Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Argentina here i come

Featured Replies

Publicerat

Jisses vad fågel

Publicerat
Jisses vad fågel

Så trevligt när ska du dit?

Jag har varit varit där om du vill ha mer info.

En verklig upplevelse som rekomenderas

mvh

Publicerat

Måste säga att jag är sugen jag med.... hmm fyller 40 om två år.. hmm..

Mvh!

Publicerat
  • Författare

Visst vore det fantastiskt o kunna jaga på dom markerna ...

MMM jag fyller ju först om 3 år :)

Publicerat

Dit SKA jag. Ett år innan man fyller 18 nu, gäller väl att jobba in lite respengar först. Skulle vara kul om du Ivan som redan varit där kunde lägga fram någon form av ca prislista för hela kalaset om det vore möjligt?

Publicerat
Dit SKA jag. Ett år innan man fyller 18 nu, gäller väl att jobba in lite respengar först. Skulle vara kul om du Ivan som redan varit där kunde lägga fram någon form av ca prislista för hela kalaset om det vore möjligt?

ok, lite ca pris då minns inte riktigt exakt

Själva arrangemanget gick väl på ca30.000kr

men det som verkligen tog på kassan var skotten,tror de tog 3kr st(tänk då att man kanske vill skjuta att antal)

Alltså flyg10.000+Jakt30.000+ammunitionxxxxx så det blir en slant.

Det normala är väl att man skjuter 500skott på morron och 500 på eftermiddan,

men orkar man och det flyger bra så går att dra iväg 5.000skott om dan.

Rekord-Irländaren sköt väl typ10.000skott på en dag..

Publicerat
  • Författare
ok, lite ca pris då minns inte riktigt exakt

Själva arrangemanget gick väl på ca30.000kr

men det som verkligen tog på kassan var skotten,tror de tog 3kr st(tänk då att man kanske vill skjuta att antal)

Alltså flyg10.000+Jakt30.000+ammunitionxxxxx så det blir en slant.

Det normala är väl att man skjuter 500skott på morron och 500 på eftermiddan,

men orkar man och det flyger bra så går att dra iväg 5.000skott om dan.

Rekord-Irländaren sköt väl typ10.000skott på en dag..

oo det var ju inte riktigt gratis det inte,

Blir ju ca 3-4000 om dagen i ammo, jagar man då 5 dagar blir ju summan för bara skotten 20000kr, :)

Det är ju nästan lika mycket som resan,

Men oj oj oj vad roligt jag skulle ha där, de flyger ju runt omkring som flugorna runt en skithög. :D:D

Publicerat

Va de inte nånstans i Afrika man kunde åka på liknande jakt till en betydligt lägre peng har ja för mig!

Mängden o varitionen på duvor var iaf samma eller tom bättre.

Värt att kolla.

Finns säkert nån som har bättre koll!

Publicerat
Va de inte nånstans i Afrika man kunde åka på liknande jakt till en betydligt lägre peng har ja för mig!

Värt att kolla.

Variationen finns i Argentina oxo,beroende på årstid.

http://www.handhoutfitters.com/ var de jag jagade med.

mvh

Publicerat

Värt att kolla.

Ska nog vara i egypten vad jag förstått. Mängden är nog inte riktigt i samma nivå men om man skjuter 500 eller 700 fåglar kan kanske kvitta...

Publicerat
oo det var ju inte riktigt gratis det inte,

Blir ju ca 3-4000 om dagen i ammo, jagar man då 5 dagar blir ju summan för bara skotten 20000kr, :rolleyes:

Det är ju nästan lika mycket som resan,

Men oj oj oj vad roligt jag skulle ha där, de flyger ju runt omkring som flugorna runt en skithög. <_<:D

Tror inte att du orkar jaga i 5 dar. Kompisen var där förra året och på hans beskrivning så tvekar jag att man orkar mer än 3 och knappt det om man ska hålla uppe skottstatistiken på hyffsad nivå.

Publicerat

Visst skulle det vara skoj att fara till argentina & jaga, MEN det man fick se på filmen är inte jakt, det är ju slöseri med ammo kan jag tycka! Ska man inte jaga utan bara stå & dräpa en så stor mängd fågel som möjligt så kan jag ju lika gärna fara på skjutbanan eller fiska i en "kasse"! För mig är jakten fasen så mycke mer än antalet avfyrade skott... Vet ej om det är jakt ni ska på eller om det är "minitreblinka"?

Men skulle gärna vilja se Argentina som land & framförallt kunna få se de sjukt stora Condorerna!

Nä, länge leve spänningen i jakten! :rolleyes:

Publicerat
Visst skulle det vara skoj att fara till argentina & jaga, MEN det man fick se på filmen är inte jakt, det är ju slöseri med ammo kan jag tycka! Ska man inte jaga utan bara stå & dräpa en så stor mängd fågel som möjligt så kan jag ju lika gärna fara på skjutbanan eller fiska i en "kasse"! För mig är jakten fasen så mycke mer än antalet avfyrade skott... Vet ej om det är jakt ni ska på eller om det är "minitreblinka"?

Men skulle gärna vilja se Argentina som land & framförallt kunna få se de sjukt stora Condorerna!

Nä, länge leve spänningen i jakten! :lol:

Det finns duvor i massor alltså,så se det som skyddsjakt. Hur tycker du dom skulle göra istället då? Lägga ut nät? Gift?

Jag tycker det är en superaffärside att låta rika med dessa "perversioner"komma och skjuta sig trötta.

Som de säger "the best shooting experience in the world" du måntro det sätter många argentinare i arbete

Mvh

Publicerat
  • Författare

Nä, länge leve spänningen i jakten! :P

Jag förstår inte riktigt ditt resonemang i frågan. :lol:

Visst är det mycket "dräpa" men skulle det ha varit en bättre jakt om det bara kom 5 fåglar på hela dagen. ??? ;)

Det kan ju inte vara antalet fällda villt som påverkar hur mycket jakt det är.

Konstigt att mängden villebråd ska påverka hur rumsrent det är att jaga.

Jag anser att det är sättet man jagar på som är det avgörande, om man står som de gör på filmen å skjuter måste man ju ha en stab med apportörer som ser till att hämta hem allt som faller och kan vara skadat , annars så är det inte jakt utan bara ansvarslöst skjutande, men om man sköter den biten ser jag inga hinder på vägen.

Just i de här fallen så känns det som en hel del skyddsjakt med, då det finns väldigt mycket fågel.

Publicerat

Det jag ville få sagt att det inte var nått för mig! Jag är fullt med på att det är "skyddsjakt" osv för att det är sjukt mycke. Jag ser det ju själv på filmen.

Jag är inte den sortens jägare som skulle betala 75'ooo för att skjuta en massa bara. Tycker inte det är speciellt mycke sport i att stå å skjuta duvor som kommer i stormar som liknar myggen på fjället kring midsommar... Ser inte tjusningen eller spänningen i det bara.

Häng inte upp er få mycke på mitt kanske kassa ordval i mitt inlägg, jag anser själv att tjusningen i jakten är att man inte vet om man ska få skjuta nått, vad filmen visar är ju bara välja vilken / vilka man ska skjuta på. Visst, jag kan fara på soptippen för att få skjuta mycke, sen har jag en hel del "apportvilt" till hundar i min omgivning skulle uppskatta att träna på. Men som jag skrev tidigare så skulle JAG inte fara dit för att panga upp till 500skott på en dag.

Publicerat
  • Författare
Det jag ville få sagt att det inte var nått för mig! Jag är fullt med på att det är "skyddsjakt" osv för att det är sjukt mycke. Jag ser det ju själv på filmen.

Jag är inte den sortens jägare som skulle betala 75'ooo för att skjuta en massa bara. Tycker inte det är speciellt mycke sport i att stå å skjuta duvor som kommer i stormar som liknar myggen på fjället kring midsommar... Ser inte tjusningen eller spänningen i det bara.

Häng inte upp er få mycke på mitt kanske kassa ordval i mitt inlägg, jag anser själv att tjusningen i jakten är att man inte vet om man ska få skjuta nått, vad filmen visar är ju bara välja vilken / vilka man ska skjuta på. Visst, jag kan fara på soptippen för att få skjuta mycke, sen har jag en hel del "apportvilt" till hundar i min omgivning skulle uppskatta att träna på. Men som jag skrev tidigare så skulle JAG inte fara dit för att panga upp till 500skott på en dag.

Ok jag kanske var lite tuff i mitt ordval även jag satt o skrev på ett annat inlägg på forumet samtidigt, o var nog lite innan på den tråden med.

Helt klart är det så att vi alla har olika uppfattning om vad som är jakt o inte, o särskilt om man ska betala för det, jag skulle nog tveka länge innan jag lägger upp 75000 för att jaga duvor.

Men jag skulle gärna åka o jaga dom men inte för det priset, skillnaden är inte jakten utan vad jag anser mig ha råd med.

Men det var inte frågan kanske, nog om detta. :lol:

Nu går vi vidare :blink:

Publicerat

Jag tror man över huvudtaget ska vara försiktig med att ha en massa åsikter om en jaktform som som kanske inte tilltalar en själv, det kan inte komma något som helst vettigt ur en sån diskussion då det i grund och botten handlar om att vi alla är olika och fungerar olika. Det finns jaktformer här i landet som jag öht inte begriper och jag skulle inte lägga en spänn på bensin för att ta mej till en sån jakt men jag har full respekt för de som tänker annorlunda och lever sina liv för sin jaktform mer eller mindre.

Mvh!

Publicerat
Jag tror man över huvudtaget ska vara försiktig med att ha en massa åsikter om en jaktform som som kanske inte tilltalar en själv, det kan inte komma något som helst vettigt ur en sån diskussion då det i grund och botten handlar om att vi alla är olika och fungerar olika. Det finns jaktformer här i landet som jag öht inte begriper och jag skulle inte lägga en spänn på bensin för att ta mej till en sån jakt men jag har full respekt för de som tänker annorlunda och lever sina liv för sin jaktform mer eller mindre.

Mvh!

Det var de klokaste orden, att du är så smart Hipshot. Det är nästan så att jag skäms lite nu! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Det var de klokaste orden, att du är så smart Hipshot. Det är nästan så att jag skäms lite nu! :rolleyes:

Tur vi har Hippen, han har blivit smartare med åren. :angry:<_<:blink:

Publicerat

Inte då, harvat kortdrivare kontra kortbenta rådjurs hundar, stövare vs trampjakt, "godsjakt" kontra sämre jakt till leda kan jag säga... vore väl fan om man inte snappat ett och annat :P

Var dock på vippen att klämma till KungCocos med något mindre begåvat trots detta så fan vet om man lärt sig.. :P

E ju rätt sugen på en sån där Argentina grej!

Mvh!

Publicerat
Inte då, harvat kortdrivare kontra kortbenta rådjurs hundar, stövare vs trampjakt, "godsjakt" kontra sämre jakt till leda kan jag säga... vore väl fan om man inte snappat ett och annat :D

Var dock på vippen att klämma till KungCocos med något mindre begåvat trots detta så fan vet om man lärt sig.. :huh:

Mvh!

Då får du nog klippa dej först :D

Och skinnbyxor äter dom till middag där....

Mvh

Publicerat
  • Författare

Visst skulle det vara ett äventyr uten dess lika o dra till argentina o jaga duvor en vecka, eller två :huh:

Synd bara att allt sådant kostar så många pengar. :D

Publicerat

En fråga, möjligt att det framgick senare på filmen men finns det några apportörer? Jag menar det sköts ju på 50 fåglar i minuten så dom måste ju ha 25 jyckar för att det skall kvala in som etiskt i mitt tycke, speciellt i den miljön med majs och bush :P

Publicerat
Inte då, harvat kortdrivare kontra kortbenta rådjurs hundar, stövare vs trampjakt, "godsjakt" kontra sämre jakt till leda kan jag säga... vore väl fan om man inte snappat ett och annat :P

Var dock på vippen att klämma till KungCocos med något mindre begåvat trots detta så fan vet om man lärt sig.. :P

Mvh!

Hehe.. det var ju som taget ur skolboken! :P

Publicerat

MKJ: Vet inte hur det är med apportörer i Argentina, men jag vet att i afrika så är det inte ovanligt att man använder människor till hjälp för att plocka in skammad fågel.