Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Min nya älg- och björnbössa"

Featured Replies

Publicerat

Grymt Rikard :rolleyes: !

Vad snackar vi för farter med en 500grs kula i denna pjäs?

Hmm, undrar hur mycket det sjunger till i planeteten vid liggande skytte med den där utan broms :rolleyes:

Publicerat
  • Författare
Vad snackar vi för farter med en 500grs kula i denna pjäs?

Vet inte riktigt, men jag ska stilla min nyfikenhet genom att kronografera några av de fabriksladdade jag har kvar.

Publicerat
Vet inte riktigt, men jag ska stilla min nyfikenhet genom att kronografera några av de fabriksladdade jag har kvar.

Härligt...är lite nyfiken jag med.

Publicerat
Idag var jag på banan med en vän och luftade börschan. Det sköts först ett skott stående med dämpare, följt av ett utan. Inga större problem trots att det var maxladdad fabriksammo (med 500 grains Hornady RN) - de flesta hylsorna gick trögt att få ut.

Detta följdes av två serier i bänk på 100 meter. Med dämpare skulle jag vilja säga att rekylen är nånstans mellan 375 H&H och 416 Rigby, mer åt Rigbyhållet än 375 - men det är förstås svårt att avgöra sådant. Det gick iaf fint att skjuta avslappnat i bara t-shirt (och nåt på underkroppen, naturligtvis <_< ).

Trots 2,5x förstoring på siktet gick det hyfsat att rikta och resultatet var inte fy skam:

080721_Wby_group.JPG

Detta är två separata 3-skottare med maxladdad fabriksammo som mäter 24 resp. 23 mm. ;)

Jag har tidigare hört att dessa bössor "ska" skjuta bra, och nu har jag också sett det med egna ögon. This one's a keeper! :rolleyes:

WOW vila träffbilder!

Du kanske skulle ta denna till månadstävlingen och skrota 6,5x47:an :rolleyes:

/Micke

Publicerat
  • Författare
Du kanske skulle ta denna till månadstävlingen och skrota 6,5x47:an ;)

Over my dead, primer pierced, recoil battered body :P:huh:

Publicerat

Åhhhh, jag ser så fram emot att få provskjuta denna skapelse.... :lol:

Måste jag locka med frugans paj och vaniljfluffsvisp? :D

Kom nu hit imorrn så svärfar får en bräjk i arbetet på tomten samt en titt på en rikteigt manlig börscha. :D

Mvh. småvilts kaliberinnehavaren 9,3x62

Publicerat
  • Författare

Kommer! :lol:

Aaah, är inte livet underbart? Min käre vapendragare Magnum var inne på en vapenaffär idag och fann 3 askar Speer FN 400 grains åt mig (samma kula som jag sköt älgen med när jag hade 458 Win Mag). På Midway kostar en sådan ask 425 men i affären ville de inte ha mer än 99(!).

Summa summarum en nätt besparing på SEK 978 :lol:

Publicerat

oh lala. vart gjorde du av 22-250n då?

vilka förbaskat fina träffbilder! fattar inte hur man lyckas med sånt med en bössa i dendär kalibern jag.. mycket gröt på morgonen krävs antar jag..

Själv vågar jag fan inte skjuta med kraftigare kalibrar än 358 på sin höjd..

Grattis till ett kap!

Publicerat
  • Författare
oh lala. vart gjorde du av 22-250n då?

Den fick Sune behålla :lol:

Vad gäller rekyl så ÄR det faktiskt som den gode Elmer Keith en gång uttryckte det: "Recoil - relax and enjoy it". Men det tog några år att förstå vad han menade. Skjuter man avslappnat så fjädrar kroppen, men skjuter man däremot och spänner sig så möter man rekylen och det blir inte bra.

En förutsättning för att skjuta såna här serier är att man är avslappnad och kramar av skotten - annars hade serierna varit betydligt större. Jag talar av egen erfarenhet efter att ha ryckt av merparten av alla skott med min första magnum, vilket var en 300 Win Mag.

Publicerat

vad är priset på den!? 22-250n!

Aa jag spänner mig som fasen när jag skjuter nåt grövre än 243an.. Så det är väl som du säger säkert! För det gör ONT ONT ONT när jag skjuter grovt.

Publicerat
  • Författare

Imorgon lördag blir det skytte med 6,5x47:an, och tänkte också provskjuta en övningsladdning till 460:n, då denna ska med till kuljaktstigen i Varberg nästa helg. I fjol var det (ganska lyckat) finlir med 30-06:an men i år är det bara grovsingen som ska vädras, för att det är kul. Magnum tar med 375:an så det blir en del krut som förbränns när vi gasar på.

Har precis suttit och laddat upp 20 st. Hornady RN 350 framför 117 grains 203-B :) Det ska väl "lämna fram hälsningen", bara precisionen är acceptabel :)

Återkommer imorgon med "range report" och även kronografdata på denna laddningen och den heta fabriksammon.

Publicerat
  • Författare

Bössan går bra! :D

350 grain Hornady RN klockades för 909 m/s :D och skjuter 22 mm. på 100 meter:

post-296-1217084991_thumb.jpg

Fabriksammon med 500 grains Hornady RN gör 804 m/s vilket ligger väl i linje med förväntningarna.

Nu är bössan inskjuten och klar inför kuljaktstigarna :)

Publicerat

Du är en imponerande man exabit!

Klarar man av att prestera sådana träffbilder med detta monster så är begreppet rekyl något fullständigt ointressant och totalt ovidkommande i ditt liv.

Inte ens om jag fick ett valfritt vapen ur din garderob skulle jag avfyra denna nyckelbensmjölnare!

Respekt!

Micke

Publicerat
  • Författare

Tack, men jag är säker på att du skulle skjuta bra med denna bössa. Med dämparen är det inte så himla farligt faktiskt.

Publicerat
Tack, men jag är säker på att du skulle skjuta bra med denna bössa. Med dämparen är det inte så himla farligt faktiskt.

Förstör inte min bild av dig som lite av en "übermench" :D

Jag skulle inte ens om jag fick två vapen ur din garderob avfyra denna hjärncentrifug!

/Micke

Publicerat
  • Författare
Jag skulle inte ens om jag fick två vapen ur din garderob avfyra denna hjärncentrifug!

Jag måste ha jävligt kassa bössor! :D

Publicerat
Jag måste ha jävligt kassa bössor! :P

Inte alls! Det är bara det att jag så gärna vill skjuta några år till innan ålderdomen tvingar ner mig i en rullstol ;) vore trist att bli ett lallande kolli i förtid :D

/Micke