Publicerat Juli 1, 200817 yr Hmmm. Flexen,Sajmon och Henrik tycker 0,1mil samt att vänta på front focal! Nu har jag läst och läst och sökt och sökt.... Om jag alltså har en kikare med front focal så stämmer dottar samt,MLR på samtliga förstoringsgrader. Bortsett från svår mirage så har jag svårt att se nyttan av att kunna använda Mil-dot på förstoringsgrader under 8x? Men att ha medförstorande innebär även att man får jättedottar mot ibland kanske små mål? Om jag tänker om och säger att jag vill istället ha 3,5-15x50 rear focal så borde jag inte hamna i situationer med för hög förstoring med tanke på vilka avstånd jag avser att skjuta på,om det är något jag gillar så är det att kunna sikta på mycket små mål med noggrannhet. Min Burris XTR 3-12x50 väger 800gram så om kikaren väger 100gram mer gör nog varken till eller från,väger inte även S&B PM II 4-16x50 ca 900g? På min Burris är Mil-dottarna kalibrerade på 10ggr,skjuter bara på den förstoringen på bana och även på jakt när avståndet överstiger 80m. När har jag nytta av att kunna använda Mil-dot med Front Focal på låt oss säga 6ggr bortsett från svår mirage och avstånd över 100m? Vad jag menar är att jag vill kunna se en praktisk användning för det jag köper,och om jag måste välja bort en egenskap till förmån för en annan så ska den egenskapen ha rätt stor betydelse. Tack för ditt erbjudande Henrik,måste suga på karamellen en stund men visst finns PM II både med Rear och front Focal? Östkustbrodern /Micke
Publicerat Juli 1, 200817 yr Men att ha medförstorande innebär även att man får jättedottar mot ibland kanske små mål? Korset i Hensoldt's Mil-dot riktmedel täcker 1 cm på 100 m. I S&B's riktmedel P4 Fine täcker korset 0.35 cm på 100 m. Jag kan dock inte rekommendera P4 Fine till något annat än tavelskytte på högsta förstoring, även med belysningen på max så ser man knappt riktpunkten i dagsljus. (Ja, jag har prövat själv.)
Publicerat Juli 1, 200817 yr När har jag nytta av att kunna använda Mil-dot med Front Focal på låt oss säga 6ggr bortsett från svår mirage och avstånd över 100m? När du ska jaga/skjuta i det sista ljuset. Då funkar det inte att ha förstoringen på max, exit-pupillen blir för liten.
Publicerat Juli 1, 200817 yr Jag vet inte vad det är med mig men för tillfället känns det som om trådkapning är min grej Om inte Exabit har något emot det så fortsätter vi väl på den inslagna vägen Insåg just att jag inte avfyrat min .223 sedan oktober....den har fått stiga åt sidan helt för mina klass1 vapen och så lär det fortsätta förutom några veckor i augusti..... Tror jag säljer den till förmån för "grejor" Eftersom jag nu är så inskjuten med min .308 och lär bli mer inskjuten med den,så funderar jag allvarligt på att överge mina tidigare principfasta värderingar angående .223 och rådjursjakt samt ladda .308 med 125grains Ballistic Tip för bockjakten istället. Alltså ut med .223:an samt hagelskrället och in med: Ljuddämpare Avståndsmätare vindmätare kikarsikte /Micke
Publicerat Juli 1, 200817 yr Jag vet inte vad det är med mig men för tillfället känns det som om trådkapning är min grej Om inte Exabit har något emot det så fortsätter vi väl på den inslagna vägen Insåg just att jag inte avfyrat min .223 sedan oktober....den har fått stiga åt sidan helt för mina klass1 vapen och så lär det fortsätta förutom några veckor i augusti..... Tror jag säljer den till förmån för "grejor" Eftersom jag nu är så inskjuten med min .308 och lär bli mer inskjuten med den,så funderar jag allvarligt på att överge mina tidigare principfasta värderingar angående .223 och rådjursjakt samt ladda .308 med 125grains Ballistic Tip för bockjakten istället. Alltså ut med .223:an samt hagelskrället och in med: Ljuddämpare Avståndsmätare vindmätare kikarsikte /Micke Ha ha har du fått långhålls sjuka micke Mvh.
Publicerat Juli 1, 200817 yr När du ska jaga/skjuta i det sista ljuset. Då funkar det inte att ha förstoringen på max, exit-pupillen blir för liten. Ahh. Jag jagar inte särskillt mycket i dåligt ljus och gör jag det så funkar min Burris XTR tillräckligt bra,skjuter jag i dåligt ljus så är det bara på korta håll. Har inga belysta kikare och känner inget behov av belysta kikare. En annan sak jag gillar skarpt med NFX är deras "Zero stop" alltså att man själv kan bestämma vilket avstånd man "nollar" kikaren på och där går det inte att vrida rattarna mer nedåt,det innebär en säkerhet för mig att enkelt kunna känna att skottställningen är korrekt. Har S&B samma funktion? /Micke
Publicerat Juli 1, 200817 yr Ha ha har du fått långhålls sjuka micke Mvh. Kronisk Enda boten är att skaffa fler grejor /Micke
Publicerat Juli 1, 200817 yr Kronisk Enda boten är att skaffa fler grejor /Micke Håller med dig enda som botar Mvh.
Publicerat Juli 1, 200817 yr En annan sak jag gillar skarpt med NFX är deras "Zero stop" alltså att man själv kan bestämma vilket avstånd man "nollar" kikaren på och där går det inte att vrida rattarna mer nedåt,det innebär en säkerhet för mig att enkelt kunna känna att skottställningen är korrekt.Har S&B samma funktion? S&B har 2 alternativ som heter "Single turn" och "Double turn". "Single turn" The single-turn turret is marked 0-13, which translates to 130 centimeters of elevation. Hinner tyvärr inte förklara "Double turn" ikväll. Henrik eller någon annan kanske hinner före mig Dock så kan du självklart "nolla" en S&B på samma sätt som en NF.
Publicerat Juli 1, 200817 yr Författare Jag passar på att lägga in en bild från gårdagskvällens "träning". Det vart 20 skott på 190 meter, men kvalitén var tyvärr inte fullgod - dels pga knott och dels pga att jag låg med fötterna lite mer åt vänster för att få rakare rekylupptagning vilket ledde till att huvudet kom närmare siktet och PANG så fick jag en fin bula men inget snitt
Publicerat Juli 2, 200817 yr Jag passar på att lägga in en bild från gårdagskvällens "träning". Det vart 20 skott på 190 meter, men kvalitén var tyvärr inte fullgod - dels pga knott och dels pga att jag låg med fötterna lite mer åt vänster för att få rakare rekylupptagning vilket ledde till att huvudet kom närmare siktet och PANG så fick jag en fin bula men inget snitt He he ett nära inträde i halvmåne klubben skämt o sido gött att det gick bra kan gå riktigt illa om man har otur. Vad är det för bana du är på exabit ? Mvh.
Publicerat Juli 2, 200817 yr He he ett nära inträde i halvmåne klubben skämt o sido gött att det gick bra kan gå riktigt illa om man har otur.Vad är det för bana du är på exabit ? Mvh. Ser ut som en hemmabygd skogsbana i skogen på någons mark.
Publicerat Juli 2, 200817 yr Micke, vi ska se om vi kan reda ut ett och annat (eller i vart fall göra ett försök). När det gäller medförstorande (FFP) vs icke medförstorande(SFP) så är det till stor del en fråga om tycke och smak. Fördelen med ett kikarsikte med medförstorande riktmedel är så klart att förhållandet mellan mildottar och streck som finns i riktmedel typ MLR, S&B riktmedel P4 etc blir konstant oavsett vilken förstoringsgrad man vill använda. Nu är det väl sällan som jag drar ned en kikare till mindre än 8 ggr ( i vart fall vid den typen av jakt/skytte som vi diskuterar här). Däremot finns det en del situationer där man inte kan/vill köra på högsta förstoring, det kan handla om mirage, korta avstånd eller något annat som gör detta. Då är det bra att veta att referenspunkterna stämmer oavsett förstoring. Nackdelen blir precis som du konstaterat att storleken på riktmedlet inte upplevs som optimal när man justerar förstoringen. Man blir alltså tvungen att prioritera vid vilken förstoring riktmedlet skall funka bäst, ett P4Fine är jättebra på förstoringar på över 15 ggr när ett mildot kan upplevas som lite grovt. Givetvis täcker riktmedlet lika mycket vid alla förstoringar men du upplever det som grövre när du drar upp förstoringen. Om man väljer ett "finare" riktmedel så är det rätt smart att se till att det går att belysa riktmedlet för att man skall "se" det bättre. Om kikaren har ett icke medförstorande riktmedel så "stämmer" måtten i mildoten eller i ditt fall MLR riktmedlet bara på en förstoring. Det gäller då att det är en förstoring som du kommer att använda. Nackdelen med 5.5-22 kikaren är att den stämmer på 22 gångers förstoring vilket dels innebär att du bör ha kikaren ställd på 22 gånger hela tiden. Det finns tyvärr en hel del situationer där 22 gånger är för mycket av det goda dessutom täcker en mildot samma 0.25 mil som vad den gör på en kikare med FFP (nu är det ju inga dottar på MLR men du fattar vad jag menar). Vikten på en nightforce eller en S&B kan i o f s gå på ett ut skillnaden är bara att S&B har 34 mm tub och i mitt tycke bättre rattar även om Nightforcerattarna är helt OK. Framför allt eftersom de numera har valt att följa S&B och införa riktiga zerostops på sina kikare. Så rekommendationen till dig baserat på vad jag vet om din jakt och ditt skytte är antingen en Nightforce NXS 3.5-15x50 med 0.1 mil rattar och Zerostop om du kommer över den till ett vettigt pris, om du skall betala svenska priser så rekommenderar jag istället en S&B 4-16x50 med P4 riktmedlet eftersom prisskillnaden inte blir mer än 4000 i runda slängar. Mer information om optik hittar ni på Zak Smith Skapliga priser på S&B Finnaccuracy S&B Hoppas att detta är en hjälp på vägen, Henrik
Publicerat Juli 2, 200817 yr Ett glasklart svar som vanligt Tror jag satsar på ett icke medförstorande 3,5-15 om jag kan få ett bra pris på NF alt S&B 4-16. Ska träffa en god vän ikväll som har en del kontakter,får se om det går att lösa. /Micke
Publicerat Juli 2, 200817 yr Henrik! Micke är en sjuk människa redan från början och ditt manipulerande av hans lättledda själ underlättar inte på något sätt hans tillfrisknande.. när jag nu noterar att han ska sälja sitt "hagelskrälle" och därmed totalat drunkna i det träsk du bokstavligen talat stampat ned honom i så blir jag lite upprörd Och dessutom så ska han göra sig av med sin Sako.. Du klättar på min shitlist bara så ru vet det Mvh!
Publicerat Juli 2, 200817 yr Lite blandade kommentarer har jag allt Exabit, för det första fattar jag inte riktigt varför du flyttade fötterna åt vänster. Hamnade bössan verkligen till vänster om målet efter rekylen? Det är ju inte omöjligt men det låter lite märkligt. Däremot känner jag igen fenomenet att kolven blir för kort när man ligger rakt i rekylens riktning, nu finns det ju lösningar på det tproblemet. Vägen till små träffbilder går via ett riktigt anpassat vapen För det andra innebär din kommentar om knotten bara att du måste träna mer på koncentrationen, om du märker av knotten under pågående skytte är du helt enkelt inte tillräckligt koncentrerad Micke, efter lite nogrannare koll inser jag att NF inte har zerostop på sin Milrattar vilket gör att de inte känns lika intressanta för mig. Hipshot, att Micke gjort en seriös resa inom hagelskyttets värld känner du ju väl till men varför vill du förneka honom en lika seriös resa inom gevärsskyttet? Skall det kallas för kompis Jag tror att du är avis som sitter fast i hagelträsket själv Inom långhållskyttet har han möjlighet till en intellektuell förkovran och att skaffa sig ett nytt verktyg till sin arsenal som jägare samtidigt som han slipper ifrån den lite tveksamma träffprocent som i princip är ofrånkomlig om man skall hålla på att beskjuta målen med "svärmar". Kan jag på något sätt hjälpa en människa i nöd upp från detta hagelträsk så skall jag givetvis dra mitt strå till stacken. Det är kul med folk som med öppna ögon vill lära sig en ny skytteform samtidigt som de faktiskt är villiga att träna detta skytte. Med ökad kunskap och färdigheter kommer han snart att kunna göra en mer objektiv bedömning av de olika skytteformerna. Att jag i det läget klättrar på din shitlist innebär bara att du får ställa dig i kön av människor ser mig som ett irritationsmoment i deras i övrigt välordnade liv Vänligen, Henrik
Publicerat Juli 2, 200817 yr Varför oh varför blir sådana här trådar alltid hyper-intressanta?.... Det är sånna här trådar som får mig att ta en titt in i vapenskåpet och börja tvivla på mitt val att sälja/byta bort alla vapen som har haft grov pipa och fläskig stock mot mitt i dagsläget ultralätta sortiment Sen får man viss prestations ångest också...men det hör nog till Henrik, Din kunskap inom ämnet är faschinerande.....du har inte funderat på att flytta hit till norrbotten?...vi har jätte stora hyggen lämpade för långhållsskytte....vi har, öhh....ja vad har vi mer .......jo vi har jätte gott om plats...bara att flytta hit, ni ryms! Jag behöver en manager/instruktör/bollplank till mitt långhållskytte ....så vad säger du, ska jag snacka med lite mäklare här uppe...hur stort hus behöver du? Ser fram emot din handbok inom långhållskyttet!
Publicerat Juli 2, 200817 yr Författare Vad är det för bana du är på exabit ? Det är en 300-metersbana i skogen med 6 tavelställ (man ser bara ett upphissat i bild). Sen finns det en spartansk men väl fungerande 190-metersvall (jag har mätt med laser) samt en inskjutningsbänk på 100 meter. Lagom avskilt och lagom mängd övriga besökare att trängas med, dvs nästan inga alls
Publicerat Juli 2, 200817 yr Författare Exabit, för det första fattar jag inte riktigt varför du flyttade fötterna åt vänster. Hamnade bössan verkligen till vänster om målet efter rekylen? Ja det gjorde den, och det med besked - även när vi sköt i lördags. Skulle tippa på att hårkorset pekar på en punkt 5 meter till vänster om riktpunkten efter skottet. Min teori var att om kroppen vrids medurs så borde "vänsterhoppandet" avta eller upphöra, men det kan naturligtvis vara helt fel. Kan det vara nåt annat som spökar? Kanske högerhanden som drar bössan åt vänster?
Publicerat Juli 3, 200817 yr Fredde, att du finner sådana här trådar intressanta betyder bara att du är lika skruvad som vi andra Vi kan säkert hitta en lösning så att jag kan komma upp och hälsa på, om inte annat så kanske vi skulle anordna en långhållskytteträff på dina vidsträckta hyggen Om du skickar en lämplig mailadress skall du få ta del av utkastet till handbok med vändande post. Exabit, jag blev bara förvånad eftersom de allra flesta högerskyttar har problem med att bössan går åt höger i rekylen. Orsaken till att du hamnar till vänster är svårt att sia om över nätet men du har gjort helt rätt som flyttar fötterna åt vänster. Att du då får kikarsiktet i pannan var ju inte så bra men du får väl lägga in ett par passbitar i din "kolvförlängare". Möjliga felkällor att fundera över kan vara om du placerar höger armbåge alltför långt fram eller om du får bakkappan på axelleden? Men som sagt det blir bara spekulationer från min sida. Lev väl och skjut rakt! Henrik
Publicerat Juli 3, 200817 yr Henrik Du måste ha klart för dej att jag är enbart och uteslutande genomegoistisk här! Även om Micke är på tok för blygsam för att erkänna det så är det faktiskt som så att han besitter i stort sett nästan lika mycket kunskap kring hagelskyttet som du besitter inom det taktiska skyttet och detta vill jag utnyttja Mina möjligheter att lura ut honom på ett eller annat kul projekt med hagelbössa blir bara sämre och sämre ju längre han sjunker i just ditt träsk ju! Mvh!
Publicerat Juli 3, 200817 yr Hipshot, jag förstod nog att du mest var ledsen för att Micke inte vill göra dig sällskap på tippen längre Så är det här i livet, människor utvecklas och vill prova nya saker det är inget att gråta över. Att Micke har mycket stora kunskaper inom hagelskyttet är jag den förste att skriva under på och det måste kännas extra jobbigt för er hagelfetischister att en så välmeriterad hagelskytt har sett ljuset och börjat ifrågasätta sitt tidigare liv . Kanske skall du se det som ett tecken på att det är dags även för dig att gå vidare, man kan ju inte plöja gamla hjulspår hur länge som helst? Vi skall se till att göra plats för dig vid nästa långhållsskytteövning om du är mogen att se ljuset och att utvecklas som skytt? Du är varmt välkommen inne i gemenskapen, inte skall du väl behöva stå där ensam och övergiven på tippen och huttra i snålblåsten Din Broder på västkusten, Henrik
Publicerat Juli 3, 200817 yr Fredde,att du finner sådana här trådar intressanta betyder bara att du är lika skruvad som vi andra Vi kan säkert hitta en lösning så att jag kan komma upp och hälsa på, om inte annat så kanske vi skulle anordna en långhållskytteträff på dina vidsträckta hyggen Om du skickar en lämplig mailadress skall du få ta del av utkastet till handbok med vändande post. hehe, antar att man är rätt så skruvad faktiskt Du är välkommen hit any time!.....hyggen finns det gott om.....dedär med att anordna lite långhållsskytte torde inte vara omöjligt, har tillgång till en skjutbana med vall ut till 500m....sen går det alltid att snacka med nån markägare om det går bra att vara och skjuta på dennes hygge. Jag Pm:ar min e-post adress nu
Publicerat Juli 3, 200817 yr Kära Bröder Hipshot. Det är tyvär så att mitt intresse för långhålsskytte sitter djupt,det är inte så konstigt då själva tänket är ganska likt sporting! Låt mig förklara. Vid såväl sporting som långhållsskytte måste man använda huvudet hela tiden,ingen situation är den andra lik. Monotont skytte som skeet,trap,älgbana,viltmål intresserar mig föga då det i slutänden endast är en upprepning av föregående skott. Att träffa små mål i rörelse på kort håll med många projektiler har jag lärt mig,nu vill jag lära mig att träffa små mål på långa håll med en projektil- med en väldigt hög träffprocent. Av naturen är jag lite av en sökare,när jag lärt mig något tillräckligt bra så tappar det lite av tjusningen.Men som tur är så finns det andra utmaningar i livet vilka fångar mitt intresse(lite grann som Exabit fast annorlunda ) Men tanke på att jag satt fast i sportingträsket i ca 12år så lär jag troligen fastna i långhållsträsket minst lika länge,och som du vet så har jag den inställningen att ska jag göra något (vad det än är) så ska jag göra det bra eller inte alls Vi vänder på steken!! Kom ner till mig en dag så ordnar jag ett lånhållsrace på min 300m bana? Full catering utlovas och min fulla uppmärksamhet Svar till: Kanske en långhållssommar tillsammans Henrik. Bäste Ballistikbroder! som du vet så kollade jag på två dämparfabrikat idag vilka inte riktigt kändes helt ok. Har kollat på Normarks hemsida utan att hitta någon info om A-tec dämpare mer än en bild och ett pris. Hittade den norska hemsidan vilken var lika oinfomativ.... Hur som så har dom såväl alu som ståldämpare i teleskopmodell,då infinner sig frågan varför aludämpare? Rimligtvis borde Alu leda värme bättre än stål vilket i sin tur borde kunna ge mirage fort? å andra sidan svalnar väl rimligtvis aludämpare fortare än stål? Är aludämpare lika starka som ståldämpare eller är det större risk för att yttre våld förstör den permanent? I min värld så är stål stål och alu alu och aldrig skola de två mötas! eller? Vi tar med Hipshot på nästa långhållsrace så kommer han att se ljuset! Fundersam /Micke
Publicerat Juli 3, 200817 yr Bröder, nu fortsätter vi trådkapningen in absurdum och tar en sväng med ljuddämparsnack (hoppas att trådskaparen ursäktar ) När vi sätter en ljuddämpare på vår bössa händer det en del olika saker som vi måste fundera kring, för det första dämpas såklart ljudet och det känns såklart som att det är det som är poängen. Samtidigt så påverkas balansen (vilket kan vara både bra och dåligt beroende på utgångsläget och vad vapnet skall användas till). Bössan blir mer framtung, hur mycket tyngdpunkten flyttas beror på ljuddämparens konstruktion, materialval etc.. Dessutom minskar den rörelse som vapnet gör i rekylen ganska markant och även den upplevda rekylen minskar vilket bara är positivt. Att man ofta upplever en precisionsvinst tror jag i många fall beror på att bössan faktiskt blir mer lättskjuten. Visst kan dessutom egenprecisionen förbättras men jag tror många gånger att den största skillnaden ligger i att bössan rör sig mycket mindre i skottet vilket innebär att skytten även utan en riktig teknik kan få till skapliga träffbilder. En effekt som däremot inte är positivt är att det kommer att bli svårare att skjuta intensivt med bössan eftersom i vart fall ljuddämparen blir väldigt varm och den värmen upplevs ganska snabbt som värmedaller i kikarsiktet. Om dämparen är av teleskopisk typ så omsluter den dessutom pipan vilket innebär att det tar längre tid för pipan att svalna mellan serierna. Ljuddämpare är alltså inget lämpligt tillbehör till en bössa som är tänkt som älgbaneracer. Nu kan ju ljuddämparen förses med skydd som träs på i olika varianter, på grund av isoleringen så kan man skjuta ytterligare ett antal skott med dessa monterade innan siktesbilden blir förstörd av värmedallret. Om man sedan tar av "kondomen" efter skyttet så svalnar det hyfsat fort. Valet mellan aluminium och stål handlar väl främst om vikt och slitstyrka. När det gäller värmen så är det helt riktigt så att Aluminiumet snabbare blir varmt men det svalnar också snabbare så i slutändan kan det kanske gå på ett ut? Däremot blir en dämpare med stor del aluminium såklart lättare en vad en dämpare i rostfritt blir, om nu det är bra eller dåligt beror såklart på vad man är ute efter. De flesta dämpare i aluminium har en "kärna" av stål d v s gängningen och en del eller samtliga bafflar är i stål även om dämparen marknadsförs som aluminium eller för den delen titandämpare. Om vi tittar på de tre konkreta dämparna sóm Micke intresserat sig för så är de BR Reflex T8 Ase Utra A-Tec TMM 5/6 Kort kan man säga att BR dämparen är en äldre konstruktion som är i det närmaste är outslitlig. Det är en teleskopdämpare vilket innebär att huvuddelen Den dämpar skapligt men den är tung och den kräver att pipan tas ned till en rak cylinder för att kunna monteras. Eftersom den går 20 cm upp på pipan så bevarar den pipvärmen bättre än nyare onstruktioner. Den är dessutom väldigt "ljudlig" den låter helt enkelt som den plåtkonstruktion det är. Ase Utra är en frontdämpare som dämpar bra men som är lite tung. Eftersom den "bara" monteras med pipgänga och det inte finns någon bussning på pipan är montaget lite känsligare än på en teleskopdämpare. men det är en modern konstruktion som dämpar bra i förhållande till sin volym. Nackdelen kan vara att det är en hel del tyngd som kommer längst fram på pipan. A Tec är en modern teleskopdämpare som "bara" går 10 cm upp på pipan. Det är dessutom den lättaste av de aktuella dämparna med sina drygt 400 gram. Den dämpare också väldigt bra i förhållande till sin volym. Vet inte om detta hjälpte dig på vägen... //Henrik