Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Diavari vs VariPoint?

Featured Replies

Publicerat

Begriper inte detta riktigt.. jagat med ett Trijicon 3-9x50 tror jag det var och herrejävlar vilket sugrör det var till synfält. På en annan bössa hemma hade jag en Zeiss med ungefär samma värden och jag kan ärligt talat inte begripa hur folk kan hissa Trijicon..

Sen när det gäller grisvaket, skaffade en Varipoint 1,5-6x42 med riktmedel 54 och den fungerar lika bra när jag går med hund som när jag vakar gris. Visst, de absolut mörkaste nätterna så fixar jag inte att skjuta, men vinsten av att slippa byta sikten och fibbla gör att lilla Varipointen känns som en klockren kompromiss. Sen så brukar grisvaken vara tämligen lugna tillställningar så det känns som man har god tid att ratta på belysningen om man nu skulle behöva det ;)

Mvh!

Publicerat
Begriper inte detta riktigt.. jagat med ett Trijicon 3-9x50 tror jag det var och herrejävlar vilket sugrör det var till synfält. På en annan bössa hemma hade jag en Zeiss med ungefär samma värden och jag kan ärligt talat inte begripa hur folk kan hissa Trijicon..

Sen när det gäller grisvaket, skaffade en Varipoint 1,5-6x42 med riktmedel 54 och den fungerar lika bra när jag går med hund som när jag vakar gris. Visst, de absolut mörkaste nätterna så fixar jag inte att skjuta, men vinsten av att slippa byta sikten och fibbla gör att lilla Varipointen känns som en klockren kompromiss. Sen så brukar grisvaken vara tämligen lugna tillställningar så det känns som man har god tid att ratta på belysningen om man nu skulle behöva det <_<

Mvh!

Nja, jag har väl inte direkt varesej hissat eller dissat nåt fabrikat. Jag tror också att Zeiss är vassare i allt mot Trijicon, dock tycker jag inte att prislappen är i paritet med skillnaden. Dessutom är jag överrygad om att många som har Zeiss på bössan inte hade märkt nån skillnad i sin jaktutövning gentemot om det satt en Trijicon på bössan. Om man tittar på Vapentidningens test av stora sikte så får faktiskt Trijicon högsta betyg tillsammans med Zeiss (och några till) vad gäller synfält vilket till del motsäger din upplevelse av att syfältet skulle vara litet men det kan vara lite hur man upplever det tillsamans med felaktigt montage.

Publicerat

Nope jag rattade vildsint på förstoringen men fick inte till något vettigt oavsett vad jag gjorde.. Hade bra bild i övrigt dvs skarpa kanter så montaget var nog i sin ordning. Det jag kan tänka mej är att det var ngn sunkmodell av Trijicon eller något sånt, jag vet inte..

Sen känns det som det kvittar att dyrsiktena är just dyra, det svider då men sen har man grym optik.. Med de två jag har nu så finns inga skäl direkt att byta till något annat, möjligen så lurar jag på att byta Diavarin med 56 glugg mot ett Varipoint med 50 öppning men det känns inte speciellt angeläget.

Mvh!

Publicerat

Tillhör dom som bytit en belyst diavari (förvisso Z) med 56 objektiv till ett Trijicon med 56 objektiv för svinvaken. Vidhåller alla dagar i veckan att Trijicon hänger med Zan i alla fall. Annars skulle den inte vara kvar. Mekaniskt tillhör dom eliten på marknaden, tror det procentuellt sett går flera diavaris än Trijicon på service. Känner flera som fått skicka nya diavari effter endast ett par månader.

Riktmedlet är för nattvak mycket lämpat, enligt mig iaf.

Publicerat
Nope jag rattade vildsint på förstoringen men fick inte till något vettigt oavsett vad jag gjorde.. Hade bra bild i övrigt dvs skarpa kanter så montaget var nog i sin ordning. Det jag kan tänka mej är att det var ngn sunkmodell av Trijicon eller något sånt, jag vet inte..

Sen känns det som det kvittar att dyrsiktena är just dyra, det svider då men sen har man grym optik.. Med de två jag har nu så finns inga skäl direkt att byta till något annat, möjligen så lurar jag på att byta Diavarin med 56 glugg mot ett Varipoint med 50 öppning men det känns inte speciellt angeläget.

Mvh!

Du skulle egentligen ha en Z6i som är så känslig för synfält eftersom Swarren spöar Zeissen rejält där. Själv funderar jag på att köpa en Z6i 2-12X50 som ersättning för två sikte på 308:an. Blir ju billigare med ett sikte än två samt smidigare.

Publicerat

Tänkt tanke på Swarren, har nog möjlighet att få den till bra pris, men insett att det helt enkelt inte finns något skäl att byta bort nuvarande glugg. Vill inte in i något ekkorrhjul med bytande till höger och vänster sen finns helt enkelt inget skäl att byta.

Mvh!