Publicerat Juli 8, 200817 yr Årets avskjutningsjakt är över. Vi hade för mycket grönt i naturen och därav blev resultatet lite klenare i år. Vi fick 6 muflon och två vildsvin, varav en gick över till jaktgranne med mindre bra relation med.Förra året fick vi 16 st. Men nästa år är vi lite smartare. Vi börjar jakten först 18/7 och då får vi skjuta även kronvilt och muflonen kommer också snällare till "åtlarna" Priset är angenäma 60 Eur/jaktdag inkl lunch Login 25 Eur/natt, jaktkortet 25 Eur, maten ca. 50 Eur,hyrbilen ca 120 Eur/person Kronhind och kalv 150 Eur, muflon får och lamm 100 Eur Priserna årets priser men vi väntar inga stora ändringar. Jakten är NBT:s(Nordic Bowhunting Team) ordinarie jakt, men vi fyller på med icke medlemmar för att få 6 manna grupper. Skicka PM om Du är intresserad Mvh Risto/Jaktfogde NBT
Publicerat Juli 8, 200817 yr Författare Mkt intressant!Hur många dagar rör det sig om totalt? 6 hela jaktdagar per grupp 1:sta gruppen avresa 18/7 2009 2:a gruppen 25/7 2009 Man får som sagt jaga i båda grupperna om pilförrådet och ekonomin tillåter. Mvh ristop
Publicerat Juli 8, 200817 yr Helt klart "Muy interesante" Det är ju i alla fall ett år att samla lite deg......... //Roggman66
Publicerat Juli 8, 200817 yr Onekligen något att fundera närmare på, jag och frugan kommer ju att vara nere vid Torrevieja-trakten då i alla fall..
Publicerat Juli 8, 200817 yr Helt klart "Muy interesante" Det är ju i alla fall ett år att samla lite deg......... //Roggman66 Vad säger du Roggman? Ska vi åka? Janne verkar ju på, så drar vi med oss Mamre oxå
Publicerat Juli 8, 200817 yr Författare Hej Jag har också oftast Torrevieja som utgångspunkt till mina spanska jakter. Desvärre är dock denna jakt vid gränsen till Portugal. Närmare sagt i det natursköna Extremadura. Om man kör kl. 8 på morgonen från T-vieja,då är man ca 19.00 framme i Membrio som den lilla byn heter. Bra vägar och lugn körning med många stopp. Om man flyger tar man flyget till Madrid och därifrån ca. 4 timmar med en delad hyrbil. Eller lyxvarianten med inrikesflyget till Badajoz och därifrån bara 7 mil till jaktstället. Jag kommer till jakten med en egen bil. Komplexet som vi hyr består av ett stort hus som rymmer 6-8 personer samt två separata lägenheter(om vi behöver) Huset har egen innergård med pool,så det är ganska häftigt.Totalt insynsskydd men i lilla staden ändå. Ibland har vi icke jagande medresenärer och dom betalar förstås bara login och maten. Maten lagar vi själva. Vi tar fileerna från dom skjutna djuren så köttet är lätt ordnat. 50 Eur till en gemensam "kakburk" brukar räcka till den övriga maten och dryck för en vecka.Öl och vin räknas till baslivsmedel, dom eventuella starkvarorna får man finansiera själv. Slutledningsvis kan jag säga att den här jakten är absolut bland dom billigaste jag har hittat om man räknar pris/skjuten pil eller man kan räkna nästan hur man vill. Mvh Risto
Publicerat Juli 8, 200817 yr Risto, vad är det mer än IBEP:en som behövs, läggs det nått skjutprov där nere innan jakten och så? Det är minimum 50# på bågen om jag förstått det rätt va?
Publicerat Juli 8, 200817 yr Författare Egentligen behövs det inte Ibep utav utländska jägare i skrivande stund. Bågstyrkan min 50# Jaktledaren brukar vilja se skjutfärdigheterna i ett avslappnat upplägg, vilket gör att det är lätt att prestera sitt bästa. Vi har jagat där nu 3 år och tappat bara 1 djur (vildsvin),så med gott omdöme verkar det inte behövas några jätteformella prov utan provets syfte är att varje jägare vet sin egen förmåga och sen bara håller sig inom sina egna prestationsramar. Nog predikat Mvh Risto
Publicerat Juli 10, 200817 yr Författare För er information. Hälften av platserna kvar i skirivande stund, dvs 6 av 12 platserna bokade Mvh Risto
Publicerat Juli 10, 200817 yr o jag. bara jag får vara med sickboy o crokis Pm:a Risto bums, om du inte redan gjort det! Vore ju jäkligt kul om du kom med också.
Publicerat Juli 10, 200817 yr Nu måste jag höra med tanten också.........Hon vill säker med återkommer i ämnet.
Publicerat Juli 10, 200817 yr suger ju balle om jag misslyckas med ibep bara har pmat risto nu. hoppas på svar.
Publicerat Juli 10, 200817 yr suger ju balle om jag misslyckas med ibep bara har pmat risto nu. hoppas på svar. inte misslyckas du inte, det kommer du klara galant! Jag övade i två veckor innan uppskutningen o satte samtliga pilar
Publicerat Juli 10, 200817 yr Författare "early bird find the worms" Nu ser det ut som att alla platser är bokade (två platser är reserverade till imorgon) resten är bokad. Men om det blir en jätteanstormning, kanske vi kan ordna en grupp till. Det är så pass mycket djur som ska bort så att yrkesjägaren måste fixa resten av kvotan med sin studare i slutet på augusti (det som svenska,finska och spanska inte klarat av). I La Quesera jagas det bara brunstjakt på hjort(några superrika spanjorer några dagar) samt 2 dagars Monteria(spansk drevjakt) där 15 rika jägare skjuter 4-5 trofedjur var. Men för att producera så många trofedjur blir det ett överskott av hondjur och kalvar som ska bort för att maten ska räcka till alla och för undvikande av sjukdomar. Bågjägarna kan förstås också skjuta trofehjortar, men ända som jag tycker är intressant är jakt på "Ciervos Selectivos" Dvs avskjutningshjort p.g.a felaktig hornbildning(t.ex hjorten kommer aldrig att få en krona högst upp). Dessa hjortar är mycket billigare, men jakten är inget för en amatör(det kan bli en dyr historia om man skjuter fel) Anmäl er gärna till reservlistan och vid ev. avhopp plockar man namn från listan eller om det blir ytterligare en grupp Mvh Risto
Publicerat Juli 12, 200817 yr Risto om du ser detta , kan du väl läsa dina PM! Ser ljust ut för mig så jag skulle vilja preliminärboka en plats i grupp 2 innan det blir fullt!
Publicerat Juli 24, 200817 yr Författare Spanien status LA Quesera muflon,kron Grupp 1 fullbokad med 6 jägare alla NBT-medlemmar och bara undertecknad figurerar på dessa sidor Grupp 2 utökad till 7 jägare,dvs en plats kvar Jaktsnack "Crowfear" och "Sickboy75" och undertecknad är med i denna grupp "schaman" gjorde en prelim reservation på sista platsen men jag väntar på svar på mitt PM