Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många vapen?

Featured Replies

Publicerat

Nu får jag antagligen en en hel del skäll men när jag började

med jakt så tänkte jag att jag skulle ha baske mig var enda bössa

som jag såg eller ville ha, okej det är begränsat till sex stycken,

skaffade mig sex stycken, upptäckte efter ett tag att vad jag behövde var tre stycken.

ett grövre, i mitt fall .308win.

ett hagel.

en .22

jo jag har en 6.5 ochså som ska säljas alternativt byggas om till nåt kul.

.308 n till allt från toppjakt till älg

hagel från hare till rådjur och allt fär emellan.

.22 till fällfångst, hornet på glassbilen, ekorrar och annat smått,

kråkor, skator, nej jag snackar inte om min fru.

Nej jag propagerar inte för en begränsning av vapengarderoben, tvärt om, jag vill

ha det fritt fram för att inneha hur många vapen som helst, när som helst och hur som helst.

Jag tycker vapen är kul.

men anser ni att det behövs mer än tre vapen för jakt?

Publicerat

Personligen skulle jag klara mig med 3 vapen.

1 hagelbössa till all hageljakt

1 st finkalibrig 22lr eller 22 mag

1 st klass 1 typ 308

Men det kan ju kännas skönt om man har en fin sida/sida att slippa ha den i båten vid tex sjöfågeljakten så jag förstår att många behöver fler vapen absolut.

sen jagar jag itne så mycket med kula så jag har svårt att förstå kulskyttarnas behov av tex både en 30-06, en 6,5 och tex en 375, behovet finns säkert men ja har för liten erfarenhet av kuljakt för att yttra mig i frågan.

Publicerat

Skall man hård dra det så räcker det med en bössa, tex en 375H&H, för att klara all jakt i detta land och några till, från björktrast till värsta björnen......allt är beroende på behov....ja, för mig skulle det räcka med 3 bössor.......... men jag är oxå av uppfattningen att garderoben inte skall ha någon begränsning.

Publicerat

Nja, kanske inte. Jag skulle nog klara mig med 3 vapen men det är ju kul med många. :D

Publicerat

Det är ju också jaktformerna samt optiken som sätter gränser för vapnets användningsområde. Visst kan jag jaga nästan allt med min Sako .300 och en Z 2,5-10x50 samt min Urika 12-76. Och visst kan man skifta kikare på sin bössa. Och visst kan man byta ammunition för tex, kråka, orre och älg. Men jag vill ha ett vapen/kikare/ammunition som jag vet träffar exakt när jag tar det ur skåpet. Med hagelvapen klarar jag mig i princip med en bössa då jag jagar så lite med den, men kulvapen måste jag ha flera av från .22 till .458 och med kikare utan förstoring till 24x. Detta av hänsyn till viltet och för att minimera risken för skadskjutningar.

Publicerat

Hagelautomat kal 12

Studsare 22lr

Studsare 308w

Det är min vapen garerob det och jag tycker redan att det är svårt att bestäma sig för vilken/ vilka bössor man ska ta med sig ut  :-

Jagar ofta fågel samtidigt som älgarna är tillåtna och har man inte med sig älgstudsaren så får man garanterat se älg överallt.

Publicerat

Skulle klara all min jakt med min 9,3a och kombi 12/7x57R egentligen men så e det ju kul att ha mer i skåpet  ;D ska rensa ut mina två hagelbrakare dock och skaffa ett till kulvapen.. kanske kanske en Ruger 1a 7x57 eller 270win nångång iframtiden ::)

Publicerat

1) Hagelbock - behöver inte motiveras.

2) .222 - en myspang för småvilt

3) .308 - en normalpang för normaljakt

4) Hagelautomat - för man får inte skjuta slugs med bocken. Notera att hagelautomaten är socialt fel i de flesta sammanhang, kan således inte ersätta bocken.

5) Kombibock - har ett helt eget användningsområde som inte kan täckas av ovanstående

6) .22LR - ett måste ibland (man får inte jaga ripa, exvis, med .222:an på statens mark) men gör god nytta för att plocka träade kråkor mm...

Inalles 6 bössor. Det räcker inte för den jakt jag bedriver, för jag behöver också en...

7) Automat i kaliber 9,3x62 - min Bayrare Loke tycker att det är bra om husse har lite "extra" när det gäller "klassiska rövskott i risig terräng". Det är inte riktigt rimligt att hävda att min .30-pang är optimal för dessa "fula" skott.

MVH

/HerrBerg

Publicerat

Personligen klarar jag mig inte utan 6 vapen

1 : Min Beretta UL som är perfekt till aktiv fågeljakt. Lätt och smidig.

2: Min Beretta Sporting som gör jobbet på skeetbanan och vid all skadedjursjakt. Mås - kråka osv. Härlig när man ska skjuta många skott på en dag.

3: Min Angelo Zoli kombi 12/.222. Idealiskt vapen på senhösten när min stötande hund skrämmer fram både fågel och rådjur samma dag.

4: Min Ruger .243 win med ljusstark kikare. Idealvapnet vid vakjakt på rådjur - räv - bäver och toppjakt. Fin kaliber.

5: Min BRNO CZ .22 WMR. En bra småvilt kaliber. RIPJAKT.. Men lagom även till orrarna/tjädern/räven samt övning.

6: Min kommade 30-06. Ett älgvapen.

MVH Beretta

Publicerat
  • Författare
Personligen klarar jag mig inte utan 6 vapen

1 : Min Beretta UL som är perfekt till aktiv fågeljakt. Lätt och smidig.

2: Min Beretta Sporting som gör jobbet på skeetbanan och vid all skadedjursjakt. Mås - kråka osv. Härlig när man ska skjuta många skott på en dag.

3: Min Angelo Zoli kombi 12/.222. Idealiskt vapen på senhösten när min stötande hund skrämmer fram både fågel och rådjur samma dag.

4: Min Ruger .243 win med ljusstark kikare. Idealvapnet vid vakjakt på rådjur - räv - bäver och toppjakt. Fin kaliber.

5: Min BRNO CZ .22 WMR. En bra småvilt kaliber. RIPJAKT.. Men lagom även till orrarna/tjädern/räven samt övning.

6: Min kommade 30-06. Ett älgvapen.

MVH Beretta

Ser att du har 4 stycken vapen för du menar väl inte allvar med punkt 3 och 4?  ;D

Publicerat

Jag klarar mig inte med en älgdräpare, den kan ju haverera  :o så minst 2st är ett måste.

Samma sak gäller mina kl2 bössor,det var tur att jag köpte en vixen för att pipan på min 6mm är totalt slut

den sprider skotten mer än mig .

Hagelsprutan står nog mest å samlar damm ,men är bra ibland  .

Det är nog bara en 22a som fattas nu .

Så behovet är minst 6 påkar .

Publicerat

jag tycker väl att det är lite konstigt att garderoben är begränsad, varför ska det vara farligare att ha 8 vapen än 6? det jag har nu är:

1. en 6,5a som jag kommer att använda till all kuljakt förutom ripa iår.

2. hagelbock kal 12 för fågel och träning

3.  en något defekt sbs, men ändå riktigt fin och behändig, som om den ine säljs eller skrotas kommer behållas som harjaktsbössa.

det jag behöver är en 22a till träning och ripa, 22lr elelr wm vet inter riktigt faktiskt... en grövre kaliber till älgjakt och om nalle dyker upp, gärna 9,3x62 eller nån magnum i framtiden..en sån skall kanske byggas i vinter..i famtiden skall nog också en ren toppfågelbössa inskaffas..kaliber inte bestämt..klarar mig kanon med 6,5an egentligen till det, men den ska jag nog ha som purschbössa, skulle vilja ha en lite lättare bössa till toppjakten med en kikare med iaf -16x förstoring..och så är de tju så satns kul med olika bösor och projekt! ;D

Publicerat

Det som jag vill ha efter massor med funderingar hit och dit är

1. Min hagelbössa Wingmaster

2. En 22 WM för det lilla viltet alt 22 lr

3 En 222 remington för rävvak, toppfågel mm (Vixen)

4 Kanske en grövre om ja börjar jaga älg

5. En mer klassisk hagelbössa gärna lite äldre sida/sida

Skulle faktiskt klara mig gott med 5 vapen

Publicerat
Ser att du har 4 stycken vapen för du menar väl inte allvar med punkt 3 och 4?  ;D

Ja, varför skulle jag skojja om dessa?

Båda skjuter fantasiskt bra.

Precitionen ligger inom en tumnagel på 100m.

Det har alltid räckt för min jakt.

Båda vapnena har fungerat helt perfekt.

MVH Beretta  :)

Publicerat
  • Författare
Ja, varför skulle jag skojja om dessa?

Båda skjuter fantasiskt bra.

Precitionen ligger inom en tumnagel på 100m.

Det har alltid räckt för min jakt.

Båda vapnena har fungerat helt perfekt.

MVH Beretta  :)

F'låt, skoja bara..

Publicerat
F'låt, skoja bara..
:-*
Publicerat

Liksom 6mm rem så måste man ha minst två klass1 vapen om det ena skulla haverera,an samma anledning så måste jag ha minst en klass2 och en klass3,och en 22:a är ett absolut måste för mängdträningen.

5 (kul)vapen ;D är ett absolut minimum för att kunna fungera som en "complete Rifleman"

Vad det avser Hagelgevär hänvisar jag längst ner på mitt inlägg :D

/Micke

Publicerat

För det första anser jag att man skall skaffa sig en full gardrob oavsett sitt nuvarande behov, detta då man i framtiden kan behöva den där sista platsen som idag kanske känns överflödig.

Orsakerna kan vara flera men två solklara är om man tex byter eller skaffar sig mer jaktmark eller om grabben eller dottern växer upp med intresse för jakt och vill sitta med på passet.

En vapengardrob som täcker det mesta skulle kunna se ut så här:

1.Drevbössa 338-375, används till klövvilt. I mitt eget fall en 358Win under byggnation. Liten smidig bössa med riktmedel anpassade för snabbt skytte på korta håll.

2.Tornbössa 7mm-.30, används till vakjakt och all jakt där man är ganska stationär. Stabil precisionsbössa med högförstorande optik av högsta kvalité. För närvarande har jag en Rem 700VS i 308W som tjänstgör på den här posten, om det går som planerat har den inom överskådlig framtid en storebror i 280R eller 7mmRM.

3.Smygbössan, en lätt bössa för pyrschjakt. Personligen känns 7x57 Mauser eller 7mm08AI som heta alternativ. På bössan monteras en liten smidig kikare typ 3-9x36 eller 3-12x42.

4."Rävlings" bössan, varmintbössa i 22-250R för decimering av oönskade djur som dessutom är perfekt för pyrsch på rådjur när rikochettrisken är hög. Optik med minst 14ggr förstoring gärna uppåt 20-24ggr.

5. Plinkingbössan, en 22LR skall man inte behöva motivera.

6. Hagelbock, används till hare och djur i luften.

7. En riktig grovsing vore kul om man kunde klämma in på något sätt, vet inte varför men en 458WM eller 416Rigby har en viss dragningskraft. Svårt för mig själv att motivera den till jakt i Sverige bara...

Att detta är för lite bössor finns det säkert många som håller med om ;) ;D

I skrivande stund börjar jag funder på varför jag inte har en.......................

Publicerat

Bäste Kindbo,

Tänk så lika det kan vara! Mina egna funderingar har gått och/eller går i nästan exakt samma banor. Din lista ngt reviderad ser ut som följer för min del:

1. Drevbössa i .358Win. existerar redan och den används till så gott som allt klövvilt. Liten smidig bössa med riktmedel anpassade för snabbt skytte på korta håll, men med vridmontage för snabb och precisionssäker anpassning till andra behov när sådana uppstår.

2. Tornbössa för användning till vaktjakt och all annan jakt där man är ganska stationär. Stabil precisionsbössa med högförstorande optik av högsta kvalité. För närvarande har jag en Sako Fiberclass .30-06, eftersom denna patron, låt vara behäftad med det trista epitetet "gubbpatron", har fördelar i jämförelse med såväl 280R som 7mmRM på alla de avstånd som är aktuella för mig.

3. Smygbössan, en lätt bössa för pyrschjakt och som med fördel kan anvädas av min son om och när han vill börja jaga. På bössan monteras en liten smidig kikare typ 1,5-6x42. Personligen känns .308Win laddad med en premuimkula (läs XFB 140 eller 150 gr) som det bästa alternativet. Är f.n. på planeringsstadiet. Platsen i garderoben uppehålls just nu av en "armépåk" i 8x57 JS. 

4. "Rävlings" bössan, varmintbössa i 222 Rem (för stunden en Sako Vixen), som dessutom duger till rådjur. Optik med 4,5-14x förstoring. Överväger starkt att byta denna till en Rem 7 i .243 Win.

5. En hygglig grovsing...jag har en .375 H&H med en fast monterad 1,5-6x42 och har inga problem med att motivera den för älgjakt i Sverige resp annan jakt utomlands där god räckvidd krävs i kombination med hög anslagsenergi/effekt (björnjakt i Canada, all typ av jakt i Afrika osv).

6. Hagelbock, används till småvilt (OBS att rådjur enligt min definition inte tillhör denna kategori). 

Plinkingbössan, en 22LR, har jag strukit ur sortimentet och laddar istället övningsammunition till de studsare jag sedan jagar med.

Publicerat
Bäste Kindbo,

Tänk så lika det kan vara! Mina egna funderingar har gått och/eller går i nästan exakt samma banor. Din lista ngt reviderad ser ut som följer för min del:

1. Drevbössa i .358Win. existerar redan och den används till så gott som allt klövvilt. Liten smidig bössa med riktmedel anpassade för snabbt skytte på korta håll, men med vridmontage för snabb och precisionssäker anpassning till andra behov när sådana uppstår.

2. Tornbössa för användning till vaktjakt och all annan jakt där man är ganska stationär. Stabil precisionsbössa med högförstorande optik av högsta kvalité. För närvarande har jag en Sako Fiberclass .30-06, eftersom denna patron, låt vara behäftad med det trista epitetet "gubbpatron", har fördelar i jämförelse med såväl 280R som 7mmRM på alla de avstånd som är aktuella för mig.

3. Smygbössan, en lätt bössa för pyrschjakt och som med fördel kan anvädas av min son om och när han vill börja jaga. På bössan monteras en liten smidig kikare typ 1,5-6x42. Personligen känns .308Win laddad med en premuimkula (läs XFB 140 eller 150 gr) som det bästa alternativet. Är f.n. på planeringsstadiet. Platsen i garderoben uppehålls just nu av en "armépåk" i 8x57 JS. 

4. "Rävlings" bössan, varmintbössa i 222 Rem (för stunden en Sako Vixen), som dessutom duger till rådjur. Optik med 4,5-14x förstoring. Överväger starkt att byta denna till en Rem 7 i .243 Win.

5. En hygglig grovsing...jag har en .375 H&H med en fast monterad 1,5-6x42 och har inga problem med att motivera den för älgjakt i Sverige resp annan jakt utomlands där god räckvidd krävs i kombination med hög anslagsenergi/effekt (björnjakt i Canada, all typ av jakt i Afrika osv).

6. Hagelbock, används till småvilt (OBS att rådjur enligt min definition inte tillhör denna kategori). 

Plinkingbössan, en 22LR, har jag strukit ur sortimentet och laddar istället övningsammunition till de studsare jag sedan jagar med.

Kul att vi delar samma värderingar angående ett av livets glädjeämnen...

Nåväl, jag har varken grabb eller dotter men när det blir aktuellt skall de givetvis få möjlighet att använda mina vapen om de är intresserade.

22LR använder jag mest för mitt eget personliga nöje...

Publicerat

En salongare....skall alla ha.....

En tolva sida/sida som skrotbössa/vinterbössa.

En klass ett studsare.....

En drilling med klass ett kulpipa.

Ett halvautomatiskt hagelgevär.

Flerskotts grytrevolver.

En 22 Hornet nybörjarbössa för sönerna...(efter salongarn)

Har jag idag....Anzutz 22 long

Husqvarna 8x57

Browning hagelautomat

Baikal s/s med dubbla pipset (kortad grytpipa)

Montecarlo ....gamla grytbössan som ska skrotas....

S&W 617 Airlite 22 long grytpickan(ligger utanför vapengarderoben)

Högst på priolistan: Drilling

Ny halvautomat

22 Hornet

Publicerat

Jag tycker faktiskt .22an är så värdefull att jag har fyra stycken.

En på jakt och 3 på målskjutning.

I övrigt är Kindobs och HPs uppfattningar ganska nära mina egna bortsett från att jag anser mig behöva 2 hagelgevär minimum och en handfull studsare till.

MVH Håkan

Publicerat

Har en 22 som jag aldrig använder till nånting mer än möjligen samlar damm.

Hagelbössan används flitigt en gammal Nikko bock från 70talet.

sida/sida anser jag onödigt då jag inte äger ett slott i England eller ens knickers plus inte frotterar mej med adliga.

Studsare,, ja en Sauer som är snart alldeles för dyr att ens ta ur skåpet

Kombivapen är säkert kul för dom som tycker om dom. har haft 2 kombi och en drilling, hatar dom mer än pesten

I övrigt anser jag att det som framförallt måste finnas i ett hem är en MOTORCYKEL... gärna en V-Tvin--- vilket snart kommer inhandlas,, Så jakten får nog snart stryka på foten

Publicerat

Jag anser att man behöver åtminstone en från varje klass

Klass 1: en 308win alt en 30-06 räcker till allt jaktbart vilt i sverige

klass 2: en 22-250 alt en 243:a finfint till Rådjur, räv, toppfågel och till att spränga kråkor

Klass 3: Hagelsprutan... bör vara en Benelli 8)

klass 4: En sako Quad = de flesta kalibrar i  kalibrar klass 4 = täcker upp de mesta av allt jaktbart vilt i klass 4!!

Som jag ser det BORDE man ju klara sig med 4 bössor....men vem fan nöjer sig med det  :P ;D

Publicerat

Sniper

Hur kan en sauer vara för dyr för att ta ur vapenskåpet..........?

en begagnad sauer kostar en bra bit under 10000kr och och allriskförsäkringen täcker nästan allt utom slitage.

En motorcykel kostar oftast 30000-150000 begagnad och kostar inte sällan så mycket att försäkra att de flesta inte har helförsäkring.

Så är det något som är för dyrt att ta ur så var det väl motorcykeln.........

MVH Håkan