har erfarenhet av "ortovox" pejlarna??? (analogt/digitalt-egentligen lavin utrustning, men även utvecklad för hundar under jord )

Vet att dessa används flitigt i övriga europa och påstås ge grytjakten en ny dimension???

Vore kul med info om det nu finns någon användare här i Sverige???

Här en länk på ett systemet som används i England=

http://www.fellandmoorlandwtceastmids.com/...tandreviews.htm

Mvh grävUppland :mellow: ............

Publicerat

finhunter har en likande lavin sond,märket vet jag ej,men i finland verkar dom vara en del som kör med dom där, rätt mycket mer precis än deben och så,ska köpa en till hösten om när dom ändrat några detaljer bara

Publicerat

jag tror att Johan Sonesson hadde en sådan i höstas men jag vet inte om han fick nån ordning på´n

den var helt ny då iaf....

ska kolla om det var en ortovox...

Publicerat

det stämmer nog,frågade han lite om den,men eftersom han nu har gamla drar jag nog han som svårt å lära en gammal hund sitta :rolleyes: ,dock finns det med olika antenner vad jag fattat,går ner på 40meter och pejla i sidled sedan ser man om hunden rör sig vilket man inte gör med nån annan,men den är nog lite lurig å lära sig i början som med allt annat

Publicerat
  • Författare
jag tror att Johan Sonesson hadde en sådan i höstas men jag vet inte om han fick nån ordning på´n

den var helt ny då iaf....

ska kolla om det var en ortovox...

Ok, känner J Sonesson så jag ska ringa honom...

Tackar för det!!!! :rolleyes:

Publicerat
det stämmer nog,frågade han lite om den,men eftersom han nu har gamla drar jag nog han som svårt å lära en gammal hund sitta :lol: ,dock finns det med olika antenner vad jag fattat,går ner på 40meter och pejla i sidled sedan ser man om hunden rör sig vilket man inte gör med nån annan,men den är nog lite lurig å lära sig i början som med allt annat

Håller inte med om detdär, skulle vilja säga att det i vissa situationer e' tvärtom.

Publicerat

har inte testat finhunters men tyckte han sa det då,å då menar jag inte när det far runt,man har juh 10+- vilket deben nog har 30cm

Publicerat
Ok, känner J Sonesson så jag ska ringa honom...

Tackar för det!!!! <_<

jag misstänkte att du visste vem det är :angry: grytvärden är ju inte så stor och han hålls väl i dina trakter...

• 2 weeks later...
Publicerat

Det är väl bellman som är rolls royce!? Själv kör jag med deben long range.. tyvärr hann jag aldrig riktigt pröva den i våras men den verkar ju fungera. Den låter ju bara så förbannat mycket :)

Publicerat
Det är väl bellman som är rolls royce!? Själv kör jag med deben long range.. tyvärr hann jag aldrig riktigt pröva den i våras men den verkar ju fungera. Den låter ju bara så förbannat mycket <_<

tror inte bellam & flint är bäst men bra säkert,vet ingen tror jag sm har den dock, men köp en pejl med pinpinter så slipper du ljudet,själv kan jag sakna ljudet ibland,ljudet betyder jakt vilket jag tycker är rätt kul

Publicerat
tror inte bellam & flint är bäst men bra säkert,vet ingen tror jag sm har den dock, men köp en pejl med pinpinter så slipper du ljudet,själv kan jag sakna ljudet ibland,ljudet betyder jakt vilket jag tycker är rätt kul

engelska grytjägare håller att mammuth pulse är övelägset bäst i marknaden men bellman är klart ana bästa.du kan använd tex mammuth pulse mottagar och bellmans eller ortovox halsband allihopa har sama Frequenz 457khz bellman tillvärkar ändast halsbander och deras komponenter kommer från swizerland och pieps mottagare kommer from österrike.

Publicerat
  • Författare
engelska grytjägare håller att mammuth pulse är övelägset bäst i marknaden men bellman är klart ana bästa.du kan använd tex mammuth pulse mottagar och bellmans eller ortovox halsband allihopa har sama Frequenz 457khz bellman tillvärkar ändast halsbander och deras komponenter kommer från swizerland och pieps mottagare kommer from österrike.

Vet du var man hittar dessa halsband billigast? Har hittat några stycken, men det är väldigt varierande priser.

Kör du med någon av dessa pejlar?

Mvh grävUppland :o ............

Publicerat

kommer få hem min nu till hösten,samma som finhunter har,tror det är dom som gäller då han som gräver som fan tycker den är ok,inga problem alls,jag har haft fel med deben endel gånger,duger väl men är inte bästa

Publicerat
Vet du var man hittar dessa halsband billigast? Har hittat några stycken, men det är väldigt varierande priser.

Kör du med någon av dessa pejlar?

Mvh grävUppland :D ............

jag kör med piep dsp och bellmans halsband och jag är bestält alting from bellman and flint och dom funkar super bra också.jag har en jakt kompis och han kör med mammuth pulse och ortovox halsband och han är jätte nöjd också.du most sök internet var du for billigast.oberoede vad du kommer att bäställ av dom two märken(mammuth eller piep dsp)så for du garanterat otrolit bra aparater.men nästa gånger jag kommer att köp grytpejlar so tar jag mammuth pulse.

Publicerat

Det att engelska grytjägare håller nånting för bästa skulle inte jag ta som någon fördel <_< . Bättre att lyssna på oss finnar ;)

Publicerat
  • Författare
Det att engelska grytjägare håller nånting för bästa skulle inte jag ta som någon fördel ;) . Bättre att lyssna på oss finnar B)

Prata på, jag lyssnar gärna om du har erfarenhet av dem nya grytpejlarna!!! :D

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Har i veckan fått hem den nya grytpejlen.

Blev en ORTOVOX X1 med ortovox sändaren HUNDERETTER 457KHz.

Har ännu inte prövat den på någon hund men testat den ute på gården, och

det ser jävligt bra ut..... B)

Kompisen har då inte lyckats gömma den så att jag inte hittat den.

Ska bli jävligt kul och se vad den går för?????

Systemet sägs ju ge grytjakten en ny dimension :D

Mvh grävUppland :mellow:

Publicerat

drar man ut en deben på ett mått band och med den nya lavin soden ser man skillnaden, 6fot är en meter för mig,väntar själv på nya med lite nytt skal/plast ska komma hem :)

Publicerat

dom som undrar varför mk3 terrier findern inte gillas av vissa kommer det ett facit om djupet nedan från min.då annars 6 fot brukar visas oftas :rolleyes:

3fot=40cm

4fot=55cm

6fot=100cm

8fot=130cm

12fot=180cm

1fot i verkligenheten är 30,48 cm.. iaf testa din egen mk3"disco pejl" eller antika gråa med ett måttband och se vad du kommer ut till...man tänker att om hunden är 5 meter nere så kanske man får signal vilket jag fått,men den står ej med på skal innan du kommer närmare...riktigt dålig produkt om ni frågar mig!

• 4 weeks later...
Publicerat

nya pejlen

post-1234-1220732187_thumb.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat

kompisen har sama aparat och han är mycket nöjd.har du bellmans halsband eller ortovox??

Publicerat
kompisen har sama aparat och han är mycket nöjd.har du bellmans halsband eller ortovox??

bellmans halsbandet,, jag är oxå nöjd efter endast 4 grävningar,men man får ta det lite mer piano och inte ha med mobilen så är den guld,prick säker och verkar vara väldigt hållbar, hunden simmade ut med halsbandet utan nå problem efter det...som de ska vara

post-1234-1221427347_thumb.jpg

post-1234-1221427362_thumb.jpg

post-1234-1221427378_thumb.jpg

post-1234-1221427499_thumb.jpg

Publicerat

Vilken renlig jycke du har som spontanbadar efter skitgörat! :rolleyes:

Publicerat
Vilken renlig jycke du har som spontanbadar efter skitgörat! :)

var nog mer på mitt initiativ :):D