Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Besked om bågjakt dröjer!

Featured Replies

Publicerat

Tur man bor i Wsiconsin så man slipper bli tokig på all knasiga politiker och trädkramare som gör denna fråga mer komplicerad och utdragen än den behöver vara. :rolleyes:

• Svar 63
  • Visningar 9,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat
Tur man bor i Wsiconsin så man slipper bli tokig på all knasiga politiker och trädkramare som gör denna fråga mer komplicerad och utdragen än den behöver vara. :rolleyes:

Ja det måste vara skönt. ^^

Förekommer det krig om bågjakten i Amerika också eller är den allmänt accepterad som jaktform där såsom krutvapen o dyl?

Publicerat
Ja det måste vara skönt. ^^

Förekommer det krig om bågjakten i Amerika också eller är den allmänt accepterad som jaktform där såsom krutvapen o dyl?

Det är ingen diskution härborta om bågjakten. Den har alltid varit laglig och är allmänt accepterad. Plus bågjägare har ett väldigt gott rykte om att vara seriösa eftersom många här borta som jagar med krutvapen bara blåser dammet av bössan och sen går ut och då kan det ju bli lite fel.

Publicerat
Det är ingen diskution härborta om bågjakten. Den har alltid varit laglig och är allmänt accepterad. Plus bågjägare har ett väldigt gott rykt om att vara seriösa eftersom många här borta som jagar med krutvapen bara blåser dammet av bössan och sen går ut och då kan det ju bli lite fel.

Jonå där har du ju flera poänger faktiskt!

Publicerat

Jag har rensat tråden från en del ovidkommande inlägg, som inte tillför ett dugg till trådens egentliga innehåll.

Följdaktligen så åker det då med några svarsinlägg på detta, som om dom vart kvar bara skulle vara förvirrande.

/ Janne, moderator.

Publicerat

Jag ställer en fråga då som vissa som är insatta kanske kan svara på:

I det lagförslag som diskuteras, vad är sagt angående utrustningens begränsningar? Pilhastighet? Dragtyngd? Pilvikt?

Publicerat

Anslagsenergi minst 40J, minsta pilvikten 25 gram och jaktspetsens skärbredd minst 25 mm.

Detta är ett förslag från SBJF, sen vad det blir kan vi bara sia om.

/s

Publicerat

Lite snabba beräkningar säger att en 25grams pil behöver färdas minst 186feet/sec eller ca 57m/sekund.

För en 40grams pil (ca 12 grains/pound på en 50# båge) blir hastigheten istället ca 45m/sekund, eller 155feet/sek.

Då talar vi visserligen om gränsen, alltså 40J, och inte om några direkta marginaler.

Vid 50J och 40 gram pil har vi en hastighet på 50m/sek.

Ja det är inget överdrivet högt krav iaf! =)

Publicerat

Men det funkar!!!!! :lol:

Publicerat
Men det funkar!!!!! :lol:

Ja jag är definitivt en förespråkare även för primitiva bågar vid jakt, och man skall inte behöva ha någon tokigt hög pilhastighet egentligen. Det gäller att ha en tyst anläggning, dragning och släpp, då räcker det med en pil som rör sig nog snabbt för att inte hinna uppfattas av djuret =)

Runt 150ft/s är en rätt ok lägsta hastighet, om man ser det så.

Publicerat
Ja jag är definitivt en förespråkare även för primitiva bågar vid jakt, och man skall inte behöva ha någon tokigt hög pilhastighet egentligen. Det gäller att ha en tyst anläggning, dragning och släpp, då räcker det med en pil som rör sig nog snabbt för att inte hinna uppfattas av djuret =)

Runt 150ft/s är en rätt ok lägsta hastighet, om man ser det så.

Det finns en kille i Sörmland som med egentillverkade träbågar och flintspetsar lyckades riktigt bra i Afrika. Han fällde både vårtsvin och impala om jag inte minns helt fel. Vill inte lägga ut hans namn här men de som är insatta vet vem det är.

Sen kan man ju bara konstatera att pilbågen funkat i 40-50 000 år utan problem.

Publicerat

Ja att det funkar förstår nog alla vid det här laget.

Enligt SBJFs ansökan är det faktiskt pilen som skall räknas, vad som det skjuts med är av underordnad betydelse (recurve, långbåge eller comp)

/s

Publicerat

Jag skrev ett mail till snv och ville veta om man skulle få använda tradbågar,men fick inte svar! :) trots att man ha rätt till det! OM,vi nu får bågjakt,(lagom till min pension 2040 kanske?)så hoppas jag verkligen att alla bågtyper får vara med,annars kan man ju kanske inte riktigt kalla det för bågjakt om bara "block och talja"får användas! :rolleyes:

Skulle dock inte förvåna mig de minsta om Sverige blev de enda landet i världen som begränsade bågtypen!

Denna typ av funderingar har dykt upp förr,sist för ett antal år sen på sbjfs hemsida,vilket ledde till att man var tvungen att betala 300 kr om man fortsätta debattera,så det är tydligen en komplicerad fråga.Hoppas snv är kloka nog att inte begänsa bågtypen utan ser till pilvikt,spets,mm.

Publicerat
Jag skrev ett mail till snv och ville veta om man skulle få använda tradbågar,men fick inte svar! :) trots att man ha rätt till det! OM,vi nu får bågjakt,(lagom till min pension 2040 kanske?)så hoppas jag verkligen att alla bågtyper får vara med,annars kan man ju kanske inte riktigt kalla det för bågjakt om bara "block och talja"får användas! :rolleyes:

Skulle dock inte förvåna mig de minsta om Sverige blev de enda landet i världen som begränsade bågtypen!

Denna typ av funderingar har dykt upp förr,sist för ett antal år sen på sbjfs hemsida,vilket ledde till att man var tvungen att betala 300 kr om man fortsätta debattera,så det är tydligen en komplicerad fråga.Hoppas snv är kloka nog att inte begänsa bågtypen utan ser till pilvikt,spets,mm.

Vi är många som HOPPAS!!

Men det kan ju omöjligt bli sämre.... Så jag fortsätter HOPPAS!