Publicerat Juli 5, 200818 yr Så där ja!.... nu har man varit hos sin vapendragare JS igen!.. ... fick hem mitt paket från Staterna... bla dom nya mekaniska spetsarna!.. sträng stopper, cronograf, bågpress mm mm.... hur som helst så har jag nu skjutit lite pil med Grimreaper spetsarna!.. å måste nog erkänna att jag blev väldigt positivt överaskad... ja skjuter dom precis som med en fälltspets och dom öppnar sej väldigt fint!... testade på en pet-flaska å de blir väldigt stora fina snitt me dom!... och väldigt lätt att ta ur dom från etafon skivorna.. eftersom spetsarna fäller ihopp sej när dom backas!.. så ja komer troligen som de känns nu fortsätta med mekaniska spetsar... men innan jag bestämmer mej så kommer de bli en del tester till....och om de fortsätter så här så de lär nog bli en beställning till från USA innan resan!... Mvh Mamre!..
Publicerat Juli 5, 200818 yr Författare nu är de juh så att jag ville testa dessa spetsar pga att jag hadde svårt att få fasta blad och tavelspets att gå lika!.. där av har jag bytt!.. men man måste ha i baktanken att de är en felkälla till.... alltså... de är mer rörliga delar.. mycket pilligare å byta blad!.. så de är inte bara fördelar!.. men att mitt skytte stämmer är de viktigaste!... och eftersom jag skjuter varje dag så vill man juh spara lite på eutafomen!.. den e juh inte gratis precis!.. ..... men de är juh ingen nackdel att skärytan ökar!.. 36mm är rätt mycket på 100grains pil!.... kommer å bli bra i Afrika... ger troligen en snabbare avblödning!.... MVh..
Publicerat Juli 5, 200818 yr jo nog lär dom funka domdär me.. men att jämföra ett djur med en plywoodskiva är väl lite att ta i. fast man förstår ju tanken .. men risken som sagt att pilen studsar av djuret med en vanlig mekanisk spets borde väl vara rätt så liten? eller har jag fel?
Publicerat Juli 5, 200818 yr Jag var också hos JS i dag, och fick se dom där spetsarna live, grymt imponerad kan jag säga att jag vart Blir ett par packar sånna vid nästa beställning från staterna.
Publicerat Juli 6, 200818 yr Författare jo nog lär dom funka domdär me.. men att jämföra ett djur med en plywoodskiva är väl lite att ta i. fast man förstår ju tanken .. men risken som sagt att pilen studsar av djuret med en vanlig mekanisk spets borde väl vara rätt så liten? eller har jag fel? de har hänt!.... de har länge varit diskutioner ang just mekaniska spetsar när dom skjutits i vinkel!.. att tex bara ett blad fälls ut och gör så de "knuffar" ut pilen så den flyger utmed djuret å skär upp det!... d är därför dom visar de där med plywoodskivan, ett me dom nya grimreaperspetsarna blir de inte så!... utan att dom penitrerar minst lika bra som fasta blad!... MVh Mamre!..
Publicerat Juli 6, 200818 yr så slipper du läsa!.. Jag ska nog testa dessa i år, på vilt då förstås, en sak som jag är lite orolig för är all mekanik snyggt o bra och så, men många källor till fel, samt att det är ingen spets man vill demontera i fält om man inte har fjädrar o grejer i reserv med sig.
Publicerat Juli 6, 200818 yr Jag ska nog testa dessa i år, på vilt då förstås, en sak som jag är lite orolig för är all mekaniksnyggt o bra och så, men många källor till fel, samt att det är ingen spets man vill demontera i fält om man inte har fjädrar o grejer i reserv med sig. Det var ett skämt förmodar jag Leif
Publicerat Juli 6, 200818 yr Det var ett skämt förmodar jagLeif Skämt och skämt, vad jag menar är att jag skall använda dem vid jakt i år, och förhoppningsvis får jag likt förra året skjuta ett rådjur eller två och då ser man hur den fungerar, mina InnerLoc mek spetsar funkar bra så här långt och tror inte att Grim Reaper är sämmre. Plywood,ståltunnor och bildörrar med mera i all ära men det är bara i en riktig jakt situation som de verkligen bekänner färg så att säga
Publicerat Juli 6, 200818 yr Är man det MINSTA tveksam OM mekaniska spetsar fungera vid jakt (vilket framgår av inläggen) så är det väl bättre att använda "vanliga"spetsar. Det tar kanske lite mer trimmande och provande, det kan väl inte bero på lathet eller tidsbrist att man överhuvudtaget väljer mekaniska. För det finns inga andra fördelar med mekaniska som inte vanliga har, än möjligtvis sår kanalen Och vi har skyldigheten att minimera skadskjutningar Leif
Publicerat Juli 6, 200818 yr Författare Är man det MINSTA tveksam OM mekaniska spetsar fungera vid jakt (vilket framgår av inläggen) så är det väl bättre att använda "vanliga"spetsar.Det tar kanske lite mer trimmande och provande, det kan väl inte bero på lathet eller tidsbrist att man överhuvudtaget väljer mekaniska. För det finns inga andra fördelar med mekaniska som inte vanliga har, än möjligtvis sår kanalen Och vi har skyldigheten att minimera skadskjutningar Leif är inte ett dugg tveksam att dom fungerar i jakt!.. de har bevisats massor med gånger i andra länder!.... men jag vill själv testa om jag blir nöjd med dom!... eftersom jag sköt så pass bra med fasta spetsar.. vill jag skjuta mint lika bra med mekaniska!.. MVh Mamre!..
Publicerat Juli 6, 200818 yr är inte ett dugg tveksam att dom fungerar i jakt!.. de har bevisats massor med gånger i andra länder!.... men jag vill själv testa om jag blir nöjd med dom!... eftersom jag sköt så pass bra med fasta spetsar.. vill jag skjuta mint lika bra med mekaniska!.. MVh Mamre!.. Om du sköt så pass bra med vanliga varför byta Leif
Publicerat Juli 6, 200818 yr Författare Om du sköt så pass bra med vanliga varför bytaLeif för jag inte kunde få fälltspets och jaktspets att gå lika!... där av bytet!... vi höll på flera timmar med att ställa om bågen för att få dom att gå lika!.. men kund bara få dom som märmst 15cm från varandra!... alternativet hadde varit å ha två sikten som var för sej är inskjutna för respektive spets!... Mvh Mamre!..
Publicerat Juli 6, 200818 yr Om du sköt så pass bra med vanliga varför bytaLeif Finns flera skäl till att man vill använda mekaniska spetsar, sen tror jag inte de är sämmre en fasta blad, men man vill alltid testa olika typer. men en huvud faktor är just att de flyger lika som fältspetsar gör.
Publicerat Juli 6, 200818 yr Jag tro inte att mekaniska skär SÄMRE däremot så är det mer detaljer som ska fungera och större RISK för att det inte funkar Själv så strävar jag efter att minimera allt som kan ställa till jävelskap det finns tillräckligt som gör ändå Även om fält och jaktspetsar har olika aerodynamiska egenskaper så har jag ALDRIG haft problem med att gruppera dem lika. Men det är flera faktorer som spelar in för att det ska funka bra. Det finns mycket utrustning till bågar och pilar som är skit. Firar 50års jubileum 2009 som bågskytt så jag har nog provat det mesta :D men var och en måste få göra sina egna misstag Lycka till med spetsarna och må dom fälla månget vilt Leif
Publicerat Juli 6, 200818 yr Författare De är just de som är så härligt med att leva i en demokrati!.... man för göra som man vill... å testa på de man vill!... tänk om alla tyckte som mej!.. då skulle juh alla gå omkring å älska mej... utveklingen har gott framåt även på mekaniska spetsar... så jag tror inte risken är så stor de blir fel!.. men precis som du skriver så är de en felkälla till.. och de måste tas med i beräkningen!... Mvh
Publicerat Juli 6, 200818 yr Tycker inte att man skall oroa sig för mycket ang mek-spetsar, håller man sig till kända tillverkare och inte köper något skräp så funkar det. Det finns alltid risker med vissa mekaniska konstruktioner men överlag så är dom bra, har faktiskt sett fasta spetsar som "tappat" ett blad i ett vilt men det är antagligen sällan det händer. Mek-spetsar har några fördelar, bla den stora sårkanalen men också att pilen inte driver så mycket i blåst. Visst det kan vara ett pill att byta blad till jaktspetsarna men det är väldigt sällan man gör det i tornet/gömslet, utan det fixar man "hemma" istället att inte jakt och fältspetsen går lika är ganska vanligt och inte blir det bättre av att bågen är skitsnabb, det du gör med den mekaniska spetsen är att ta bort ett symptom men inte orsaken, vi kan väl titta på det när du kommer ner till sollebrunn. /S som velar som en kärring i charkdisken, och därför har både slicktrick, montec, innerloc exp och nu även grimreaper i sitt koger
Publicerat Juli 7, 200818 yr Författare att inte jakt och fältspetsen går lika är ganska vanligt och inte blir det bättre av att bågen är skitsnabb, det du gör med den mekaniska spetsen är att ta bort ett symptom men inte orsaken, vi kan väl titta på det när du kommer ner till sollebrunn. de låter bra de!.. ska bli trevligt å få träffa dej igen!.. Mvh
Publicerat Juli 7, 200818 yr får väl hoppas mamre får aschlet ur vagnen o får hem spetsarna innan hösten nu bara då. (beställde via crowfear thomas ifall du inte hört det ännu)
Publicerat Juli 7, 200818 yr Författare får väl hoppas mamre får aschlet ur vagnen o får hem spetsarna innan hösten nu bara då. (beställde via crowfear thomas ifall du inte hört det ännu) där är de något jag missat!.... Va e de du vill ha????..... MVh
Publicerat Juli 7, 200818 yr där är de något jag missat!.... Va e de du vill ha????..... MVh Det är bara jag som lovat Carl-Adam att beställa ett pkt mekaniska spetsar åt honom också, när det ska beställas spetsar nästa gång.
Publicerat Juli 8, 200818 yr Författare Det är bara jag som lovat Carl-Adam att beställa ett pkt mekaniska spetsar åt honom också, när det ska beställas spetsar nästa gång. ahhh oki!... då e jag med på banan!...