Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

2008 års Björnjakt

Featured Replies

Publicerat
Fick lite bilder som tydlien var från grannlaget dit jag ska i morgon.. en rejäl pjäs som enligt de uppgifter jag har fått skulle vägt run 275kg...

Lite synd den redan är skjuten.. :/

Skulle du har nerver nog att skjuta den??? ;)^_^

• Svar 89
  • Visningar 12,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat
Skulle du har nerver nog att skjuta den??? ^_^;)

Skjuta? Nää... strypt den! ;)

Publicerat

Jag har några bilder från björnjakter i min jaktdagbok om de fattas bilder här.

Publicerat

Jag kan skicka några bilder på nalle om någon vill lägga in dom. Själv är jag inte kunnig

PM mej ett mob nr så skickar jag bilder

Roger

Publicerat

Här verkar landets björnjägare nr 1.

http://www.vk.se/Article.jsp?article=216670

Han får väl dela den platsen med Rasmus. Dom verkar vara lika bra bägge 2.

:lol:

Publicerat

Ja dessa fantastiska jornalister!!!!! Fattar inte hur dom kan koka ihop de.

Pinsamt är vad de är

Publicerat

Nalle Puh är lömsk nnär den spelar död. Vilka krafter och energi den har kvar trots halsskottet. :( Inget att leka med. bättre med ett skott extra än ett skott för lite innan man går fram till nalle.

Publicerat

Här i länet går det fortsatt trögt med björnjakten. :blush: Bara 18 av 54 nallar skjutna ännu. :D

http://www.bd.lst.se/rovdjur/default.aspx?propID=10002117

I denhär takten kommer inte alla björnar att bli skjuna i år innan björnjaktssäsongen är slut.

:blush:

Publicerat

Finns det några uppgifter på hur mycket kalv björnen tar?? Där jag jagar i Västerbotten pratas det om färre kalvar och att vi såg fler ensamma kor. Även i Jämtland där jag jobbar har jag hört samma tongångar. Man har ju hört att en björn kan följa en ko som ska föda i dagar och sedan klippa kalven när den kommer ut.

Hur är det i de områden där stammen är som tätast typ Strömsund ? Ser man samma sak där eller är det bara ett sätt för oss jägare att skylla ifrån oss på en illa skött älgstam?? Vad tror du??

MVH Erik

Publicerat
Finns det några uppgifter på hur mycket kalv björnen tar?? Där jag jagar i Västerbotten pratas det om färre kalvar och att vi såg fler ensamma kor. Även i Jämtland där jag jobbar har jag hört samma tongångar. Man har ju hört att en björn kan följa en ko som ska föda i dagar och sedan klippa kalven när den kommer ut.

Hur är det i de områden där stammen är som tätast typ Strömsund ? Ser man samma sak där eller är det bara ett sätt för oss jägare att skylla ifrån oss på en illa skött älgstam?? Vad tror du??

MVH Erik

Samma här! En hel del antar jag, även om vi inte har hittat några slagna kalvar på våra marker. ^_^

Publicerat

Personligen tror jag det är mer pga brist på tjurar det är dåligt med kalv. Iofs så spelar ju säkert björntätheten också in men enligt jägareförbundet så ligger det kring 20% av kalvarna om jag inte minns helt fel från björnjaktskursen. I ett extremt björntätt litet område (dalgång med extremt branta fjäll runt) i norge där björnarna tydligt specialicerat sig på älgkalv hade dom dock uppmätt ca 80% av kalvarna tagna av björn.

Vi har dåligt med kalv på våra marker och MÅNGA!!!! ensamna kor. Men INGA tjurar. Nu har vi satt in avskjutning för att försöka jämna ut könsfördelningen men eftersom många lag inte gör så utan tror att en tjur kan betäcka 2-300kor eller nåt så blir det kanske inte så stor skillnad.

Kanske inte så mycket björnjakt men våran teori på problemet med få älgkalvar i alla fall.

Publicerat
Nalle Puh är lömsk nnär den spelar död. Vilka krafter och energi den har kvar trots halsskottet. :( Inget att leka med. bättre med ett skott extra än ett skott för lite innan man går fram till nalle.

Jo de såklart, men jag såg den inte från där jag stod så jag hade inte mycket val om man säger så.

6,5an är inte idealisk för den sortens vilt. Nu är till och med jag överbevisad :huh:

Publicerat
Jo de såklart, men jag såg den inte från där jag stod så jag hade inte mycket val om man säger så.

6,5an är inte idealisk för den sortens vilt. Nu är till och med jag överbevisad :huh:

Ok! Är det du som är skytten? Den kan lägga sig i bakhåll i sitt eget spår. Ett väldigt smart djur. Hög IQ må jag säga.

Publicerat

Idag sköt en vän denna, hane på 250 kg

Mobilbild....

post-3-1222110706_thumb.jpg

Publicerat

Vet inte vad som sagts om fallet, men min hund stod och skällde på den när jag skutt.

På ca 10m fick jag på en smäll i halsen, såg att djuret trillade.

Men de var ganska risig terräng så jag kunde inte se den från där jag stod, efter ca 3-5min gick jag fram och då ser jag han ligga på rygg med huvudet åt mitt håll. Han ser mej och reser sej, snurrar runt, och går på.

Har hela tiden byssen mot axeln och får på ett skott mot nacken, han tvärdör 2m framför fötterna.

Kan inte se hur jag skulle gjort annorlunda. Förutom grövre rör, 6,5an orkade inte slå av halskotpelarn.

Blev ju onödigt spännande på slutet

Publicerat
Vet inte vad som sagts om fallet, men min hund stod och skällde på den när jag skutt.

Men de var ganska risig terräng så jag kunde inte se den från där jag stod, efter ca 3-5min gick jag fram och då ser jag han ligga på rygg med huvudet åt mitt håll. Han ser mej och reser sej, snurrar runt, och går på.

Har hela tiden byssen mot axeln och får på ett skott mot nacken, han tvärdör 2m framför fötterna.

Kan inte se hur jag skulle gjort annorlunda. Förutom grövre rör, 6,5an orkade inte slå av halskotpelarn.

Det är ju bra att det slutade väl denna jakt.

Publicerat
Idag sköt en vän denna, hane på 250 kg

Mobilbild....

Snyggt! :rolleyes:

Roger L Postat Idag, 21:13

Ok! B) Känner inte igen alla till bara förnamnet. :D

Publicerat

Enligt uppgifter jag fick på telefon nyss har det tydligen ramlat en björn i Värmland idag. På vår grannmark. Gött jobbat.

191 kg tydligen. Första i Hagfors kommun på typ 150 år eller så.

Publicerat
Enligt uppgifter jag fick på telefon nyss har det tydligen ramlat en björn i Värmland idag. På vår grannmark. Gött jobbat.

191 kg tydligen. Första i Hagfors kommun på typ 150 år eller så.

För den som är intresserad. Insåg själv att jag gästjagade älg inte så långt från det området ifjol höst. De lokala jägarna var då mest oroliga för vargen... :lol:

http://www.nwt.se/ArticlePages/200709/23/2..._NWT493.dbp.asp

Publicerat

Snackade med Wäppling precis, fick detaljerna kring björnen han sköt..

Ståndskall och han var inne på 10 meter med filmkameran i högsta hugg. Bössan hade han i ena handen.. En av hundarna vart styrkt av husses närvaro modig och gick för nära björnen varpå den gör ett utfall. Hunden viker undan och björnen fortsätter rakt mot en filmande Wäppling :D

Han kastar kameran och skjuter varpå björnen blir liggande två meter framför fötterna på honom.. Filmklippet vart tydligen rätt spännande, rusande björn, kastad kamera som ffa spelar in så tydligen så hördes det tydligt en vrålande björn, skott.. DUNS! När björnen trillade. När han tog upp kameran så låg björnen typ bredvid kameran :lol:

Var väl såvitt jag fattade inget bra skott men den vart på plats, tror han sköt en smäll till direkt efter då det syntes att björnen inte helt tagit ned flaggan..

Stolle..

Mvh!

Publicerat
Snackade med Wäppling precis, fick detaljerna kring björnen han sköt..

Ståndskall och han var inne på 10 meter med filmkameran i högsta hugg. Bössan hade han i ena handen.. En av hundarna vart styrkt av husses närvaro modig och gick för nära björnen varpå den gör ett utfall. Hunden viker undan och björnen fortsätter rakt mot en filmande Wäppling :D

Han kastar kameran och skjuter varpå björnen blir liggande två meter framför fötterna på honom.. Filmklippet vart tydligen rätt spännande, rusande björn, kastad kamera som ffa spelar in så tydligen så hördes det tydligt en vrålande björn, skott.. DUNS! När björnen trillade. När han tog upp kameran så låg björnen typ bredvid kameran :lol:

Var väl såvitt jag fattade inget bra skott men den vart på plats, tror han sköt en smäll till direkt efter då det syntes att björnen inte helt tagit ned flaggan..

Stolle..

Mvh!

Blir de någon film av de hela eller är de för hemmabruk? Kunde ju vara något för youtube annars, låter som om de vore spänning på allra högsta nivå!!!