Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grimreaper pilspets!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
team grimreaper ^^

;):D:D

Publicerat

har även jag beställt ett gäng mekaniska grim reapers.

Har haft otroligt svårt att skjuta bra med mina gamla thunderheads.

Det verkar som om det inte vill sig riktigt, blir en hel del "strö" pilar och svårt att hålla ihop träffbilderna.

Pratade med Anders G idag, och han tyckte det verkade vara en bra ide att gå över till mekaniska spetsar när man har en sån snabb båge som Airborne 82.

Återkommer med en rapport hur det gått sedan.

//Kent

• 2 months later...
Publicerat
  • Författare

då har man testat dessa spetsar i verkliga livet!... vill inte påstå jag blev så inponerad! vissa av dom styr så man missar viltet? får man en bra träff så blir det riktigt bra avblödning även med en mindre bra träff.

så jag gick tillbaka till mina Muzzy spetsar. fast denna gån 115grain fyrbladigt för att få så bra avblödning som möjligt!...

alla vilt skjutna med Muzzy spetsen gick under 50m innan dom dog, med grimreapern gick dom längre! och detta berodde på att spetsen ej satt där jag siktade men de gjorde muzzyn.

så jag kan väll inte direkt rekomendera Grimreaper spetsarna tyvärr.!.. fast att dom även med en mindre bra träff fick omkull djuret. då är det enligt min mening bätte och träffa rätt med mindre skäryta!..

Mvh Mamre

Publicerat

-"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!" Som Farbror Barbro sa en gång..

Fast i detta fallet är det ju precision.

Det är i stort sett omöjligt att få jaktspets och fältspets att gå lika, man måste skjuta in med båda: Det finns inga genvägar!

Ingen av er skulle väl skjuta in studsaren med övningsamunition och sen stoppa i jaktamunition utan att kolla hur träffbilden ser ut med dem??

Samma sak gäller fältspets och jaktspets. Tex så blir ju FOC (Front of Center) ändrad när man skruvar i en längre spets..

+ att man ska göra papperstesten med jaktspetsen så dessa inte kommer på tvären mot djuren om avståndet är kort.

En pil som kränger och slänger i luften tappar ju ännu snabbare farten, för att inte tala om den mycket försämrade precisionen.

Jobbigt är det ju att på jaktresan upptäcka att det inte funkar som det är tänkt!

Tur är ju att du hade gamla välbeprövade Muzzy med dig i bagaget. :D

Samtidigt som det tog där du siktade!

Det är ju som du säger:

Ett välriktat skott är det bästa!

En annan sak jag funderat på angående "utfällbara" spetsar:

Viss energi måste ju gå åt till att öppna upp bladen, vilket borde resultera i tappad penetrering!

På klövvilt upp till rådjur och dovvilt gör det nog inte så mycket, det är ju inte så mycket pilen ska gå igenom för att göra jobbet..

Men på större och mer hårdskjutet vilt typ vildsvin eller afrikas stora antiloper så behövs all energi för att få den djupverkan man behöver.

Det går inte kompensera minimal intrimning av jaktspetsen med bredare blad..

Publicerat

Hej!

Jag gick igenom mina videoklipp som blev filmade när jag sköt på waterbucken med grim reaper spetsen.

Tror jag måste dementera min tidigare åsikt som jag förmedlade till er som var med på afrika resan om dessa mekaniska spetsar. Jag trodde, ända fram tills jag såg filmen på 1/20 slow motion i dvd spelaren, att det var grim reapern som flög taskigt eller att ett blad hade kanske öppnat sig i skottögonblicket och orsakat den höga träffen till höger.

Men sanningen är att waterbucken hann ducka så dess bröstkorg nästan nådde backen i skottögonblicket.

Då får man följdaktligen en hög träff. Fantastiskt det här med kamera på passet. Man kan studra träffarna i detalj.

Dessa afrikanska vilt är synnerligen varska och gör ordentliga string jump. Jag såg också att min pil skulle ha avlossats medan den hade huvudet nedböjd och drack vatten. Nu var jag en sekund sen med att släppa iväg pilen och den hann reagera. Men man kan glädjas åt att pilen tog så pass högt att den tog i den köttiga delen av ryggen och detta djur kommer säkerligen att tillfriskna efter pilträffen och leva vidare.

Ytterliggare en lärdom har lagts till i bagaget om bågjakt. Jämnför man afrikanskt vilt och våra rådjur så upplevs rådjuren både döva och blinda.

Publicerat
Hej!

Jag gick igenom mina videoklipp som blev filmade när jag sköt på waterbucken med grim reaper spetsen.

Tror jag måste dementera min tidigare åsikt som jag förmedlade till er som var med på afrika resan om dessa mekaniska spetsar. Jag trodde, ända fram tills jag såg filmen på 1/20 slow motion i dvd spelaren, att det var grim reapern som flög taskigt eller att ett blad hade kanske öppnat sig i skottögonblicket och orsakat den höga träffen till höger.

Men sanningen är att waterbucken hann ducka så dess bröstkorg nästan nådde backen i skottögonblicket.

Då får man följdaktligen en hög träff. Fantastiskt det här med kamera på passet. Man kan studra träffarna i detalj.

Dessa afrikanska vilt är synnerligen varska och gör ordentliga string jump. Jag såg också att min pil skulle ha avlossats medan den hade huvudet nedböjd och drack vatten. Nu var jag en sekund sen med att släppa iväg pilen och den hann reagera. Men man kan glädjas åt att pilen tog så pass högt att den tog i den köttiga delen av ryggen och detta djur kommer säkerligen att tillfriskna efter pilträffen och leva vidare.

Ytterliggare en lärdom har lagts till i bagaget om bågjakt. Jämnför man afrikanskt vilt och våra rådjur så upplevs rådjuren både döva och blinda.

Inte bara bufflar som gör detta har jag märkt :/

Man hoppas verkligen att de läker till bra, hade det varit en kula så hade nog framtiden sätt grymmare ut tyvärr