Publicerat Juni 16, 200818 yr tänkte använda min nyinköpta foderspridare till att åtla in duvor....det enda som odlas runtomkring här i bygden är korn och havre så det är väl det jag skall använda, menni som har provat fodra in duvor, hur gör ni?när börjar ni?placering? allt ni kan vore jag tacksam för att ta del av....och om ni vet vart man kan beställa ärtor/majskorn så våre jag tacksam!
Publicerat Juni 16, 200818 yr tänkte använda min nyinköpta foderspridare till att åtla in duvor....det enda som odlas runtomkring här i bygden är korn och havre så det är väl det jag skall använda, menni som har provat fodra in duvor, hur gör ni?när börjar ni?placering? allt ni kan vore jag tacksam för att ta del av....och om ni vet vart man kan beställa ärtor/majskorn så våre jag tacksam! Klockren tråd Wille, precis vad jag sökte,, Jag har köpt havre/ärt blandning på granngården , kostar ca 5,5 kg När man köper det i 25 kg säckar. Jag sparade 100 kg till utfodring till hösten.
Publicerat Juni 16, 200818 yr Författare ja, tänkte strö ut en hel del bröd runt åcå, det har jag sett att då går och äter här....det har jag fri tillgång till...vi försökte köpa ärtor på granngården för att så viltåkern med i våras, men det var tamejfan slut överallt då iaf. har du bra duvmarker skurebo?
Publicerat Juni 16, 200818 yr ja, tänkte strö ut en hel del bröd runt åcå, det har jag sett att då går och äter här....det har jag fri tillgång till...vi försökte köpa ärtor på granngården för att så viltåkern med i våras, men det var tamejfan slut överallt då iaf. har du bra duvmarker skurebo? Det var samma för mig, jag har alltid fått ärtor av min arrendator men iår skulle han inte så ärtor pga att frisen äter upp dom,,, (inte hos mig tyvärr). Här är det skitsvårt att få tag i bröd då många fodrar grisarna med det, även ägaren till ett av bagerierna i stan, så hans är upptaget. Jag vet inte riktigt om jag har bra duvmarker, har bara jagat duva i ett par år och lär mig fortfarande mer o mer hela tiden, jag ska börja med bullvaner i år , det har jag inte provat och det verkar vara en förutsättning för att de ska slå nära. jag har i år sått 4 små viltåkrar på kanske 1,5 ha tillsammans med ärt/havre blandning, det är nästan alltid duvor där när jag kommer dit med så visst finns det duva men inte som i Argentina. Mycket verkar ju åxå bero på vem som slår vad i närheten av där man jagar,, om bonden 5 km bort slår havre o ingen har slagit det här så flyger det inte så mycket. Men skam en som ger sig,, ska jaga mycket mera duva iår iallafall. Var finns du wille o hur ser dina marker/förutsättningar ut.
Publicerat Juni 17, 200818 yr Vi har haft igång gris åtlar i några år nu. Skulle nog kunna fälla inte så lite antal duvor på dessa. Brukar va tjockt om det skulle va så att grisarna är borta en tid. Använder foderspridare o det ökar garanterat på fågelbestånden.. Hmm.. undrar om man snart kan använda sånna där blå tunnor som lockfågel ? Ska nog ta o lura lillgrabben till o hänga med o plocka duvor med 22:an i höst
Publicerat Juni 17, 200818 yr Vi har haft igång gris åtlar i några år nu.Skulle nog kunna fälla inte så lite antal duvor på dessa. Brukar va tjockt om det skulle va så att grisarna är borta en tid. Använder foderspridare o det ökar garanterat på fågelbestånden.. Hmm.. undrar om man snart kan använda sånna där blå tunnor som lockfågel ? Ska nog ta o lura lillgrabben till o hänga med o plocka duvor med 22:an i höst Vad fodrar du grisen med som lockar så mycket duva? Ärtor är ju en delikatess för duvor..
Publicerat Juni 17, 200818 yr Vad fodrar du grisen med som lockar så mycket duva?Ärtor är ju en delikatess för duvor.. Vad som i sädväg. Hör iofs till saken att det inte odlas speciellt mycket i min trakter. De duvor som finns måste äta någonstans. Kan va sådär 20-40 duvor under spridarn när man kommer dit, inte nu då men senare när ungfåglarna är flygga å sådär. Överdriver nog lite oxå I jämförelse med tex ställen där det fälls 3 siffrigt så är mitt rekord på 26 duvor på en förmiddag på en bössa rätt klent. Den gången på liggsäd på en pytteåker på 60x80 m.. Förmodligen enda stället i kommunen där det va liggsäd.
Publicerat Juni 17, 200818 yr tänkte använda min nyinköpta foderspridare till att åtla in duvor....det enda som odlas runtomkring här i bygden är korn och havre så det är väl det jag skall använda, menni som har provat fodra in duvor, hur gör ni?när börjar ni?placering? allt ni kan vore jag tacksam för att ta del av....och om ni vet vart man kan beställa ärtor/majskorn så våre jag tacksam! Tror att Granngården har ngn de kallar "Duvfoder"? Har iaf funnits och funkar kanon för grisarna iaf. Är ju lite av varje inkl majs, ärtor etc.
Publicerat Juni 17, 200818 yr Vad som i sädväg.Hör iofs till saken att det inte odlas speciellt mycket i min trakter. De duvor som finns måste äta någonstans. Kan va sådär 20-40 duvor under spridarn när man kommer dit, inte nu då men senare när ungfåglarna är flygga å sådär. Överdriver nog lite oxå I jämförelse med tex ställen där det fälls 3 siffrigt så är mitt rekord på 26 duvor på en förmiddag på en bössa rätt klent. Den gången på liggsäd på en pytteåker på 60x80 m.. Förmodligen enda stället i kommunen där det va liggsäd. Tror att vi har lika mycket eller lite duvor du och jag . låter som här .. Ibland mer ibland mindre,,, tror att det bli mycket bättre med bulvaner.. Vad har du för spridare?
Publicerat Juni 17, 200818 yr tänkte använda min nyinköpta foderspridare till att åtla in duvor....det enda som odlas runtomkring här i bygden är korn och havre så det är väl det jag skall använda, menni som har provat fodra in duvor, hur gör ni?när börjar ni?placering? allt ni kan vore jag tacksam för att ta del av....och om ni vet vart man kan beställa ärtor/majskorn så våre jag tacksam! Jag har börjat att fodra med ca 10-20 l ärtor. med ett par dagar imellan ett par veckor innan jaktstart , runt 1 aug, öka sedan på mot slutet. Så gör jag ,,, vet inte om det är rätt eller fel!!
Publicerat Juni 17, 200818 yr Tror att vi har lika mycket eller lite duvor du och jag . låter som här ..Ibland mer ibland mindre,,, tror att det bli mycket bättre med bulvaner.. Vad har du för spridare? Vi har ett gäng Accufeeder eller va de heter, men vi fodrar ju för grisarna... Nästan lite irriterande o få säden uppäten av fåglar...
Publicerat Juni 17, 200818 yr Vi har ett gäng Accufeeder eller va de heter, men vi fodrar ju för grisarna...Nästan lite irriterande o få säden uppäten av fåglar... Du kanske skulle lägga ut skyddsjakten på anbud
Publicerat Juni 17, 200818 yr Författare skurebo; jag bor 2 mil utanför borås, och det enda som odlas här är havre och korn, finns hyggliga mängder duva här i mina ögon iaf.... men brlöd skall dom få, det vet jag att de giller att gå och picka i...spridaren borde komma imorgon, så efter storhelgen skall jag göra ställning till den. skall ställa in den redan nu med två mindre givor per dag för att en öka spridningstiden vartefter jag ser att fåglarna äter...drömmen är bockjakt på morgon, fin fågeljakt på dagarna och pyrscha på kvällen igen, som pricken över I:et så börjar min andra 3veckors semesterperiod måndagen den 18 augusti...
Publicerat Juni 17, 200818 yr skurebo; jag bor 2 mil utanför borås, och det enda som odlas här är havre och korn, finns hyggliga mängder duva här i mina ögon iaf.... men brlöd skall dom få, det vet jag att de giller att gå och picka i...spridaren borde komma imorgon, så efter storhelgen skall jag göra ställning till den. skall ställa in den redan nu med två mindre givor per dag för att en öka spridningstiden vartefter jag ser att fåglarna äter...drömmen är bockjakt på morgon, fin fågeljakt på dagarna och pyrscha på kvällen igen, som pricken över I:et så börjar min andra 3veckors semesterperiod måndagen den 18 augusti... Vi verkar ha samma fantasi om den perfekta 16;e aug . Fantiserar åxå om detta upplägg det jag ser som lite jobbigt är att jag vill vara ute i gryningen på duvorna så jag får vara snabb med bocken, alternativt så tar jag lite duva på morgonen för att sedan smyga runt lite mellan 7-9 oså duva igen,,, Jag tror det är tidigt att börja med fodringen men jag kan ju ha helt fel, bra att lära dom var det finns mat,,, ,,,,,,,,,, kanske inte är så dumt, hur mycket kommer du att ge i varje giva tror du?
Publicerat Juni 17, 200818 yr Tror att Granngården har ngn de kallar "Duvfoder"? Har iaf funnits och funkar kanon för grisarna iaf. Är ju lite av varje inkl majs, ärtor etc. ska kolla upp det fordret!!
Publicerat Juni 18, 200818 yr Författare jaf cet inte, den sprider ju upp till 30 sekunders intervaller, vet inte hur mycke som hinner ut då? jag får väl prova mig fram....det skall väl mest vara så at tde vet att det finns mat där....sen om duvorna blir fler så får jag väl öka spridningen.....strax därpå så blir dom lokala änderna lovligt byte också ju. hur har ni det med änder och gäss i småland?
Publicerat Juni 18, 200818 yr jaf cet inte, den sprider ju upp till 30 sekunders intervaller, vet inte hur mycke som hinner ut då? jag får väl prova mig fram....det skall väl mest vara så at tde vet att det finns mat där....sen om duvorna blir fler så får jag väl öka spridningen.....strax därpå så blir dom lokala änderna lovligt byte också ju. hur har ni det med änder och gäss i småland? Hos mig är det knappast några änder,,, en o annan kanadagås finns, har för dåligt med vatten på min mark,,,,, Ska nog lösa lite mera med ett viltvatten frammåt.
Publicerat Juni 18, 200818 yr Författare ok, vi har två grävda dammar och ganska mycke sjö på marken, vi planterar ut änder i dammarna, men skjuter bara de rent vilda...uppe i sjön finns mycke kanadensare och grågår, brukar årligen bli några stycken...
Publicerat Juni 19, 200818 yr Fan vad ni håller på nu blir man ju tvungen och köpa sig en spridare oxå Härligt med ny uppslag inom duv jakten
Publicerat Juni 19, 200818 yr Fan vad ni håller på nu blir man ju tvungen och köpa sig en spridare oxå Härligt med ny uppslag inom duv jakten Jag kan se mig själv svinga med en duva o klämma ev en smäll rakt i spridaren, inte så himla gott det,, Måoste ställa den skyddat tror jag
Publicerat Juni 19, 200818 yr Hmm. Läste en artikel om inåtling av duvor i nån jakttidning för ett tag sen och blev ganska sugen. Denna tråden minskade inte suget direkt. hehe. Får nog fasen åka till torsbo och skaffa mej en spridare. Det stod föresten i artikeln att grovsalt skulle vara bra med. är det någon som testat det?
Publicerat Juni 19, 200818 yr hittade denna artikeln nu med http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/a...kaduvorisko.asp
Publicerat Juni 19, 200818 yr hittade denna artikeln nu med http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/a...kaduvorisko.asp Ska läsa artikeln om en stund,,, dumma arbete som tar mycket tid för mig... Kan tänkla mig att salt kan vara bra,, de flesta djur vill ju ha salt---
Publicerat Juni 19, 200818 yr hittade denna artikeln nu med http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/a...kaduvorisko.asp Nu han jag med att läsa den,, har läst den innan men visst känns det lockande,, Jag ska till dina trakter idag,, ska till ett ställe som heter sjöstjärnans ridläger o hämta en häst till älsta dottern.
Publicerat Juni 19, 200818 yr Nu han jag med att läsa den,, har läst den innan men visst känns det lockande,,Jag ska till dina trakter idag,, ska till ett ställe som heter sjöstjärnans ridläger o hämta en häst till älsta dottern. Hehe åfan. Inte mer än 15 km från mej