Publicerat Juli 1, 200817 yr Ja, då har man trillat dit igen. Tillvaron utan en genom-amerikansk bössa kamrad för en patron med dubbelradiebröst i vapengarderoben blev för tråkig, helt enkelt. Tidigare har jag pysslat med ekorrbössor kamrade för 340 och 416 Wby Mag, så nu är jag vid vägs ände kan man säga. Det blev en riktigt snygg bössa dessutom. Rekylen med Accubrake sägs motsvara en odämpad 375 Wby Mag, så det är dukat för intressanta upplevelser i skjutbänken. Får skaffa ett par extra benstöd till denna
Publicerat Juli 1, 200817 yr du e faktiskt helt otrolig. men om jag inte såg helt fel missade du att skriva kaliber på denna skapelse?
Publicerat Juli 1, 200817 yr Författare du e faktiskt helt otrolig. men om jag inte såg helt fel missade du att skriva kaliber på denna skapelse? Om du känt till Weatherbys patroner så hade du räknat ut att det är en 460 Wby Mag
Publicerat Juli 1, 200817 yr Ha ha vad ska man siga du lider av svår böss bytar sjuka den ser riktigt trevlig ut fin trä i stocken Mvh.
Publicerat Juli 1, 200817 yr Om du känt till Weatherbys patroner så hade du räknat ut att det är en 460 Wby Mag En värstingbössa ur sortimentet med andra ord! Grattis Rickard! Jag hoppas att Du kommer att trivas med denna skapelse.
Publicerat Juli 1, 200817 yr Författare Tackar! Ja, bössbytarsjukan är svår - antagligen ett uttryck för nåt som saknas i mitt liv. Men utan att överanalysera det hela kör jag vidare... Det här är nytt rekord i bössbytandet faktiskt. Jag kommer sälja 22-250:n som är på väg från Åland innan jag ens sett den
Publicerat Juli 1, 200817 yr Den där är vacker att se på och ruskar om ordentligt i fläsket på både björn och älg, synd att den var portad, störde lite i utseendet, glöm inte öronproppar och kåpor vi provskytte Grattis!
Publicerat Juli 1, 200817 yr Författare Jag sökte faktiskt just en sån här med Accubrake (man kan enkelt skruva loss den) just för att jag tror att en 460 är relativt ohanterlig utan dämpare (skotten jag sköt odämpat med min tidigare 416 Wby indikerar detta...). Jagar alltid med aktiva hörselskydd så smällen är inga problem för min del.
Publicerat Juli 1, 200817 yr Rikard, att du är en man fylld av överasknigar vet väl alla men denna gången har du nog slått nytt rekord. I och för sig är det ett välkänt faktum att Kungsbacka trakten är fullkomligt nedlusad av vildsinta älgar och blodtörstiga rävar som går till attack så snart minsta möjlighet gives. Trots detta skall det bli intressant att få höra vad du har tänkt använda denna skapelse till Kanske kan den ge en ny dimension till träffbildsskyttet? Om inte annat så kan man väl räkna med att tryckvågen från mynningsbromsen gör att det snart börjar falla ned döda sparvar ur träden samtidigt som dessa avlövas med en effektivitet som inte ens Agent orange lyckades med... Vänligen, Henrik
Publicerat Juli 1, 200817 yr Författare Använda? Ska jag använda den oxå? Jag ska ha den för att det är roligt, för att det är en potent patron, för att bössan är snygg, och dessutom kommer jag dyka upp på älgbanan med den, och om jag skjuter anständigt så ska bössan med på jakt är det tänkt. Givetvis är det inget man "behöver", men det kan ju kännas tryggt att ha nåt grövre än 270 när andan faller på.
Publicerat Juli 1, 200817 yr Jag sökte faktiskt just en sån här med Accubrake (man kan enkelt skruva loss den) just för att jag tror att en 460 är relativt ohanterlig utan dämpare (skotten jag sköt odämpat med min tidigare 416 Wby indikerar detta...).Jagar alltid med aktiva hörselskydd så smällen är inga problem för min del. De e' bra de, hade liknande mynningsbrom på min .458 Win och sköt några gånger i trångt läge med täta träd intill utan hörselskydd. Man hade tur då man inte miste hörseln eller fick tinnitus , fastän den värsta gången hörde jag inte när kompisarna kom och ropade och frågade var jag och dom skjutna älgarna fanns . Har testat hörseln och den e' ännu sas. normal. Jo, grattis till ett snyggt gevär .
Publicerat Juli 1, 200817 yr Undrar om älgbanehuset står pall för tryckvågen...hmmm.. Nu vet alla att "Vill ha" är ett oantastligt argument som effektivt tar död på all vidare diskussion. Hoppas bara att man blir inbjuden att beskåda spektaklet när du perforerar älgbanans älgfigur med dina 500 grains piller. Vänligen, Henrik
Publicerat Juli 1, 200817 yr Tackar! Ja, bössbytarsjukan är svår - antagligen ett uttryck för nåt som saknas i mitt liv. Men utan att överanalysera det hela kör jag vidare... Det här är nytt rekord i bössbytandet faktiskt. Jag kommer sälja 22-250:n som är på väg från Åland innan jag ens sett den Varsegod velpetter! Ja, jag har märkt det! Du måste nästan ha den svårare syntomen av den tror jag, för jag känner då ingen i min bekantskapskrets som bytt bössor i samma takt som Du! Under tiden i Huskvarna och på Husqvarna AB så hade jag en arbteskompis som hade samlarmani på bössor. Tyvärr så är han borta nu. Han var en oehört duktig fältskytt också. Han gjorde egna kolvar från grovsågad valnöt. Precis som att dom var gjorda av en kolvmakare.
Publicerat Juli 1, 200817 yr Författare När jag monterat benstöden på bössan tycker jag det är dax för dig Henrik att bekänna färg genom att skjuta små små serier på 150 meter - givetvis med dämparen avplockad Skämt åsido så ska det bli riktigt intressant att se vad man kan åstadkomma med denna pjäs. Det borde bli en ganska festlig upplevelse i skjutbåset med dämparen när en kula med 10.000 Joule i anslagsenergi knuffad av 124 grains MRP lämnar pipan. "Lämnar ingen oberörd".
Publicerat Juli 1, 200817 yr Jag ska ha den för att det är roligt, för att bössan är snygg, Om det kan kallas roligt att avfyra en 460 vet jag inte om jag kan hålla med om..... Dock är den snygg!! Ohyggligt snygg!! Så snygg att övriga argument till införskaffande icke göre sig besvär "A fine piece of craftmanship" /Micke
Publicerat Juli 1, 200817 yr Jag sökte faktiskt just en sån här med Accubrake (man kan enkelt skruva loss den) just för att jag tror att en 460 är relativt ohanterlig utan dämpare (skotten jag sköt odämpat med min tidigare 416 Wby indikerar detta...).Jagar alltid med aktiva hörselskydd så smällen är inga problem för min del. Misstänkte nästan att den gick att skruva av med tanke på kornets placering, en helt klart manlig bössa med gott om reservkraft, när brorsan köpte sin 375:a så var jag lite sugen på en 460wby, men prislappen på köptas skott fick mig att tänka om Jag har aldrig provat kalibern och kan tänka mig att liggande skytte kommer att kännas genom hela kroppen Mycket vacker bössa är det åtminstone och en häftig kaliber.
Publicerat Juli 2, 200817 yr Ordningen är återställd. Känns oerhört skönt att du skakat av dig den rosa krinolinkjolen och skaffat en manlig kaliber igen. Denna gången kanske jag hinner provskjuta vidundret innan den försvinner... Kör hårt, Exabit! /CB
Publicerat Juli 2, 200817 yr Författare Klart du ska provskjuta när den anländer, BB. Det blir intressant med en shoot-out där vi ser vem som skjuter minsta serien med sin bössa. Weatherby brukar nämligen skjuta väl, men jag skulle misstänka att din fina Ruger 1:a är redigt vass den med. Ska försöka hålla i bössan länge nog, men jag har blivit klok nog att inte lova saker och ting när det gäller mina bössaffärer
Publicerat Juli 4, 200817 yr Författare Jag pratade förresten med ägaren av bössan igår, och han har haft den sen den var ny 1992. Han har bara skjutit fabriksammo med den förutom några trevande försök med handladdning vilken han la ner då han vart "besviken på hastigheterna". Bössan har gått mellan 50-70 skott totalt Dessutom skickar han med några askar fabriksladdat samt laddverktyg och hylsor. Life is good!
Publicerat Juli 4, 200817 yr Grattis till nyförvärvet! Träbiten var ju "rätt nice". Ingen högoddsare direkt att du skulle gå tillbaka till grova piller. Min gissning blir dock att innan 1/7-2009 är den ur skåpet .
Publicerat Juli 4, 200817 yr määäktig bössa har du hunnit slänga iväg nå skott ? en vän till mig fundera att skaffa sig en sån kaliber !
Publicerat Juli 5, 200817 yr Författare määäktig bössa har du hunnit slänga iväg nå skott ? Nä, har inte ens fått licensen än
Publicerat Juli 10, 200817 yr Författare Nu löste sig strulandet med 22-250:n på ett högst tillfredsställande sätt, så ansökan på 460:n lämnas in idag. Jag räknar med att få licensen nästa vecka
Publicerat Juli 19, 200817 yr Författare Fick hem muskedundret igår och det är en riktigt mysig bössa. Utan tvekan den snyggaste och vettigaste Weatherby jag hållt i nån gång. Allt, precis allt, är riktigt bra på den. Då tänker jag på stockträ, vikt, balans, matt blånering (ej högglansig), facettslipat slutstycke, riktigt bra trycke, bra och tyst säkring, och de öppna riktmedlen är de bästa jag sett. Det är Williams öppen v-skåra typ expressikte med fint korn. Fast Leupold 2,5x monterad i Leupold QR-fästen i en skena. Verkar vara mycket ändamålsenligt, och ögonavståndet tycks vara adekvat. Paketet med laddverktyg, hylsor, och annat från förre ägaren kommer på måndag - sen jäklar ska här skjutas! Funderar starkt på att ta med denna bössan till kuljaktstigen i Varberg den 3/8 Om inte annat så vore det kul med lite uppståndelse när man levererar maxladdade 500 grains rundnosar i sandtaget. Mynningsbromsen torde göra att det dammar lite oxå
Publicerat Juli 21, 200817 yr Författare Idag var jag på banan med en vän och luftade börschan. Det sköts först ett skott stående med dämpare, följt av ett utan. Inga större problem trots att det var maxladdad fabriksammo (med 500 grains Hornady RN) - de flesta hylsorna gick trögt att få ut. Detta följdes av två serier i bänk på 100 meter. Med dämpare skulle jag vilja säga att rekylen är nånstans mellan 375 H&H och 416 Rigby, mer åt Rigbyhållet än 375 - men det är förstås svårt att avgöra sådant. Det gick iaf fint att skjuta avslappnat i bara t-shirt (och nåt på underkroppen, naturligtvis ). Trots 2,5x förstoring på siktet gick det hyfsat att rikta och resultatet var inte fy skam: Detta är två separata 3-skottare med maxladdad fabriksammo som mäter 24 resp. 23 mm. Jag har tidigare hört att dessa bössor "ska" skjuta bra, och nu har jag också sett det med egna ögon. This one's a keeper!