Publicerat Juni 29, 200817 yr Hej, Igår efter avslutat pass som funktionärer på älgbanan förflyttade Henrik och jag oss bort till inskjutningsbanan som erbjuder avstånd upp till 150 meter. Tanken var att undertecknad skulle försöka insupa så mycket kunskaper om taktiskt skytte som det bara är möjligt, med betoning på skjutteknik. Nu är detta inget man klarar av på några timmar och sen åker hem fullärd, men det vore ju synd att klaga när någon som instruerat prickskyttar generöst delar med sig av tips, kunskaper, och erfarenheter. Utan att i detalj gå in på vad som avhandlades så har jag nu fått en grymt bra start i att skjuta i liggande skjutställning med benstöd. Största "felet" jag gjort senaste åren är att jag glömt bort hur svårt det är att skjuta - alltså hur mycket det krävs av en i form av koncentration och målinriktan för att träffa det man vill träffa. Träffbildsskytte tycker jag kan vara relativt förlåtande eftersom träffbilden är ett snitt av x antal skott, men nu fick jag börja att tänka mer i banorna att VARJE skott räknas. Varje skott är en separat entitet och ska behandlas som en sådan. Inget får lämnas åt slumpen om man vill lyckas med sitt skytte, och även här har jag slarvat en hel del. En annan sak som slog mig var skjuttakten. Eftersom varje skott skjuts separat med en eller flera torravfyrningar emellan, istället för att raskt tömma ett magasin och lägga ut en blymatta, så tog det i storleksordningen 2-3 minuter mellan varje skott för mig. Nu är jag väldigt otränad i denna disciplin, och det är möjligt att man efter mer träning och med en för ändamålet mer lämpad bössa kan få upp skjuttakten avsevärt. Jag tycker det var bra att det sköts med "vanliga" bössor, för det märks tydligt hur mycket det krävs av skytten för att skotten ska ta där man vill. Tror inte jag hade fått samma nyttiga feedback med 6,5x47an som (förhoppningsvis!) lär vara betydligt mer stabil och förlåtande tack vare sin drygt dubbla vikt jämfört med bössan som användes igår. Jag skulle kunna skriva precis hur mycket som helst här om de tre timmarna på banan, men nöjer mig med ovanstående samt att förtäjla om Henriks första treskottsserie på 100 meter med 6x45an - detta under tidvis ganska lurig sidvind. Serien var... knäckande. Jag har aldrig skjutit en så liten serie med nåt annat än bänkbössan i 6PPC Tack Henrik för att du tog dig tid att undervisa en "yngling"! Banan Gissa vems utrustning som är vems nedan. En hint är att kolla på beanbagen. Geléhallon, någon? Mästaren in action
Publicerat Juni 29, 200817 yr Visst slarvar man ibland och öser på med tätt bly i luften, men ska man dra en bra serie så gäller det att ha full koncentration på varje skott, nytigt och lärorikt att bli lärd av mästaren som påminner en om det slarv man dragit till sig de senaste åren.
Publicerat Juni 29, 200817 yr Klockrent hade vart mycket trevligt o fått va med er rikard o MR guru på banan o snappa upp bra tipp i skjytte teknik Mvh.
Publicerat Juni 29, 200817 yr Kan hålla med om att det är lite komplexbildande att spendera för mycket tid med Henrik på skjutbanan, men som du säger är det bara att suga in så mycket det går. Enligt Henrik lider du och jag av samma sjukdom (kanske flera) och att vi gör skyttet onödigt smärtsamt med våra långa harris. Har nu köpt ett par 6-9' som komplement till de längre som jag ämnar använda för jakt fortsättningsvis med. Dessa har ännu ej lämnat förpackningen tyvärr men semestern är trots allt i antågande. Vem av er åt upp din beanbag efteråt? EDIT, välkommen till Conquestklubben Henrik!
Publicerat Juni 29, 200817 yr Författare Numera är höjning av benen på Harrisen totalt bannlyst! Funkade ju kanon att köra på lägsta läget. Geléhallonen decimerades med gemensamma krafter.
Publicerat Juni 29, 200817 yr Lite avundsjuk är man att du har "tillgång" till Henrik på nära håll Bättre lärare och bollplank går nog inte att hitta för oss! Det vore rätt häftigt om det gick att göra någon sorts tävling i praktiskt långhållsskytte någonstans någongång framöver med Henrik som tävlingsledare,banläggare och överdomare. Varför har man gelehallon med sig till skjutbanan föresten? målmaterial? Ganska omanligt godis för en prickskytt så det kan väl inte vara ämnat som sådant? :D /Micke
Publicerat Juni 29, 200817 yr Lite avundsjuk är man att du har "tillgång" till Henrik på nära håll Bättre lärare och bollplank går nog inte att hitta för oss! Det vore rätt häftigt om det gick att göra någon sorts tävling i praktiskt långhållsskytte någonstans någongång framöver med Henrik som tävlingsledare,banläggare och överdomare. Varför har man gelehallon med sig till skjutbanan föresten? målmaterial? Ganska omanligt godis för en prickskytt så det kan väl inte vara ämnat som sådant? :D /Micke Jag det vore gör intressant o köra en sån tävling Mvh.
Publicerat Juni 29, 200817 yr Rikard, jag hade jättetrevligt och det hör inte till vanligheterna att jag skjuter ihop med någon som faktiskt är intresserad av att lyssna på mitt tjötande Det som slår en när man tittar på bilderna är hur jäkla högt även det lägsta Harris stödet är hmm... Som en förklaring till varför jag har huvudet så högt på bilden var det första gången jag sköt 6x45:an med den nya Conquesten och den går dessvärre inte att montera tillräckligt långt fram eftersom lådan är väldigt kort. Följden blir att jag måste "dra in huvudet" mellan skulderbladen vilket bortsett från att det ger en obekväm skjutställning också leder till en intressant träningsverk idag En viktig grundregel för allt skytte är att skjutställningen skall vara så bekväm som möjligt, det är svårt att koncentrera sig på de viktiga delarna av skyttet som andning, siktesbild och avfyrning när man måste jobba med sin skjutställning och försöka hitta en vettig siktesbild i kikaren. A och O är att bössan skall tillpassas till skytten och inte tvärt om. Om jag skall passa på att ge några konkreta skyttetips i denna tråden så gäller det vid liggande skytte att: Hitta en så låg skjutställning som bara möjligt, egentligen är ett par avklippta jeansben som fyllts med sand och sytts ihop ett överlägset stöd under förstocken jämfört med de benstöd som finns på marknaden. Skjutställningen skall vara bekväm och avslappnad, om du måste spänna dig för att inta din skjutställning så är skjutställningen FEL. Så lite muskelarbete som möjligt är målet. När du har lagt dig ned finns det egentligen bara en naturlig riktpunkt för din skjutställning ( i vart fall i sida), skall du byta mål så justerar du det genom att flytta benen och höften inte genom att flytta armarna. Det gäller att hitta den naturliga riktpunkten för varje skjutställning. Precis som Rickard skrev så skjuter vi ETT skott och inga serier på våra mål, egentligen så är det tämligen ointressant att mäta träffbilden mät istället det genomsnittliga avståndet från riktpunkten, d v s hur långt ifrån avsett träffläge sitter träffen. När du har skjutit, utvärdera skottet! Var tog det, låg hårkorset rätt feter avslutat skott, hur blåste det, kändes det bra, är det något jag skall göra annorlunda etc.. att sedan göra ytterligare en blindavfyrning innan nästa skott är inte fel. Anledningen till att vi torrklickade en hel del är att detta i kombination med att man har noggrann koll på var hårkorset hamnar efter genomfört skott (d v s var hamnar hårkorset när bössan och du kommit till sans efter rekylen) ger en väldigt bra fingervisning om du har rätt skjutställning. Torrklickningen är också ett sätt att komma in i "zonen" med det menar jag att det underlättar för koncentrationen och att hårkorset skall ligga still efter genomförd torrklickning. Var hårkorset hamnar efter skottet i förhållande till målet talar också om för oss om skjutställningen är riktig, om hårkorset hamnar vid sidan av målet är det eftersom du har tagit upp rekylen snett. Den sneda rekylupptagningen påbörjas redan när rekylen startar vilket innebär att pipan har börjat gå snett från målet innan kulan lämnar loppet. Som en del av er redan vet så sitter jag och filar på en "Handbok i praktiskt långhållskytte" men tyvärr går inte arbetet så fort som man skulle kunna önska men det går i vart fall framåt. Tyvärr känns det som att det tillkommer nya frågeställningar som jag vill behandla i samma takt som jag betar av andra delar. Vänligen, Henrik
Publicerat Juni 30, 200817 yr Henrik hur viktigt är det för träffen att ögat huvudet kommer i samma läge med eller utan Parallax? Mvh.
Publicerat Juni 30, 200817 yr [*]Precis som Rickard skrev så skjuter vi ETT skott och inga serier på våra mål, egentligen så är det tämligen ointressant att mäta träffbilden mät istället det genomsnittliga avståndet från riktpunkten, d v s hur långt ifrån avsett träffläge sitter träffen. Nu förmodar jag att du talar om dett "färdigt" vapen som du laddat klart till och tar ut på jakt eller ut på banan för praktiskt träning? Men innan du kommer dit så torde resonemanget vara det motsatta, få bössan att vara sams med dej själv och den patron du laddat? Hur som, när jag som amatör läser den här tråden så blir man pinsamt medveten om ens egna brister! När man håller på och tar fram en jaktladdning så känns det som att arbetet görs hemma vid laddpressen, turerna till skjutbanan är bara något som ska göras och därför fuskar man hejdlöst! Det viktiga är ju att man får ett nytt A4 med en grupp samt receptet uppskrivet på samma papper för att man sen vid hemkomst ska kunna utvärdera och därefter ta fram nya recept. Undrar lite hur många "bra" laddningar man slarvat bort? Rekordet var nog tre olika laddningar som Kirunapatronen satt ihop till mej för test när jag precis köpt min gamla .270.. slarvade iväg skotten och misslyckades tom med att hålla reda på vilken träffbild som var vilken! Usch... Ska iaf beställa ny omgång Accubond och försöka förfina mitt nuvarande recept på 47 grain Vv 140 krut till jakten.. en smart grej vore nog att ta krut, bössa och kulor och fara in till Micke och ladda ihop med honom.. vore helt klart roligare än att sitta själv hemma och pula. Mvh!
Publicerat Juni 30, 200817 yr Författare Undrar lite hur många "bra" laddningar man slarvat bort? Funderingarna känns igen! Ofta frågar jag mig varför jag skriver ner träffbilder i millimeter vid varje laddning i loggboken, när rimligen 99% av serierna har nån form av fel inbyggt. I lördags sköt jag med min "precisionsladdning" och även med kronans 6,5-ammo på 150 meter. Kronammon sköt dubbelt så tätt som min laddning. Då har man ju misslyckats kapitalt i sina utvärderingar av ammo...
Publicerat Juni 30, 200817 yr Govänner, många frågor blir det och som regel leder bara svaren till nya frågor. Nu är det ju därför i vart fall jag frekventerar jaktsidan, för att lära mig hur andras verklighet ser ut och hur de resonerar men också för att bidra men den kunskapj ag själv samlat på mig genom åren. På senare tid har jag insett att det egentligen är bättre att ta ett samlat grepp och sätta ihop ett vettigt utbildningsmaterial som ger ett helhetsgrepp på långhållskyttet men där är jag inte ännu, därför tar vi funderingarna en efter en istället. Flex, när det gäller parallaxen så är det viktigt att den stämmer om du skall skjuta på lite längre håll. Hur viktig den är kan du egentligen bedöma ganska enkelt själv. Om du håller bössan riktigt still och sakta flyttar ögat i små cirklar så ser du själv hur mycket riktmedlet flyttar sig i förhållande till målet. I princip kan man säga att om du har ett perfekt anlägg där ögat hamnar 100% centrerat i förhållande till kikarsiktets centrumlinje så spelar parallaxen ingen roll men om ögat hamnar lite fel så gäller det att kikaren är justerad för det aktuella avståndet. Hipshot, givetvis så handlar det om att man först skall ha en utrustning som fungerar. Det är då viktigt att vapnet och kikarsiktet är korrekt anpassat till skytten (vilket min bössa inte var i lördags på grund av att jag bytt kikarsikte). Det är också viktigt att bössan matas med en ammunition som gör vapen och skytt rättvisa men det är sådant som man bör ha klart innan man påbörjar skytteträningen. Att sitta i bänk och skjuta träffbilder är en självklar del av det vi håller på med men det är inte skytteträning i mina ögon Hur man utvärderar en laddning är en process i sig själv som det kan skrivas mycket om, jag skall bara kort beskriva hur jag själv gör (om nu trådförfattaren ursäktar trådkapningen). Först börjar vi med att välja en kula som vi tror på, i mitt fall blev det av olika anledningar sierras 85 grains HPBT. (Faktum är att denna kula valdes redan när jag specade bössan varför patronläget är anpassat efter denna kula. Varför vi väljer en viss kula får bli en helt anan tråd. När jag valt kula gäller det att börja fundera på krut, här vill jag ha åtminstone 3 eller 4 möjliga krut, eftersom jag har laddat en del olika kalibrar genom åren finns det några olika sorter att välja på i krutskåpet men om man inte har något av de aktuella kruten hemma tycker jag att man i vart fall skall undersöka vilka som är de två mest lämpade kandidaterna. Jag laddar nu upp laddstegar med 3 skott av varje krutvikt och en friflykt på 1.0mm Nästa steg blir att åka till skjutbanan för att undersöka vilka hastigheter de olika laddningarna ger samt kolla om någon av laddningarna ger tendenser till höga tryck. Efter den övningen så brukar jag ha ett hum om vilket krut som ger bäst hastighet till ett vettigt tryck och också vilken nivå som jag bör ligga på med avseende på krutmängden. Nu laddar jag upp 10 skott av den valda laddningen plus 10 skott med en en friflykt på 0.3-0.5mm respektive 10 stycken med 2.0mm friflykt. Sedan väljer jag en dag med gynnsam vind för att åka till skjutbanan, packar upp mina bänkskyttestöd och försöker skjuter en 10 skottsträffbild med varje laddning MEN även här är det viktigt att fokusera på varje skott och inte tänka serier utan det är tio "enkelskott" som skall skjutas. Väl hemma har jag nu 3 st 10 skottsträffbilder, jag är egentligen inte så intresserad av träffbildens storlek uttryckt som diametern på den samma, den siffran säger egentligen bara hur dåliga de två sämsta skotten var. På statstik språk heter det extreme spread, det som är intressant är däremot standard avvikelsen. För att ta reda på denna så mäter man träffbildens diameter centrum till centrum, sedan ritar man en cirkel som precis skär centrum på de kulhål som sitter längst ifrån varandra. Sedan markerar man cirkelns centrum och mäter på vilket avstånd de tio kulhålen sitter i förhållande till detta centrum, medelvärdet som dessa tio avstånden ger är det som intresserar mig eftersom det är den siffran som talar om hur jämn laddningen är i ett precisionsperspektiv. Hoppas att detta blev någorlunda lättförståeligt När jag sedan har siffrorna för de olika friflykterna så har jag antingen hittat en lovande laddning, eller också gäller det att prova det näst mest lovande krutet på samma sätt. Så här långt kommen så bör vi ha en lovande laddning, då är det dags att ladda upp 20 skott av denna laddning och åka till skjutbanan igen. Den här gången skjuter jag fyra stycken femskottsträffbilder på samma sätt som ovan. Väl hemma räknar jag ut medelavvikelsen för dessa träffbilder och om den känns OK så har jag min laddning. Nu kan man ställa in bänkskyttestöden i garderoben och påbörja skytteträningen Har man sedan bara ett vapen som är väl anpassat till skytten så gäller det nu bara att ta reda på hur vapnet och ammunitionen skjuter i olika situationer. Jag menar då sådant som hur träffbilderna ser ut vid olika skjutställningar, hur träffläget ändras vid olika temperaturer etc... När man väl etablerat en "baslinje" för hur vapnet och skytten presterar i olika situationer gäller det bara att höja ribban genom att träna. Lätt som en plätt, eller hur? Vänligen, Henrik
Publicerat Juni 30, 200817 yr Författare Det här är inte trådkapning, det här är trådförbättring!!! Applåder!
Publicerat Juni 30, 200817 yr Du har ruggiga kunskaper inom det här Henrik ledsen om jag terroriserar dig med PM men mitt kunnande är begränsat så då får du va bollplank Mvh.
Publicerat Juni 30, 200817 yr Flex, du behöver inte var orolig! Jag svarar på dina (och andras) PM så fort jag hinner Jag tycker bara att det är kul när folk har frågor. Jag har själv haft förmånen att få ställa en massa frågor som jag fått hjälp med genom åren, då vore det väl illa om jag inte kan bjuda igen och försöka besvara frågor själv efter bästa förmåga Vänligen, Henrik
Publicerat Juni 30, 200817 yr Flex,du behöver inte var orolig! Jag svarar på dina (och andras) PM så fort jag hinner Jag tycker baa att det är kul när folk har frågor. Jag har själv haft förmånen att få ställa en massa frågor som jag fått hjälp med genom åren, då vore det väl illa om jag inte kan bjuda igen och försöka besvara frågor själv efter bästa förmåga Vänligen, Henrik Klockrent Henrik det lär bli fler PM mVH.
Publicerat Juni 30, 200817 yr För att testa var Exabits gränser går när det gäller trådkapning så beger jag mig nu ännu mer ifrån ämnet Som sagt är en av anledningarna till att jag varit lite mer sporadisk här på jaktsidan att jag håller på att sätta samman en "handbok i praktiskt långhållskytte". Eftersom jag är väldigt intresserad av att få inputs på ämnen som bör behandlas i en sådan skrift så klistrar jag in det förslag till innehållsförteckning som jag arbetar med för närvarande. Alla synpunkter mottages med tacksamhet! Praktiskt Långhållskytte, en introduktion. Inledning Syfte med denna skrift Vad är praktiskt långhållskytte? Definition på kort, långt och väldigt långt håll Praktiskt långhållskytte vs andra skytteformer Skytten 1.1 Grunder Skytteteknik Låga skjutställningar Naturlig riktpunkt Följ upp skottet Anatomi vs traditionella skjutställningar Repeterbarhet 1.2 SARA Andningsteknik Avfyrningsteknik Siktbild 1.3 Skjutställningar Liggande skytte FSR vs Praktiskt skytte Sittande Stående Armbågar och passiv hand Rekylupptagning Träfflägesförändringar 1.4 Hjälpmedel, remstöd, benstöd etc.. Remstöd, typer och applicering Benstöd, bipod hop etc Mjuka stöd Bakre stöd, Beanbag vs Monopod 1.5 Hur utvärderar man precision/träffsäkerhet? Träffbilder, ett bra mått på precison? Ett skott, en träff Genomsnittligt avstånd från riktpunkten Utrustningen 2.1 Vapnet Vapentyper Stocken, material och utformning Vapnets vikt och hanterbarhet Anpassning av vapnet 2.2 Kikarsikte Verifiera ditt sikte! Lämpliga förstoringar Medförstorande riktmedel eller icke medförstorande Parallax Riktmedel Justerrattar Belysning eller ej Tubdiameter 2.3 Målkikare Varför målkikare? Lämplig modell 2.4 Avståndsmätare Att bedöma avstånd Bedöm avstånd med hjälp av riktmedlet UKD, Unkown Distance Förslag på avståndsmätare 2.5 Vindmätare Vad behövar man mäta Kalibrering Vindmätare vs Vindflaggor 2.6 Ljuddämpare Varför ljuddämpare? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med ljuddämpare Vad tänka på vid val av dämpare 2.7 Övrigt Skyttematta/Dragbag Stockpack Handkikare Ammunitionen 3.1 Val av kaliber Kalibern vs avstånd Kulan viktigare en kalibern Rekylen Skytte ekonomi Livslängd på pipan Energi Super-, trans- och subsonisk 3.2 Jakt vs Målskytte Hur skiljer sig kraven? Långhållskulor för jakt Terminalballistik Etiskt långhållskytte 3.3 ”Flackskjutare” Flackskjutare, finns det? Hög hastighet vs hög B.C Fördelar respektive nackdelar med hög hastighet. 3.4 Ballistisk koefficient Vad är ballistisk koefficient? Vad skiljer de olika drag funktionerna åt? Hur mäter man ballistisk koefficient? Är de publiserade ballistiska koefficienterna pålitliga? Hur varierar den ballistiska koefficienten med avståndet? 3.5 Handladdning Vad skiljer handladdning för långhåll och ”vanlig handladdning”? Hylspreparering Magasinslängd vs friflykt Analys av dina laddningar Är precisionen linjär? OCW ES och SD 3.6 Val av kula Vad utmärker en bra långhållskula? Hur högt skall B.C vara? VLD kulors egenheter Att jaga bommarna Terminalballistik "Omvärlden" 4.1 Vind Hur påverkar vinden? Är vinden konstant längs kulbanan? Hur mäter man vinden? Hur uppskattar man vinden? Vinkeln påverkar också. 4.2 Temperatur Temperaturens inverkan på kulbanan Temperaturens inverkan på träffläge Åtgärder för att minska temperaren inverkan 4.3 Lufttryck Lufttryckets inverkan på kulbana 4.4 Höjd över havet Hur påverkar denna? 4.5 Skott i vinkel Varför ändras träffläget när vinkeln ändras? Hur stor måste vinkeln vara för att det skall spela någon roll? 4.6 Mirage Som att skjuta i en swimmingpool Att använda sig av miragen för att bedöma vinden. Övningar 5.1 CBS Varför Cold Bore Shots? CCBS, Clean Cold bore shots. 5.2 Känn dina begränsningar Etiskt skytte, att bara ta skott man klarar Vilke storlek på målet behövs vid olika avstånd? Vilken storlek på målet behövs vid olika skjutställningar 5.3 Skytte under tidspress Att skjuta under tidspress Tekniker för att kompensera direkt i riktmedlet Olika avstånd på tid Duellskjutningar 5.4 Att komma i och ur skjutställningen Anpassa din skjutställning efter situationen Mål på olika avstånd från samma skjutställning Byte av skjutställning 5.4 Att bedöma avstånd Hur träna avståndsbedömning? Avståndsbedömning med hjälp av riktmedlet Avståndsskiss ”Kill Zone” 5.5 Skjut rätt mål Känn dina begränsningar Övningar av Hostagetyp Har du ett säkert skottläge? 5.6 Call your shot Lär dig bedöma var skottet tar Vikten av att alltid bedömma träffen 5.7 Torravfyrningar Vikten av torravfyrningar Torravfyra alltid för att verifiera skjutställningen 5.8 Målmaterial Utformning av mål för olika situationer. Shoot n c 5.9 Självmarkerande mål Fördelen med självmarkerande mål ”Gongar” Lerduvor Ballonger Loggbok Loggbok med instruktion av de olika bladen (det finns ett utkast till de 10-12 första bladen med instruktion, hör av er med mailadress så kan jag skicka den) Övningshandledning Konkreta övningar för att träna upp de olika momenten Majoriteten av övningarna med målmaterial VAD mer behövs? //Henrik
Publicerat Juni 30, 200817 yr Tjenare killar! Kul att se att ni håller igång! Henrik: Trevligt att du delar med dig av alla dina kunskaper. Att man får trevliga mail med mycket matnyttigt uppskattas! Man lär sig alltid nya grejer direkt du skickar ett inlägg, mail eller PM. "keep up the good work" som bollplank till oss som är nya inom detta området. Vad det gäller inehållsförteckningen till din loggbok så ser den mycket bra ut. En del grejer vet man ju ännu inte vad det är men antar att du kommer att gå in mer ingående på det längre framåt Har för övrigt lite frågor och lite roliga saker att berätta för dig. Ringer dig en kväll här i veckan! MVH/Jocke
Publicerat Juli 1, 200817 yr Intressant läsning jag tycker absolut ni skall köra några tävlingar för det finns inget som ger skyttet så mycket som tävlingar speciellt för oss som har tävlingsdjälulen i sig Just detta med poängskytte tycker jag ger betydligt mera för det jägarmässiga skyttet än träffbildskytte för det är en sak att skjuta fina träffbilder på 300 vallen men, att sedan få dem i centrum kräver betydligt mer av skytten. Vi brukar köra några roliga tävlingar här uppe på denna tjädertavla tex. http://www.benchrest.se/images/stories/tjader.pdf Där man skjuter 5skott på 100,200,300 och inga provskott tillåts det är riktigt roligt och lärorikt
Publicerat Juli 1, 200817 yr Ser verkligen fram emot att läsa mera av dig Henrik. Jisses vad du verkar sitta inne med mycket kunskap i detta ämne.
Publicerat Juli 1, 200817 yr Henrik bäste broder Efter vårt senaste samtal och länkar du skickade så har ett nytt dilemma uppstått. Eller nytt och nytt har iofs alltid funnits där men eftersom du sitter inne med så mycket kunskap som du gärna delar med av så har nya tvångstankar uppstått Nu vill jag ha ett Nightforce 5,5-22x50 med riktmedel MLR frågan är bara om jag ska ha ett med 10mm eller 7mm klick? Vidare så kan jag då flytta min Burris XTR till 300 H&H och skapar då två renodlade prickskyttebössor,då infinner sig givetvis ett behov av något som går att använda som klass1 drevjaktsvapen..kanske en helstock eller en M98 som jag då kan sätta min överblivna Leupold 3,5-10x50 på! Känner att hagelbösseskrället borde få flytta till någon som uppskattar den men då har jag inget att gå e-sök med.... Du borde flytta hit så jag kan ventilera detta över kaffe och whisky(ja jag vet det är felstavat ) tycker att Exabit och Joakim har fått ha dig för sig själva tillräckligt länge nu Har ett nytt forum att kolla på en stund nu /Micke
Publicerat Juli 1, 200817 yr Micke ett mycket fint sikte tillhör dom 4a stora Nightforce har säker mekanik o bra skymningsegenskaper enda nackdelen är att dom är väger en del men jag skulle sattsat på 10mm Mvh.
Publicerat Juli 1, 200817 yr Nu vill jag ha ett Nightforce 5,5-22x50 med riktmedel MLR frågan är bara om jag ska ha ett med 10mm eller 7mm klick? Ett tips är att NF under 3 kvartalet kommer ut med en kikare som är Front Focal (medförstorande). Kan vara värd att vänta på En synpunkt från mig är att du borde välja justeringen på targetrattarna efter vilket riktmedel du har. MLR-riktmedlet är MIL-baserat, så för att inte krångla till det så är det 1 cm klick (0.1 MIL) du bör ha på kikaren. //Simon
Publicerat Juli 1, 200817 yr Mkt intressant med handbok i långhållskytte. Den borde vara intressant för ett förlag med jaktinriktning att publicera. Jag tycker det vore bra om det finns många exempel på jaktliga tillämpningar i handboken. Jag kan tänka mig att militära exempel kan skrämma bort en del läsare och kanske framförallt från vissa i jägarorgnisationerna. Jag tycker det finns stor nytta av långhållstekniker i jakt redan innan det blivit extremt långa håll, tex toppjakt, rävjakt, bockjakt, ripjakt, utlandsjakt osv. Hursomhelst bra initiativ, ser med spänning fram emot resultatet!
Publicerat Juli 1, 200817 yr Bäste Broder, Nightforce är ett intressant kikarsiktesalternativ vars främsta företräde är att de är väldigt mekaniskt robusta, i USA ligger de också på en intressant prisnivå. Tyvärr ligger de inte på en lika trevlig prisnivå här hemma men det vet du säkert redan. Om du har utrymme för ett Nightforce till svenska priser i budgeten kan jag nog hjälpa till att skaffa fram ett S&B PMII 4-16x50 för i princip samma pengar. När det gäller den typen av skytte som jag vet att du har i åtanke så skulle jag säga att Nightforce hamnar i klassen under S&B, Hensoldt och US Optics men klart före t ex Leupold. Dock är det ganska stora kikare så risken finns att de känns enorma på din lilla LTR, en kikare som är nästan 40 cm lång med en vikt på närmare 900 gram är ingen lite pjäs. Fördelen med Mildot har du redan insett, det steget som återstår för dig är egentligen att gå över till att börja tänka MIL rätt över. Sluta fundera på klick, millimetrar och tum och inse att världen skall upplevas i Milliradian . För egen del så justerar jag oftast avståndet via justerrattarna men väljer ofta att hålla av för vindavdriften med hjälp av mildottar och streck i riktmedlet. För att det skall funka praktiskt så behöver du ha samma enheter i både riktmedel och justerrattar Med andra ord kan du välja mellan justerrattar på 0.25 MOA vilket är praktiskt om du är van att mäta allt i tum eller också kan du få justerrattarna i 0.1 Mil vilket är det du vill ha. MLR är ett bra riktmedel med den nackdelen att det bara "funkar" på 22 ggr, det kommer att komma situationer när du inte kan skjuta på 22 ggr det vet både du och jag och då "stämmer" inte riktmedlet längre. Det kan alltså vara värt att vänta på det Nightforce med medförstorande riktmedel som precis Sajmon påpekat är på gång. Den informationen jag har säger att det inte kommer förrän Q4 (tidigast) och att den modellen som är aktuell inledningsvis är 3.5-15x50 men det kan vara ett väl så bra alternativ. Ytterligare ett alternativ kan kanske vara det kikarsiktet som Jerry Rice har "på gång" som ersättning för S&B PMII 3-12x50, vilka inte längre levereras till USMC, men det återstår att se. Jag skall kolla med hustrun om hon vill flytta till östkusten men annars är du varmt välkommen till västanvindens förlovade rike Din broder på västkusten, Henrik