Publicerat Juli 15, 200818 yr Hej Var ju stor diskussion i vintras om skydsvästens vara eller inte vara vid jakt på vildsvin efter att några hundar hade blivit illa skadade och någon hade tyvärr strukit med. Så jag är lite nyfiken om några kommer att använda sig av skyddsväst och i så fall vilken. mb
Publicerat Juli 15, 200818 yr Köpte en skyddsväst till blandrasen när jag började jaga med honom. Men sen fick han visst betydligt mer muskler så han växte ur den, plus att han blev stel och osmidig. Så den har jag på farsans wachtel när hon är med. Visst kan de vara bra men anser att en hund inte ska vara så pass skarp att den behöver sådant skydd. Skälet till att wachteln har de är att hon är oerfaren och inte vet att grisar kan göra ont. Min hund vet de och har vett att hålla sig undan. Har aldrig fått någon skada på honom under jakt. Men sen vet man ju om att olyckor händer ju förr eller senare.
Publicerat Juli 15, 200818 yr HejVar ju stor diskussion i vintras om skydsvästens vara eller inte vara vid jakt på vildsvin efter att några hundar hade blivit illa skadade och någon hade tyvärr strukit med. Så jag är lite nyfiken om några kommer att använda sig av skyddsväst och i så fall vilken. mb Jag överväger nog faktiskt, var ju själv med och fick kompisens Wachtel/Bayrare snittad till döds av en galt för ett par månader sedan, som fortfarande går här. Gorm med flera har ju också råkat lika illa ut. Det händer inte bara andra, även om en väst inte skyddar mot alla attacker en nasse kan ta sig till så är det åtminstone nåt att erbjuda sina bästa jaktkompisar. Vet att Gorm provat ut till sin Wachtel, skall lyssna med han vilken modell som verkar smidigast.
Publicerat Juli 16, 200818 yr Författare Jag överväger nog faktiskt, var ju själv med och fick kompisens Wachtel/Bayrare snittad till döds av en galt för ett par månader sedan, som fortfarande går här. Gorm med flera har ju också råkat lika illa ut. Det händer inte bara andra, även om en väst inte skyddar mot alla attacker en nasse kan ta sig till så är det åtminstone nåt att erbjuda sina bästa jaktkompisar.Vet att Gorm provat ut till sin Wachtel, skall lyssna med han vilken modell som verkar smidigast. Skriv gärna en rad om vilken han har valt. Själv kör jag nog en säsong till utan har en känsla att det skulle hämna Zorro för mycket i sina rörelse. Han är ju av den långa smidiga typen. Kan tänka mig att jag hade mer funderat på en väst om han hade varit av den mer kompakta tyngre typen. mb
Publicerat Juli 16, 200818 yr Jag har planer på att köpa en väst till min gråwachtel. Har hört något om en skräddarsydd modell ifrån Tyskland, men hittar ingen info. Någon som vet mer?
Publicerat Juli 16, 200818 yr Jag har aldrig haft en tanke på att köpa väst till min. Vill inte ens ha en tunn väst till pejl. För övrigt tror jag Lina skulle ha större nytta av en hjälm. Enda såren hon fått är när hon ställt räv.
Publicerat Juli 16, 200818 yr Jag är kluven men har iallfall inte köpt någon än. Tänker i banor om att med skyddsväst på så lär sig nog jycken inget av en smäll från nassen. Men få hundarna några skador i höst så blir det nog väst ifall det nu skulle behövas. Känns inte som det ä raktuellt nu iallfall... återstår o se vad det blir av den svarte...
Publicerat Juli 16, 200818 yr Har haft tur med mina wachtlar. De har båda blivit skadade, men båda tämligen lindrigt. Lilltiken kommer jag nog får laga lite varje år, verkar det som. De skador de har fått så tror jag inte en väst hade hjälpt. Gammeltiken blev översprungen och nedtrampad. Lilltiken har ju blivit snittad, men då från hasen och upp mot ljumsken, även ngt bett i låret, och lite översprungen en och annan gång.För egen del så möjligen skulle det kunna vara något som kan vara användbart vid eftersök.
Publicerat Juli 22, 200818 yr Både & skulle jag tro med detta av skyddsvästar. Jag är själv ingen som jagar svin, men tänker direkt att det ska bli varmt, osmidigt för hunden. Har man då en hund som man jagat med & haft kontakten på svin förr så kanske man kan fatta beslutet att vara utan eller anv den? Själv så skulle jag troligen inte anv en väst, om jag visste att inte hunden naffsar eller går toknära & inte respekterar svinet.
Publicerat Juli 22, 200818 yr Att betänka i sammanhanget är att jag tror att runt 70% av alla skador (inte helt säker på procentsatsen men det var MYCKET) på hundar sker i januari månad och jag tror tom att det var i slutet av januari.. Mvh!
Publicerat Juli 22, 200818 yr Författare Att betänka i sammanhanget är att jag tror att runt 70% av alla skador (inte helt säker på procentsatsen men det var MYCKET) på hundar sker i januari månad och jag tror tom att det var i slutet av januari..Mvh! Vad blir tanken av detta att vi bara behöver västar på hundarna i januari, eller att vi inte ska jaga gris med hund i januari mvh
Publicerat Juli 23, 200818 yr Ang skyddsväst eller ej så är jag liksom flera väldigt tveksam till denna tingest, visst på en del hundar må det vara en viss hjälp vid rena rammningar från sidan i svår terräng. Med en egenvikt på västen mellan 1800g-2500g så frågan om vi tillför något gott. Men av de västar jag sett och klätt på hunden så är hundens jumske/lår och bakparti helt oskyddat ! Och jag tycker mig se ett mönster i frågan om stick iaf,, dessa sitter allt som oftast i just jumskvecket alt insidan låret, eller rakt bakifrån runt anus eller kön/testiklar mm. Och ännu har jag inte sett en väst som skyddar dessa områdena. Men grund problemet är dock fortfarande frågan om hunden "ska" vara så pass nära vid jakt dvs så den kan nås av dessa stick mm i fram stammen där västen tydligen ska skydd bra. Vad jag menar är "om" nu hunden har detta arbetsätt, där den gång efter annan blir sprättad eller stucken runt hals,bog är det då rättvist mot viltet eller hunden för den delen att den fortsättningsvis får tilllåtas jagar just gris? Visst olyckor har skett och kommer att ske även i framtiden, men vid upprepade skador så bör man nog överväga varför så sker med just denna hunden. Här ser jag inte västen som ett hjälpmedel utan mera som ett extra skydd på en hund med ett felaktigt arbetsätt //B
Publicerat Augusti 5, 200818 yr Kan nog ligga nåt i vad du säger Björnhunden....har dock själv införskaffat västar till bägge mina hundar,dock mer med tanke på det ständigt växande antal vargattacker som sker , och dessa går tyvärr inte att avhjälpa med ett bättre arbetssätt av hunden....möjligen går det att ändra på det med kulor och krut,vilket dock inte ännu är tillåtet i förebyggande syfte.
Publicerat Augusti 6, 200818 yr Jag har planer på att köpa en väst till min gråwachtel. Har hört något om en skräddarsydd modell ifrån Tyskland, men hittar ingen info. Någon som vet mer? Tjena Gorm här! Jag tror att Carl Corro har införskaffat den formsydda västen så lyssna me han. Och i mitt fall så har jag inte skaffat ngn ännu men jag söker. Tror dock att skulle jag haft västar på mina hundar den 30/1-08 så skulle jag dels haft Gorm i liv idag och även Sako skulle ha varit skadefri. Gorm fick ju ett snitt rakt in i hjärtat & Sako ett snitt in i mellan gärdet och vidare in i brösthålan. Ska prova 2st olika västar 14/8 så jag återkommer. Mvh
Publicerat September 6, 200817 yr Ska prova 2st olika västar 14/8 så jag återkommer. Har du genomfört några tester än?
Publicerat September 6, 200817 yr Jag köpte en agria protectorväst vilken fö har skydd som går ut över låren. Men jag ångrade köpet ganska omgående mest med tanke på hur klumpig han blev, kanske skulle blivit bättre med lite övning men jag sålde den istället.
Publicerat September 9, 200817 yr Nu skall en väst från www.hundeschutzweste.com beställas. De verkar skydda bra och vara smidiga. Återkommer med omdömme.
Publicerat April 2, 200917 yr Nu skall en väst från www.hundeschutzweste.com beställas. De verkar skydda bra och vara smidiga. Återkommer med omdömme. Hejsan Vad jag förstår så är det de tyska västarna som är de bästa andra jag sett är för klumpiga, dessa är också de enda som är avpassade även för lite mindre hundar dvs terriers. Andra västar är för hundar som håller gris men inte driver & en helt annan jakt än vår . Svenska västar är för att skydda mot varg vad jag förstår. Själv skall jag med nästa säsong börja jaga in unghunden & funderar starkt att köpa en väst för honom. Hade lite för mycket tur då jag jagade in hans far som förövrigt fortfarande jagar bra. Jagar med terriers & när dessa vanligen bli skadade så är det för att de helt enkelt blir översprungna om det är så med andra hundar vet jag inte. Här är en länk tror att det är samma tyska väst som andra har pratat om : http://www.jaktiskane.se/skyddsvast.htm //Lasse
Publicerat April 3, 200917 yr Nu skall en väst från www.hundeschutzweste.com beställas. De verkar skydda bra och vara smidiga. Återkommer med omdömme. Hejsan . Vad kostade det att beställa en väst från Tyskland ? //Lasse
Publicerat April 3, 200917 yr de är väl inget fel med att skydda sin jaktkompis????? de är de första jag ska köpa till min hund n´är han blir fullvuxen!!"!!
Publicerat April 3, 200917 yr Hejsan .Vad kostade det att beställa en väst från Tyskland ? //Lasse Tror det gick på lite drygt 4000:- Kanonväst! Hindrar inte hunden det minsta vad jag kan märka. Enda problemet är att han blir som tokig när han ser den.
Publicerat April 3, 200917 yr Tror det gick på lite drygt 4000:-Kanonväst! Hindrar inte hunden det minsta vad jag kan märka. Enda problemet är att han blir som tokig när han ser den. Hur upplever du den ur ett urtorkningsperspektiv? Augusti-Novermber innehåller normalt rätt många plusgrader. För en spets som lufsar omkring och söker och sedan mest står still och gapar funkar det säkert, men hur är det med en mer intensiv hund som en terrier eller wachtel?
Publicerat April 4, 200917 yr Jag har en Gråwachtel som är har VÄLDIGT varm päls. Jag upplever dock inte att västen skapar några problem för honom. Visst, pälsen trycks ju ihop, så något varmare kanske det blir, men västen i sig är inte speciellt varm. Om någon vill känna på västen, så går det säkert att ordna. Skicka ett PM. (Är förresten väldigt nöjd just nu: Hunden mötte en hare ute på gårdsplanen och jag lyckades få honom att bryta direkt Mycket beröm blev det när han kom tillbaka!)
Publicerat April 6, 200917 yr Hur upplever du den ur ett urtorkningsperspektiv? Augusti-Novermber innehåller normalt rätt många plusgrader.För en spets som lufsar omkring och söker och sedan mest står still och gapar funkar det säkert, men hur är det med en mer intensiv hund som en terrier eller wachtel? Hejsan . Västen är ju trots allt från Tyskland & framtagen just för Tyskjakt. Klimatet i Tyskland är som vi alla vet betydligt mildare än vårt så värmen bör nog inte vara något problem. Har själv jagat litegrann i Tyskland den absolut vanligaste hundarna för grisjakt i Tyskland är terriers av olika slag & dessa har ofta väst. //Lasse