Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

GRYTJAKTS PREMIÄR

Featured Replies

Publicerat

Inte långt kvar nu till 1/8-08 :D .

Startar denna tråd i syfte att höra hur era jakter går vid årets grytpremiär.

Själv ska man ner till skåne och prova bordertiken i grävlingslandets mecka.

Hoppas ni inkommer med era berättelser samt resultat??? :P

Mvh Danne grävUppland....... :D

Publicerat

Spadarna e slipade och hundarna i toppform, 08.00 sätts spadarna i backen efter en sömnlös natt me några liter kaffe samt lite ljug.

Publicerat

Vart huserar du annars med spaden grävuppland?

Publicerat

>Mickel, har du fixat ngn jordhög som vi kan låta Klas-Janne gå lös i. :P

Publicerat
  • Författare
Vart huserar du annars med spaden grävuppland?

Söderfors, ön mitt i dalälven.

Och du då, vart jagar du?

Mvh grävUppland :P ........

Publicerat
  • Författare
Spadarna e slipade och hundarna i toppform, 08.00 sätts spadarna i backen efter en sömnlös natt me några liter kaffe samt lite ljug.

Det e riktigt.

Kul att folk e på hugget!!!

Mvh grävUppland.......

Publicerat

Jaa nog hoppas man att man kan premiärdoppa hunden, ev på Mamres mark nu när även jag e Upplänning :P

Publicerat

så synd att premiären är en fredag å allt,blir nog tufft å vara grävling dit man ska härja,tror jag ska sluta släppa grävlingar detta år,ge upp är för veklingar,dock kan juh nån som har en föreliggare att bistå med höra av sig till mig,vi är ett gäng med spärngare som envisas jaga grävling med dom,det går men jobbigt pyskiskt!

ps inte den som skjuter mest utan gräver djupas som vinner :)

Publicerat
>Mickel, har du fixat ngn jordhög som vi kan låta Klas-Janne gå lös i. :lol:

Jo jag håller på att reka. Jag vet åtminstone en kolbotten som var bebodd i våras av räv. Men grävjanne vill väl helst ha hård pinnmobacke att sätta stålet i antar jag. :)

Söderfors, ön mitt i dalälven.

Och du då, vart jagar du?

Mitt i samhället....eller iaf nästan. :D

Marken sträcker sig från industriområdena (runt Atlas) upp mot åsen och gamla E4. Tyvärr har E4 förstört marken oerhört så jag är på jakt efter nytt, eller rättare sagt en till mark att jaga på.

Publicerat
  • Författare
Jo jag håller på att reka. Jag vet åtminstone en kolbotten som var bebodd i våras av räv. Men grävjanne vill väl helst ha hård pinnmobacke att sätta stålet i antar jag. :)

Mitt i samhället....eller iaf nästan. :D

Marken sträcker sig från industriområdena (runt Atlas) upp mot åsen och gamla E4. Tyvärr har E4 förstört marken oerhört så jag är på jakt efter nytt, eller rättare sagt en till mark att jaga på.

Har jagat själv precis bredvid atlas för ett par år sedan. Jagar du på marken där Atlas ligger?

Mvh grävUppland........... :lol:

Publicerat

får jag fråga vad som händer om man har en rent REN SPRÄNGARhund o träffar på en grävling? håller hunden på o springer ut o in som en jojo eller blir den automatiskt förliggare?

Finns det hundar som jobbar på båda sätt?

Har förliggare det beteendet pga sin extrema viltskärpa att dom inte vill släppa djuret ur sitt synfält eller är det nåt man lär dom?

Publicerat

o är det grävlingsjakten över lag som börjar 1/8 hos er eller är det då man får släppa ner hunden ? Börjar rävjakten samtidigt?

Publicerat
o är det grävlingsjakten över lag som börjar 1/8 hos er eller är det då man får släppa ner hunden ? Börjar rävjakten samtidigt?

Japp 1/8 är datumet för båda.

Publicerat
Jo jag håller på att reka. Jag vet åtminstone en kolbotten som var bebodd i våras av räv. Men grävjanne vill väl helst ha hård pinnmobacke att sätta stålet i antar jag. :D

Ja men se där :P Helst o helst, man kan inte få allt här i världen........... :lol:

Publicerat
får jag fråga vad som händer om man har en rent REN SPRÄNGARhund o träffar på en grävling? håller hunden på o springer ut o in som en jojo eller blir den automatiskt förliggare?

Har förliggare det beteendet pga sin extrema viltskärpa att dom inte vill släppa djuret ur sitt synfält eller är det nåt man lär dom?

min jobbar som en sprangare pga aveln for det,den bryter om jag inte graver,star jag stilla bryter den 4 ganger ofta inom 20 min,bra jobb med djuren oxa,manga kallar min hund bra for bada mendans jag kallar den dalig pa ena,,dock har jag skjutit 20 gravlingar forra aret pa detta vis och 4 ravar av 5,darfor jag envisas om att parson ar en komplett hund som inte ar gravlings eller rav radd som vissa andra raser verkar vara

Publicerat
4 ravar av 5,darfor jag envisas om att parson ar en komplett hund som inte ar gravlings eller rav radd som vissa andra raser verkar vara

Fan! Jag trodde ju att det var en rävhund du hade...

Var ju knappt mer än vad jag tog med min klövviltshund i fjol. :)

Publicerat
  • Författare

En sprängartyp som går ner på grävling händer ofta. Pga att den bryter blir tyvärr jakten mindre effektiv än med en ren förliggare då.

Känner dock flera som jagar både räv och grimbart med samma hund och vissa(inte många) växlar i sitt arbetssätt beroende på viltet.

I regel så är en grythund antingen sprängare eller förliggare men det finns individer som fungerar utmärkt på både räv och grävling.

Mvh grävUppland ;) ...............

Publicerat
Fan! Jag trodde ju att det var en rävhund du hade...

Var ju knappt mer än vad jag tog med min klövviltshund i fjol. ;)

jaja blir nasta ar som blir forsta riktiga rav aret for mig med 2 hundar for endamalet,sen kanner jag i kroppen att en tax fran hudiksvall omradet kommer skaffas sa man har en genuin foreliggare,,, du kommer fa ata din keps min van iar ;)

Publicerat
En sprängartyp som går ner på grävling händer ofta. Pga att den bryter blir tyvärr jakten mindre effektiv än med en ren förliggare då.

Känner dock flera som jagar både räv och grimbart med samma hund och vissa(inte många) växlar i sitt arbetssätt beroende på viltet.

I regel så är en grythund antingen sprängare eller förliggare men det finns individer som fungerar utmärkt på både räv och grävling.

Mvh grävUppland ;) ...............

De e' väl helt naturligt man jagar alla sorterna, här i Finland har vi dessutom mårdhunden (som ni snart har tillräckligt av i sverige :D ). Rävarna har kommit ut och mårdhunden och grävlingen har vi grävt ut som det hör till med våra hundar, så dom verkar byta arbetssätt :D

Publicerat
De e' väl helt naturligt man jagar alla sorterna, här i Finland har vi dessutom mårdhunden (som ni snart har tillräckligt av i sverige ;) ). Rävarna har kommit ut och mårdhunden och grävlingen har vi grävt ut som det hör till med våra hundar, så dom verkar byta arbetssätt B)

som det ska vara men många tar sällan över 20 djur i gryt per år för sina hundar som jobbar så, ni som ligger över 100 djur har lite mer kött på bena att säga ni har duktiga hundar,sverige är rätt bleka i jämnförelse skulle jag tro :D som taggen du jagat med skulle man vilja slå en spade i huvudet varje gång han bryter,men mårdhundarna verkade han gilla mer :P

Publicerat
som det ska vara men många tar sällan över 20 djur i gryt per år för sina hundar som jobbar så, ni som ligger över 100 djur har lite mer kött på bena att säga ni har duktiga hundar,sverige är rätt bleka i jämnförelse skulle jag tro :rolleyes: som taggen du jagat med skulle man vilja slå en spade i huvudet varje gång han bryter,men mårdhundarna verkade han gilla mer :rolleyes:

Taggen tycker jag det inte var någe värre fel med, lite orutinerad ännu på mårdhund, men jag kunde gärna ha honom själv att jaga med :lol: .

Publicerat
  • Författare
De e' väl helt naturligt man jagar alla sorterna, här i Finland har vi dessutom mårdhunden (som ni snart har tillräckligt av i sverige :huh: ). Rävarna har kommit ut och mårdhunden och grävlingen har vi grävt ut som det hör till med våra hundar, så dom verkar byta arbetssätt B)

Ja, naturligt så till vida att det är ofrånkommligt att grythundar stöter på bägge vilten, och snart även tre med mårdhunden i Sverige.

Som jag sa tidigare fungerar många individer ypperligt, men de flesta satsar antingen på sprängar/förliggar individer, mycket beroende på vilt tillgången.

Och enligt mig så uträttar inte en ren sprängare mycket till arbete på grävling då den bryter alltför ofta!!!

Bara att gratulera till bra hundar som växlar i sitt arbetssätt då det inte är så extremt vanligt här i svedala även om det flesta intresserar sig för bägge vilten. :D

Mvh grävUppland ;) ............

Publicerat

faktiskt är tyskarna rätt dugliga som allround hund i gryt,klarar dom av grävling utan slå ihjäl sig så är det säkert kort på vass gryt hund som jagar,men annars tycker jag man ser mest parson som funkar som både och här i sverige iaf,om man inte gräver för båda och skjuter mer 20st av varje

mårdhund ska bli kul att få börja jaga!

Publicerat
Ja, naturligt så till vida att det är ofrånkommligt att grythundar stöter på bägge vilten, och snart även tre med mårdhunden i Sverige.

Som jag sa tidigare fungerar många individer ypperligt, men de flesta satsar antingen på sprängar/förliggar individer, mycket beroende på vilt tillgången.

Och enligt mig så uträttar inte en ren sprängare mycket till arbete på grävling då den bryter alltför ofta!!!

Bara att gratulera till bra hundar som växlar i sitt arbetssätt då det inte är så extremt vanligt här i svedala även om det flesta intresserar sig för bägge vilten. B)

Mvh grävUppland :D ............

Min äldre JRT tik så arbetade i dom 7 första åren som både och...dvs sprände räv och mårdhund där vi inte kunde gräva och blev föreliggare om det behövdes. Och enligt mig mfl så var hon den opptimala räv/mårdhunds hunden då. Men nu så är hon nästan bara föreliggare och ger sig nästa aldrig :huh: ...så nu vill man inte så gärna släppa ner henne om det inte då är lätt och gräva.

Och förr så kunde man lätt kalla ut henne (perfekt) ur grytena...men numera så hör hon så dåligt att det är lönlöst ;)

Pa...Måste bara tillägga att mårdhund inte normalt går så bra och spränga...iaf så brukar man få gräva ut dom flesta .

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ja så är man nere i skåneland då. Morgonen gav inget och värmen tog snart ut sin rätt.

Lördagen kommer att bestå av ett långt styrelse möte men på söndag är det grytjakt igen och då jävlar!!!

Lägg gärna ut dagens resultat, vore jävligt kul att se hur det gått för er?!?

Mvh grävUppland................. :rolleyes: