Publicerat Juni 27, 200817 yr Då Micke totalbajsat ned en tråd som jag tror ursprungligen tillhörde Flex så skapar jag en ny tråd där Micke kan redogöra för sina första försiktiga steg som handladdare med bondade kulor. Det isig är så pass stort att det nästan motiverar en notis i Svensk Jakt nyheter men så här lång så tror jag det räcker med en egen tråd om Mr Mausers försiktiga steg utan de lugna trygga blyspetskulorna Så kör på här nu! Mvh!
Publicerat Juni 27, 200817 yr Då Micke totalbajsat ned en tråd som jag tror ursprungligen tillhörde Flex så skapar jag en ny tråd där Micke kan redogöra för sina första försiktiga steg som handladdare med bondade kulor. Det isig är så pass stort att det nästan motiverar en notis i Svensk Jakt nyheter men så här lång så tror jag det räcker med en egen tråd om Mr Mausers försiktiga steg utan de lugna trygga blyspetskulorna Så kör på här nu! Mvh! Ett steg för mänskligheten, Micke följer den på avstånd men snart så har han bytt ut sin gamla remington och kör med moderna kulor, bondat och koppar, vi ska inte jäkta på honom i hans framgång, snart kommer han resa sig och gå utan att använda händerna. Tror faktiskt det var jag som började totalbajsa ner den seriösa tråden.
Publicerat Juni 27, 200817 yr Mäh!! Bondat Micke?... Accubonden är en fin kula faktiskt...har goda anlag att skjuta grymt bra.... Men du skulle ha ringt till mig först....har en osprättad ask 180grs Accubond som hade kunnat vara på väg till dig i postpaket vid dethär laget istället för att du skulle ha gått å köpt en.....men jaja läste lite i tråden om problem att dra vilt......fan jag hade nästan problem att dra ett rådjur en gång....iofs var det 70cm snö (ospårat), 1km till bilen.....var tvungen att passera ett krondike också.....men va fan...gick fint, man är juh norrlänning
Publicerat Juni 28, 200817 yr Mäh!! Bondat Micke?... Accubonden är en fin kula faktiskt...har goda anlag att skjuta grymt bra.... Men du skulle ha ringt till mig först....har en osprättad ask 180grs Accubond som hade kunnat vara på väg till dig i postpaket vid dethär laget istället för att du skulle ha gått å köpt en.....men jaja läste lite i tråden om problem att dra vilt......fan jag hade nästan problem att dra ett rådjur en gång....iofs var det 70cm snö (ospårat), 1km till bilen.....var tvungen att passera ett krondike också.....men va fan...gick fint, man är juh norrlänning Dra rådjur ,,??? lägger man det inte bara på ryggen å promenerar till bilen eller vart man nu ska Antar jag får äta upp detta
Publicerat Juni 28, 200817 yr Författare skurebo.. Du ska veta att Fredde är från norrland och de brukar inte ta ett steg i snö utan skoter eller skidor. Förutom det så är han ovanligt klent byggd pojken så tja det enda ger det andra. Själv sköt jag en trippel på rådjur på ett ett hygge. Har en skum inställning att man inte ska släpa vilt i onödan då det rimmar illa med mina idéer om att hedra viltet eller vad jag ska säga. Vart ett rådjur över varje axel och ett djur på släp.. i 300 meter över ett risigt hygge och igenom en snortät ungskog. Visst var det jobbigt men inga större problem Men nu ska vi inte spamma den här tråden utan hålla den ren och fin i väntan på Mickes försiktiga steg på den bondade vägen, tänk, i slutet av denna tråd kanske han börjar skjuta Oryx? Mvh!
Publicerat Juni 28, 200817 yr tänk, i slutet av denna tråd kanske han börjar skjuta Oryx?Mvh! Du behöver inte idiot förklara Micke bara för att han börjat med bondade kulor, det finns grader även i helvetet, tror han kommer klara sig från sådana snedsteg, men den är bra medicin om man ogillar bondat och behöver känna sig övertygad Men vi väntar på att han ska släppa asken som han lyriskt stirrat på de senaste 36 timmarna och den laddpress han nu i extas förvandlar sina förväntningar genom.
Publicerat Juni 28, 200817 yr Sedan Mkj kom ut ur garderoben och erkände att han beställt en plastmauser blir jag inte förvånad längre.
Publicerat Juni 28, 200817 yr Författare Du behöver inte idiot förklara Micke bara för att han börjat med bondade kulor, det finns grader även i helvetet, tror han kommer klara sig från sådana snedsteg, men den är bra medicin om man ogillar bondat och behöver känna sig övertygad Men vi väntar på att han ska släppa asken som han lyriskt stirrat på de senaste 36 timmarna och den laddpress han nu i extas förvandlar sina förväntningar genom. Nej det handlar inte om att idiotförklara honom utan jag provar bara tanken lite på skoj. Grejen är ju att killen öppnat pandoras ask nu och gud vet vart det slutar. Därför var jag tvungen att prova hur det kändes att skriva det bara Vem vet, om ett år kanske han skjuter med Sako 85 toppad med ett Zeiss Varipoint och TSX kulor? Var på vippen att skriva Blaser men även pandoras ask har sina begränsningar lyckligtvis Mvh!
Publicerat Juni 28, 200817 yr Nej det handlar inte om att idiotförklara honom utan jag provar bara tanken lite på skoj. Grejen är ju att killen öppnat pandoras ask nu och gud vet vart det slutar. Därför var jag tvungen att prova hur det kändes att skriva det bara Vem vet, om ett år kanske han skjuter med Sako 85 toppad med ett Zeiss Varipoint och TSX kulor? Var på vippen att skriva Blaser men även pandoras ask har sina begränsningar lyckligtvis Mvh! Dubbelstudsare och en zeiss kikare fabriksladdat med Lapua naturalis Nästan så blasern går före oryx
Publicerat Juni 28, 200817 yr denna tråd ska följas ;P jävelskap finns de inget stopp för på detta forum..
Publicerat Juni 28, 200817 yr Alltså här vaknar man och går upp samt kissar hundar,sätter på kaffe och bänkar sig framför laddpressen. Åker till skjutbanan för att prova de nyladdade skotten,konstaterar att mina maxladdningar visar tecken på högt tryck,åker hem för att ladda nya,gör nytt kaffe och tänker kolla vad ni haft för er på forumet under dagen och vad hittar man Till mitt försvar åberopar jag Noslers hemsida där det framgår att AccuBonden är konstruerad att garantera restvikter på 60-70%. 30-40% garanterad splitterverkan känns helt okej och borde säkra mina byten inom vad jag anser vara acceptabelt att behöva gå från skottplatsen Den som påstår att jag kommer att äga en Sako 85 samt ladda den med Oryx,TSX eller naturaliskulor kommer jag personligen att besöka för att skura vederbörandes svarta tunga ren med graningesåpa!! Om någon däremot vill skänka mig en Zeiss så tages den tacksamt emot. Har inte tid med er just nu,åter till laddpressen!! Fredde! Varför vill du inte ha din ask med NAB-kulor?? du har ju liksom mig både en .308 och en 300,skjuter dom inte i någon? Jag köper den av dig annars! /Mike
Publicerat Juni 28, 200817 yr Författare Sedär! Underskatta inte pandoras ask! Han är nu alltså öppen för bondade kulor, det var inget nytt men alltid kul att konstatera återigen alltså. Men uppenbarligen så kan även tysk optik fungera?? Ruttnat på amerikansk junkoptik?? Bengkonservativa Micke tar små försiktiga steg mot ljuset och meningen med livet! Mvh!
Publicerat Juni 28, 200817 yr Den som påstår att jag kommer att äga en Sako 85 samt ladda den med Oryx,TSX eller naturaliskulor kommer jag personligen att besöka för att skura vederbörandes svarta tunga ren med graningesåpa!!/Mike Mvh.
Publicerat Juni 28, 200817 yr Ruttnat på amerikansk junkoptik?? Icke-aldrig-kommer inte att hända!!! Jag skrev att vill någon skänka mig en Zeiss så tar jag emot den,dock köper jag inte en då ett införskaffande av en sådan endast skulle göra ett gigantiskt håll i min malätna plånbok medans det skulle inte generera mig fler skotttillfällen eller kött i frysen!! Dock är jag inte dummare än att jag inser kvaliten detta fabrikat har. För övrig vill jag bara påpeka att alla kulor jag har just nu är konstruerade av: John Nosler.(som för övrigt jagade med en 300 H&H när han bestämde sig för att börja tillverka kulor ) Walt Berger. Vernon Speer. Samtliga Amerikaner!!!!! US Kvality win every time!!!!! Har inte tid med er nu,måste sätta tändhattar,krut och kulor i 30st kalibrerade och rengjorda 300 H&H hylsor! /Mike
Publicerat Juni 28, 200817 yr Måste hålla med Micke om amerikanska kulors förträfflighet och i synnerhet då Nosler. MEN yankee beer - no thanks
Publicerat Juni 28, 200817 yr MEN yankee beer - no thanks Men det var ju själva f..n vad enkelspåriga ni är Efter att jag tankat i krut och kulor i mina 300 H&H hylsor så tog jag rast,det innebar en rejäl gryta chili på hjortfärs som sköljdes ner med ett par Budweisers eller KING OF BEERS som det står på flarran Nu med förnyade krafter så ska jag börja rengöra,kalibrera,trimma och tändhattsförse 100st .308-hylsor Hade jag druckit något annat än Buds så hade jag legat trött och däst i soffan nu..... Personligen tror jag att alla som inte vågar dricka Amerikanska kvalitetsdrycker är offer för grupptrycket och tvingar ner diverse obskyra,beska,tokkolsyrade samt myrvattensbruna sörjor av rädsla för att inte vara en i mängden /Mr Mauser-Standing Tall!
Publicerat Juni 28, 200817 yr Team Budweiser/Team .224 goes for the kill!!! Budweiser är väl det enda man dricker i öl-väg
Publicerat Juni 28, 200817 yr Appropå etiskt långhållsskytte I torsdags hade min kollega och jag en skjutbanedag,på programmet stog inskjutning av diverse vapen samt skytte på 100-200 och 300m mot djurfigurer under diverse tävlingsinriktade former. Min kollega har inget eget intresse av att skjuta på längre håll än 100m och har därför ingen koll alls på dessa avstånd,däremot anser han sig vara en duktig drev och frihandsskytt. Ett moment var att först skjuta 5 skott var mot vuxen grisfigur på 100m frihand,vi hade bägge tre dödande skott en skadskjutning samt en bom var. På 300m skulle vi skjuta 3 skott var liggande med benstöd mot en grävlingsfigur samt en kulting,min kollega satte sina skott i framkant av bogen på grävlingen och jag satte mina tre centralt i bogen,på kultingen bommade han alla sina medans jag satte mina tre hyffsat centralt i bogen. Slutsats: på 300m har jag 100% dödande träffar liggande med benstöd medans jag endast har 60% dödande träffar på 100m frihand. Vilket avstånd är mest etiskt att lossa skott på? För att citera Henrik så är det givetvis det avstånd där man behärskar sitt skytte tillfullo. /Micke
Publicerat Juni 28, 200817 yr Vilket avstånd är mest etiskt att lossa skott på? För att citera Henrik så är det givetvis det avstånd där man behärskar sitt skytte tillfullo. /Micke Mycket klokt sagt
Publicerat Juni 29, 200817 yr Väl skjutet Micke! Vad använde du för pang? Tackar. Jag sköt med min LTR i .308, intressant i sammanhanget är att det tog ca 200 skott innan den började skjuta riktigt tätt,när den var helt ny så var träffbilderna klart större. Kan jag nu bara få min 300 H&H att slå lika tätt på 100m som min LTR gör på 300m så är jag nöjd /Micke
Publicerat Juni 29, 200817 yr Tackar.Jag sköt med min LTR i .308, intressant i sammanhanget är att det tog ca 200 skott innan den började skjuta riktigt tätt,när den var helt ny så var träffbilderna klart större. Kan jag nu bara få min 300 H&H att slå lika tätt på 100m som min LTR gör på 300m så är jag nöjd /Micke He he In your dreams Mvh.
Publicerat Juni 29, 200817 yr Another one bites the dust Mina erfarenheter från 300 wsm som har en i stort sett identisk hylsvolym som 300 H&H var att 200 grains AB sköt bättre än vad 180 grains varianten gjorde och eftersom 200 grainaren har en riktigt bra b.c (åtminstone enligt Nosler) så skjuter den faktiskt flackare på lite håll. Hör av dig om du vill ha kulor för utvärdering Det har med långhållskytte väcker en del intressanta frågor, bland annat så inser man snabbt att hög hastighet inte är nyckeln till framgång i alla lägen. I ditt fall har du tydligt visat att av de två bössorna du laborerar med är 308:an faktiskt överlägsen 300 magnum som långhållsracer. Det enda som begränsar 308:an är såklart att den snabbare tappar "ork" vilket gör att på avstånd över 300m så upplevs den som lite klen. Nu vet ju jag att du har ganska goda erfarenheter av att skjuta vilt med kalibrar som många jägare klassar som väldigt klena och alltså har insett att det inom rimliga gränser inte handlar om vad man träffar viltet med utan var man träffar det. Eftersom jag i någon mån varit med och inspirerat dig i dessa övningar kan jag bara lyfta på hatten och konstatera att du ligger klart före mig i dagsläget. En oomkullrunkelig konsekvens av detta blir såklart at jag får fundera på vapengarderobens sammansättning och som du vet är den bollen redan i rullning. För er andra kan jag bara konstatera att Micke är ett lysande exempel på att till och med den mest inpiskade hagelspridaren inte är bortom räddning utan med en vilja till bot och bättring kan man med ganska enkla medel och utan att fullständigt spränga budgeten bli en såpass god långhållskytt att lerduvorna på 300m vallen börjar kännas som lite väl enkla att träffa. Grunden i att bli en säker och etisk skytt oavsett håll och jaktform är att känna sina begränsningar och att agera utifrån dessa. Vill man sedan öka sina färdigheter är det bara att träna upp sin förmåga... Slutsatsen blir såklart att för dig med dina nuvarande färdigheter så är det enklare att etiskt rättfärdiga ett liggande skott på rådjur på 300m än vad ett frihandsskott på detsamma på 80 m är. För att inte tala om svårigheten att regelbundet sätta skotten där de hör hemma på löpande vilt på 50m. Way to go Mike! Din Broder från västanvindens rike.
Publicerat Juni 29, 200817 yr Tack för dom orden Henrik dock tror jag att det dröjer innan jag vågar utmana dig på en tävling även om jag börjar känna mig varm i kläderna. Jag satt just och tänkte tillbaks på min resa inom långhållsskyttets sfär som för mig började för ca två år sedan,jag kände igen mig när min arbetskamrat sköt på 300m i torsdags enbart efter Normas ballistiktabeller och med en riktpunkt på någon obestämd plats ovanför måltavlan. Han liksom jag trodde att det gick att lära sig att hålla över.....icke att rekomendera om man vill ha en hög träffprocent. Idag med mycket god hjälp av dig känner jag mig helt trygg med detta avstånd och hoppas kunna få fortsätta utforska var min gräns går där "How far is too far" Här på södertörn är dock möjligheterna till skytte över 300m mycket begränsade, dock kommer jag åka och hälsa på Fredde i höst samt en annan god vän i Jämtland som har möjlkgheter till skytte uppemot 800m Enda smolket i glädjebägaren är att jag förspillde alla dessa år på hagelgevärets irrvägar Har nu ett antal 300H&H uppladdade med lite olika laddvikter samt 100st 168grains Berger VLD-kulor till min .308..pust! Ikväll kommer jag lindra min sönderladdade kropp med grillade vildsvinskottletter,klyftpotatis,lite brocolli samt ett par..... Keep your guns high and your powder dry /Micke Uppdatering.....har just beställt en ask Berger 185grains VLD(Bc .556) åt 300 H&H samt en Monopod