Publicerat Juni 19, 200818 yr Glöm inte Grimreaper, lite nytänk i gammal kostym! Här är en ganska bra förklaring ang "vinkelskott" med en mekanisk spets som öppnar framifrån /S
Publicerat Juni 19, 200818 yr Glöm inte Grimreaper, lite nytänk i gammal kostym!Här är en ganska bra förklaring ang "vinkelskott" med en mekanisk spets som öppnar framifrån /S Nu kan jag inte svara på hur dom två jämför men enligt min logik så är det bättre med en design som öppnar bakifrån. Jag har precis som JS hållt mig borta från mekaniska spetsar men nu tror jag rage har hittat en lösning som gör att man har en spets som skjuter lika bra som en tavelspets och som har penetrationen och tillförlitligheten som vanliga fasta jaktspetsar men vi får se. I år blir det första gången jag jagar med dom.
Publicerat Juni 20, 200818 yr Författare Glöm inte Grimreaper, lite nytänk i gammal kostym!Här är en ganska bra förklaring ang "vinkelskott" med en mekanisk spets som öppnar framifrån /S intresant film S.... mycket intresant!. måste givetvis testas när jag får hem mina spetsar!.. ska då skjuta med mina Muzzy100 och gämföra!.. detta kan vara lösningen för mej eftersom jag har svårt att få mina jaktspetsar å tavelspetsar att skjuta lika!.. Mvh
Publicerat Juni 20, 200818 yr Tycker inte man behöver oroa sig allt för mycket ang penetration, man skjuter igenom viltet med de flesta spetsar vare sig de är mekaniska eller fasta. I danmark har de mycket bra erfarenheter med den "gammla" spitfire spetsen på rådjur, vissa hävdar tom att rådjuret har en kortare flyktsträcka med spitfire än en normal fast spets. Har dock hört om en tillfälle där man skjutit ett "snedskott" med spitfire-spets som inte tog som det skulle pga det de tar upp i reklamfilmen ovan, här skulle antagligen en Rage-spets lyckats bättre. Några vänner använde Grimreaper spetsen i afrika med ett mycket gott resultat, penetration/genomskott, blodspår etc. Har bara hört gott om Rage-spetsen, tror inte man blir besviken, själv har jag använt en mek-spets från G5 (tekan 2) i afrika, (nästan samma princip som rage där bladen glider bakåt vid träff) med ett lyckat resultat. Thomas Ge inte upp, att skifta till mek-spetsar är kanske inte rätt lösning. Du har en jäkligt snabb pilbåge , vilket betyder att fenorna har en kortare tid på sig att räta upp "felet" med den jaktspets försedda pilen, om pilen har en pytteliten avvikelsen när den lämnar pilhyllan så kan det bli problem. På en tavelpil ser man inte detta så tydligt då den är mer förlåtande. Fast jaktspets=styrfenor fram. Det går mao åt en del av energin att räta upp pilen då fenorna bromsar/styr för att försöka räta upp pilen. /S
Publicerat Juni 20, 200818 yr Mycket intressant film och Grim reaper spetsen. Jag och mamre ska ju precis till att skicka en beställning på dessa spetsar. Jag kommer absolut att testa dessaspetsar i Afrika. Börjar med Impala och ger det bra resultat så blir det test på vårtsvin. Allt detta om man nu får en skottchans på dessa vilt. Jakt är jakt och inga garantier finns. Men helt klart en spets värd att prova. Jag har alltid skjutit med fasta blad och nu känner jag att det är dags att prova mekaniska. Det som tidigare gjort mig negativ är lösningen med oringar och gummisnoddar som håller bladen på plats. Dessa nya spetsar har inget sånt och jag känner en nyfikenhet mot dessa och hur de kan tänkas prestera. Glad midsommar på er alla!
Publicerat Juni 28, 200818 yr hm. såg ytterligare en. och undrar om inte jag skippar mekaniska spetsar... ..visserligen skjutna i ett oljefat.. men bladen höll åtminstone på dom fasta spetsarna..
Publicerat Juni 28, 200818 yr En spets som lasse sku ta hem o testa sa han igårkväll att var "Trophy Ridge undertaker piston-hammer tec". var hittar jag en filmsnutt på den då? Tror jag ska beställa sådana när han får hem dom o se o tryna lite va de e för grejer.
Publicerat Juni 28, 200818 yr Jag skjuter Spitfire och såhär långt är jag nöjd, men det kan väl komma tillfällen då de misslyckas förstås. Nu tycker jag att alla fördelarna med en mekanisk spets överväger de potentiella dåliga sidorna. 1. Flyger som en tavelspets, sparar mycket tid vid "tuning" 2. Säkrare, inga plåster på fingrar, samt i dåligt ljus är risken att man snittar sin sträng eller kabel mindre 3. kortare pil utan sk "Overdraw" för oss som kanske spretar lite med fingrarna kan man endå dra in pilen långt (nära figrarna) utan att vara orolig att man kapar finger toppen. Kommer fortsätta skjuta mek spets tills den bevisar motsattsen alltså. Ang filmerna, jo ser nog snyggt o bra ut, skulle dock ta dem på mer allvar om de va gjorda av någon som inte jobbar på just det företaget Är alltid misstänksam mot reklam filmer...
Publicerat Juni 28, 200818 yr hm. såg ytterligare en. och undrar om inte jag skippar mekaniska spetsar...http://www.youtube.com/watch?v=Qc-srIw3na0...feature=related ..visserligen skjutna i ett oljefat.. men bladen höll åtminstone på dom fasta spetsarna.. Schaman, den dagen då oljefat blir lovliga som jakt byte ska jag också bekymra mig om mina spetsar, igentligen en helt irrelevant test, de villebråd vi jagar (från sett afrika jakter på hårdhudingar) har samma densitet som en vatten fylld plastpåse ! (lite överdrivet kanske) Är man osäker så ska man naturligtvis testa sig fram till man hittar det som man själv tror på A och O är att man litar på de grejerna man använder samt erfarenhet från jakt med dem. det är en jungel med prylar o spetsar och tillverkarna måste komma ut med nya grejer varje år vilket gör vårt liv något mer invecklat naturligtvis När du väl börjat att jaga med bågen, kommer du att märka att ditt största problem inte är spetsen i sig utan om den hinner rosta fast innan du ens har ditt första djur på skott håll
Publicerat Juni 28, 200818 yr jo det är väl så dedär me densiteten.. samma när dom testade spetsarna på plywood.. klart att risken finns att dom studsar bort då. nåja. man får väl olja spetsarna så dom inte rostar CRC är fina grejer! Hört nåt om fler intresserade ännu RP?
Publicerat Juli 7, 200818 yr DR: js kan du bota mej? kan inte tänka på annat än pilar o bågar varför köpte jag bössor har liksom tappat intresset för dessa saker just nu!!!!!!!!!!!!!! mer bågar m tillbehör till loggan kanske vi kan ha ett till lägg: bågjägare gör det i det tysta med prec, men det vette f-n om jag vill bli botad när jag tänker efter samme
Publicerat Juli 7, 200818 yr skönt att höra att det inte bara är jag som hoppar av skeet och bänkskyttet i framtiden :S faktiskt så är bågen en sjukdom.. men de gäller ju att ha bössan i trim iallafall om man får i nerverna o behöver gå ut o skjuta ett rådjur imellanåt
Publicerat Juli 7, 200818 yr DR: js kan du bota mej?kan inte tänka på annat än pilar o bågar varför köpte jag bössor har liksom tappat intresset för dessa saker just nu!!!!!!!!!!!!!! mer bågar m tillbehör till loggan kanske vi kan ha ett till lägg: bågjägare gör det i det tysta med prec, men det vette f-n om jag vill bli botad när jag tänker efter samme " Bågjägare gör det med spänning" eller " Bågjägare gör det med fjong" "Bågjägare gör det med drag"
Publicerat Juli 8, 200818 yr "Skjut båge och träffa nya vänner!" Eller " Willhem Tell va en fjolla! "
Publicerat Juli 8, 200818 yr Eller " Willhem Tell va en fjolla! " "hellre en Hoyt i hallen än en jaktspets i ballen"
Publicerat Juli 19, 200818 yr ett STORT TACK till dr: js för hans tålamod med mej i mitt svåra tillstånd men han lyssnade och skrev ut ett recept till mej och det vart en bear båge samme