Publicerat April 6, 200917 yr Hejsan .Västen är ju trots allt från Tyskland & framtagen just för Tyskjakt. Klimatet i Tyskland är som vi alla vet betydligt mildare än vårt så värmen bör nog inte vara något problem. Har själv jagat litegrann i Tyskland den absolut vanligaste hundarna för grisjakt i Tyskland är terriers av olika slag & dessa har ofta väst. //Lasse Hej Lasse, Jo även jag har en del erfarenhet av tysk jakt då jag har halva familjen där. Mina kusiner jagar i första hand med Wachtel och Bayrarkorsningar. Dom upplever just denna väst rätt varm och att den suger musten ur hundarna i förtid. Men denna upplevs ändå som den bäst lämpade av de dom har testat.
Publicerat April 6, 200917 yr Hej Lasse,Jo även jag har en del erfarenhet av tysk jakt då jag har halva familjen där. Mina kusiner jagar i första hand med Wachtel och Bayrarkorsningar. Dom upplever just denna väst rätt varm och att den suger musten ur hundarna i förtid. Men denna upplevs ändå som den bäst lämpade av de dom har testat. Som sagt "jag har Litegrann erfarenhet" av jakt i Tyskland så givetvis är min erfarenhet begränsad . Men ändå, där jag har jagat så har det varit terriers dels Tyskjaktterier dels en annan typ, Westfalicher ? Plus blandraser .. De flesta hundar som då jag har träffat på har varit strävhår eller någon variant mellan släthår & strävhår frågan är om detta plus att hundarna är minde än dina kusiners gör att de inte blir så varma ? Nu är ju en wachtel också strävhårig men hårsvallet kan ju ibland vara stort ... //Lasse
Publicerat April 6, 200917 yr Jo det blir att testa sig fram lite grann. Helt klart är Wachtelns päls dåligt anpassad för dess arbetssätt många gånger.
Publicerat April 7, 200917 yr Jag har kört lite med västen från vildsvinsbutiken på min gråhund nu i vinter. Den funkar kannon så fort man sprättat dän halsskyddet som bara va ivägen. Snacket om att det bara är folk som har för skarpa hundar som behöver väst köper jag inte. Jag har en gråhundstik som är rätt tuff på gris men absolut ingen bitare, första älgjakts veckan 2008 fick hon ordenkligt med stryk av en jätte sugga med 8 kultingar det ressulterade i ett knäcktbäcken o lite andra små blessyrer så det blev nästan en månads sjukskrivning för henne. Det konstiga efter skadan är nu att hon nästan alltid tar ett par ordenkliga tryckare av gris varenda jakt jag jagar med henne nu, har själv sett när hon ståndar gris som attakerar henne men hon står bara kvar o tar en smäll varför vet jag inte men sån har hon blivit och kan en väst då skydda henne från stick/snitt skador så kommer jag garranterat köra med väst nästa säsong också