Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

infodring av duvor

Featured Replies

Publicerat
Hehe åfan. Inte mer än 15 km från mej :)

O faan, ska vara där ca 18,00 i kväll.

Publicerat
  • Författare

skurebo, vi får bju varandra på duvjakt, när vi fått det att fungera....hoppas min spridare dumper ner nu i början av veckan.

Publicerat
skurebo, vi får bju varandra på duvjakt, när vi fått det att fungera....hoppas min spridare dumper ner nu i början av veckan.

Gärna det, vore mycket kul o komma upp til dig o se hur du har det, så jag kan rätta till hos mig innan du kommer ner. :rolleyes::rolleyes:

var ute o promenerade o såg 4 duvhökar cirkla runt,,, dumma fåglar, fredade är dom med,,

Grannen som jag hjälpte med en viltåker har ca 4 ton havre o ett magasin,,, så foder till spridaren finns!!! :D

Publicerat
Jag kan se mig själv svinga med en duva o klämma ev en smäll rakt i spridaren, inte så himla gott det,,

Måoste ställa den skyddat tror jag :D:D

Extra förstärka med plåt runt spridaren :o

Ska bli spänande att höra hur det går för er med duvorna

Har pratat med polaren om införskaffa en spridare så vi får se hur vi gör

Men med era blivande framgångar så ska han inte var så svår övertalad

Publicerat
Extra förstärka med plåt runt spridaren :D

Ska bli spänande att höra hur det går för er med duvorna

Har pratat med polaren om införskaffa en spridare så vi får se hur vi gör

Men med era blivande framgångar så ska han inte var så svår övertalad

Jo det kan ju vara något,, kan ju försöka att ge faan i o skjuta på den åxå :D

Spridaren är nog inget problem , foderpriserna känns mera betungande, inget problem om man fodrar någon månad om året men jag är ganska sugen på att börja fodra redan i maj nästa år, försöka dra mycket duvor hit så dom häckar i närheten, mera hemmaduvor att jaga på så sett.

När jag köpte utsäde till viltåkrarna gav jag ca 5kr /kg havre/ärt blandning.

Hur mycket foder som går åt per månad vet jag inte, har ingen koll på hur mycket spridarna sprider. :o

Publicerat
  • Författare

fick hem spridaren nu, om jag hinner så ska jag montera den på tunna och ställning imorgon...men tanken är att den skall på sikt kunde användas till gris också, så på vilken höjd skall jag sätta spridaren?hörde nånstans om 160cm från backen?? nån som vill verifiera? på tal om rovfåglar så såg jag en vid dammen idag när jag var och tittade till ällingarna. han såg hungrig ut. förresten så försvann 7st ällingarn under midsommarhelgen ur den ena dammen, skit åxå.

Publicerat
fick hem spridaren nu, om jag hinner så ska jag montera den på tunna och ställning imorgon...men tanken är att den skall på sikt kunde användas till gris också, så på vilken höjd skall jag sätta spridaren?hörde nånstans om 160cm från backen?? nån som vill verifiera? på tal om rovfåglar så såg jag en vid dammen idag när jag var och tittade till ällingarna. han såg hungrig ut. förresten så försvann 7st ällingarn under midsommarhelgen ur den ena dammen, skit åxå.

Generellt så sprider den väl lite längre om du monterar den högt,men det blir ju svårare att fylla på den :P

Jag tycker mig ha betydligt mera rovfågel nu en baa för ca 5 år sedan. ;) vet inte varför. :lol:

• 2 weeks later...
Publicerat

Nu hämtade jag hem två st spridare från min lokala leverantör,,

Ska ut nu o montera på tunna o ställning, ska bli gött när den kommer ut, verkar som även duvorna har lämnat mig :P

Hur går det för dig Wille, har du fått upp spridaren ännu?

Jag kommer ju även att använda mina spridare till gris så jag monterar dom på en ställning.

Köper nog hem lite duvfoder i morgon från klantmännen o provar den. :lol:

lasse

Publicerat
Nu hämtade jag hem två st spridare från min lokala leverantör,,

Ska ut nu o montera på tunna o ställning, ska bli gött när den kommer ut, verkar som även duvorna har lämnat mig :P

Hur går det för dig Wille, har du fått upp spridaren ännu?

Jag kommer ju även att använda mina spridare till gris så jag monterar dom på en ställning.

Köper nog hem lite duvfoder i morgon från klantmännen o provar den. :lol:

lasse

Räknade till 19 duvor som lyfte vid en av mina foderautomater i går.. Men tanken var ju att grisarna skulle vara där.. B)

Publicerat
...men tanken är att den skall på sikt kunde användas till gris också, så på vilken höjd skall jag sätta spridaren?hörde nånstans om 160cm från backen?? nån som vill verifiera?

Vi har våra 2 spridare på ca 160 cm, dessa har grisarna INTE kommit åt. Även en kompis har sin på den höjden och inte heller han han råkat ut för några missöden.

Publicerat
  • Författare

skurebo: jag har monterat ihop spridaren med tunna och ställning enligt konstens alla regler...har hällt ut hinkar så att duvorna vet att det finns mat, och de har ätit...doch har inte spridaren kommit på plats, det är ju ändå 200m för mig att flytta den med fyrhjuling så det tar lite tid .... :rolleyes: skämt åsido, den får stå här tills jag vet att de är där konturnierkigt och äter.....

Publicerat

Jag monterade ihop min ikväll,, tog en 50L tunna för fosfor som jag gjode hål i boddet på och monterade på spridaren.

Tåg tre reglar och skruvade fast på tunnan.

Hoppas den inte blåser ikull,, ska nog förankra den i marken med ett par extra stag.

Ställde tiden på tre sek morgon o kväll, får se om jag ökar på det om någon vecka.

Lasse

post-2287-1215462444_thumb.jpg

Publicerat
Räknade till 19 duvor som lyfte vid en av mina foderautomater i går.. Men tanken var ju att grisarna skulle vara där.. :rolleyes:

Är just så jag vill ha det på min,, har en till som jag inte satte ihop ikväll,,, den är tänkt till grisen. :lol:

Publicerat
  • Författare

sett några duvor än skurebo? tänk om man kunde få med sig tjejen neråt dina trakter en kväll, kika till det hur du har det.....öl behöver du inte bekymra dig om, det kan jag ta med mig.... <_<

Publicerat
sett några duvor än skurebo? tänk om man kunde få med sig tjejen neråt dina trakter en kväll, kika till det hur du har det.....öl behöver du inte bekymra dig om, det kan jag ta med mig.... <_<

Tror att det har gått troll på mina marker just nu, inte ett liv

Tror att jag såg en duva idag, och jag vet att jag hörde en <_<

Gör gärna det, öl är inget problem här heller, tror det står ca 30flak i källaren.

Tjejen kanske gillar hästar,,,? vi har 5 här just nu, tre är våra och 2 är grannen tillika svågern o svägerskans.

Publicerat
  • Författare

ja, hon kunde gott ge sig iväg en stund till häst, så vi får va lite grabbiga av oss....

Publicerat
:):lol:
  • 3 weeks later...
Publicerat
  • Författare

skurebo: hur lång tid tog det inan duvorna hittade din spridare? jag har ställt ut min nu äntligen, och har placerat den öppet där jag vet att det flyger en del duva...bättre sent är anldig, med lite tur så hinner några upptäcka den till premiären iaf!

Publicerat
skurebo: hur lång tid tog det inan duvorna hittade din spridare? jag har ställt ut min nu äntligen, och har placerat den öppet där jag vet att det flyger en del duva...bättre sent är anldig, med lite tur så hinner några upptäcka den till premiären iaf!

Det tog nog någon vecka eller två, men jag vet ju att de alltig flyger den väcgen så helt off var den ju inte.

Jag kommer att slå mera av havren som jag satt på viltåkern innan, spridaren stå mitt i .

I morgon vet jag mera exakt hur de flyger då jag ska vak räv /grävling där i trakten.

Faan vad frun ogillar mitt allt ökande jaktintresse´ ;)

har nog druckit lite för mycket famus grouse i kväll, klockan ställd på 3. ;)

Publicerat

En stor kopp kaffe och sen DUVJAKT!!!

Publicerat
  • Författare

vad har du för foder i din spridare då? jag såg imorses några duvor som flög väldigt nära spridarplatsen, så jag hoppas att de skall hitta ner.... fan vad trög jag är som inte ställt ut den före....det är väl cirka 200m till den men jag ser den från sovrummet så om dom landar så kan jag se det hemifrån....mysigt....

Publicerat

Kan kanske komma med några tips, om man ska mata in dom med hjälp av en spridare eller för hand så är det ju det här med att dom ska hitta maten. Först skulle jag köra med en jördfräs eller en plog eller nåt så man vänder på jorden så den blir mörk och fri från gräs så säden syns bra uppifrån, sen är det ju bra om man man kan lägga det under en flygväg eller under några ledningar där dom brukar sitta eller i närheten av något duv träd. Men ska man få riktigt bra resultat så är ett duvflygstråk det bästa. då kan du med hjälp av bulvaner sen ta ner ganska mycke fågel, för ska dom slå bra för bulvaner så är det bästa om dom bara kan gå ner direkt från luften än att måste vika av från deras väg och leta sig till bulvanerna. Ärtor, vete ,korn går bra, havre gillar dom inte. Ärtorna blir dom som tokiga efter att regn gjort dom mjuka och att dom börjat gro.

Publicerat
  • Författare
Kan kanske komma med några tips, om man ska mata in dom med hjälp av en spridare eller för hand så är det ju det här med att dom ska hitta maten. Först skulle jag köra med en jördfräs eller en plog eller nåt så man vänder på jorden så den blir mörk och fri från gräs så säden syns bra uppifrån, sen är det ju bra om man man kan lägga det under en flygväg eller under några ledningar där dom brukar sitta eller i närheten av något duv träd. Men ska man få riktigt bra resultat så är ett duvflygstråk det bästa. då kan du med hjälp av bulvaner sen ta ner ganska mycke fågel, för ska dom slå bra för bulvaner så är det bästa om dom bara kan gå ner direkt från luften än att måste vika av från deras väg och leta sig till bulvanerna. Ärtor, vete ,korn går bra, havre gillar dom inte. Ärtorna blir dom som tokiga efter att regn gjort dom mjuka och att dom börjat gro.

tackar, jag tror att förutsättningarna som du nämner finns där jag har min spridare....det är barmark och det flyger lite duvor över där, det finns inga jättemängder i dessa områden. utöver så finns det en jätteek ganska nära där dom brukar sitta att glo. havre och korn har jag tillgång till, jag tycker det funkar att jaga duva över både havre och korn här, då det är det enda som odlas i områdena omkring. ärtor var skitsvårt att få tag på i våras då det skulle användas till viltåkern.....finns det nån bra viltvårdssida där man kan beställa dylikt?

• 4 years later...
Publicerat

Detta ska testas.

S.

Publicerat

tackar, jag tror att förutsättningarna som du nämner finns där jag har min spridare....det är barmark och det flyger lite duvor över där, det finns inga jättemängder i dessa områden. utöver så finns det en jätteek ganska nära där dom brukar sitta att glo. havre och korn har jag tillgång till, jag tycker det funkar att jaga duva över både havre och korn här, då det är det enda som odlas i områdena omkring. ärtor var skitsvårt att få tag på i våras då det skulle användas till viltåkern.....finns det nån bra viltvårdssida där man kan beställa dylikt?

Har du en 22a så kan du få en riktigt kul jakt i den eken. Jag hade ett sånt där träd på min förra mark där duvorna gärna ville sitta och spana.

En morgon satt jag och sköt ett 10 tal med 22an i detta träd.

Det roliga var att när en kom och satte sig så sköt jag den och efter några sekunder kom det en till och satte sig på samma gren och spanade efter den jag just sköt. Jag nöp den oxå och behövde inte vänta läge på att den tredje dök upp.

Det verkade som att dom blev nyfikna på varför duvan som satt i trädet dök i backen så snabbt.