Publicerat Juni 13, 200817 yr i dag har Mamre spenderat eftermiddagen hos båg Doktor JS... de vi skulle göra i dag var att trima in bågen till perfektion!.. JS började med att låta mej skjuta några pilar!.. sedan mätte vi upp farten på den 261fsp.. sedan började vår käre Doktor å labba med den!.. flyttade nock läget några millimeter.. de gar 3fsp till... flyttade pilhyllan 4 fsp till... ställde lämmarna så dom var exakt lika!.. 6 fsp till!.. osv.. .. nu började de gå undan!... sedan föreslog JS att vi skulle skruva upp den några pund till!.. ställde den på 68pund!.. sedan test sköt vi den igen!.. 301fsp nu går de undan!.. .. satan i gatan va den går fort nu!.. :D varit en mycket lärorik dag!.. att sådan små detaljer kan göra så mycket!... klart inpad av JS kunskaper!.. ett STORT tack till dej min vän!... nu ska de bli skjuta av!. å förberedelser inför Afrika!... MVh Mamre!...
Publicerat Juni 13, 200817 yr ställde den på 28pund!.. sedan test sköt vi den igen!.. Tänk dig Thomas, den gör 301fps redan vid 28 pound, tänk dig när du har skruvat den i botten och närmar dig 70 pound. Då, går det fort Tror att du menar 68 lbs (pound). Kul att det fungerar för dig. Tror att en hel massa fina trofe'er ligger risigt till i afrika.
Publicerat Juni 13, 200817 yr Kul jag har själv aldrig fattat mig på bågjakt riktigt, säkert en utmaning i framtiden den dan man trillar över strecket, en fråga bara trodde det var 375H&H som var nedre gräns för the big five, vad får man jaga med indiangrejer?
Publicerat Juni 13, 200817 yr Författare Tänk dig Thomas, den gör 301fps redan vid 28 pound, tänk dig när du har skruvat den i botten och närmar dig 70 pound.Då, går det fort Tror att du menar 68 lbs (pound). Kul att det fungerar för dig. Tror att en hel massa fina trofe'er ligger risigt till i afrika. Ädrat!... inte lätt när fingrarna e snabbare än skallen!.. Tack Pelle!..
Publicerat Juni 13, 200817 yr Författare Kul jag har själv aldrig fattat mig på bågjakt riktigt, säkert en utmaning i framtiden den dan man trillar över strecket, en fråga bara trodde det var 375H&H som var nedre gräns för the big five, vad får man jaga med indiangrejer? du kan juh fälla en elefant med pilbåge!.. å flodhäst!.. så varför ska man inte kunna göra " the big five"... MVh
Publicerat Juni 13, 200817 yr Kul jag har själv aldrig fattat mig på bågjakt riktigt, säkert en utmaning i framtiden den dan man trillar över strecket, en fråga bara trodde det var 375H&H som var nedre gräns för the big five, vad får man jaga med indiangrejer? Vi kan leka med tanken att vi får jaga allt vilt i Sverige med båge. Samma utrustning som jag använnder till att jaga älg och gris med, har jag om jag tex skall jaga hare eller fågel. Behöver inte byta varken skaft eller spetsar. Enkelt uttryckt, one size fits all!
Publicerat Juni 13, 200817 yr Tack själv Mamre! Alltid lika trevligt att träffas och leka pilbåge. Eller om det heter spela pilbåge. Jo, med små förändringar en i taget och en kronograf så kan man fixa en hel del. Ingen båge är egentligen perfekt bara för att man plockar upp den ur paketet. Man gör små intrimningar och vips har man tjänat lite hastighet. En fot lite här och där gör många fötter per sekund i slutändan. Kan även berätta att min båge gör 267 fps. Men då skjuter jag en lite tyngre pil än mamre. Men helt klart är APA Black mamban en "giftig" båge! Den är snabb. Den största skillnaden är dubbelcam och lite lägre stränghöjd. När man mäter IBO så ligger Mamban på runt 355 fps och min Bear Truth2 ska ge runt 318 fps. I verkligheten blir alla dessa siffror nedskrivna en aning då man sällan skjuter så lätta pilar som 5 grains per pound dragvikt och oftast har man en peepsight och några nocklägen på strängen. Sen mäts hastigheten med 30 tums draglängd. Mamre och jag drar båda 29 tum och redan det gör att du tappar 15-25 fot i hastighet jämnfört med 30 tum. Vad gäller Afrikajakt så är det riktigt att man på många håll kräver minst 375 H&H för att skjuta Big six. Några bågjägare har skjutit detta. Gary Bogner från USA var den första att fälla samtliga sex på en och samma resa med sin båge. Jag tror han sköt en 90 pounds båge och 45-65 grams pilar. Läs mer på http://www.arrowheadadventures.net/GarysBio.htm Det är precis som Pelle skriver. One size fits all! Bågen är ett fantastiskt jaktredskap. Hä nedan kan ni klicka på Gary Bogner och se hans noshörning.
Publicerat Juni 14, 200817 yr Tack själv Mamre!Alltid lika trevligt att träffas och leka pilbåge. Eller om det heter spela pilbåge. Jo, med små förändringar en i taget och en kronograf så kan man fixa en hel del. Ingen båge är egentligen perfekt bara för att man plockar upp den ur paketet. Man gör små intrimningar och vips har man tjänat lite hastighet. En fot lite här och där gör många fötter per sekund i slutändan. Kan även berätta att min båge gör 267 fps. Men då skjuter jag en lite tyngre pil än mamre. Men helt klart är APA Black mamban en "giftig" båge! Den är snabb. Den största skillnaden är dubbelcam och lite lägre stränghöjd. När man mäter IBO så ligger Mamban på runt 355 fps och min Bear Truth2 ska ge runt 318 fps. I verkligheten blir alla dessa siffror nedskrivna en aning då man sällan skjuter så lätta pilar som 5 grains per pound dragvikt och oftast har man en peepsight och några nocklägen på strängen. Sen mäts hastigheten med 30 tums draglängd. Mamre och jag drar båda 29 tum och redan det gör att du tappar 15-25 fot i hastighet jämnfört med 30 tum. Vad gäller Afrikajakt så är det riktigt att man på många håll kräver minst 375 H&H för att skjuta Big six. Några bågjägare har skjutit detta. Gary Bogner från USA var den första att fälla samtliga sex på en och samma resa med sin båge. Jag tror han sköt en 90 pounds båge och 45-65 grams pilar. Läs mer på http://www.arrowheadadventures.net/GarysBio.htm Det är precis som Pelle skriver. One size fits all! Bågen är ett fantastiskt jaktredskap. Hä nedan kan ni klicka på Gary Bogner och se hans noshörning. Leker han doktor där bak eller ??
Publicerat Juni 14, 200817 yr Kul att du trivs med nya leksaken den som har mest lek..................... Mvh.
Publicerat Juni 14, 200817 yr Författare Coolt me att fälla allt på en resa!.. ... ska göra de jag oxå när vi åker till Afrika!.. ;) .... ... ang höga hastigheter på pilen är inte alltid en fördel!.... blir svårare att få fälltspets och jaktspets att skjuta lika!.. som i mitt fall var de omöjligt att få i hop träffbilderna!... detta gör att jag kommer bara skjuta jaktspets med bågen nu!.. iaf tills efter resan!.. vi testade lite tygre pilar och de gick lite bättre men ej perfekt!.. men med mina 28grams pilar är aldeles för lätta!... så efter alla tester vi gjode i går jag å JS samt ett samtal till Pelle så är de bara konstatera att nya pilskafft som ä lite tyngre och styvare är ett måste! .....kostar å ligga på topp!.. ... så de blir att investera i nya skafft!..l MossboRobbin å Roggman blir iaf glada!... finns juh massa färdig fjädrade skafft här nu som jag inte har någon nytta av!.. nu gäller de bara å hitta skafft som är bra till bågen!. kan bli dyrt å testa allt på markanden!... så tipps motages väldigt gärna!.... MVh Mamre!..
Publicerat Juni 14, 200817 yr Kul att du fått ordning på riggen Thomas! Den där Dr JS vet vad han pysslar med, ser fram emot lite skjutning
Publicerat Juni 14, 200817 yr Leker han doktor där bak eller ?? Hyyyyyyscccch Roger! Nu får du va lite diskret! Avslöja inte allt!
Publicerat Juni 14, 200817 yr Tänkte bara dela med mig av lite mer info om hastigheter och pilar. När man börjar skjuta jaktspetsar i hastigheter runt 300 fps så kommer ofta bekymmer med att få fältspets och jaktspets att gruppera lika. Jag och mamre gjorde ett grundligt testande av hans Black Mamba igår och oavsett hur vi ställde angreppsvinkeln på pilen så kvarstod en skillnad ipå mellan 1,5-2 decimeter i sidoläge mellan pilarna. Då gick vi från rent centershot till att låta pilen vinkla kraftigt både åt höger och vänster. Men ingen större skillnad kunde märkas. Gruppen av pilarna skilde sig åt med samma avstånd. Han provade mina Trophy Ridge Crush 300 pilar och med dessa krymptes avståndet till 5-7 cm mellan grupperna. Mina Crush väger ca 30 gram. Mamres Carbon Impact ca 28 gram. Eventuellt kan man hitta en pilsort som skjuter lika, men det kräver ju inköp av flera märken att prova. Ett annat alternativ är ju att gå över till mekaniska spetsar för att minimera skillnaden i flykt mellan jaktspetsar och tavelspetsar. Jag har dock aldrig blivit riktigt kompis med mekaniska spetsar utan föredrar mina 100 grains Muzzy med fasta blad. Dels tar en mekanisk spets ca 20-30 procent mer kraft för att penetrera lika som en spets med fasta blad. För rådjur och hjort är detta säkerligen inget problem. Men nu ska ju vi till afrika och jaga lite tuffare vilt och då skulle jag inte använda mekaniska spetsar. Du behöver all penetration du kan få i Afrika. Surfade runt igår kväll på nätet och problemet medatt få olika spetsar att gruppera lika var detsamma över hela världen. Mamre med sin Black mamba är alltså inte unik i sina funderingar. Fler tampas med samma problem. Höga pilhastigheter ger tyvärr denna sifoeffekt ifråga om intrimning av bågen. Det problemet finns ju faktiskt inom gevärsskyttet också. Vissa hårda laddningar ger spridda grupper och handladdaren gör ju en massa prov för att komma fram till rätt laddning. Men kul hade vi igår och jag rekommenderar er alla att göra en hopp och lek dag och finlira med utrustningen. En kronograf, fika och trevliga kompisar är allt som behövs. Som bonus får man ju sin båge att prestera bättre.
Publicerat Juni 14, 200817 yr Du behöver all penetration du kan få i Afrika. Det förklarar bilden ! tack för förtydligandet
Publicerat Juni 14, 200817 yr Författare Det förklarar bilden !tack för förtydligandet så man kommer få¨svårt att stitta efter en resa till Afrika med JS.... ..... Mvh
Publicerat Juni 14, 200817 yr så man kommer få¨svårt att stitta efter en resa till Afrika med JS.... .....Mvh Ingen fara Mamre! Frugan ska ju med och hon har koll på mig!
Publicerat Juni 19, 200817 yr Tänkte bara dela med mig av lite mer info om hastigheter och pilar.När man börjar skjuta jaktspetsar i hastigheter runt 300 fps så kommer ofta bekymmer med att få fältspets och jaktspets att gruppera lika. Jag och mamre gjorde ett grundligt testande av hans Black Mamba igår och oavsett hur vi ställde angreppsvinkeln på pilen så kvarstod en skillnad ipå mellan 1,5-2 decimeter i sidoläge mellan pilarna. Då gick vi från rent centershot till att låta pilen vinkla kraftigt både åt höger och vänster. Men ingen större skillnad kunde märkas. Gruppen av pilarna skilde sig åt med samma avstånd. Han provade mina Trophy Ridge Crush 300 pilar och med dessa krymptes avståndet till 5-7 cm mellan grupperna. Mina Crush väger ca 30 gram. Mamres Carbon Impact ca 28 gram. Eventuellt kan man hitta en pilsort som skjuter lika, men det kräver ju inköp av flera märken att prova. Ett annat alternativ är ju att gå över till mekaniska spetsar för att minimera skillnaden i flykt mellan jaktspetsar och tavelspetsar. Jag har dock aldrig blivit riktigt kompis med mekaniska spetsar utan föredrar mina 100 grains Muzzy med fasta blad. Dels tar en mekanisk spets ca 20-30 procent mer kraft för att penetrera lika som en spets med fasta blad. För rådjur och hjort är detta säkerligen inget problem. Men nu ska ju vi till afrika och jaga lite tuffare vilt och då skulle jag inte använda mekaniska spetsar. Du behöver all penetration du kan få i Afrika. Surfade runt igår kväll på nätet och problemet medatt få olika spetsar att gruppera lika var detsamma över hela världen. Mamre med sin Black mamba är alltså inte unik i sina funderingar. Fler tampas med samma problem. Höga pilhastigheter ger tyvärr denna sifoeffekt ifråga om intrimning av bågen. Det problemet finns ju faktiskt inom gevärsskyttet också. Vissa hårda laddningar ger spridda grupper och handladdaren gör ju en massa prov för att komma fram till rätt laddning. Men kul hade vi igår och jag rekommenderar er alla att göra en hopp och lek dag och finlira med utrustningen. En kronograf, fika och trevliga kompisar är allt som behövs. Som bonus får man ju sin båge att prestera bättre. Det finns nya mekaniska spetsar som fungerar lika bra som fasta spetsar för att bladen fälls ut bakifrån. Kolla dom här spetsarna och glöm inte att kolla filmen som visar i slowmotion hur bladen fälls ut http://www.ragebroadheads.com/ Nu har jag inte använt dom själv men många av mina kamrater har provat dom och dom har funkat suveränt så i år ska jag dumpa mina 100grains muzzys och prova rage istället.
Publicerat Juni 19, 200817 yr Författare Det finns nya mekaniska spetsar som fungerar lika bra som fasta spetsar för att bladen fälls ut bakifrån.Kolla dom här spetsarna och glöm inte att kolla filmen som visar i slowmotion hur bladen fälls ut http://www.ragebroadheads.com/ Nu har jag inte använt dom själv men många av mina kamrater har provat dom och dom har funkat suveränt så i år ska jag dumpa mina 100grains muzzys och prova rage istället. har själv börjat å fundera i dom banorna med mekaniska spetsar!... JS å jag ska precis göra en beställing på sådana för å testa.... åter kom gärna med mer info... när du testat!... Mvh
Publicerat Juni 19, 200817 yr har själv börjat å fundera i dom banorna med mekaniska spetsar!... JS å jag ska precis göra en beställing på sådana för å testa.... åter kom gärna med mer info... när du testat!... Mvh i sure will. funderar på att köpa lite ballistiskt gel så kan jag prov skjuta mina olika spetsar och då kan jag se ifall den är så bra som det verkar men jag tror inte det ska vara några problem. Problemet har ju alltid varit sax konstruktionen på mekaniska spetsar när man skjuter vinkel skott och den är ju helt borta nu med dom här bladen.
Publicerat Juni 19, 200817 yr får jag fråga vad som skulle vara bättre med den mekaniska spetsen än vanliga mekaniska spetsar? jag bara fattar det inte? Eller är det prylbehovet bara som säger sitt? inte kommit så långt i min bågjakt att jag behövt bry mig tidigare.. men som sagt.. vad gör dendär spetsen bättre än någon annan mekanisk??
Publicerat Juni 19, 200817 yr menar då alltså vad som skulle vara bättre med att den öppnar bakifrån? borde bli sämre penetration om jag inte tänker helt fel..
Publicerat Juni 19, 200817 yr när man använder en vanlig mekanisk spets som öppnas framifrån så går en del av den kinetiska energin åt för att öppna bladen plus att skjuter man ett vinkel skott så att ena sidan hakar i först så kan pilen vrida ut sig en så kallad kick out vilket medför väldigt dålig penetration. Med dom nya rage bladen så har man en cut on impact spets som träffar först och sen fälls bladen ut backifrån innan dom har nått fram till huden vilken gör att man kan inte få en kick out plus att det går åt ingen energi alls (ok en försumbar mängd energi) att öppna bladen.